Hotel s jasným poznávacím znamením
Najznámejšie hotely sa často pýšia počtom hviezdičiek alebo príslušnosťou k svetoznámej sieti. V nasledujúcom prípade však do popredia vystupuje iná prednosť – originálnosť. Na nároží ulíc Vysoká a Poštová v Bratislave sa možno stretnúť s novostavbou, popri ktorej asi nikto neprejde bez povšimnutia. Pôsobí totiž, akoby si na nej nechal filatelista zvečniť svoje cenné úlovky. V skutočnosti ide o nápad architektov z ATELIERU 3M Mariána Pokrivčáka a Moniky Štekláčovej, ktorí sa rozhodli, že hotel bude odrazom identity jednej z ulíc, na ktorých stojí.
![]() |
Poznáte výhody Klubu ASB? Stačí bezplatná registrácia a získate sektorové analýzy slovenského stavebníctva s rebríčkami firiem ⟶ |
História Austria Trend Hotela Bratislava sa začala písať už pomerne dávno. Hoci projektová dokumentácia bola hotová už v roku 2003, ďalšie tri roky trvalo, kým sa vysporiadali majetkovo-právne vzťahy. Projekt sa teda dočkal pokračovania až v roku 2006. Znie preto takmer neuveriteľne, že po počiatočných komplikáciách sa podarilo zrealizovať stavbu v priebehu 13 mesiacov, a to v sťažených podmienkach uprostred centra mesta.


K hotelu sa pripája aj menší administratívny objekt s architektonickým odlíšením jeho funkčnej náplne. „Nechceli sme, aby na mieste vznikla hradba súvislej steny, ale snažili sme sa prostredníctvom variabilného stvárnenia fasád docieliť, aby objekt výrazovo prispel k premenlivosti celej ulice,“ hovorí architektka Monika Štekláčová.
Koncept nedbalej elegancie


Autorom išlo predovšetkým o vytvorenie nadčasového moderného hotela s atribútom nedbalej elegancie. Jeho hlavným poznávacím znamením sa však stali najmä neodmysliteľné poštové známky. Hravý detail oživil celkový dizajn stavby, ktorej hmotové riešenie pochádzalo ešte z obdobia projektovej dokumentácie spred šiestich rokov. S ideou poštovej známky sa súčasne objavil potenciálny priestor na uplatnenie výtvarného umenia.
„Nakoniec sme však zistili, že návrh a produkcia každej jednej známky by boli príliš drahé, a teda pre investora neprijateľné. Takisto sme pri myšlienke poštových známok počítali s možnosťou pravidelnej obmeny námetov, čo sa pri vysokých nákladoch javilo ako ďalšia nevýhoda,“ podotýka Monika Štekláčová.
Prototyp známky
Vytvorenie prototypu nadrozmernej poštovej známky nebol jednoduchý. Jednak sa za ním skrýva množstvo pokusov a omylov pri hľadaní správnych materiálov a ľudí, ktorí by boli schopní zvládnuť remeselnú stránku výroby do úplného detailu, jednak museli architekti sami investovať do výroby vzorovej známky, ktorú potom prezentovali klientovi, aby ho vôbec presvedčili o svojom nápade. Riešilo sa konštrukčné aj estetické hľadisko rámu vrátane kotvenia, veľkosti, rozmiestnenia jednotlivých skrutiek aj presnosti zuborezu rámovej časti.



„Názory na túto stavbu sa rôznia, ale väčšinou sú kladné. Naším zámerom bolo vytvoriť akýsi mestský dom – jedinečný a neopakovateľný, viazaný na konkrétne miesto, ktorý by vniesol kúsok veselosti do mesta. Zároveň sme sa snažili vyhnúť jednoduchej celosklenej fasáde, ktorej uplatňovanie je v dnešných časoch pomerne sprofanované. Moderná architektúra nemusí byť chladná a neosobná, existujúca iba sama pre seba a pre architektov. Môže pôsobiť príjemne a oslovovať aj bežných ľudí,“ uzatvára Marián Pokrivčák.
Situácia
Pôdorys typického podlažia
Rez objektom
Detail konštrukcie poštovej známky Austria Trend Hotela v Bratislave
Austria Trend Hotel Bratislava

Využitie: ubytovanie, administratíva
Autori: Ing. arch. Marián Pokrivčák, Ing. arch. Monika Štekláčová
HIP: Ing. Silvia Urbanovská
Spolupráca:
Ing. arch. Petra Janáčiová, Ing. arch. Katarína Kicková, Ing. arch. Alena Kubalcová, Ing. Peter Návrat,
Ing. arch. Tatiana Prónay, Ing. arch. Peter Sedláček, Ing. Dušan Šefčík,
Investor: Koliba Slovakia Plus, s. r. o., Bratislava
Developer: BZ group, s. r. o., Bratislava
Prevádzkovateľ: AUSTRIA TREND hotel – hotelová časť,
Stavebné povolenie: 7/2008
Začiatok výstavby: 7/2008
Ukončenie výstavby: september 2009
Rozpočet: 28,2 mil. €
Plocha parcely: 5 871 m2
Zastavaná plocha: 2 956,05 m2
Obostavaný priestor: 78 207,61 m3
Počet hotelových izieb: 200
Počet nadzemných podlaží: hotel – 7, administratíva – 5
Počet podzemných podlaží: hotel – 2, administratíva – 1
Počet nadzemných parkovacích miest: 4
Počet parkovacích miest v garáži: 95
Generálny dodávateľ: BZ Ggroup, spol. s r. o.
Generálny projektant: ATELIER 3M, s. r. o.
Zhotoviteľ hrubej stavby: ASSYX, s. r. o.
Vonkajšie omietky: STO, s. r. o.
Obklady: Trespa, Gress
Hliníkové okná, svetlík: INGSTEEL, s. r. o.
Vykurovanie: BITTERA SERVIS, s. r. o.
Elektroinštalácie: ELEX, s. r. o.
Svietidlá: elis international, s. r. o.
Meranie a regulácia: STALPET, s. r. o.
Slaboprúdové rozvody: NETMONT, s. r. o.
Vzduchotechnika: ABC KLIMA, s. r. o.
Zdravotná technika, plynoinštalácie: BITTERA SERVIS, s. r. o.
Nábytok: Citadel, s. r. o.
Sanita: Villeroy & Boch
Nerezové (sklenené) zábradlia, nerezové konštrukcie: Technoliving, s. r. o.
Oceľové zábradlia: Svarogo, s. r. o.
Anna Salvová
Foto: Pavel Meluš
Grafická časť: ATELIER 3M
Článok bol uverejnený v časopise ASB.















