Profil spoločnosti DNA Slovakia, s. r. o.
Galéria(9)

Profil spoločnosti DNA Slovakia, s. r. o.

Len s máloktorou firmou je svetlo späté tak, ako s medzinárodnou spoločnosťou DNA Slovakia, s. r. o., so sídlom v Nových Zámkoch. S istou mierou zveličenia by sa dalo povedať, že svetlo je prítomné v každom výrobku, ktorý ponúka zo svojho portfólia. Dôvod je jednoduchý: výrobcom svietidiel poskytuje komponenty do ich zariadení – od objímok, cez predradníky (tlmivky), kondenzátory až po zapaľovače a štartéry. Ako v nasledujúcom rozhovore zdôrazňuje konateľ spoločnosti DNA Slovakia Ing. Július Slamenka, jej snaženie sa pohybuje v triáde – úspora energie, elektronika a inteligentné osvetlenie.

Odkiaľ tieto komponenty dovážate?
Naša spoločnosť so štatútom obchodného zastúpenia partnersky spolupracuje so špičkovými európskymi výrobcami komponentov do svietidiel. Spomeniem Helvar z Fínska, BJB z Nemecka, Industrias Ventura a Apein zo Španielska. S týmito firmami kooperujeme už trinásť rokov, čiže od začiatku našej existencie. Sme ich exkluzívnymi zástupcami na slovenskom trhu, cez nás teda idú všetky požiadavky na tieto spoločnosti uskutočňujúce sa na Slovensku.

Ako ste sa dostali k týmto spoločnostiam?
Naša spoločnosť je medzinárodná a mojimi spoločníkmi sú aj dvaja partneri zo Španielska, ktorí majú veľmi dobré obchodné aj osobné vzťahy s majiteľmi uvedených španielskych firiem. To nám pomohlo naštartovať náš nástup a postupne sa k nim pridávali aj ďalšie popredné firmy z Európy.

Bol slovenský trh pripravený na produkty z vyššej kvalitatívnej triedy?

Trh na Slovensku prešiel v uplynulej dekáde dynamickým vývojom a patrí k nemu aj náš segment. Keď sme začínali, tak sa napríklad z elektronických predradníkov predali na Slovensku len tri, štyri kusy. Dnes sa ich počty pohybujú v tisícoch predaných kusov. Samozrejme, ich nižší predaj v minulosti ovplyvňovala aj vyššia cena, ktorá sa však postupne vyrovnala s cenou magnetických predradníkov. Dnes už v predaji do žiarivkových svietidiel jednoznačne dominujú elektronické predradníky.

Elektronické predradníky sú teda synonymom trendu v danom segmente?

Áno, pretože v sebe obsahujú všetky podstatné vlastnosti súčasných komponentov: šetria energiu svetelných zdrojov, fungujú na báze elektroniky a sú aj inteligentné. Samozrejme, ich výhoda spočíva aj v čoraz výraznejšej cenovej dostupnosti.

Rozmeňme si tieto vlastnosti na drobné a začnime úsporou energie.

Šetrením energiou aj šetrením svetelného zdroja sa predlžuje životnosť žiariviek, čím sa priamo úmerne zvyšuje ekologický rozmer výrobku. Pre žiarivky totiž nie je vhodné, keď sa často zapínajú a vypínajú. Elektronické predradníky však prinášajú stmievanie podľa potreby, čím sa vytvára priestor na úsporu energie. Súčasne prinášajú aj pohodu do života ľudí, pretože podľa charakteru daného priestoru vytvárajú svetelné scény s osobitou atmosférou.

Aké je spektrum ich konkrétneho využitia?

Začnime rodinnými domami, v ktorých sa používajú jednoduchšie systémy. Aj nimi si však majiteľ môže navoliť optimálnu svetelnú scénu. V obývačke možno napríklad vytvoriť scénu pre návštevu, pozeranie domáceho kina, čítanie knihy alebo možno napríklad zvýrazniť obrazy visiace na stene. Pokračujme administratívnym priestorom, kde sa v zasadačke dá vytvoriť svetelná scéna na premietanie z projektora, všeobecné rokovanie či priateľské posedenie. Tých variantov je však ešte oveľa viac.

A monumentálnejšie objekty?
Samozrejme, svetelná kulisa sa dá vytvoriť aj pre divadlá, kiná, hotely, či na fasáde historickej architektúry. Všade tam sa dajú vytvoriť scény podľa charakteru objektu, ktoré navyše šetria energiou. Za všetky spomeniem gotický Dóm v Kolíne nad Rýnom, ktorý pôsobivo osvetlil Helvar.

Pre skladové priestory spoločnosti Luxline v Nových Zámkoch ste zase vytvorili kombinácie s priestorovými senzormi. Na akom princípe reagujú?
Na svetlo a pohyb. Keď cez svetlíky skladu prichádza dnu veľa slnečného svetla, senzor síce reaguje na pohyb, ale nezapne svietidlá, lebo intenzita svetla je dostatočná. Avšak keď sa intenzita prirodzeného svetla znižuje, senzor zvyšuje intenzitu vnútorného osvetlenia. Samozrejme, vo večerných hodinách spúšťa osvetlenie aj pohyb po priestore.

To sa už pohybujeme v ďalšej oblasti vášho pôsobenia – inteligencie osvetlenia. Čo ponúkate v tomto segmente?
Vlajkovou loďou je v tomto smere systém Delight, ktorý pochádza od firmy Helvar. Predradníky na inteligentné osvetlenie sa vyrábajú vo Fínsku, ďalšie komponenty zase v Anglicku. Delight zvýrazňuje všetky progresívne vlastnosti našich komponentov, pričom aktívne operuje s pridanou hodnotou – inteligenciou. Ľudia totiž často zabúdajú, že svetlom, čiže energiou treba šetriť. A práve tieto inteligentné osvetlenia na báze automatiky usmerňujú svietenie len v čase, keď je to potrebné. Pravda, na začiatku treba nastaviť celý systém do softvéru. Ten sa najprv niekoľko dní testuje a následne pracuje podľa zvolených požiadaviek.

Novinkou na tomto poli je elektronický predradník Ecolum. Na čo sa používa?
Ide o produkt určený na uličné osvetlenie. Opäť ide o elektroniku, ktorá je šetrná k svetelnému zdroju a súčasne šetrí elektrickou energiou. Jej úspora sa uskutočňuje automaticky cez znížený príkon do svietidla v čase, keď jeho intenzita nie je potrebná. Naopak, zvyšuje sa, keď je na danej ulici zvýšená doprava alebo zvýšený pohyb ľudí.

Podieľate sa aj na technologickom vývoji týchto komponentov?
Všetko podstatné sa vo výskume technológií uskutočňuje v krajine vzniku jednotlivých produktov. Všetky prípadné rozdiely však harmonizujú normy Európskej únie, ktoré predpisujú intenzitu osvetlenia na jednotlivých pracoviskách. Keď potom na Slovensku realizujeme nejakú prevádzku, kolega s luxmetrom zmeria intenzitu a podľa normy Európskej únie nastaví príslušný systém.

Obchodujete len s členskými krajinami Európskej únie?
Nie, s našimi obchodnými aktivitami smerujeme aj na východ – a to najmä do Ruska a Bieloruska – a na juhovýchod Európy – do Chorvátska. Našou najväčšou exportnou krajinou je však Maďarsko, za ktorým nasleduje Slovinsko a Taliansko.

A Česká republika?
Tam máme sesterskú firmu, ktorá sama pokrýva územie Čiech.

Od čoho sa odvíja obchodná stratégia na danom teritóriu?

Jednoznačne od záujmu výrobcov svietidiel. Čím viac výrobcov je na danom trhu, tým väčší objem sa vytvára aj pre nás. Táto priama úmera funguje aj opačným smerom – o čo menej výrobcovia svietidiel predajú zo svojho sortimentu, o to menej kúpia od nás komponentov do svietidiel. Inou oblasťou je inteligentné osvetlenie, kde sa už musíme dostať do kontaktu s projektantmi. Tí zase musia mať svojho zákazníka, ktorému sa daný systém navrhne a po jeho súhlase aj zrealizuje.

Zákazníkov súhlas však niekedy nemusí byť jednoduchou záležitosťou…
Určite, pretože ešte mnoho ľudí považuje inteligentné osvetlenie za finančné nákladnú záležitosť. Tabuľky a grafy však výrazne presviedčajú, o rýchlej  návratnosti vynaložených prostriedkov.

Vráťme sa ešte k spolupráci s projektantmi, ktorá je na poli inteligentných osvetlení pre vás kľúčová. Ako sa uskutočňuje?
V prvom rade sa do povedomia projektantov dostávame prostredníctvom odborných médií. Dôležitou súčasťou propagácie našich výrobkov sú aj prednášky a semináre, cez ktoré projektantov oboznamujeme s princípmi fungovania jednotlivých komponentov. Jednoducho, projektanti a architekti sú veľmi dôležití pri našom oslovení spotrebiteľskej sféry, pretože odporúčajú a navrhujú jednotlivé technické detaily bývania, medzi ktoré patrí aj osvetlenie. Zákazník si totiž často ani nemusí vedieť predstaviť, ako taká svetelná scéna funguje. A to je už parketa pre interiérového architekta.

Vašou parketou však je nastavenie ceny konkrétneho výrobku. Od čoho sa odvíja výška jej hladiny?
Nastavujeme ju na základe našich dlhoročných skúseností a jej hladinu konzultujeme aj s našimi zákazníkmi. Tí nám totiž poskytujú dôležité informácie o žiadanom sortimente, ktorý sa snažíme ponúkať v optimálnom vzťahu ceny a kvality.

Ako riešite reklamácie?
K spokojnosti zákazníka. Reklamácie pri našej práci vždy boli a budú, ale rozhodujúce je ich čo najrýchlejšie riešiť a minimalizovať.

Predávate výrobky aj cez vlastnú obchodnú sieť?
Nie, predávame cez veľkoobchod v Nových Zámkoch, využívame dobierky alebo zásielkovú službu. Objednávky na náš tovar zvládame vo vlastnej réžii.

Stačí vám na to len sedem zamestnancov?
Áno, zatiaľ je to postačujúce. Aj takýto malý kolektív sa v minulom roku podieľal na obrate okolo 3, 32 mil. eur (100 miliónov Sk).

To je veľmi solídna efektivita…

V našom segmente je však veľká konkurencia, ktorá spôsobuje nízky profit. Navyše, sú tu príznaky globálnej hospodárskej krízy, ktorá aj nám znižuje obrat.

Aká je vaša reakcia na túto skutočnosť?
Pri obchode som sa vždy snažil byť opatrný a nikdy som nerobil plány nad rámec možností firmy. Počas uplynulých rokov mnohí žili v nadoblačnej eufórii a súčasná situácia ich zaskočila, ba dokonca aj položila. Žiaľ, kríza priniesla aj zvýšený počet neplatičov a zhoršenie platobnej disciplíny. Ja si nemôžem dovoliť odložiť splatenie faktúry svojim dodávateľom ani o deň, lebo by som daný výrobok jednoducho nedostal. Na Slovensku sa však musím stále snažiť hľadať kompromis a so svojimi odberateľmi sa rozumne dohodnúť o splácaní faktúry.

Myslíte na odklad splatnosti?

Nie, to sa nám neosvedčilo. Skôr volíme rozloženie celkovej sumy do väčšieho počtu splátok.

V akom trende sa bude vyvíjať osvetlenie?

Nové trendy osvetlenia sa zameriavajú na polovodičové (LED) osvetlenie a následne ich efektívne zhodnocovanie, čiže je to zas o automatizácii a regulácii. V tomto smere držíme krok s časom. Neustálym vzdelávaním našich zamestnancov sme pripravení aj na najnovšie trendy.

Pripravil: Ľudo Petránsky
Foto: autor

Článok bol uverejnený v časopise TZB HAUSTECHNIK.