Ivan Jarina: Architekt by mal mať aj pokoru
To, že architekt má byť pokorný a mal by rešpektovať prostredie, do ktorého vstupuje, nie je pre architekta Ivana Jarinu len tvrdenie. Sám so svojou rodinou žije v drevenom rodinnom dome, centrum ktorého tvorí jabloň. Jabloň nebola prekážkou, ktorá stála uprostred parcely, ale naopak – vzácnou charakteristikou miesta, ktorou architekt doslova nechal prestúpiť celý dom. Jeho ateliérom, v ktorom vôbec necítite, že ste v blízkosti jednej z najrušnejších bratislavských križovatiek, je zrekonštruovaný vinohradnícky dom. Preto sa ako obklad stien použili staré nájdené tehly. Každá z nich má vo svojich nedokonalostiach vpísaný kúsok histórie. Moderné zariadenia kúpeľne od svetového dizajnéra osadené na takej stene sú s ňou v čarovnom kontraste i harmónii.
Tieto dva príklady azda najlepšie vystihuje tvorivý prístup architekta, ktorého ambíciou je súznieť svojou tvorbou s okolím tak, aby si jeho zásahy človek takmer ani nevšimol. Tvrdí, že sme presýtení silnými vnemami a že architektúra by mala skôr len poskytnúť voľný priestor, v ktorom by sme sa mohli venovať vlastným myšlienkam.
Poznáte výhody Klubu ASB? Stačí bezplatná registrácia a získate sektorové analýzy slovenského stavebníctva s rebríčkami firiem ⟶ |
Vo vašej tvorbe cítiť, že niekedy nechávate veci vyznieť tak, že vytvoríte okolo nich voľný priestor, do ktorého môže ich krása vyžarovať.
Prečo nás tak fascinuje byť pri mori? Možno preto, že je tam len slnkom zaliata šíra horizontála hladiny vody. Ak majú mať výrazové prostriedky silu, nesmie ich byť priveľa. Keď dáte do stroho zariadenej miestnosti jedno skutočne dobré kreslo, zážitok zo sedenia v ňom bude mnohonásobne silnejší, ako by ste zažili v tom istom kresle v priestore, kde vaše zmysly bude atakovať množstvo ďalších vizuálnych, zvukových či iných vnemov.
Málokedy sa však k jednoduchým radostiam „vďaka“ zvláštnej honbe za množstvom pôžitkov, ktorá je pre našu dobu typická, vôbec niekedy dostaneme. Zvyčajne ideme do šírky, expandujeme, a práve preto už nezostáva priestor na hĺbku krásy jednoduchých vecí. Je pre mňa úžasnou výzvou, keď môžem tieto krásy pomocou jemných zásahov sprostredkovať iným ľuďom.
Pravdepodobne nehovoríte o už dlhší čas trendovom minimalizme, však?
Čím podľa vás tento (ne)minimalizmus nadchol ľudí?
Možno treba povedať i to, že každá, aj minimalisticky navrhnutá domácnosť musí obsahovať aspoň pomyselnú obstarožnú skriňu s haraburdami ešte po starých rodičoch. Je v ľudskej povahe, že máme veci, ktoré jednoducho nechceme ukazovať, aj napriek móde. A tak by sme sa možno čudovali, čo všetko by sme našli skryté v zabudovaných skriniach minimalistického domu či ako sa potrebujú títo dokonalí ľudia z času na čas cez víkend správať celkom inak medzi plnými stenami svojej v kontraste so svojím domom rustikálne navrhnutej chaty.
Žijete v spomínanom drevenom dome nazvanom Dom pod jabloňou, ktorý ste si sám navrhovali. Ako sa vám býva?
Inklinujete k archetypálnym tvarom, jednoduchým konštrukciám a máte blízko k pôvodnej rurálnej architektúre. V čom vás inšpiruje?
Čo je pri tvorbe priestoru na bývanie dôležité?
Zistiť, pre koho sa priestor navrhuje. Aký majú ľudia, ktorí tam majú bývať, štýl života. Veľa sa s klientmi rozprávame, architekt by mal byť v istom zmysle psychológom.
Chcú a vedia sa ľudia pred architektom otvoriť?
Navyše, vzťah investor – architekt je obojstranne inšpiratívny a mnohé stretnutia ma osobne veľmi obohacujú.
Skúsme sa teraz pozrieť aj na budovy, ktoré neslúžia investorom na ich vlastné bývanie. Majú aj tam investori chuť veľa sa rozprávať a hľadať optimálne riešenie alebo uvažujú „kalkulačkovo“ a architektúra ich nezaujíma?
Mať vlastný ateliér znamená byť nielen dobrým architektom, ale aj manažérom. Netajíte sa svojím presvedčením mať na všetko čas a ste stúpencom slow-dizajnu. Ako si v tejto rýchlej dobe nachádzate na všetko čas? Nezrýchľuje vás tlak investorov a konkurencia, ktorá dokáže efektívne produkovať „rýchlenú architektúru“?
Ako vediete svoj ateliér?
Dbám na to, aby sme sa príliš nerozrástli…
Žartujete?
Nevyhľadávame aktívne zákazky, väčšinou k nám prídu najzaujímavejšie zadania na základe odporúčaní iných klientov, takže klient našu prácu už často pozná. Stáva sa, že nevezmeme zákazku: niekedy pre zaneprázdnenosť inými projektmi, inokedy preto, že je príliš utilitárne a racionálne zameraná a nekorešpondovala by s tvorbou nášho ateliéru.
Sú „dobré“ a „zlé“ zadania?
Každé zadanie je rovnako zaväzujúcou výzvou – bude ho totiž užívať človek, na ktorého bude jeho najbližšie prostredie, čo užíva, denne pôsobiť.
Pri štúdii gotických stavieb sa napríklad zistilo, že jednotlivé proporcie stavby majú veľmi podobné zloženie, ako majú hudobné kompozície. Je to zaujímavé zistenie, ktoré ma utvrdzuje v presvedčení, že dobrá architektúra môže byť rovnako dušu povznášajúcou ako hudba či iné druhy umenia a je napriek svojej funkčnosti umením. Akékoľvek zadanie môže byť dobrou architektúrou.
Vaše projekty ladia so svojím okolím…
Istý čas ste pôsobili aj vo Francúzsku. Líšia sa v niečom slovenskí architekti od francúzskych?
Spomínali ste, že vaším snom je viac sa venovať urbanizmu.
Ivan Jarina
Ivan Jarina sa narodil v roku 1965. V roku 1989 ukončil štúdium na Fakulte architektúry STU v Bratislave. V rokoch 1991 až 1992 bol na architektonickej stáži vo Francúzsku. V roku 1997 založil vlastný ateliér van jarina. Zrealizoval okolo 100 projektov. Je ženatý a má tri deti.
Výber z tvorby:
- Riadiaca a letová veža, Letisko M. R. Štefánika, Bratislava, spoluautori P. Vavrica a M. Maličevič, Cena Dušana Jurkoviča (1998)
- Rekonštrukcia Peugeot Bratislava (1998)
- Kostol v Radôstke, spolupráca L. Mirt a M. Kohan, 2. miesto v súťaži vypísanej Európskym inštitútom v Luxemburgu o najlepšiu rurálnu architektúru vo východnej Európe za rok 1999
- Penzión Tatry-Mengusovce (2003)
- Drevené vily pri Prahe (2003)
- Exkluzívne bytové domy, Bratislava-Koliba (2003)
- Revitalizácia námestia, Stará Bystrica (2002 – 2007)
- Pivnica U richtára, Modra (2004)
- Bar 002, Bratislava (2005)
- Pastoračné centrum, Stožok (2005)
- Regency Casino & Night Club, hotel Crown Plaza, Bratislava (2005)
- Revitalizácia areálu Železnej studienky, Bratislava (2005)
- Hotel Dubná Skala – interiér, Žilina (2006)
- Villa Nečas, Žilina (2006)
Martina Jakušová
Foto: ateliér van jarina, DOXX, Ľubo Bechný, Dano Veselský, Magda Rzasa, Marián Laššák