Meranie prenosu vibrรกciรญ od prejazdu vysokozdviลพnรฝch vozรญkov
Vibrรกcie vyvolanรฉ prejazdom vysokozdviลพnรฝch vozรญkov pouลพรญvanรฝch vo vรฝrobnรฝch halรกch mรดลพu ovplyvniลฅ kvalitu danej vรฝrobnej ฤinnosti. Rรฝchlosลฅ kmitania betรณnovej dosky, po ktorej prechรกdza vysokozdviลพnรฝ vozรญk, moลพno ยญurฤiลฅ meracou linkou. Zย nameranรฝch vรฝsledkov sa dรก predpovedaลฅ, ฤi bude, alebo nebude treba vykonaลฅ ochrannรฉ opatrenia.
Poznรกte vรฝhody Klubu ASB? Staฤรญ bezplatnรก registrรกcia a zรญskate sektorovรฉ analรฝzy slovenskรฉho stavebnรญctva s rebrรญฤkami firiem ⟶ |
Metรณdy skรบลกania
Meranie sa vykonalo na zรกklade internรฉho pracovnรฉho postupu PP-05 โ Mฤลenรญ technickรฉ seizmicity aย odezvy stavebnรญch objektลฏ.
Podklady
Dokumentรกcia vย elektronickej podobe:
- pรดdorys haly,
- rezy haly,
- situรกcia haly,
- Instalation Instructions CONTURA G2 Measuring Center.
Prvotnรฉ zรกznamy zรญskanรฉ poฤas prรญpravy aย merania in situ:
- zรกznamy zย inลกtalรกcie meracej linky (schรฉma umiestnenia, fotodokumentรกcia),
- kรณpia technickรฉho preukazu vysokozdviลพnรฉho vozรญka HYUNDAI HLF 30 โ 5 ฤรญslo AA0002,
- ฤasovรฉ zรกznamy rรฝchlosti kmitania (sรบbory *.hdr, *.mio)
Skรบลกobnรก hala
Ide oย halu, ktorรก slรบลพi na produkciu vรฝrobkov urฤenรฝch pre automobilovรฝ priemysel. Hala je zaloลพenรก na veฤพkopriemerovรฝch pilรณtach. Nosnรบ konลกtrukciu tvorรญ montovanรฝ ลพelezobetรณnovรฝ skelet. Plochรก strecha je uloลพenรก na prefabrikovanรฝch betรณnovรฝch nosnรญkoch. Podlaha haly je rozdelenรก na dilataฤnรฉ celky sย rozmermi 4,5 ร 4,5 m. Obvodovรฉ steny sรบ realizovanรฉ zo sendviฤovรฝch tepelno- aย zvukovoizolaฤnรฝch panelov. Vย ฤase merania bola vย hale zvyฤajnรก prevรกdzka.
Predmetom skรบลกky bola betรณnovรก podlaha. Zistenรฉ vรฝsledky budรบ slรบลพiลฅ ako podklad na vytvorenie vhodnรฝch opatrenรญ, ktorรฉ sa budรบ aplikovaลฅ pri realizรกcii novej haly. Mรก sa tรฝm zabrรกniลฅ nadmernรฉmu negatรญvnemu pรดsobeniu vibrรกciรญ od vysokozdviลพnรฝch vozรญkov na jednotlivรฉ vรฝrobnรฉ stroje.
Sledovanรฉ veliฤiny
Sledovanou veliฤinou bola rรฝchlosลฅ kmitania (zloลพky rรฝchlosti kmitania vx, vy, vz (mm/s), priestorovรฝ vektorovรฝ sรบฤet tรฝchto zloลพiek vp (mm/s) aย frekvencia maximรกlnych kmitov (Hz) jednotlivรฝch zloลพiek rรฝchlosti kmitania.
Pouลพitรฉ zariadenia
Meranie รบrovne vibrรกciรญ sa realizovalo pomocou meracej A/D karty National Instruments, ktorรก umoลพลuje naฤรญtaลฅ รบdaje so vzorkovacou frekvenciou 1 000 Hz. Na vstup tejto karty sa priviedli signรกly zย troch kusov trojzloลพkovรฝch snรญmaฤov rรฝchlosti kmitania SM6 B04. Pomocou zosilลovaฤa INVEL 300 B3 sa na nich upravil odstup signรกlu od ลกumu.
Inลกtalรกcia meracieho zariadenia
Meracia centrรกla aย snรญmaฤe sa umiestnili tak, aby nedochรกdzalo kย ovplyvลovaniu prevรกdzky vย hale, aย zรกroveล aby nedoลกlo kย poลกkodeniu meracรญch zariadenรญ aย ovplyvneniu merania neregistrovateฤพnรฝmi nรกhodnรฝmi javmi.
Meranie sa zย priestorovรฝch dรดvodov uskutoฤnilo vo dvoch etapรกch. Zabrรกnilo sa tรฝm jazde vozรญka cez kabelรกลพ meracej linky. Vย prvej etape sa snรญmaฤe osadili vย priamke 0,85 m od okraja dosky aย rovnobeลพnej sย okrajom dosky A, po ktorej viedla jedna stopa vysokozdviลพnรฉho vozรญka. Vย druhej etape sa snรญmaฤe osadili vย priamke do stredu dosky B (vo vzdialenosti 2,25ย m) rovnobeลพnej sย okrajom dosky B, po ktorej okraji viedla trasa prechรกdzajรบceho vozรญka. Priamky, na ktorรฝch sa uloลพili snรญmaฤe, boli rovnobeลพnรฉ sย trasou jazdy vozรญkov. Snรญmaฤe sa rozmiestnili tak, aby sa dalo analyzovaลฅ, vย ktorej ฤasti dosky dochรกdza kย najvรคฤลกรญm รบฤinkom.
Obr. 2 Schรฉma rozmiestnenia meracej linky
โ 1. a 2. etapa
Schรฉma rozmiestnenia meracej linky je na obr. 2. Na obr. 3 a) a b) je meracia linka. Meracia linka sa zostavila tak, aby sa dali zรญskaลฅ hodnoty rรฝchlostรญ kmitania ฤastรญ dosky aย aby sa dalo predpovedaลฅ, ฤi bude, alebo nebude treba vย novobudovanej hale vykonaลฅ ochrannรฉ opatrenia pred umiestnenรญm strojov (meracรญch zariadenรญ), keฤลพe vyhotovenie podlahy vย novej aย existujรบcej hale bude rovnakรฉ.
Obr. 3 Zostava meracej linky
a) 1. etapa, b) 2. etapa
Vลกetky snรญmaฤe rรฝchlosti kmitania sa osadili tak, aby ich vodorovnรก pozdฤบลพna os oznaฤovanรก ako os x (najdlhลกรญ rozmer snรญmaฤa) smerovala ku zdroju vibrรกciรญ (kolmo na trasu vozรญkov), vodorovnรก prieฤna os oznaฤovanรก ako os y (menลกรญ rozmer snรญmaฤa) smerovala rovnobeลพne sย trasou vozรญkov aย zvislรก os oznaฤovanรก ako os zย smerovala nahor.
Snรญmaฤe rรฝchlosti kmitania sa po uloลพenรญ na dosku Aย aย B orientovali podฤพa konvencie vyznaฤenej na obr. 2 aย pomocou vstavanรฝch libiel sa vyvรกลพili. Kย snรญmaฤom sa pripojili zosilลovaฤe. Nรกsledne sa poloลพili meracie kรกble. Tie sa pripojili kย snรญmaฤom, zosilลovaฤom aย meraciemu poฤรญtaฤu. Meracรญ poฤรญtaฤ sa pripojil kย zdroju elektrickรฉho prรบdu (batรฉrii). Spolu so zosilลovaฤmi sa nรกsledne zapol. Po spustenรญ meracieho programu Woscilo aย jeho nastavenรญ sa jednotlivรฉ snรญmaฤe (ich funkฤnosลฅ) skontrolovali poklepanรญm. Tรฝm sa meracia linka pripravila na pouลพitie.
Skรบลกobnรฉ zaลฅaลพenie
Sย cieฤพom merania vibrรกciรญ sa stanovil zdroj vo forme prejazdu plne naloลพenรฉho vysokozdviลพnรฉho vozรญka Hyundai HLF 30 โ 5. Vย 1. etape vozรญk jazdil po meranej doskeย Aย iba jednou polovicou. Vย 2. etape vozรญk jazdil po doske B vลกetkรฝmi kolesami. Vykonali sa zรกznamy jazdy vysokozdviลพnรฝch vozรญkov oboma smermi rรดznymi rรฝchlosลฅami, brzdenia aย rozbiehania vozรญka aย stรกtia vozรญka so zapnutรฝm motorom uprostred dฤบลพky dosky.
Zaznamenanรฉ รบdaje sรบ vย tab.ย 1 aย tab. 2.
Realizรกcia skรบลกky
Registrovanรฝmi zdrojmi vibrรกciรญ boli prejazdy vozรญkov. Meranie prebiehalo vย reลพime โRoll modeโ, ktorรฝ funguje bez prestรกvky. Dฤบลพka aย veฤพkosลฅ vibrรกciรญ sa ukladรก ako spรคtnรฝ zรกznam.
Po uloลพenรญ kaลพdรฉho zรกznamu prejazdu sa ihneฤ vykonala grafickรก kontrola aย jeho predbeลพnรฉ vyhodnotenie. Vย 1. etape sa zรกznamy 01, 02, 03 aย 04 โorezaliโ aย museli sa zย hodnotenia vylรบฤiลฅ. Ostatnรฉ zรกznamy nevykazovali problรฉmy.
Vรฝsledky merania
Nameranรฉ hodnoty rรฝchlosti kmitania sa priebeลพne vyhodnocovali postupmi uvedenรฝmi vย internom pracovnom postupe PP-05 Mฤลenรญ technickรฉ seizmicity aย odezvy stavebnรญch objektลฏ.
Signรกlna analรฝza dynamickรฝch zรกznamov snรญmaฤov rรฝchlosti kmitania zahลลala vyhodnotenie maximรกlneho kmitu vลกetkรฝch troch zloลพiek vx, vy, vz. Analรฝza pozostรกvala zย nรกjdenia maximรกlnej amplitรบdy aย periรณdy kmitu, priestorovej rรฝchlosti, zrรฝchlenia aย vรฝchylky maximรกlneho kmitu, zรญskania frekvenฤnรฉho spektra zย ฤasovรฉho zรกznamu, ฤasovรฉho priebehu priestorovej rรฝchlosti aย urฤenia dominantnรฝch frekvenciรญ.
Stanovenie neistoty merania rรฝchlosti kmitania
Uvedenรฉ rozลกรญrenรฉ neistoty merania sรบ sรบฤinom ลกtandardnej neistoty merania aย koeficientu rozลกรญrenia kย = 2, ฤo pre normรกlne rozdelenie zodpovedรก pravdepodobnosti pokrytia asi 95 %.
Vย prรญpade snรญmaฤov rรฝchlosti kmitania nasadenรฝch vo frekvenฤnom rozsahu 1 Hz aลพ 130 Hz sa zย analรฝzy vลกetkรฝch znรกmych faktorov ovplyvลujรบcich vรฝsledok merania na zรกklade PP-05 odvodil vzลฅah na vรฝpoฤet rozลกรญrenej kombinovanej neistoty merania Uv (kย = 2) โ Uv = 0,1*vi (mm/s).
Meranie rรฝchlosti kmitania
1. etapa โ doska A
Vย tab. 3 sรบ uvedenรฉ maximรกlne amplitรบdy aย efektรญvne hodnoty zloลพiek rรฝchlostรญ kmitania. Zรกznam prejazdu, ktorรฝ predstavuje najvรคฤลกie seizmickรฉ รบฤinky, je zvรฝraznenรฝ. Za zรกznam sย najvรคฤลกรญmi seizmickรฝmi รบฤinkami sa urฤil zรกznam sย najvรคฤลกรญm poฤtom maximรกlnych hodnรดt zloลพiek efektรญvnych rรฝchlostรญ kmitania.
Na urฤenie zรกznamu sย najvรคฤลกรญmi vibraฤnรฝmi รบฤinkami sa posudzovali hodnoty maximรกlnych amplitรบd rรฝchlostรญ kmitania vo zvislom smere (vz), vo vodorovnom smere (vxy, vรคฤลกia hodnota zย vx aย vy), priestorovรฝch vektorov (vp) aย ich efektรญvnych hodnรดt zloลพiek rรฝchlostรญ kmitania (vz,ef; vxy,ef aย vp,ef).
Maximรกlne hodnoty kaลพdรฉho snรญmaฤa sรบ oznaฤenรฉ ฤervenรฝm pรญsmom. Zย tab. 3 vyplรฝva, ลพe najvรคฤลกie vibraฤnรฉ รบฤinky sa zistili pri zรกzname 08 (prejazd naloลพenรฉho vozรญka najvรคฤลกou rรฝchlosลฅou vย smere VIB03 โ VIB01).
2. etapa โ doska B
Vย tab. 4 sรบ uvedenรฉ maximรกlne amplitรบdy aย efektรญvne hodnoty zloลพiek rรฝchlostรญ kmitania. Prejazdy, ktorรฉ vyvolali najvรคฤลกie seizmickรฉ รบฤinky, sรบ zvรฝraznenรฉ. Za zรกznam sย najvรคฤลกรญmi seizmickรฝmi รบฤinkami sa urฤil zรกznam sย najvรคฤลกรญm poฤtom maximรกlnych hodnรดt zloลพiek efektรญvnych rรฝchlostรญ kmitania.
Na urฤenie zรกznamu sย najvรคฤลกรญmi vibraฤnรฝmi รบฤinkami sa posudzovali hodnoty maximรกlnych amplitรบd rรฝchlostรญ kmitania vo zvislom smere (vz), vo vodorovnom smere (vxy, vรคฤลกia hodnota zย vx aย vy), priestorovรฝch vektorov (vp) aย ich efektรญvnych hodnรดt zloลพiek rรฝchlostรญ kmitania (vz,ef; vxy,ef aย vp,ef).
Maximรกlne hodnoty kaลพdรฉho snรญmaฤa sรบ oznaฤenรฉ ฤerveรฝm pรญsmom. Zย tab. 4 vyplรฝva, ลพe najvรคฤลกie vibraฤnรฉ รบฤinky sa zistili pri zรกzname 27 (prejazd naloลพenรฉho vozรญka najvรคฤลกou rรฝchlosลฅou vย smere VIB01 โ VIB03) aย 28 (prejazd naloลพenรฉho vozรญka najvรคฤลกou rรฝchlosลฅou vย smere VIB03 โ VIB01).
Na ฤalลกie analyzovanie sa pouลพil maximรกlny zรกznam ฤรญslo 08 zย 1. etapy merania, keฤลพe vo vลกetkรฝch parametroch je niekoฤพkonรกsobne vรคฤลกรญ ako zรกznamy ฤรญslo 27 aย 28 zย 2. etapy merania.
Interpretรกcia vรฝsledkov merania
Vลกetky vykonanรฉ merania sa podrobne analyzovali zย hฤพadiska รบrovne technickej seizmicity od zdrojov, ktorรฉ sa reรกlne vyskytujรบ aย mohli by maลฅ vplyv na posudzovanรบ halu. Na zรกklade vykonanรฝch meranรญ, vรฝpoฤtov aย vyhodnotenรญ moลพno konลกtatovaลฅ nasledovnรฉ:
- vย meranom bode VIB01 na okraji dosky pri jazde vย 1. etape po okraji dosky jednou polovicou naloลพenรฉho vozรญka najvรคฤลกou rรฝchlosลฅou dochรกdza vo zvislom smere zย aย prieฤnom vodorovnom smereย y kย dosiahnutiu aย miernemu prekroฤeniu limitnรฝch hodnรดt stanovenรฝch vรฝrobcom stroja vย rozsahu frekvenciรญ 0 โ 15 Hz;
- vย smere vodorovnom pozdฤบลพnom x na bode VIB01 sa limitnรฉ hodnoty pri rovnakom spรดsobe jazdy nedosahujรบ;
- vย bodoch VIB02 aย VIB03 nedochรกdza vย ลพiadnom smere (x, y, z) kย dosiahnutiu limitnรฝch hodnรดt pri rovnakom spรดsobe jazdy;
- na ลพiadnom zย bodov umiestnenรฝch vย 2.ย etape vย strede dosky nedochรกdza kย dosiahnutiu limitnรฝch hodnรดt pri ลพiadnom spรดsobe jazdy;
- meranรก betรณnovรก doska Aย sa sprรกva vย dynamickej oblasti extrรฉmne pri jazde vozรญka po jej okraji vย nesymetrickom smere.
Zรกver
Zย interpretรกcie vรฝsledkov merania vyplรฝva, ลพe jazda naloลพenรฝm vozรญkom pri najvyลกลกej rรฝchlosti prekraฤuje limitnรฉ hodnoty citlivosti stanovenรฉ vรฝrobcom aย treba vykonaลฅ ochrannรฉ opatrenia.
Meranรก betรณnovรก doska vย existujรบcej hale sa nesprรกva vย dynamickej oblasti symetricky. Pri jazde vย smere VIB03 โ VIB01 (zรกznam ฤรญslo 08) sรบ maximรกlne hodnoty vibrรกciรญ na bode VIB01 aย rovnako na tom istom bode VIB01, aj keฤ ide vozรญk opaฤnรฝm smerom VIB01 โ VIB03 (zรกznam ฤรญslo 07). Zย toho vyplรฝva, ลพe je veฤพmi pravdepodobnรฉ, ลพe vyhotovenie dosky alebo jej podkladu vย danom mieste VIB01 nie je rovnako kvalitnรฉ ako na inรฝch miestach dosky (ak by sa doska sprรกvala symetricky, tak by pri jazde vย smere VIB03 โ VIB01 boli na bode VIB01 pribliลพne rovnakรฉ รบฤinky ako pri jazde opaฤnรฝm smerom VIB01 โ VIB03 na bode VIB03, ale nie je to tak) alebo doลกlo kย zmene charakteristรญk podlahy aย podkladu poฤas prevรกdzkovania existujรบcej haly.
Zo zรกznamov vย 2. etape vidieลฅ, ลพe sa doska nesymetricky sprรกva vย bode VIB03 (iย keฤ nie tak vรฝznamne ako vย 1. etape priย VIB01). To naznaฤuje, ลพe sa doska pri jazde vลพdy vย rovnakom smere โpreklรกpaโ.
Keฤลพe meranie aย nรกslednรก extrapolรกcia jeho vรฝsledkov do priestorov novobudovanej haly mรดลพu byลฅ ovplyvnenรฉ takรฝmito okolnosลฅami, treba vykonaลฅ meranie priamo vย novej hale po dobudovanรญ podlahy eลกte pred osadenรญm stroja.
Vย prรญpade, ak sa potvrdia vรฝsledky tรฝchto meranรญ nรกslednรฝm meranรญm priamo na mieste osadenia novรฉho stroja, treba navrhnรบลฅ opatrenia vย zmysle odizolovania stroja od podlahy antivibraฤnรฝmi podloลพkami aย podobne, prรญpadne stroj umiestniลฅ ฤo najbliลพลกie na stred dosky, kde sรบ รบฤinky prejazdu vozรญkov hlboko pod limitnรฝmi hodnotami.
TEXT: Ing. Branislav Kubรญk, Ing. Daniel Papรกn, PhD., Ing. Ivana Martinickรก, PhD.
OBRรZKY aย FOTO: archรญv autorov
Ing. Branislav Kubรญk je vedรบci organizaฤnej zloลพky zahraniฤnej spoloฤnosti INSET, s. r. o., na Slovensku.
Ing. Daniel Papรกn, PhD., pracuje na Katedre stavebnej mechaniky Stavebnej fakulty ลฝilinskej univerzity vย ลฝiline.
Ing. Ivana Martinickรก, PhD., pracuje na Katedre stavebnej mechaniky Stavebnej fakulty ลฝilinskej univerzity vย ลฝiline.
Literatรบra
1.ย ย ย Polak, M. โ Plachรฝ, T.: Long-Time Monitoring of Thermal Actions on aย Prestressed Concrete Bridge Structure, 48th International Scientific Conference Experimental Stress Analysis. Velke Losiny, Czech Republic, 2010, s. 369 โ 376.
2.ย ย ย Polak, M. โ Plachรฝ, T. โ Rotter, T.: Vibration Monitoring of the Bridge Loaded by Heavy Vehicle Traffic, 5th WSEAS International Conference on Applied and Theoretical Mechanics Location, Puerto de la Cruz, Spain, 2009, s. 120 โ 123.
3.ย ย ย Papรกn, D.: The bridges spectral analysis due to ยญtraffic paraseismicity dynamics of civil engineering and transport structures and wind engineering DYN-WIND 2011. ลฝilina, 2001, s. 221 โ 224.
ฤlรกnok bol uverejnenรฝ v ฤasopise Stavebnรฉ materiรกly.