meranie prenosu vibracii od prejazdu vysokozdviznych vozikov
Galรฉria(4)

Meranie prenosu vibrรกciรญ od prejazdu vysokozdviลพnรฝch vozรญkov

Partneri sekcie:

Vibrรกcie vyvolanรฉ prejazdom vysokozdviลพnรฝch vozรญkov pouลพรญvanรฝch vo vรฝrobnรฝch halรกch mรดลพu ovplyvniลฅ kvalitu danej vรฝrobnej ฤinnosti. Rรฝchlosลฅ kmitania betรณnovej dosky, po ktorej prechรกdza vysokozdviลพnรฝ vozรญk, moลพno ยญurฤiลฅ meracou linkou. Zย nameranรฝch vรฝsledkov sa dรก predpovedaลฅ, ฤi bude, alebo nebude treba vykonaลฅ ochrannรฉ opatrenia.

03 a 04martinicka big image
obr2 big image
meranie prenosu vibracii od prejazdu vysokozdviznych vozikov 6581 big image
Meranรญm realizovanรฝm vo vรฝrobnej hale sa mali zรญskaลฅ podklady na stanovenie seizmickรฉho zaลฅaลพenia aย odozvy vรฝrobnรฝch strojnรฝch zariadenรญ, vyvolanรฝch technickou seizmicitou. Meranie sa zย dรดvodu stiesnenรฝch podmienok realizovalo vo dvoch etapรกch.

Metรณdy skรบลกania
Meranie sa vykonalo na zรกklade internรฉho pracovnรฉho postupu PP-05 โ€“ Mฤ›ล™enรญ technickรฉ seizmicity aย odezvy stavebnรญch objektลฏ.

Podklady
Dokumentรกcia vย elektronickej podobe:

  • pรดdorys haly,
  • rezy haly,
  • situรกcia haly,
  • Instalation Instructions CONTURA G2 Measuring Center.

Prvotnรฉ zรกznamy zรญskanรฉ poฤas prรญpravy aย merania in situ:

  • zรกznamy zย inลกtalรกcie meracej linky (schรฉma umiestnenia, fotodokumentรกcia),
  • kรณpia technickรฉho preukazu vysokozdviลพnรฉho vozรญka HYUNDAI HLF 30 โ€“ 5 ฤรญslo AA0002,
  • ฤasovรฉ zรกznamy rรฝchlosti kmitania (sรบbory *.hdr, *.mio)

Skรบลกobnรก hala
Ide oย halu, ktorรก slรบลพi na produkciu vรฝrobkov urฤenรฝch pre automobilovรฝ priemysel. Hala je zaloลพenรก na veฤพkopriemerovรฝch pilรณtach. Nosnรบ konลกtrukciu tvorรญ montovanรฝ ลพelezobetรณnovรฝ skelet. Plochรก strecha je uloลพenรก na prefabrikovanรฝch betรณnovรฝch nosnรญkoch. Podlaha haly je rozdelenรก na dilataฤnรฉ celky sย rozmermi 4,5 ร— 4,5 m. Obvodovรฉ steny sรบ realizovanรฉ zo sendviฤovรฝch tepelno- aย zvukovoizolaฤnรฝch panelov. Vย ฤase merania bola vย hale zvyฤajnรก prevรกdzka.

Predmetom skรบลกky bola betรณnovรก podlaha. Zistenรฉ vรฝsledky budรบ slรบลพiลฅ ako podklad na vytvorenie vhodnรฝch opatrenรญ, ktorรฉ sa budรบ aplikovaลฅ pri realizรกcii novej haly. Mรก sa tรฝm zabrรกniลฅ nadmernรฉmu negatรญvnemu pรดsobeniu vibrรกciรญ od vysokozdviลพnรฝch vozรญkov na jednotlivรฉ vรฝrobnรฉ stroje.

Sledovanรฉ veliฤiny
Sledovanou veliฤinou bola rรฝchlosลฅ kmitania (zloลพky rรฝchlosti kmitania vx, vy, vz (mm/s), priestorovรฝ vektorovรฝ sรบฤet tรฝchto zloลพiek vp (mm/s) aย frekvencia maximรกlnych kmitov (Hz) jednotlivรฝch zloลพiek rรฝchlosti kmitania.

Pouลพitรฉ zariadenia
Meranie รบrovne vibrรกciรญ sa realizovalo pomocou meracej A/D karty National Instruments, ktorรก umoลพลˆuje naฤรญtaลฅ รบdaje so vzorkovacou frekvenciou 1 000 Hz. Na vstup tejto karty sa priviedli signรกly zย troch kusov trojzloลพkovรฝch snรญmaฤov rรฝchlosti kmitania SM6 B04. Pomocou zosilลˆovaฤa INVEL 300 B3 sa na nich upravil odstup signรกlu od ลกumu.

Inลกtalรกcia meracieho zariadenia
Meracia centrรกla aย snรญmaฤe sa umiestnili tak, aby nedochรกdzalo kย ovplyvลˆovaniu prevรกdzky vย hale, aย zรกroveลˆ aby nedoลกlo kย poลกkodeniu meracรญch zariadenรญ aย ovplyvneniu merania neregistrovateฤพnรฝmi nรกhodnรฝmi javmi.

Meranie sa zย priestorovรฝch dรดvodov uskutoฤnilo vo dvoch etapรกch. Zabrรกnilo sa tรฝm jazde vozรญka cez kabelรกลพ meracej linky. Vย prvej etape sa snรญmaฤe osadili vย priamke 0,85 m od okraja dosky aย rovnobeลพnej sย okrajom dosky A, po ktorej viedla jedna stopa vysokozdviลพnรฉho vozรญka. Vย druhej etape sa snรญmaฤe osadili vย priamke do stredu dosky B (vo vzdialenosti 2,25ย m) rovnobeลพnej sย okrajom dosky B, po ktorej okraji viedla trasa prechรกdzajรบceho vozรญka. Priamky, na ktorรฝch sa uloลพili snรญmaฤe, boli rovnobeลพnรฉ sย trasou jazdy vozรญkov. Snรญmaฤe sa rozmiestnili tak, aby sa dalo analyzovaลฅ, vย ktorej ฤasti dosky dochรกdza kย najvรคฤลกรญm รบฤinkom.


Obr. 2 Schรฉma rozmiestnenia meracej linky
โ€“ 1. a 2. etapa

Schรฉma rozmiestnenia meracej linky je na obr. 2. Na obr. 3 a) a b) je meracia linka. Meracia linka sa zostavila tak, aby sa dali zรญskaลฅ hodnoty rรฝchlostรญ kmitania ฤastรญ dosky aย aby sa dalo predpovedaลฅ, ฤi bude, alebo nebude treba vย novobudovanej hale vykonaลฅ ochrannรฉ opatrenia pred umiestnenรญm strojov (meracรญch zariadenรญ), keฤลพe vyhotovenie podlahy vย novej aย existujรบcej hale bude rovnakรฉ.


Obr. 3 Zostava meracej linky
a) 1. etapa, b) 2. etapa

Vลกetky snรญmaฤe rรฝchlosti kmitania sa osadili tak, aby ich vodorovnรก pozdฤบลพna os oznaฤovanรก ako os x (najdlhลกรญ rozmer snรญmaฤa) smerovala ku zdroju vibrรกciรญ (kolmo na trasu vozรญkov), vodorovnรก prieฤna os oznaฤovanรก ako os y (menลกรญ rozmer snรญmaฤa) smerovala rovnobeลพne sย trasou vozรญkov aย zvislรก os oznaฤovanรก ako os zย smerovala nahor.

Snรญmaฤe rรฝchlosti kmitania sa po uloลพenรญ na dosku Aย aย B orientovali podฤพa konvencie vyznaฤenej na obr. 2 aย pomocou vstavanรฝch libiel sa vyvรกลพili. Kย snรญmaฤom sa pripojili zosilลˆovaฤe. Nรกsledne sa poloลพili meracie kรกble. Tie sa pripojili kย snรญmaฤom, zosilลˆovaฤom aย meraciemu poฤรญtaฤu. Meracรญ poฤรญtaฤ sa pripojil kย zdroju elektrickรฉho prรบdu (batรฉrii). Spolu so zosilลˆovaฤmi sa nรกsledne zapol. Po spustenรญ meracieho programu Woscilo aย jeho nastavenรญ sa jednotlivรฉ snรญmaฤe (ich funkฤnosลฅ) skontrolovali poklepanรญm. Tรฝm sa meracia linka pripravila na pouลพitie.

Skรบลกobnรฉ zaลฅaลพenie
Sย cieฤพom merania vibrรกciรญ sa stanovil zdroj vo forme prejazdu plne naloลพenรฉho vysokozdviลพnรฉho vozรญka Hyundai HLF 30 โ€“ 5. Vย 1. etape vozรญk jazdil po meranej doskeย Aย iba jednou polovicou. Vย 2. etape vozรญk jazdil po doske B vลกetkรฝmi kolesami. Vykonali sa zรกznamy jazdy vysokozdviลพnรฝch vozรญkov oboma smermi rรดznymi rรฝchlosลฅami, brzdenia aย rozbiehania vozรญka aย stรกtia vozรญka so zapnutรฝm motorom uprostred dฤบลพky dosky.
Zaznamenanรฉ รบdaje sรบ vย tab.ย 1 aย tab. 2.

Realizรกcia skรบลกky
Registrovanรฝmi zdrojmi vibrรกciรญ boli prejazdy vozรญkov. Meranie prebiehalo vย reลพime โ€žRoll modeโ€œ, ktorรฝ funguje bez prestรกvky. Dฤบลพka aย veฤพkosลฅ vibrรกciรญ sa ukladรก ako spรคtnรฝ zรกznam.

Po uloลพenรญ kaลพdรฉho zรกznamu prejazdu sa ihneฤ vykonala grafickรก kontrola aย jeho predbeลพnรฉ vyhodnotenie. Vย 1. etape sa zรกznamy 01, 02, 03 aย 04 โ€žorezaliโ€œ aย museli sa zย hodnotenia vylรบฤiลฅ. Ostatnรฉ zรกznamy nevykazovali problรฉmy.

Vรฝsledky merania
Nameranรฉ hodnoty rรฝchlosti kmitania sa priebeลพne vyhodnocovali postupmi uvedenรฝmi vย internom pracovnom postupe PP-05 Mฤ›ล™enรญ technickรฉ seizmicity aย odezvy stavebnรญch objektลฏ.

Signรกlna analรฝza dynamickรฝch zรกznamov snรญmaฤov rรฝchlosti kmitania zahล•ลˆala vyhodnotenie maximรกlneho kmitu vลกetkรฝch troch zloลพiek vx, vy, vz. Analรฝza pozostรกvala zย nรกjdenia maximรกlnej amplitรบdy aย periรณdy kmitu, priestorovej rรฝchlosti, zrรฝchlenia aย vรฝchylky maximรกlneho kmitu, zรญskania frekvenฤnรฉho spektra zย ฤasovรฉho zรกznamu, ฤasovรฉho priebehu priestorovej rรฝchlosti aย urฤenia dominantnรฝch frekvenciรญ.

Stanovenie neistoty merania rรฝchlosti kmitania
Uvedenรฉ rozลกรญrenรฉ neistoty merania sรบ sรบฤinom ลกtandardnej neistoty merania aย koeficientu rozลกรญrenia kย = 2, ฤo pre normรกlne rozdelenie zodpovedรก pravdepodobnosti pokrytia asi 95 %.

Vย prรญpade snรญmaฤov rรฝchlosti kmitania nasadenรฝch vo frekvenฤnom rozsahu 1 Hz aลพ 130 Hz sa zย analรฝzy vลกetkรฝch znรกmych faktorov ovplyvลˆujรบcich vรฝsledok merania na zรกklade PP-05 odvodil vzลฅah na vรฝpoฤet rozลกรญrenej kombinovanej neistoty merania Uv (kย = 2) โ€“ Uv = 0,1*vi (mm/s).

Meranie rรฝchlosti kmitania
1. etapa โ€“ doska A

Vย tab. 3 sรบ uvedenรฉ maximรกlne amplitรบdy aย efektรญvne hodnoty zloลพiek rรฝchlostรญ kmitania. Zรกznam prejazdu, ktorรฝ predstavuje najvรคฤลกie seizmickรฉ รบฤinky, je zvรฝraznenรฝ. Za zรกznam sย najvรคฤลกรญmi seizmickรฝmi รบฤinkami sa urฤil zรกznam sย najvรคฤลกรญm poฤtom maximรกlnych hodnรดt zloลพiek efektรญvnych rรฝchlostรญ kmitania.

Na urฤenie zรกznamu sย najvรคฤลกรญmi vibraฤnรฝmi รบฤinkami sa posudzovali hodnoty maximรกlnych amplitรบd rรฝchlostรญ kmitania vo zvislom smere (vz), vo vodorovnom smere (vxy, vรคฤลกia hodnota zย vx aย vy), priestorovรฝch vektorov (vp) aย ich efektรญvnych hodnรดt zloลพiek rรฝchlostรญ kmitania (vz,ef; vxy,ef aย vp,ef).

Maximรกlne hodnoty kaลพdรฉho snรญmaฤa sรบ oznaฤenรฉ ฤervenรฝm pรญsmom. Zย tab. 3 vyplรฝva, ลพe najvรคฤลกie vibraฤnรฉ รบฤinky sa zistili pri zรกzname 08 (prejazd naloลพenรฉho vozรญka najvรคฤลกou rรฝchlosลฅou vย smere VIB03 โ†’ VIB01).

2. etapa โ€“ doska B
Vย tab. 4 sรบ uvedenรฉ maximรกlne amplitรบdy aย efektรญvne hodnoty zloลพiek rรฝchlostรญ kmitania. Prejazdy, ktorรฉ vyvolali najvรคฤลกie seizmickรฉ รบฤinky, sรบ zvรฝraznenรฉ. Za zรกznam sย najvรคฤลกรญmi seizmickรฝmi รบฤinkami sa urฤil zรกznam sย najvรคฤลกรญm poฤtom maximรกlnych hodnรดt zloลพiek efektรญvnych rรฝchlostรญ kmitania.

Na urฤenie zรกznamu sย najvรคฤลกรญmi vibraฤnรฝmi รบฤinkami sa posudzovali hodnoty maximรกlnych amplitรบd rรฝchlostรญ kmitania vo zvislom smere (vz), vo vodorovnom smere (vxy, vรคฤลกia hodnota zย vx aย vy), priestorovรฝch vektorov (vp) aย ich efektรญvnych hodnรดt zloลพiek rรฝchlostรญ kmitania (vz,ef; vxy,ef aย vp,ef).

Maximรกlne hodnoty kaลพdรฉho snรญmaฤa sรบ oznaฤenรฉ ฤerveรฝm pรญsmom. Zย tab. 4 vyplรฝva, ลพe najvรคฤลกie vibraฤnรฉ รบฤinky sa zistili pri zรกzname 27 (prejazd naloลพenรฉho vozรญka najvรคฤลกou rรฝchlosลฅou vย smere VIB01 โ†’ VIB03) aย 28 (prejazd naloลพenรฉho vozรญka najvรคฤลกou rรฝchlosลฅou vย smere VIB03 โ†’ VIB01).

Na ฤalลกie analyzovanie sa pouลพil maximรกlny zรกznam ฤรญslo 08 zย 1. etapy merania, keฤลพe vo vลกetkรฝch parametroch je niekoฤพkonรกsobne vรคฤลกรญ ako zรกznamy ฤรญslo 27 aย 28 zย 2. etapy merania.

Interpretรกcia vรฝsledkov merania
Vลกetky vykonanรฉ merania sa podrobne analyzovali zย hฤพadiska รบrovne technickej seizmicity od zdrojov, ktorรฉ sa reรกlne vyskytujรบ aย mohli by maลฅ vplyv na posudzovanรบ halu. Na zรกklade vykonanรฝch meranรญ, vรฝpoฤtov aย vyhodnotenรญ moลพno konลกtatovaลฅ nasledovnรฉ:

  • vย meranom bode VIB01 na okraji dosky pri jazde vย 1. etape po okraji dosky jednou polovicou naloลพenรฉho vozรญka najvรคฤลกou rรฝchlosลฅou dochรกdza vo zvislom smere zย aย prieฤnom vodorovnom smereย y kย dosiahnutiu aย miernemu prekroฤeniu limitnรฝch hodnรดt stanovenรฝch vรฝrobcom stroja vย rozsahu frekvenciรญ 0 โ€“ 15 Hz;
  • vย smere vodorovnom pozdฤบลพnom x na bode VIB01 sa limitnรฉ hodnoty pri rovnakom spรดsobe jazdy nedosahujรบ;
  • vย bodoch VIB02 aย VIB03 nedochรกdza vย ลพiadnom smere (x, y, z) kย dosiahnutiu limitnรฝch hodnรดt pri rovnakom spรดsobe jazdy;
  • na ลพiadnom zย bodov umiestnenรฝch vย 2.ย etape vย strede dosky nedochรกdza kย dosiahnutiu limitnรฝch hodnรดt pri ลพiadnom spรดsobe jazdy;
  • meranรก betรณnovรก doska Aย sa sprรกva vย dynamickej oblasti extrรฉmne pri jazde vozรญka po jej okraji vย nesymetrickom smere.

Zรกver
Zย interpretรกcie vรฝsledkov merania vyplรฝva, ลพe jazda naloลพenรฝm vozรญkom pri najvyลกลกej rรฝchlosti prekraฤuje limitnรฉ hodnoty citlivosti stanovenรฉ vรฝrobcom aย treba vykonaลฅ ochrannรฉ opatrenia.

Meranรก betรณnovรก doska vย existujรบcej hale sa nesprรกva vย dynamickej oblasti symetricky. Pri jazde vย smere VIB03 โ†’ VIB01 (zรกznam ฤรญslo 08) sรบ maximรกlne hodnoty vibrรกciรญ na bode VIB01 aย rovnako na tom istom bode VIB01, aj keฤ ide vozรญk opaฤnรฝm smerom VIB01 โ†’ VIB03 (zรกznam ฤรญslo 07). Zย toho vyplรฝva, ลพe je veฤพmi pravdepodobnรฉ, ลพe vyhotovenie dosky alebo jej podkladu vย danom mieste VIB01 nie je rovnako kvalitnรฉ ako na inรฝch miestach dosky (ak by sa doska sprรกvala symetricky, tak by pri jazde vย smere VIB03 โ†’ VIB01 boli na bode VIB01 pribliลพne rovnakรฉ รบฤinky ako pri jazde opaฤnรฝm smerom VIB01 โ†’ VIB03 na bode VIB03, ale nie je to tak) alebo doลกlo kย zmene charakteristรญk podlahy aย podkladu poฤas prevรกdzkovania existujรบcej haly.
Zo zรกznamov vย 2. etape vidieลฅ, ลพe sa doska nesymetricky sprรกva vย bode VIB03 (iย keฤ nie tak vรฝznamne ako vย 1. etape priย VIB01). To naznaฤuje, ลพe sa doska pri jazde vลพdy vย rovnakom smere โ€žpreklรกpaโ€œ.

Keฤลพe meranie aย nรกslednรก extrapolรกcia jeho vรฝsledkov do priestorov novobudovanej haly mรดลพu byลฅ ovplyvnenรฉ takรฝmito okolnosลฅami, treba vykonaลฅ meranie priamo vย novej hale po dobudovanรญ podlahy eลกte pred osadenรญm stroja.

Vย prรญpade, ak sa potvrdia vรฝsledky tรฝchto meranรญ nรกslednรฝm meranรญm priamo na mieste osadenia novรฉho stroja, treba navrhnรบลฅ opatrenia vย zmysle odizolovania stroja od podlahy antivibraฤnรฝmi podloลพkami aย podobne, prรญpadne stroj umiestniลฅ ฤo najbliลพลกie na stred dosky, kde sรบ รบฤinky prejazdu vozรญkov hlboko pod limitnรฝmi hodnotami.

TEXT: Ing. Branislav Kubรญk, Ing. Daniel Papรกn, PhD., Ing. Ivana Martinickรก, PhD.
OBRรZKY aย FOTO: archรญv autorov

Ing. Branislav Kubรญk je vedรบci organizaฤnej zloลพky zahraniฤnej spoloฤnosti INSET, s. r. o., na Slovensku.

Ing. Daniel Papรกn, PhD., pracuje na Katedre stavebnej mechaniky Stavebnej fakulty ลฝilinskej univerzity vย ลฝiline.

Ing. Ivana Martinickรก, PhD., pracuje na Katedre stavebnej mechaniky Stavebnej fakulty ลฝilinskej univerzity vย ลฝiline.

Literatรบra
1.ย ย ย  Polak, M. โ€“ Plachรฝ, T.: Long-Time Monitoring of Thermal Actions on aย Prestressed Concrete Bridge Structure, 48th International Scientific Conference Experimental Stress Analysis. Velke Losiny, Czech Republic, 2010, s. 369 โ€“ 376.
2.ย ย ย  Polak, M. โ€“ Plachรฝ, T. โ€“ Rotter, T.: Vibration Monitoring of the Bridge Loaded by Heavy Vehicle Traffic, 5th WSEAS International Conference on Applied and Theoretical Mechanics Location, Puerto de la Cruz, Spain, 2009, s. 120 โ€“ 123.
3.ย ย ย  Papรกn, D.: The bridges spectral analysis due to ยญtraffic paraseismicity dynamics of civil engineering and transport structures and wind engineering DYN-WIND 2011. ลฝilina, 2001, s. 221 โ€“ 224.

ฤŒlรกnok bol uverejnenรฝ v ฤasopise Stavebnรฉ materiรกly.