R3 Trstená, obchvat – mosty
Galéria(9)

R3 Trstená, obchvat – mosty

Príspevok informuje o mostoch, ktoré sa realizovali v období rokov 2008 a 2009 na stavbe obchvatu mesta Trstená. Práce vykonávali pracovníci závodu 06 Prešov spoločnosti Inžinierske stavby, a. s., Košice, v rámci združenia so spoločnosťou Váhostav-SK, a. s., Žilina.

207-00 Most nad potokom Trsteník a poľnými cestami v km 3,130
Most na trase rýchlostnej komunikácie prekonáva prekážky v širšom údolí, ktorými sú miestny potok Trsteník a dve poľné cesty. Je situovaný v blízkosti poľnohospodárskeho družstva Trstená, v areáli ktorého má svoje chovné hospodárstvo miestne rybárske združenie. Komunikácia na mostnom objekte je v smerovom oblúku polomeru 1 700 m a v konštantnom pozdĺžnom sklone 0,61 %, ktorý stúpa v smere staničenia. Priečny sklon vozovky je konštantný jednostranný 4,0 %. Kategória komunikácie je 11,5/80. Most je trojpoľový šikmý. Dĺžka mosta je 109,8 m.

Geologické pomery celého územia tvoria pieskovce a ílovce. Most sa zakladal hĺbkovo, na veľkopriemerových pilótach s priemerom 620 mm, základové jamy medziľahlých pilierov sa zabezpečili pažením štetovnicovými stenami, krídla krajných opôr sa založili hĺbkovo a tvoria s úložným prahom monolit. Medziľahlé podpery sú železobetónové steny s konzolami úložných prahov. Betón základov je C 25/30 a betón podpier C 30/37.

Nosná konštrukcia sa skladá z dodatočne predpätých prefabrikovaných nosníkov I 96 – 30 m, 10 kusov v každom poli a spriahujúcej železobetónovej dosky C 35/45. Betón nosníkov je C 40/45. Nosníky sa uložili na hrncových ložiskách so zvislou únosnosťou 1 250 kN. Na spodných prírubách sa zabezpečili tzv. kapsami na osadenie ložísk. Tento druh prefabrikátu sa zvolil  vzhľadom na veľmi zložitý prístup k stavenisku objektu. Na skládku sa teda priviezli v troch častiach a na vytvorenej spínacej ploche sa spojili súčasne s vovedením predpätia. Predpínalo sa a injektovalo bezprostredne pred kladením. Spínacie plochy na polia 1 a 3 sa vytvorili tak, aby z nich mohol 400-tonový žeriav pokladať nosníky priamo, pri kladení druhého poľa ich musela priviezť súprava vozidiel. Nosníky sa nad podperami tuho priečne spojili priečnikmi. Nad medziľahlými podperami sa vytvoril systém pružnej dosky odseparovaním nosníkov vložením dosák z tvrdeného polystyrénu. Nad krajnými oporami sa priečnik tuho spojil s doskou.

Vozovka na moste má hrúbku 90 mm, s izoláciou z pásov Bitumelit na zapečatený povrch spriahujúcej dosky. Zvodidlový systém na úroveň zadržania H2 sa použil na všetkých mostoch obchvatu. Na pravom okraji mosta sa vyhotovila monolitická rímsa s krycími rímsovými prefabrikátmi. Na ľavom okraji je odvodňovací žľab, vyhotovený pomocou betónovacích vozíkov, zabezpečený ochranným a hydroizolačným náterom. Zábradlie na okraji rímsy aj na okraji žľabu sa metalicky upravilo zinkom hrúbky 100 μm a ochranným náterom – jedným epoxidovým a dvoma vrchnými polyuretánovými nátermi. V súčasnosti sú na moste hotové obidva mostné závery, ale protimrazový klin a prechodová doska sú len pri opore 4. Ukončenie prác na moste očakávame v máji 2010, úpravy potoka Trsteník a poľných ciest pod mostom v septembri.

208-00 Most na III/05942 nad R3 v km 3,584
Most premosťuje budovanú komunikáciu R3 a bude po ňom viesť komunikácia z Trstenej do obce Brezovica. V súčasnosti je pôvodná cesta zrušená, prevedená na obchádzku vybudovanú v rámci stavby a v mieste pôvodnej cesty sa stavia most. Jeho zvláštnosťou je, že počas výstavby sa na popud objednávateľa NDS, a. s., zmenilo konštrukčné usporiadanie mosta z dvojpoľového monolitu dĺžky 53,2 m na jednopoľový monolit dĺžky 30,7 m. Zmena priniesla vynechanie medziľahlej podpery, a tým aj založenie krajných opôr na nižšej úrovni oproti pôvodným. To zároveň spôsobilo potrebu väčšej základovej jamy na každú z opôr spolu s krídlami.

Zakladanie je na pilótach s priemerom 620 mm a stupňovitých železobetónových základoch, a to aj pre krídla, ktoré sa oddilatovali od drieku opory. Drieky opôr sú železobetónové steny výšky 6,2 (1), resp. 8,7 m (2). Rozdiel výšok vyplynul z pozdĺžneho a priečneho sklonu mosta. Mostovka nového mosta je železobetónová monolitická s mohutnými oblúkovými trámami na okrajoch, v ktorých sú po štyroch usporiadané 19-lanové predpínacie káble. Samotná doska monolitickej mostovky je hrubá len 40 cm. Na vytvorenie podpernej skruže sa použil Peiner V 800. Vozovka a príslušenstvo mosta sú zhodné s ostatnými mostmi na trase, len odvodnenie je do odvodňovačov a potrubí. V súčasnosti je mostovka zabetónovaná, predopnutá, pracuje sa na oddebnení a odskružení. Ukončenie predpokladáme v máji 2010.

212-00 Most na R3 nad cestou II/520 v km 4,855
Súčasťou mimoúrovňovej križovatky obchvatu s cestou II/520 sú dva osobité mosty. Jedným z nich je železobetónový monolitický predpätý trojpoľový most, ktorý má dĺžku 66,4 m, ale je široký až 19,3 m. Dôvodom je skutočnosť, že na moste sú okrem dvoch jazdných pruhov komunikácie R3 aj dva odbočovacie pruhy na vetvách križovatky.

Rovnako ako ostatné mosty aj tento sa hĺbkovo založil na pilótach s priemerom 620 mm, má železobetónové základy, z ktorých oba medziľahlé sa budovali čiastočne pod ochranou štetovnicovej steny, a stenové medziľahlé piliere. Sú po dva na každej podpere. Mostovka sa budovala na podpernej skruži. Stojky skruže boli z PIŽMA, nosníky z oceľových zváraných I-profilov. Prierez mostovky je dvojtrám s výškou 1 100 mm, tvorený oblúkovo vyklenutým prostredným vybratím a asymetrickými konzolami. Na okraji ľavej konzoly je odvodňovací žľab, na okraji pravej je monolitická rímsa. Pre takto navrhnutý priečny rez sa debnenie mostovky vytvorilo pomocou drevených ramien a nehobľovaných dosák s šírkou 10 cm na zraz. Po zaarmovaní a vytvorení káblových trás s ponasúvanými lanami sa prikročilo k nepretržitej betonáži mostovky betónom C 35/45 v objeme 800 m3. Príslušná pevnosť betónu na predpínanie sa dosiahla už po štyroch dňoch.

Vozovka a príslušenstvo mosta sú rovnaké ako na ostatných mostoch, dilatácie s pohybom 60 a 80 mm, na každej z podpier sú štyri hrncové ložiská so zvislým zaťažením od 1 500 do 5 500 kN. V ľavom krídle na opore č. 1 sa vytvorila šachta na zachytenie vody z odvodňovacieho žľabu a odvedenie do kanalizácie komunikácie R3. Most je v prevádzke.

213-00 Most na R3 nad železničnou traťou a poľnou cestou v km 5,095
Je to druhý z osobitých mostov na križovatke. Je zvláštny tým, že má veľmi šikmé kríženie s prekážkou – 60,44g , pričom dĺžka mosta v osi kríženia je 22,7 m, ale šírka sa mení od 16,66 do 24,76 m. Na krajnú oporu č. 1 sa totiž pripája jedna z vetiev križovatky. V oblasti mosta prebieha rozhranie priečnych spádov z trasy R3 a vetvy križovatky.

Most sa založil hĺbkovo, na pilótach s priemerom 620 mm. Spodnú stavbu tvorí dvojica krajných opôr, ktoré sa vybudovali ako členené železobetónové presypané opory, a medziľahlá podpera. Tú tvorí dvojica železobetónových stien na spoločnom základe. Súčasťou krajných opôr je geomúr tvorený lícnymi prefabrikátmi spojenými s blokom zeminy s tuhými HDPE geomrežami.

Nosná konštrukcia je železobetónová monolitická doska, vystužená vnútornou nesúdržnou predpínacou výstužou. Priečny rez je plný, doskový, s hrúbkou 800 mm, presne sledujúci spády na povrchu vozovky. Na oboch stranách sú konzoly, na ktorých sú odvodňovacie žľaby. Nad krajnými oporami sú koncové priečniky podopierajúce mostné závery. Mostovka sa budovala na skruži, ktorá umožnila usporiadať krajné opory. Usporiadanie priečnych a pozdĺžnych sklonov mostovky sa vykonalo podložením z reziva upraveného zhobľovaním do potrebných tvarov. Súčasne s armovaním sa do mostovky vložili káble nesúdržnej predpínacej výstuže, ktorých priebeh sa zabezpečil privarením osobitne pripraveného zámočníckeho výrobku. Po zabetónovaní mostovky sa na podpernej skruži zabetónovali aj monolitické odvodňovacie žľaby. Po predopnutí a dobetónovaní záverných múrikov sa realizovali mostné dilatácie.

Ďalšou zvláštnosťou boli rozmery mostných záverov. Šikmosť kríženia a napojenie vetvy križovatky spôsobili, že mostný záver na opore č. 3 bol dlhý 23,1 m a na opore č. 1 dokonca 31,2 m. Vznikli tak problémy pri výrobe, preprave a realizácii dilatácií. Šachty na odvedenie vody sú na oboch krídlach krajnej opory č. 1, vozovka a príslušenstvo sú rovnaké ako na ostatných mostoch. Most je v prevádzke.

214-00 Most na R3 nad potokom Bratkovčík a poľnou cestou v km 6,047
Posledným z mostov na trase obchvatu je dvojpoľový predpätý most, uložený na jednej medziľahlej podpere a dvoch krajných oporách. Most je v pôdorysnom oblúku, v priečnom konštantnom sklone 2,50 %. Ide o most z predpätého betónu z pozdĺžnych, vopred predpätých prefabrikovaných nosníkov IST 96 – 24 m, spriahnutých železobetónovou monolitickou doskou. Zakladanie opory č. 1 a podpery č. 2 je hĺbkové na pilótach, opora č. 3 sa založila plošne. Krajné opory sa presypali s geomúrmi. Na opore č. 1 je v krídle šachta na odvedenie vody z rímsového žľabu.

Po uložení nosníkov (v priečnom smere 13) na elastomérne ložiská sa zabetónovali priečniky a spriahujúca doska s hrúbkou 170 mm. Odvodňovací žľab na pravom okraji sa vyhotovil na betónovacom vozíku, monolitická rímsa vľavo sa zabezpečila profilovanými zvislými rímsovými prefabrikátmi RP 75. Vozovka a príslušenstvo sú zhodné s príslušenstvom použitým na ostatných mostoch. Most je tiež v prevádzke.

Všetky prefabrikované prvky, teda nosníky a rímsovky pre mosty, dodala firma Prefa Kysak. Skúsenosťou z tejto stavby bude najmä mimoriadne dlhá zima na Orave, spojená so snehom a dažďom, a málo pekných dní aj počas letnej sezóny.


Milan Dziak

Foto: archív časopisu

Článok bol uverejnený v časopise Inžinierske stavby/Inženýrské stavby.