Inžinierske stavby

Partneri sekcie:

Naša krajina nutne potrebuje postaviť kvalitné cesty a zmodernizovať železnice, ktoré ušetria čas, zvýšia bezpečnosť a súčasne prinesú prácu do regiónov. Obstáť v medzinárodnej konkurencii môžeme len s kvalitnou a modernou infraštruktúrou. Európska únia nám v tom výrazne pomáha cez eurofondy prostredníctvom Operačného programu Doprava (OPD).

Založenie novostavby v husto zastavanej historickej časti mesta prináša mnoho problémov, zvlášť keď sú v projekte navrhnuté podzemné garáže a je nevyhnutné riešiť zabezpečenie stavebnej jamy suterénu a podchytenie susedných objektov.

Založenie prístavby obchodného centra Avion (IV. etapa) sa realizovalo na skupinách stĺpov Deep Soil Mixing (DSM) vystužených ťahovou výstužou. Prístavba má rozmery 72 × 102 m. Základová škára pätiek sa nachádzala na úrovni štrkov, teda na kóte –4,65 m.

Mohli by sme predstaviť najdlhší, najvyšší, najlacnejší alebo najdrahší most. Boli by to ale tie najzaujímavejšie? Vybrali sme desať mostov, ktoré sa spomedzi ostatných vymykajú predovšetkým vďaka svojmu zaujímavému konštrukčnému riešeniu.

Železničná stanica Hauma je nový ukážkový projekt izraelského hlavného mesta. Pri tomto národnom megaprojekte ide o centrálnu podzemnú železničnú stanicu, ktorá zabezpečí nové rýchlostné spojenie medzi Tel Avivom a Jeruzalemom. Je lokalizovaná na námestí medzi jeruzalemskou hlavnou autobusovou a električkovou stanicou.

Použitie metódy žltej knihy FIDIC-u na obstarávanie úsekov diaľnice D1 sa po zrušení PPP projektu (projekt, výstavba a prevádzka dopravných stavieb diaľnice D1) stalo nevyhnutnosťou, ktorá má súvis s časovou tiesňou vyvolanou možným financovaním aktuálnych úsekov z fondov Európskej únie.

Trať v medzistaničnom úseku Devínska Nová Ves – Zohor je súčasťou IV. medzinárodného železničného koridoru Berlín – Praha – Kúty – Bratislava – Štúrovo – Budapešť – Konstanca – Istanbul. Cez územie Slovenska prechádza v dĺžke 210 km. V roku 2000 podpísali generálni riaditelia Železníc Slovenskej republiky (ŽSR) a Českých dráh (ČD) Memorandum o modernizácii železničného spojenia Praha – Bratislava. Predstavitelia oboch železníc sa zaviazali zvýšiť traťovú rýchlosť pre osobnú dopravu na 160 km/h a pre nákladnú dopravu na 120 km/h. Memorandum bolo východiskom modernizácie koridoru č. IV na Slovensku.

Značka OSMA je na českom a slovenskom trhu viac ako 19 rokov a za ten čas sa stala synonymom nielen kvality, ale aj dokonalého prepojenia výroby, kontroly kvality, obchodného a poradenského servisu. Veľký dôraz sa tiež kladie na šetrný prístup k prírode – dokonalá tesnosť prepojených prvkov kanalizačných systémov OSMA je samozrejmosťou. Jedným z prvkov, ktorý sa na tom podieľa, je spoľahlivý odpadový systém HT-Systém PLUS (PP)® od spoločnosti Gebr. Ostendorf – OSMA zpracování plastů, s. r. o. 

V roku 2002 sa začala projektová príprava ďalšieho úseku železničného koridoru Bratislava – Žilina – Košice z Nového mesta nad Váhom do Púchova. Prvý stupeň projektu, dokumentácia na územné rozhodnutie (DUR), sa týkal ešte celku, teda celých 60 km. DUR mala vychádzať z pôvodnej technickej štúdie z roku 1995, ale hneď v úvode projektovania sa ukázalo, že napríklad trasa a lokalizácia cestných mimoúrovňových krížení sa nedajú dodržať. Navyše, nikto nezabezpečil, aby sa budúca modernizovaná trať preniesla do územných plánov miest a obcí.

Množstvo stavieb sa v ostatnom období realizuje v menej vhodných podmienkach na ich zakladanie. Bez ohľadu na to sa však musia dodržať všetky kvalitatívne nároky vyplývajúce z budúceho využitia stavby.

Prevádzku a údržbu rýchlostnej cesty R1 zabezpečuje spoločnosť Granvia Operation, a. s., ktorá je subdodávateľom týchto činností pre koncesionára prvého infraštruktúrneho PPP projektu na Slovensku – spoločnosť GRANVIA, a. s. O prevádzke a zaistení bez­pečnosti a plynulosti premávky na rýchlostnej ceste R1 nám porozprával Eric Genêtre, generálny riaditeľ spoločnosti GRANVIA, a. s.

Dopravná politika Európskej únie definuje železničnú dopravu ako takzvanú zelenú dopravu, teda najekologickejší spôsob prepravy. Tieto definície sú upravené napríklad v Bielej knihe z roku 2011, kde sú stanovené ambiciózne priority železničnej dopravy. Ich napĺňanie má nielen vytvoriť jednotný európsky dopravný priestor a efektívnu dopravnú sieť, ale aj nastaviť také podmienky, aby železničná doprava tvorila nosný systém pri zabezpečovaní dopravnej obslužnosti.

Video

Kontroverzný most pre peších cez Canal Grande v Benátkach vyvolal veľa diskusií. Pre schodnice nevhodný pre vozičkárov a vo všeobecnosti nehodiaci sa do dekoratívnej stredovekej architektúry mesta...

Bombaj, najväčšia metropola indického subkontinentu, disponuje efektívnou, ale chronicky preplnenou sieťou vnútromestských ťahov. Hoci mesto masívne investuje do výstavby dopravnej infraštruktúry, jej budovanie nemôže držať krok s rýchlym rastom zaľudnenia a hospodárstva. Aby sa vo verejnej a osobnej predmestskej doprave zlepšili spojenia na krátke vzdialenosti a prepojili nové mestské časti, začalo sa s výstavbou siete metra.

Základným cieľom pri riadení Vodnej elektrárne Gabčíkovo je optimálne využitie hydroenergetického potenciálu rieky Dunaj na pokrytie požiadaviek diagramu hodinového nasadenia výkonov. Súčasne sa musia zabezpečiť všetky ostatné funkcie Vodného diela Gabčíkovo a rešpektované obmedzenia, ktoré vyplývajú z jeho viacúčelovosti a hierarchie dôležitosti plnenia jednotlivých funkcií tak, ako sú stanovené v manipulačnom poriadku. Medzi tieto funkcie patria napríklad bezpečné prepúšťanie veľkých vôd, zaistenie odberov do starého koryta a zabezpečenie medzinárodnej plavby.