Inžinierske stavby

Partneri sekcie:

Príspevok opisuje typy a parametre mostov, ktoré sú súčasťou rýchlostnej komunikácie R3 Trstená – obchvat. Rýchlostná cesta R3 sa v budúcnosti stane hlavnou dopravnou tepnou Oravy.

Video

Papierový most v južnom Francúzsku bol zhotovený z 281 kartónových rúr s priemerom 11,5 cm a hrúbkou 11,9 mm, most uniesol naraz 20 ľudí a bol otvorený 6 týždňov, kým nezačalo obdobie dažďov.

Slovenská správa ciest spravuje cesty I. triedy v dĺžke asi 3 137 km. Aj keď v ostatných rokoch sa pozornosť sústreďuje najmä na diaľnice a rýchlostné cesty, v súčasnosti a najbližšej budúcnosti zostávajú z hľadiska dopravných výkonov najvýznamnejšou časťou cestnej siete práve cesty I. triedy.

Sedemnásty ročník výstavy vodného hospodárstva, hydroenergetiky, ochrany životného prostredia, komunálnej techniky a rozvoja miest a obcí AQUA sa uskutočnil od 21. do 23. septembra tohto roku na trenčianskom výstavisku. Na tomto svojho druhu najväčšom podujatí na Slovensku, ktoré organizovalo výstavisko EXPO CENTER, a. s., Trenčín, v spolupráci s Trenčianskou vodohospodárskou spoločnosťou, sa predstavili významné firmy zo Slovenska aj zahraničia.

Video

Akashi Kaikyo - visutý most s najdlhším centrálnym rozponom 1191 m, hrúbka lana 112 cm.

Firma Vladimír Dostál vznikla na Morave v roku 1990 a zriadením organizačnej zložky začiatkom roka 2010 vstúpila aj na Slovensko. Hlavným zámerom bolo vybudovanie funkčnej spoločnosti, ktorá sa bude postupne etablovať a presadzovať v  konkurenčnom boji.

Mostný objekt 205-00 na R1 nad údolím, Hosťovským potokom a poľnou cestou v km 6,423 je najväčším mostom 2. úseku Selenec – Beladice. Dĺžka tohto 17-poľového mosta je 960 m, z toho 6 polí je dlhých približne 40 m a 11 hlavných polí má rozpätie 69 m. Realizovaný je unikátnou technológiou hornej výsuvnej skruže.

Bez vody niet života. Dnes už túto premisu vnímame nielen z pohľadu biológie, ale aj technického hľadiska, keďže voda je prakticky nevyčerpateľný zdroj ekologicky vyrábanej elektrickej energie. Na zabezpečenie jej dostatočného množstva sa budujú vodné stavby, ktoré ju zadržiavajú nielen ako zdroj pitnej vody a na závlahy, ale aj na priemyselné a energetické využitie. V neposlednom rade majú tieto stavby aj protipovodňový charakter. Vodné stavby sú však v prípade havárie aj potenciálnym nebezpečenstvom.

Cieľom tohto príspevku je informovať odbornú verejnosť o príprave významného cestného prepojenia rýchlostnej cesty R1 a diaľnice D1 z Banskej Bystrice do Ružomberka, o stave projektovej prípravy, návrhu technického riešenia a aspoň v krátkosti uviesť základné parametre charakterizujúce rozsah celej stavby.

V súčasnosti prebieha na území Slovenskej republiky modernizácia a výstavba vysokorýchlostných tratí. Súčasťou pripravovanej trate Púchov – Žilina (I. etapa) je aj tunel Diel s dĺžkou 1 081,7 m a tunel Milochov s dĺžkou 1 861 m.

Video

Najvyšší most v Spojenom kráľovstve by sa mal začať stavať v meste Sunderland o dva roky. Zavesený most bude vysoký 187 metrov, dlhý 336 m a predpokladané investície dosiahnu 133 miliónov libier.

V úzkom priestore medzi Hričovským kanálom a korytom Váhu bolo potrebné umiestniť diaľničnú komunikáciu na mostný objekt estakádneho typu. Vzhľadom na jeho dĺžku a termíny výstavby sa pri návrhu uplatnili dve konštrukčné a technologické riešenia.

Po objavení parného pohonu a jeho uplatnení v železničnej doprave nastal prudký rozvoj železníc. Ťažké parné lokomotívy však mali problém s prekonávaním prevýšenia v hornatom teréne, preto boli stavitelia nútení hľadať výhodnejšie trasy, čo ich priviedlo k razeniu tunelov priamo cez pohoria.

Kvalitná a funkčná dopravná sieť patrí ku kľúčovým faktorom, ktoré významným spôsobom ovplyvňujú rozvoj hospodárstva a priestorové usporiadanie územia štátu. Keďže existujúca diaľničná sieť obslúži len časť územia Slovenskej republiky, bola doplnená sieťou rýchlostných ciest, ktorá pokryje celé územie štátu. Slovensko je hornatá krajina, preto je výstavba diaľnic (D) a rýchlostných ciest (R) neodmysliteľne spojená s výstavbou tunelov.