jednoduche a transparentne pravidla na obstaravanie dopravnych stavieb

Jednoduché a transparentné pravidlá na obstarávanie dopravných stavieb

Použitie metódy žltej knihy FIDIC-u na obstarávanie úsekov diaľnice D1 sa po zrušení PPP projektu (projekt, výstavba a prevádzka dopravných stavieb diaľnice D1) stalo nevyhnutnosťou, ktorá má súvis s časovou tiesňou vyvolanou možným financovaním aktuálnych úsekov z fondov Európskej únie.

V súčasnosti nie je reálne, aby obstarávateľ (Národná diaľničná spoločnosť, a. s.) zabezpečil obstarávanie dopravných stavieb podľa dosiaľ štandardne používanej metódy červenej knihy FIDIC-u. Zamýšľané financovanie stavieb z fondov Európskej únie je totiž limitované rokom 2015. Z tohto dôvodu obstarávateľ zvolil metódu žltej knihy FIDIC-u, čím všetku zodpovednosť za projektovanie aj rea­lizáciu stavby presunul na zhotovovateľa (uchádzača). Úspech uchádzača vo verejnej súťaži bol tak, ako v doteraz štandardne používanej metóde podľa červenej knihy FIDIC-u, zároveň vyhodnotený na základe jediného kritéria – najnižšej ceny.

Konzultačné inžinierstvo
Treba spomenúť, že Medzinárodná federácia konzultačných inžinierov (FIDIC – Fédération Internationale des Ingénieurs Conseils), ktorá má sekretariát v Lausanne vo Švajčiarsku, vznikla v roku 1913 a teraz zastrešuje takmer 80 národných členských asociácií z celého sve­ta s viac ako pol miliónom odborníkov tejto profesie. Konzultačný inžinier je podnikateľský subjekt poskytujúci konzultačné služby, medzi ktoré patrí okrem spracovania projektových dokumentácií aj celý rad takzvaných inžinierskych činností, riadenie projektov, výkon stavebného dozoru, ale aj environmentálne analýzy či hodnotenia a odborné poradenstvo v akejkoľvek fáze spracovania projektov.

Na Slovensku FIDIC zastupuje Slovenská asociácia konzultačných inžinierov (SACE), ktorá bola založená v roku 2003 ako dobrovoľné združenie. Jej hlavnou úlohou je podporovať konzultačné inžinierstvo ako profesiu v prospech členov asociácie, klientov a spoločnosti, to všetko v záujme garantova­nia kvality a spoľahlivosti služieb aj profe­sio­nálnych aktivít.

Je známe, že FIDIC pripravuje a vydáva všeobecné zmluvné podmienky, ktoré predstavujú sústavu štandardných ustanovení, pravidiel a postupov používaných v medzinárodnej stavebnej praxi pri realizácii stavieb financovaných z verejných prostriedkov, prostriedkov Európskej únie alebo zo súkromných zdrojov.

SACE na základe licenčnej zmluvy s FIDIC vydala odborné preklady dokumentu Zmluvné podmienky na výstavbu – na stavebné a inžinierske diela projektované objednávateľom (takzvanej červenej knihy), ďalej dokumentu Zmluvné podmienky pre technologické zariadenia a projektovanie – realizáciu (takzvanej žltej knihy) a dokumentu Vzorová zmluva o poskytnutí služieb medzi klientom a konzultantom (takzvanej bielej knihy).

Lietavská Lúčka – Višňové – Dubná skala
Metódou podľa žltej knihy FIDIC-u je v súčasnosti obstarávaný aj diaľničný úsek D1 Lietavská Lúčka – Višňové – Dubná skala. Podmienky obstarávania podľa žltej knihy FIDIC poskytli pomerne veľký priestor na uplatnenie vlastných efektívnejších riešení zhotovovateľa a projektanta v porovnaní s poskytnutou dokumentáciou obstarávateľa, pochádzajúcou z etapy PPP projektu. Napriek tomu podmienky obstarávateľa nútili uchádzačov k riešeniam, ktoré zjavne nie sú dostatočne efektívne. Pochopiteľne, zhotovovateľ a projektant si boli vedomí toho, že akákoľvek zmena oproti dokumentácii poskytnutej objednávateľom znamená prevzatie všetkých vyplývajúcich rizík zhotovovateľom (uchádzačom). Išlo predovšetkým o varírovanie systémov a zariadení technologického zabezpečenia cestného tunela Višňové v dĺžke 7,5 km. Výsledkom projekčných prác diaľničného úseku D1 Lietavská Lúčka – Višňové – Dubná skala v etape prípravy podkladov na ponuku sú podrobné výkazy výmer jednotlivých objektov, ktoré boli zásadným vstupom pri stanovení ceny stavby zhotovovateľom (uchádzačom). Práve toto je nevšedný, zmysluplný proces verejného obstarávania. Treba uznať, že takáto dôkladná optimalizácia v projektoch nebola pre verejné­ho obstarávateľa dosiaľ na Slovensku bežná.

Metódou podľa žltej knihy FIDIC vznikla najlacnejšia spoločná ponuka združenia stavebných firiem Skanska SK, a. s., a Strabag, s. r. o., na výstavbu 13,4 km úseku diaľnice D1 Lietavská Lúčka – Višňové – Dubná Skala, a to 338,29 milióna eur bez DPH. Predstavuje to 37,7 % z predpokladanej ceny prác vo výške 896,53 milióna eur. Druhú najnižšiu cenu v tendri predložilo združenie stavebných firiem Doprastav a Metrostav, ktoré chceli diaľnicu pri Žiline postaviť za 382,83 milióna eur. Taliansko-slovenské združenie Impregilo, S.p.A., a Dúha, a. s., navrhlo práce vykonať za 409,8 milióna eur, ďalšia taliansko-slovenská skupina INC S.p.A. – HANT BA DS za 462,23 milióna eur a rakúsko-nemecko-slovenské združenie Alpine Bau, Hochtief AG a Váhostav-SK za 474,5 milióna eur bez DPH.

Je evidentné, že predpokladom garantovania kvality a spoľahlivosti služieb a profesionálnych aktivít na uvedenom diaľničnom úseku je nielen nutnosť dodržať platné technické normy a technologické postupy, pravidlá ochrany verejných záujmov a životného prostredia a platné predpisy súvisiace s bezpečnosťou a ochranou zdravia pri práci, ale predovšetkým znalosť podmienok FIDIC-u v praxi a ich podrobný rozbor.

Každý uchádzač má vo verejnej súťaži vlastné technológie, s ktorými dosiahne po všetkých stránkach požadovaný výsledok. Hospodárnejšie (napríklad znížením nákladov obstarávateľa na realizáciu, údržbu alebo prevádzku úseku diaľnice) a efektívnejšie (napríklad skrátením času na realizáciu) to však docieli len víťaz verejného obstarávania s početnými referenciami v oblasti projektovania, výstavby a prevádzky dopravných stavieb. Prepracované pravidlá žltej knihy FIDIC-u však v každom prípade musí dodržiavať.

TEXT: prof. Ing. Pavol Horňák, DrSc.
FOTO: Raymond Seburger

Pavol Horňák sa venuje osvetleniu pozemných komunikácií, projektovaniu osvetlenia cestných tunelov, osvetleniu športovísk a meraniu svetelnotechnických vlastností osvetľovacích zariadení vo všetkých aplikáciách. Je členom technických komisií SÚTN:, TK č. 20 (Svetelné zdroje, svietidlá a ich príslušenstvo) a TK č. 108 (Svetlo a osvetlenie).

Článok bol uverejnený v časopise Inžinierske stavby/Inženýrské stavby.