budujeme moderne cesty a zeleznice pre slovensko
Galéria(6)

Budujeme moderné cesty a železnice pre Slovensko

Naša krajina nutne potrebuje postaviť kvalitné cesty a zmodernizovať železnice, ktoré ušetria čas, zvýšia bezpečnosť a súčasne prinesú prácu do regiónov. Obstáť v medzinárodnej konkurencii môžeme len s kvalitnou a modernou infraštruktúrou. Európska únia nám v tom výrazne pomáha cez eurofondy prostredníctvom Operačného programu Doprava (OPD).

budujeme moderne cesty a zeleznice pre slovensko 6673 big image
cesta 16229125 big image
p1060539upr big image
nejaka dialnica big image
img 0048 big image
Operačný program Doprava predstavuje plán finančnej podpory projektov, ktoré majú význam nielen z hľadiska dopravy, ale celej ekonomiky. Financie smerujú do regiónov, ktoré to najviac potrebujú. Hlavným cieľom tohto operačného programu je podpora trvalo udržateľnej mobility prostredníctvom rozvoja dopravnej infraštruktúry, ale aj verejnej osobnej dopravy.

Európska komisia schválila OPD na roky 2007 až 2013, pričom z prostriedkov Európskeho fondu regionálneho rozvoja (ERDF) a Kohézneho fondu alokovala na program približne 3,2 mld. eur. V rámci kohéznej politiky na roky 2007 až 2013 to predstavuje približne 30 % z celkových investícií EÚ vyčlenených pre Slovensko. Riadiacim orgánom OPD je Ministerstvo dopravy, výstavby a regionálneho rozvoja SR.

Ako sú rozdelené financie z Operačného programu Doprava

  • Železničná infraštruktúra (24,3 % z celkových finančných prostriedkov)
  • Cestná infraštruktúra TEN-T (31,6 % z celkových finančných prostriedkov)
  • Intermodálna dopravná infraštruktúra (3,2 % z celkových finančných prostriedkov)
  • Infraštruktúra na integrované dopravné systémy (13,2 % z celkových finančných prostriedkov)
  • Cestná infraštruktúra – rýchlostné cesty a cesty I. triedy (21,5 % z celkových finančných prostriedkov)
  • Verejná osobná železničná doprava (4,7 % z celkových finančných prostriedkov)
  • Technická pomoc (1,5 % z celkových finančných prostriedkov)

Realizáciou programu sa má do roku 2015 zabezpečiť modernizácia približne 70 km železníc, výstavba asi 230 km diaľnic, rýchlostných ciest a ciest I. triedy a modernizácia 430 km ciest I. triedy. V rámci úspor to predstavuje približne 22 minút v osobnej železničnej doprave a 72 mil. eur v osobnej i nákladnej cestnej doprave. Ďalším prínosom je zníženie počtu nehôd na cestách, zvýšenie hustoty ciest vyššej triedy, ako aj zvýšenie podielu železničnej dopravy v nákladnej doprave.

Prostredníctvom Operačného programu Doprava bolo doteraz zmodernizovaných viac ako 52 km železničných tratí, odovzdalo sa takmer 21 km diaľnic, 18 km rýchlostných ciest a 13 km nových
ciest I. triedy.

OPD V PRAXI:

  • Výstavba diaľnic a rýchlostných komunikácií
  • Modernizácia železničných tratí
  • Podpora verejnej koľajovej dopravy v Bratislave a Košiciach
  • Výstavba a modernizácia ciest I. triedy
  • Výstavba infraštruktúry na prepravu tovaru
  • Nové železničné koľajové vozidlá na prímestskú a medziregionálnu dopravu

Prijímateľmi podpory v rámci OPD sú Železnice Slovenskej republiky, Národná diaľničná spoločnosť, Slovenská správa ciest, Hlavné mesto SR Bratislava, mesto Košice, Železničná spoločnosť Slovensko, ako aj Ministerstvo dopravy, výstavby a regionálneho rozvoja SR.


Naša cesta k cieľu

Projekt technickej pomoci OPD „Poskytovanie služieb informačnej kampane Operačného programu Doprava 2007 – 2013“ je spolufinancovaný z Európskeho fondu regionálneho rozvoja.

Viac informácií nájdete na www.opd.sk.

–>–>