Inžinierske stavby

Partneri sekcie:

Medzinárodná odborná konferencia o bezpečnosti vodných stavieb sa konala pri príležitosti 35. výročia činnosti technicko-bezpečnostného dohľadu v dňoch 12. až 14. októbra 2010 v Bratislave. Záštitu nad konferenciou prevzalo Ministerstvo pôdohospodárstva, životného prostredia a regionálneho rozvoja SR.

Dopravná nehodovosť sa považuje za problém s výraznými ekonomickými a sociálnymi následkami pre jednotlivcov aj celú spoločnosť. Túto skutočnosť si uvedomujú všetky členské štáty Európskej únie, pričom výsledkom ich spoločného úsilia bol ambiciózny cieľ – znížiť úmrtnosť v dôsledku dopravných nehôd do roku 2010 o 50 percent.

Zmluvu o výstavbe druhého profilu diaľničného úseku D1 Jablonov – Studenec v dĺžke 5,21 km za zmluvnú cenu 34,22 milió­na eur bez DPH v Bratislave podpísali generálny riaditeľ Národnej diaľničnej spoločnosti (NDS), a. s., Alan Sitár a generálny riaditeľ spoločnosti Doprastav, a. s., Dušan Šamudovský, a to za účasti podpredsedu vlády SR a ministra dopravy, pôšt a telekomunikácií SR Jána Figeľa. Výstavba sa začne v novembri 2010 a ukončenie výstavby sa predpokladá v novembri 2012.

Islandská vláda v roku 2005 rozhodla o výstavbe tunela Óshlið, ktorý mal nahradiť nebezpečný úsek cesty vinúci sa v dĺžke 10 km po pobreží medzi obcami Bolungarvík a Hnífsdalur. Tunel Óshlið je súčasťou cesty č. 61 (obr. 1) v regióne Westfjarðar. Ide o riedko obývanú oblasť na severozápade Islandu, charakterizovanú strmými horami oddelenými množstvom hlbokých fjordov. Práve tento úsek cesty je označovaný ako najnebezpečnejšia cesta na Islande. Dôvodom sú časté snehové lavíny a pády kameňov na vozovku.

Hlavným zhotoviteľom projektu výstavby rýchlostnej komunikácie R1 je spoločnosť Granvia Construction, ktorá na výstavbu projektu zmluvne zabezpečila niekoľko desiatok spolupracujúcich spoločností. Holcim Slovensko je hlavným dodávateľom stavebných materiálov a súvisiacich služieb pri výstavbe R1. O špecifikách betonáží pri výstavbe jednotlivých úsekov tejto mimoriadne dôležitej komunikácie sme hovorili s regionálnym manažérom Holcim Slovensko zodpovedným za dodávky a služby na projekte R1 Ing. Jánom Víťazkom.

Výstavba rýchlostnej cesty R1 Žarnovica – Šášovské Podhradie, II. etapa, sa realizuje v súlade s rozvojom cestnej siete na Slovensku. Predmetný úsek je súčasťou rýchlostnej cesty R1 Trnava – Nitra – Žarnovica – Žiar nad Hronom – Zvolen – Banská Bystrica a súčasne medzinárodným cestným ťahom E-571.

Švajčiarsku sa v Európe hovorí tunelárska veľmoc alebo sa táto krajina prirovnáva k ementálskemu syru, ktorý má v sebe plno dier ako tunely popod švajčiarsky povrch. Slovensku sa vraví malé Švajčiarsko, no tunelov tu máme pomenej. Slovenskí projektanti však vedia, že v blízkej budúcnosti sa v tomto segmente Švajčiarsku priblížime. Tento príspevok hovorí o nových projektoch v oblasti tunelovej výstavby.

Mirage Shopping Center Žilina, podľa staršieho názvu Hrad, je situovaný v historickej časti mesta Žilina, hneď vedľa Farských schodov a námestia Andreja Hlinku. Článok sa zameriava na technológie špeciálneho zakladania použité na zabezpečenie výkopov stien stavebnej jamy Mirage, a to jej prvej a druhej etapy, na navrhované riešenie, realizáciu a monitoring. Paženie stien stavebnej jamy bolo zabezpečené pomocou konštrukcie kotvenej podzemnej pilótovej steny, kotvenej záporovej steny a klincovaním so striekaným betónom v jej druhej etape.

Bager PC200-8, prvý stavebný stroj s hybridným pohonom na svete, sa európskemu publiku prvýkrát predstavil na veľtrhu stavebných strojov bauma 2010. Zvýšená úspora pohonných látok hybridného bagra PC200LC-8 sa japonskému trhu predstavila už v júni 2008. V roku 2009 bol stroj uvedený už aj na čínsky a severoamerický trh.

Po tom, čo sa Slovenská republika 1. mája 2004 stala súčasťou Európskej únie, rastie perspektíva rozvoja spolupráce v rámci stredoeurópského euroregiónu, kde kooperujú oblasti Viedne a Dolného Rakúska, Rábsko-mošonsko-šopronská župa v Maďarsku, Juhomoravský kraj a zo slovenskej strany predovšetkým kraje Bratislavský a Trnavský.

Príspevok opisuje typy a parametre mostov, ktoré sú súčasťou rýchlostnej komunikácie R3 Trstená – obchvat. Rýchlostná cesta R3 sa v budúcnosti stane hlavnou dopravnou tepnou Oravy.

Video

Papierový most v južnom Francúzsku bol zhotovený z 281 kartónových rúr s priemerom 11,5 cm a hrúbkou 11,9 mm, most uniesol naraz 20 ľudí a bol otvorený 6 týždňov, kým nezačalo obdobie dažďov.

Slovenská správa ciest spravuje cesty I. triedy v dĺžke asi 3 137 km. Aj keď v ostatných rokoch sa pozornosť sústreďuje najmä na diaľnice a rýchlostné cesty, v súčasnosti a najbližšej budúcnosti zostávajú z hľadiska dopravných výkonov najvýznamnejšou časťou cestnej siete práve cesty I. triedy.

Sedemnásty ročník výstavy vodného hospodárstva, hydroenergetiky, ochrany životného prostredia, komunálnej techniky a rozvoja miest a obcí AQUA sa uskutočnil od 21. do 23. septembra tohto roku na trenčianskom výstavisku. Na tomto svojho druhu najväčšom podujatí na Slovensku, ktoré organizovalo výstavisko EXPO CENTER, a. s., Trenčín, v spolupráci s Trenčianskou vodohospodárskou spoločnosťou, sa predstavili významné firmy zo Slovenska aj zahraničia.