Realizácia úseku diaľnice D1 Říkovice – Přerov v oblasti strednej Moravy predstavuje pre koncern STRABAG jeden z najvýznamnejších projektov výstavby cestnej infraštruktúry v Českej republike. Tento funkčne dôležitý úsek doplní chýbajúce prepojenie diaľničnej siete medzi strednou a východnou Moravou. Jeho realizácia je významnou výzvou nielen z hľadiska technickej náročnosti, ale aj z hľadiska koordinácie rozsiahlych stavebných činností. Zhotoviteľom stavebných prác je združenie spoločností STRABAG a.s. (ČR), STRABAG s.r.o. (SK), Doprastav a.s. a IDS - Inženýrské a dopravní stavby Olomouc a.s.
Inžinierske stavby
Udržateľné vozovky by mali minimalizovať dosah na životné prostredie prostredníctvom zníženia spotreby energie, prírodných zdrojov a súvisiacich emisií pri súčasnom splnení všetkých výkonnostných podmienok a noriem. To v zásade znamená potrebu výrazného nárastu recyklovaných, obnovených a opätovne použitých materiálov.
Autorská správa opisuje lávku postavenú na južnom predmestí Banskej Bystrice. Komplikované miesto s mnohými obmedzeniami viedlo k návrhu visutej oceľovej konštrukcie so skloneným pylónom a jednostranným zavesením. Je príkladom toho, ako lokalita svojimi obmedzeniami zásadne formuje konštrukciu a následne konštrukcia významne dotvára miesto.
Slovensko má podľa odhadov približne 23-tisíc mostov, ak do toho započítame aj lávky pre peších a regionálne komunikácie. Nie všetky sú v dobrom stave. Niektoré sú v havarijnom, iné sa blížia ku koncu svojej životnosti. A hoci sa o mnohé starajú odborníci, stále existujú mosty, ktoré neboli kontrolované aj dve desaťročia.
V rámci stavby sa v intraviláne mesta Kolárovo zrealizuje tlaková kanalizácia na odvádzanie splaškových odpadových vôd v dĺžke 26 375,35 m, výtlačné potrubie z čerpacích staníc v dĺžke 2 128,05 m a tlakové kanalizačné odbočenia v dĺžke 17 701,79 m. Obnovia sa dve čerpacie stanice (ČS1 a ČS2), postaví sa jedna nová (ČS3) a zrekonštruuje sa hlavná čerpacia stanica (HČS). Vybuduje sa tiež mechanicko-biologická čistiareň odpadových vôd (ČOV) pre 13 750 EO vrátane objektov kalového hospodárstva.
Petržalská električka je dnes jednou z najdiskutovanejších tém v Bratislave. Hlavné mesto sa sústredí na jej úplné dokončenie a postupne finalizuje neupravené okolie, zastávky, cesty a mosty. Petržalka ale môže v budúcnosti získať ďalšie rozšírenie trate – v plánoch je potiahnuť električku aj do ďalších častí najväčšieho slovenského sídliska, čo by zásadne zmenilo tvár tejto mestskej časti. Je ale takéto rozšírenie vôbec reálne a dokáže ho Bratislava zrealizovať?
Je renomovaným odborníkom v oblasti dopravných stavieb, špecializuje sa na mosty a betónové konštrukcie. Svoju prax začal v Doprastave, neskôr bol spoluzakladateľom spoločnosti CEMOS a stal sa jej konateľom. Má bohaté skúsenosti s návrhom a realizáciou významných dopravných stavieb. František Brliť je jedným z nominovaných v oceňovaní ASB GALA v kategórii Osobnosť architektúry a stavebníctva.
Každý druhý most na Slovensku je v zlom stave a diaľnice sa stavajú pomaly. Problémom je, že investičný proces pri cestnej infraštruktúre trvá v priemere 14 rokov, čo ohrozuje dokončenie hlavných cestných úsekov. Vyplýva to z auditu Najvyššieho kontrolného úradu (NKÚ), ktorý sa zameral na stav ciest, mostov a prínos zrealizovaných projektov na diaľniciach v období rokov 2021 až 2024.
Výstužné geomreže sú dnes neodmysliteľnou súčasťou ochrany dopravnej infraštruktúry, kde prispievajú k funkčnej a bezpečnej prevádzke na asfaltových cestách, diaľniciach a letiskách. Zároveň eliminujú tvorbu reflexných trhlín a reálne predlžujú životnosť povrchu vozoviek. Použitie špeciálneho výrobku GlasGrid® Rapid navyše výrazne urýchľuje opravy a umožňuje skrátiť čas potrebných dopravných obmedzení.
Zlepšovací návrh zhotoviteľa môže zjednodušiť a urýchliť stavebné práce. To predstavujeme v článku, kde taký návrh rieši zmenu zakladania pilierov mostného objektu SO 215-00 Most na ceste I/18 nad R4 v km 12,19. Zhotoviteľom mostného objektu je spoločnosť VÁHOSTAV. Zodpovedne pripravený zlepšovací návrh môže pri odbornej a konštruktívnej komunikácii účastníkov výstavby priniesť pre zainteresovaných viaceré pozitívne efekty (termínové, technologické, ekonomické) počas celého procesu realizácie stavby.
Súťaž na výstavbu úseku diaľnice D3 Oščadnica – Čadca, Bukov sa skončila. Vo víťaznom združení popri Váhostave figurujú Metrostav DS a maďarská firma Duna Aszfalt. Úsek postaví združenie za 230 miliónov eur bez DPH. TASR o tom informoval odbor komunikácie Ministerstva dopravy SR.
Počas školských prázdnin v lete 2024 sa komplexne prestavala križovatka ulíc Vazovova a Mýtna v Bratislave, ktorá patrí medzi dôležité dopravné uzly centra mesta. Projekt priniesol zásadné skvalitnenie verejného priestoru, modernizáciu dopravnej infraštruktúry a zlepšenie bezpečnosti pre všetkých účastníkov cestnej premávky. Práce realizovala spoločnosť STRABAG s.r.o.
Budovanie vysokorýchlostných tratí (VRT) je jedným z najdôležitejších infraštruktúrnych projektov v strednej a vo východnej Európe. Vlani sa zástupcovia Českej republiky, Estónska, Maďarska, Lotyšska, Poľska a Slovenska zaviazali v Pražskom vyhlásení zvýšiť potenciál vysokorýchlostnej dopravnej siete medzi krajinami.
Nové vedenie tranzitného potrubia v dimenzii DN600/DA800 sa buduje medzi švédskym mestom Lund a lokalitou Örtofta. Celková dĺžka potrubí je 13,3 km, pričom trasa prechádza cez železničné trate, cesty aj vodné toky. Pri tomto projekte sa využila aj výhoda väčšej, 18-metrovej dĺžky potrubia, čo výrazne zrýchlilo realizáciu.
Časť Konventnej ulice sa pozviechala len v roku 2023. Dovtedy symbolizovala zabudnutý kút Starého Mesta s poplátaným asfaltom, parkujúcimi autami a prázdnotou. Tá je už minulosťou a na zrekonštruovanú prvú časť Konventnej, ktorej obnovu začalo bývalé vedenie Starého Mesta, čoskoro nadviaže záverečný úsek. Mestská časť ale potvrdzuje ďalšie pripravované zásahy v Evanjelickej štvrti a priznáva limity ohľadom Panenskej ulice.