Galéria(6)

Diaľnica D1, stavba 0136 Říkovice – Přerov

Realizácia úseku diaľnice D1 Říkovice – Přerov v oblasti strednej Moravy predstavuje pre koncern STRABAG jeden z najvýznamnejších projektov výstavby cestnej infraštruktúry v Českej republike. Tento funkčne dôležitý úsek doplní chýbajúce prepojenie diaľničnej siete medzi strednou a východnou Moravou. Jeho realizácia je významnou výzvou nielen z hľadiska technickej náročnosti, ale aj z hľadiska koordinácie rozsiahlych stavebných činností. Zhotoviteľom stavebných prác je združenie spoločností STRABAG a.s. (ČR), STRABAG s.r.o. (SK), Doprastav a.s. a IDS - Inženýrské a dopravní stavby Olomouc a.s.

Široká typologická škála a veľký objem stavebných činností umožnili koncernu STRABAG zapojiť do výstavby výnimočne širokú listinu interných firemných jednotiek a dcérskych spoločností (tab. 1). Významne sa na realizácii prác podieľa aj spoločnosť STRABAG s.r.o. pôsobiaca štandardne v oblasti výstavby dopravnej infraštruktúry na Slovensku, ktorej tento projekt umožnil nasadiť nevyužité pracovné kapacity.

Zdroj: STRABAG

Základný opis projektu

Ide o novostavbu štvorpruhovej, smerovo rozdelenej diaľnice kategórie D26,5/120 s celkovou dĺžkou 10,10 km, ktorá zahŕňa trojicu mimoúrovňových križovatiek a spolu 13 nových mostných objektov. Technicky najnáročnejším objektom je 941 metrov dlhá estakáda SO-209 v km 82,973 prevádzajúca hlavnú trasu diaľnice ponad rieku Bečvu a železničnú trať Olomouc – Přerov.

Miesto stavby a väzby na existujúcu infraštruktúru

Diaľničný úsek Říkovice – Přerov je záverečným úsekom na trase diaľnice D1 od Vyškova po Lipník, pričom spolu s rýchlostnými cestami D35 a D55 dotvára dopravnú kostru vyššej komunikačnej siete strednej Moravy. Nadväzuje na už realizovaný úsek D1 Kroměříž východ – Říkovice v oblasti MÚK Říkovice, pokračuje severným smerom k Přerovu, ktorý obchádza zo západu, a končí sa za MÚK Přerov-sever v km 85,400, kde naň nadväzuje už sprevádzkovaný úsek Přerov – Lipník nad Bečvou. Trasa prechádza katastrálnym územím obcí a miest Říkovice, Prestavlky, Horní Moštenice, Bochoř, Věžky u Přerova, Lověšice u Přerova, Přerov, Dluhonice, Předmostí.

Umiestnenie stavby je ovplyvnené usporiadaním nadväzujúcich úsekov diaľnice D1 a D55, existujúcich ciest a železničných tratí, možnosťou napojenia diaľničných križovatiek na cestnú sieť a polohou letiska Bochoř. Návrh trasy diaľnice ovplyvnila aj poloha existujúcich inžinierskych sietí a najmä v úseku medzi obcami Říkovice a Bochoř vzdušné vedenie VVN 110 kV, ktoré vedie západne od trasy diaľnice.

Stavba po dokončení výrazne odľahčí dopravnú záťaž v Přerove a priľahlých obciach (Horní Moštenice, Bochoř), predovšetkým na jestvujúcich komunikáciách I/47 a I/55. Odklonom značnej časti tranzitnej dopravy z centra Přerova na diaľnicu sa zvýši jazdný komfort, jazdná rýchlosť a bezpečnosť cestnej premávky a zároveň sa zníži celkové množstvo emisií škodlivín v centre mesta. Dopravne najzaťaženejšie v rámci projektu sú priestory MÚK Přerov-sever a priľahlé úseky D1.

Zdroj: STRABAG

Záujmové územie je pretkané množstvom pozemných komunikácií, inžinierskych sietí a vodných tokov. Nachádza sa v ňom aj letisko Bochoř – trasa diaľnice vedie mimo ochranného pásma vzletových a pristávacích dráh, zasahuje však do ochranného pásma vzletových a približovacích priestorov, čo významne ovplyvnilo návrh pozdĺžneho profilu diaľnice. Trasa diaľnice prechádza mierne zvlneným až rovinatým územím. Krajinný ráz má v predmetnom území rámcovo dve rôzne podoby:

  • V priestore medzi Říkovicami a juhozápadným okrajom Přerova prechádza trasa diaľnice územím tvoreným spojenou údolnou nivou tokov Moravy, Bečvy a Moštěnky – typickým, prakticky rovinatým terénom s najintenzívnejšou poľnohospodárskou výrobou v ČR.
  • Na toto územie nadväzuje výrazne urbanizované územie okolo Přerova so zastúpením priemyselnej činnosti v jeho západnej časti a s obytnými súbormi na severe, čo sa podpísalo na charaktere a vzhľade terénu. Trasa diaľnice sa však v maximálnej možnej miere vyhýba obytnému územiu, aby bol vplyv premávky na obyvateľstvo čo najnižší.
Zdroj: STRABAG

Vybrané stavebné objekty

V článku sa zameriame na opis stavebných objektov realizovaných slovenskou spoločnosťou STRABAG s.r.o.

SO 101 Diaľnica D1 v km 75,300 – 85,400

Hlavná trasa diaľnice D1 v km 75,300 – 85,400 je ako hlavný stavebný objekt navrhnutá v kategórii 26,5/120 s návrhovou rýchlosťou vS = 130 km/hod. Dĺžka úseku je 9 740 m.

V rámci skupiny stavebných objektov 100 (objekty pozemných komunikácií) počíta projekt s výstavbou troch mimoúrovňových križovatiek so súhrnnou dĺžkou križovatkových vetiev 7,820 km:

  • SO 102 MÚK Říkovice: Deltovitá diaľničná križovatka, ktorá umožňuje na začiatku úseku (v smere staničenia) napojenie existujúcej cesty I/55 na diaľnicu D1;
  • SO 103 MÚK Přerov-západ: Deltovitá diaľničná križovatka, ktorá umožňuje na juhozápadnom okraji mesta Přerov napojenie existujúcej cesty II/434 na diaľnicu D1;
  • SO 104 MÚK Přerov-sever: Je to diaľničná útvarová križovatka v oblasti rozhrania diaľničných úsekov 0136 a 0137, ktorá prepája diaľnicu D55 v smere od Olomouca s diaľnicou D1 a zároveň umožňuje napojenie mesta Přerov na diaľničnú sieť ČR. Križovatka je svojím tvarom navrhnutá ako všesmerná, na báze okružného princípu s 13 vetvami.

Novostavba diaľnice s celkovou dĺžkou 10,10 km zahŕňa trojicu mimoúrovňových križovatiek a 13 nových mostných objektov.

SO 203 Most v km 77,185

Ide o most s tromi poľami s rozpätím 18,0 + 24,0 + 18,0 m. Monolitická nosná konštrukcia z dodatočne predpätého betónu je navrhnutá ako spojitá, s konštantným priečnym rezom. Priečny rez nosnou konštrukciou tvorí lichobežníková doska, na koncoch zosilnená pre mostný dilatačný záver. Spodnú stavbu tvoria krajné opory klasického tvaru a vnútorné podpery s jedným stĺpom, vyhotovené z monolitického železobetónu. Založenie mosta je hlbinné, na vŕtaných veľkopriemerových pilótach. Most prevádza diaľnicu D1 ponad poľné cesty, biokoridor a vodný tok Moštěnka. Trasa komunikácie na moste vedie v pravotočivom kruhovom oblúku.

Rozsah projektu a veľký objem prác umožnili nasadiť širokú paletu inovatívnych digitálnych nástrojov.

SO 210 Most v km 80,820

Most umožňuje priechod pre peších a cyklistov popod teleso diaľnice D1. Ide o trvalú zasypanú konštrukciu podchodu s jedným poľom, ktorú tvorí monolitický železobetónový uzavretý rám so spodnou doskou. Nosnú konštrukciu podchodu mimo križovania s diaľnicou D1 tvorí železobetónový monolitický rám so spodnou doskou a stenami.

SO 211 Most na vetve 1 MÚK Přerov-sever

Most je súčasťou MÚK Přerov-sever. Prevádza vetvu V1 ponad diaľnicu D1 a vetvu V5. Most so štyrmi poľami s rozpätiami 16,5 + 21,5 + 19,5 + 16,5 m je navrhnutý ako kolmý, situovaný v smerovom oblúku s polomerom 210 m. V druhom a treťom poli mosta vedie diaľnica D1 v smerovom oblúku s polomerom R = 3 000,0 m. Vo štvrtom poli sa pod mostom nachádza vetva V5.

Monolitická nosná konštrukcia z dodatočne predpätého betónu je navrhnutá ako zložený rám s konštantným priečnym rezom, uložený na ložiskách na oporách. V priečnom reze tvorí nosnú konštrukciu doska s vyloženými konzolami. Nosná konštrukcia je s vnútornými podperami (piliermi) rámovo spojená a na krajných oporách uložená na dvojici ložísk.

Spodnú stavbu tvoria krajné opory klasického tvaru a vnútorné podpery s jedným stĺpom, zhotovené z monolitického železobetónu. Založenie mosta je hlbinné, na vŕtaných veľkopriemerových pilótach.

SO 212 Most na vetve 2 MÚK Přerov-sever

Most je súčasťou MÚK Přerov-sever. Má šesť polí s rozpätiami 13,0 + 18,0 + 22,0 + 18,0 + 18,0 + 13,0 m a je navrhnutý ako kolmý, v mieste styku smerového oblúka s polomerom 120 m a prechodnice. V druhom a treťom poli mosta vedie diaľnica D1 v smerovom oblúku s polomerom R = 3 000,0 m. V piatom poli sa pod mostom nachádza vetva V1. Monolitická nosná konštrukcia z dodatočne predpätého betónu je navrhnutá ako zložený rám s konštantným priečnym rezom.

V priečnom reze tvorí nosnú konštrukciu doska s vyloženými konzolami. Nosná konštrukcia je rámovo spojená s vnútornými podperami (piliermi P3, P4 a P5), na krajných oporách a pilieroch P2 a P6 je uložená na ložiskách. Spodnú stavbu tvoria krajné opory klasického tvaru a vnútorné jednostĺpové podpery zhotovené z monolitického železobetónu. Založenie mosta je hlbinné, na vŕtaných veľkopriemerových pilótach.

SO 213 Nadjazd vetvy 10 nad vetvou 8

Most je súčasťou MÚK Přerov-sever a prevádza vetvu 10 ponad vetvu 8. Most s jedným poľom a rozpätím 20,95 m (v osi nosnej konštrukcie) je navrhnutý ako šikmý, situovaný v smerovom oblúku s polomerom 200 m. Monolitická nosná konštrukcia z dodatočne predpätého betónu je navrhnutá ako prostý nosník s konštantným priečnym rezom. V priečnom reze tvorí nosnú konštrukciu doska s vyloženými konzolami. Nosná konštrukcia je na krajných oporách uložená na ložiskách. Spodnú stavbu tvoria krajné opory klasického tvaru, zhotovené z monolitického železobetónu. Založenie mosta je hlbinné, na vŕtaných veľkopriemerových pilótach.

Zdroj: STRABAG

Digitálne riešenia

Rozsah projektu a veľký objem prác umožnili pracovným tímom z koncernu STRABAG nasadiť širokú paletu inovatívnych digitálnych nástrojov. S cieľom zlepšiť transparentnosť a zvýšiť efektivitu – časovú, finančnú aj materiálovú – sa už od prípravnej fázy využívajú technológie ako elektronický stavebný denník, spoločné dátové prostredie, navádzanie strojnej mechanizácie podľa digitálneho modelu terénu či pravidelné nálety dronom s cieľom dokumentovať postup prác.

Záver

Sprístupnenie tohto diaľničného úseku motoristickej verejnosti je naplánované na záver roka 2025. Dokončením vznikne v regióne komfortné a bezpečné prepojenie významných centier, akými sú mestá Kroměříž, Přerov, Lipník a ďalšie. Prínos stavby sa bude zvyšovať postupne s uvádzaním ďalších súvisiacich diaľničných úsekov do prevádzky. Plný efekt sa dosiahne po vybudovaní plánovanej siete diaľničných komunikácií na Morave a vo Východných Čechách.

Text a foto : STRABAG s.r.o.

Článok bol uverejnený v článku Inžinierske stavby 4/25.