Galéria(7)

Oceľové konštrukcie TIOPu v Trebišove s dôrazom na architektonické prevedenie

Dlho plánovaná investícia sa blíži ku odovzdaniu a na východe Slovenska tak Terminál integrovanej osobnej prepravy v Trebišove prispeje k bezpečnej a pohodlnej preprave železničnou dopravou. Či TIOP Trebišov poskytne atraktívne a konkurencieschopné riešenie pre dopravu voči individuálnej automobilovej doprave, ukáže až čas.

TIOP Trebišov je miestom verejného záujmu s predpokladaným rozptylom približne 75 ľudí v čase dopravnej špičky. Je pochopiteľné, že takéto miesto si kladie nároky na bezpečnostné ale aj na architektonické a vizuálne stvárnenie navrhovaných priestorov. Projekt generálneho projektanta VALBEK SK, spol s.r.o. (VALBEK&PRODEX, spol. s r.o. ) pozostáva z 3 stavebných objektov:

  • hlavný objekt prevádzkovo-technologickej budovy  ( murovaná budova)
  • zastrešenie  ostrovného nástupišťa ŽSR (oceľová konštrukcia)
  • zastrešenia nástupíšť pre autobusovú dopravu pozostávajúce zo samostatného zastrešenia v priestore dopravy a zastrešenia priľahlého k hlavnému objektu prevádzkovo-technologickej budovy ( oceľová konštrukcia)

HESCON s.r.o. ako spracovateľ dielenskej dokumentácie oceľových konštrukcií, počas celej projekčnej fázy pracoval na prevedení navrhnutia detailov tak, aby nebol narušený vzhľad konštrukcií bez potreby prídavných styčníkových plechov.

Zastrešenie ostrovného nástupišťa ŽSR

Zastrešenie ostrovného nástupišťa o rozlohe 150×5,5 m zastrešuje nosná konštrukcia v tvare lastovičky zo stĺpov profilov lokalizovaných v závislosti od pôsobenia a účelu. Rám konštrukcie je doplnený o nosníky a profily. Konštrukcia sa zaraďuje do výrobnej skupiny EXC3.

Súčasťou zastrešenia bolo potrebné uvažovať s odvodom vody ako s jednou kľúčovou požiadavkou pre návrhu exteriérových konštrukcií. Našim projektantom v HESCONe sa podarilo navrhnúť žľab ktorý bol vedený pozdĺž stĺpa a v podhľade vytvarovaný smerom k okrajovému uzatvorenému profilu, cez ktorý bol odvedený až do vodorovnej dažďovej kanalizácie. Vo finále riešenie zabezpečilo čistotu konštrukcie bez akéhokoľvek rozptyľujúceho prvku v rámci nástupíšť.

Ostrovné nástupište ŽSR v priebehu realizácie a po dokončení montáže oceľovej konštrukcie
Ostrovné nástupište ŽSR v priebehu realizácie a po dokončení montáže oceľovej konštrukcie | Zdroj: HESCON s.r.o.
Ostrovné nástupište ŽSR v priebehu realizácie a po dokončení montáže oceľovej konštrukcie.
Ostrovné nástupište ŽSR v priebehu realizácie a po dokončení montáže oceľovej konštrukcie. | Zdroj: HESCON s.r.o.

Ostrovné nástupište pre autobusy

Dve samostatne stojace nástupištia o dĺžke takmer 60 m boli navrhnuté ako lomenica. Oceľová konštrukcia sa vyníma vďaka dvojitým profilom a jaklom. Celej konštrukcií dopomáha strešné stuženie okrajovým profilom. Pre dôraz na skryté pripojenie je potrebné pripraviť uloženie skrutiek vnútri jaklového profilu a to vďaka priečnemu nosníku s uložením priečnych väzníc tuhým prípojom. S pridaním otvoru v hornej pásnici pre zabezpečenie prístupu ku zaskrutkovaniu vyššie spomenutých skrutiek došlo k oslabeniu dimenzovaných prierezov avšak nie na toľko aby nespĺňala statické požiadavky. S riešením prichádzajú aj výhody: atraktívny vzhľad či vyššie ochránenie od exteriérových účinkov. Samozrejme, náročnejší prístup k spoju, v tomto prípade iba z hornej časti, vie byť v rámci fáz realizácie a následnej starostlivosti o konštrukciu problémový.

Nové ostrovné nástupištia pre autobusy, ktoré vyrástli na Terminály integrovanej osobnej dopravy v Trebišove.
Nové ostrovné nástupištia pre autobusy, ktoré vyrástli na Terminály integrovanej osobnej dopravy v Trebišove. | Zdroj: HESCON s.r.o.

Akýkoľvek projekt určený pre verejnosť´ nám vždy ukáže ako dôležitá je rovnováha a prístup k riešeniu. Je pre nás ukazovateľom nutnosti bezpečného, techniky správneho prevedenia s dôrazom na vnímanie bežných užívateľov.

,,Zaužívanú konštruktérsku prax navrhovať oceľové konštrukcie v maximálnej možnej miere s ohľadom na jednoduchosť výroby a ľahkú montáž doplnila potreba takého spracovania riešených detailov, ktorá zabezpečila nielen funkčne ale aj vizuálne vhodné prevedenie prípojov reprezentatívnych verejných priestorov. Vzhľadom na to, že som sa doposiaľ v mojej praxi stretával predovšetkým s ‚,hrubou oceľou‘‘ moje vnímanie bolo týmto projektom ovplyvnené do takej miery, že si uvedomujem dôležitosť celkového vzhľadu konštrukcie a snažím sa aby moja práca bola  nie len funkčná ale aj primerane esteticky vhodná. “ píše konštruktér projektu Ing. Peter Mikloš.

Sme radi, že v HESCONe projektanti, napriek ich technickému prístupu, zvládli pristupovať k projektu s náhľadom a rešpektom voči vizuálnym a bezpečnostným požiadavkám.

Na otázku, či sa nám podarilo vizuálne správne navrhnúť konštrukcie Terminálu integrovanej osobnej dopravy v Trebišove si môžete odpovedať sami, pri Vašej najbližšej návšteve východného Slovenska.

Zdroj: PR článok HESCON s. r. o.