Diaľnica D1 Fričovce – Prešov-západ, most na vetve č. 2
Galéria(7)

Diaľnica D1 Fričovce – Prešov-západ, most na vetve č. 2

Mostný objekt tvorený dvojtrámovou nosnou konštrukciou z predpätého betónu s externými predpínacími káblami usporiadanými v tvare vzpieradiel pod spodným okrajom nosnej konštrukcie je prvým objektom svojho druhu na Slovensku.

Situovanie mosta
Mostný objekt sa nachádza na diaľnici D1 v útvarovej križovatke Prešov-západ. Prezentovaný most tvorí jej dominantnú časť.

Koncepcia návrhu
Externé predpínacie káble sú vedené 1,7 m pod spodným okrajom nosnej konštrukcie v strede každého poľa. Takéto riešenie umožnilo výškové situovanie mosta. Jeho niveleta sa nachádza v dostatočnej výške nad terénom (asi 15 až 16 m) a nad premosťovanou okružnou križovatkou. Vedením voľných káblov cez oceľové deviátory v strede poľa sa zvyšuje ich zdvihová účinnosť, čo umožňuje znížiť výšku prierezu a rovnako efektívnejšie navrhnúť predpínaciu výstuž. Objekt je desaťpoľový s rozpätiami 29 – 8 × 35 – 29 m. Celková dĺžka mosta je 347 m. Mostný objekt bude do veľkej miery viditeľný takmer zo všetkých častí križovatky. Trojuholníkový motív, ktorý táto vzpieradlová sústava vytvára, sa použil aj pri tvarovaní drieku pilierov a zábradlia.

Nosná konštrukcia
Nosná konštrukcia (NK) objektu je monolitická, spojitá, staticky neurčitá, dvojtrámová, z dodatočne predpätého betónu a tvorí jeden dilatačný celok. Interné káble sa navrhli na stále zaťaženie, externé voľné predpínacie káble prenášajú náhodné zaťaženie. Výška dvojtrámovej nosnej konštrukcie je konštantná 1,85 m, jej šírka je 11,55 m.

NK sa budovala v piatich etapách na podpernej skruži. V prvej etape sa vybudovali dve polia v strede mosta s previsnutými koncami. V ďalších etapách pokračovala výstavba nosnej konštrukcie symetricky od stredu mosta na každú stranu systémom pole – konzola. V týchto štádiách sa NK predpínala 12-lanovými súdržnými predpínacími káblami.

V poslednej etape výstavby sa na most osadili oceľové deviátory ukotvené do priečnika v strede každého poľa a nosná konštrukcia sa predopla 13-lanovými, resp. 19-lanovými voľnými predpínacími káblami. Káble sa predpínali jednostranne, pre každé pole samostatne. Ukotvili sa do priečnikov nad oporami a podperami a pôsobia ako vzpieradlová sústava.

Spodná stavba a zakladanie
Spodná stavba pozostáva z dvoch krajných opôr a deviatich medziľahlých podpier. Opory tvoria úložné prahy založené na veľkopriemerových pilótach. Opora č. 1 je z priestorových dôvodov založená na násype vystuženom geomrežami. Medziľahlé podpery tvarovo využívajú už spomenutý trojuholníkový motív. Stojky majú prierez v tvare nepravidelného päťuholníka a v strednej časti medzi nimi je stužujúca stena s hrúbkou 0,5 m. Zakladanie podpier sa vzhľadom na geologické pomery navrhlo ako hlbinné na pilótach s priemerom 1,2 m.

Príslušenstvo
Mostný zvršok sa navrhol štandardne. Konštrukcia vozovky je dvojvrstvová s celkovou hrúbkou 90 mm. Na ľavej strane sa nachádza rímsa so služobným chodníkom, na pravej strane odvodňovací žľab. Bezpečnostné zariadenia na moste tvoria zábradlové zvodidlá s úrovňou zachytenia H2 a oceľové zábradlia. Zábradlia sú vymeniteľné a pozostávajú z rámu v tvare trojuholníka. Dilatačné pohyby na moste budú umožnené vďaka mechanickým mostným záverom s celkovým dilatačným pohybom 240 mm na obidvoch oporách.

Úpravy počas výstavby mosta
Počas výstavby mostného objektu sa veľká pozornosť musela venovať správnemu spôsobu osadenia oceľového deviátora. Kotvený je do betónového priečnika v strede každého poľa kolmo na nosnú konštrukciu. Vzhľadom na to, že spodná plocha priečnika musela byť vybetónovaná presne v požadovanom pozdĺžnom a priečnom smere, použil sa priečnik prefabrikovaný, ktorý zabezpečil predpísanú spádovú plochu na kotvenie oceľových deviátorov.

Záver
Kombinácia interných a externých káblov umožnila vytvoriť neštandardnú nosnú konštrukciu, ktorá je hospodárna a na dobrej inžinierskej a estetickej úrovni. Vybudovaný most tvorí dominantu križovatky Prešov-západ.

Juraj Kopčák – Vladimír Suchár – Miroslav Timko

Článok bol uverejnený v časopise Inžinierske stavby/Inženýrské stavby.