Koniec sporov? Bratislava mení kontroverznú cyklotrasu na Vajanského nábreží a inštaluje nové plastové obrubníky
Diskutovaný projekt hlavného mesta sa po mesiacoch čakania a búrlivých debát konečne dočkal nových oddeľovačov. Kritizované betónové obrubníky nahradili plastové ochranné prvky, ktoré sa v týchto dňoch začali osádzať na bratislavskom nábreží. Cesta k tomuto riešeniu bola dlhá a sprevádzala ju nemalá miera kontroverzií vrátane ostrých slov politikov. Ako sa zdá, intenzívna verejná diskusia sa môže už čochvíľa skončiť.
![]() |
Poznáte výhody Klubu ASB? Stačí bezplatná registrácia a získate sektorové analýzy slovenského stavebníctva s rebríčkami firiem ⟶ |
Mnohí si nepamätáme projekt hlavného mesta, ktorý rozpútal takú diskusiu, ako cyklotrasa na Vajanského nábreží. Niektorým poslúžila na politické útoky pred parlamentnými voľbami v roku 2023 a niektorým zase ako zámienka skritizovať Bratislavu a vytvárať problémy, ktoré neexistujú.
Pretože cyklotrasa na Vajanského nábreží nie je problém – ide o praktické riešenie pre bezpečný pohyb cyklistov, skvalitnenie mestského priestoru a najmä upokojenie dopravy v samom srdci historického centra, ktoré rozdeľovala štvorprúdová cesta.
Problémom niektorých bol skôr samotný zásah, pričom kritika často odrážala osobné alebo politické záujmy namiesto reálnych potrieb mesta. Cyklotrasa sa však stretla aj s oprávnenou kritikou – slabou komunikáciou zo strany hlavného mesta a nedostatkami v projekte i samotnej realizácii, ktoré muselo mesto odstrániť. Projekt ale priniesol aj úspechy – počas letných mesiacov roku 2024 využilo cyklotrasu až 40-tisíc cyklistov a v zime ju využívalo ďalšie tisíce.
Po vyše dvoch rokoch od jej realizácie sa čakalo na jej posledné zlepšenie. Alebo skôr kompromis, ktorý vyplynul z diskusií medzi hlavným mestom a Ministerstvom dopravy SR. Rezort totiž v októbri 2024 vzniesol proti cyklotrase niekoľko námietok, pohrozil pokutou, dokonca stanovil termíny, dokedy musí mesto zrealizovať úpravy na cyklotrase. Tieto zmeny sa neuskutočnili – proti výzvam ministerstva hlavné mesto v zákonnej lehote namietalo.
Z tejto komunikácie nakoniec vyplynul kompromis – hlavné mesto sa s ministerstvom dohodlo, že betónové obrubníky, ktoré oddeľovali cyklotrasu od pruhu pre autá, nahradí bezpečnejšími, modernejšími a menej mohutnými. Ich podoba bola známa aj z vizualizácie, aj z vyjadrení hlavného mesta.

Nové oddeľovače boli navhrnuté z recyklovaného plastu, so skosenými hranami a s reflexnými prvkami. Hlavné mesto ich objednalo v máji tohto roka a v priebehu leta výrobca informoval, že sú vyhotovené. Zo strany dodávateľa však nastal problém s ich doručením, čo znamená, že s ich inštaláciou mesto nemohlo začať. Nové obrubníky pritom sľubovalo už v prvom augustovom týždni.
Ich inštalácia prichádza až v týchto dňoch, pričom staré betónové oddeľovače už mesto odstránilo. Zaujímavosťou je, že nové ochranné prvky nie sú osadené za pruhom cyklotrasy ako pôvodné, ale pár centimetrov priamo v cyklopruhu, čím získajú autá o niečo viac priestoru. Namaľované boli aj nové čiary, pričom v miestach, kde sa oddeľovače nenachádzajú, sú čiary hrubšie.

V prvom kroku boli nové obrubníky osadené v smere od historickej budovy Univerzity Komenského k Mostu SNP. Veľkosťou sú menšie než mohutné betónové a v porovnaní s pôvodným osadením sú nainštalované vo väčšej vzdialenosti. V ďalších dňoch príde inštalácia aj na protiľahlú stranu, čím bude projekt kompletne upravený.
Nové oddeľovače tak symbolicky ukončujú jednu z najdiskutovanejších etáp v dejinách bratislavskej cyklodopravy. Hoci kritika a polemiky sprevádzali projekt od začiatku, výsledkom je bezpečnejší a prehľadnejší priestor pre cyklistov i motoristov. Vajanského nábrežie dnes pôsobí upravenejšie, funkčnejšie a predovšetkým bezpečnejšie.
Ostáva veriť, že išlo o posledný zásah do tohto projektu, ako aj posledný politický zásah z hradného kopca do cyklotrasy na Vajanského nábreží a infraštruktúra bude konečne slúžiť svojmu účelu. A nie politickým bojom, hádkam a hľadaním problémov, ktoré neexistujú.












