1Z2A4202

Cyklotrasa na Vajanského nábreží je stále bez nových obrubníkov. Dodávateľ mešká s ich doručením, odkazuje hlavné mesto

Partneri sekcie:

Cyklotrasa na Vajanského nábreží je témou aj v roku 2025. Projekt, ktorý rozdelil časť spoločnosti a proti ktorému zbierali politické body aj niektorí poslanci na hradnom kopci, mal prejsť úpravami. Nie všetky sa však podarilo zrealizovať – cyklotrasu stále neoddeľujú nové bezpečnejšie obrubníky, ktoré sľúbilo osadiť hlavné mesto po diskusiách s Ministerstvom dopravy SR. Tentoraz však nemá byť problém na strane mesta, ale dodávateľa.

Niektorým poslúžila ako ideálny terč pred parlamentnými voľbami v roku 2023, niektorým ako príležitosť kopnúť si do Bratislavy a niektorým ako možnosť získať body za podporu udržateľnej dopravy a modernizáciu verejného priestoru. Cykotrasa na Vajanského nábreží je odvážnym počinom hlavného mesta, ktoré si za posledné dva roky, odkedy projekt vznikol, vyslúžilo krik, ale aj pochvalu.

Od tohto obdobia bola cyklotrasa na niektorých miestach upravená, keďže sa v projekte – a samotnej realizácii – našli chyby. Tieto zásahy hlavné mesto uskutočnilo a cyklotrasa má medzi Bratislavčanmi úspech. Počas letných mesiacov minulého roka ňou prešlo až 40-tisíc cyklistov, pričom v zime ju využívajú ďalšie tisíce. Aj napriek týmto štatistikám magistrátu musí prejsť ešte jednou úpravou – betónové obrubníky nahradia bezpečnejšie plastové.

cyklotrasa vajanskeho
Cyklotrasa na Vajanského nábreží v Bratislave | Zdroj: Miro Pochyba

Tieto zmeny vyplynuli z diskusií medzi Ministerstvom dopravy SR a hlavným mestom, resp. primátorom Matúšom Vallom. Rezort v októbri minulého roka vzniesol proti cyklotrase niekoľko námietok, pohrozil pokutou, dokonca stanovil termíny, dokedy musí mesto úpravy zrealizovať. Ako sme informovali vo februári 2025, tieto zmeny sa neuskutočnili – proti výzvam ministerstva hlavné mesto v zákonnej lehote namietalo. Následne sa čakalo na ďalšie kroky rezortu dopravy, ktoré sa k veci nevyjadrovalo.

Matúš Vallo napokon oznámil, že mesto odstráni mohutné betónové obrubníky a nahradí ich modernejšími oddeľovačmi. Toto rozhodnutie vyplynulo po rokovaniach s ministerstvom dopravy, s ktorým mesto nakoniec našlo zhodu. Nové oddeľovače majú byť z recyklovaného plastu, so skosenými hranami a s reflexnými prvkami. Osadené však neboli dlhé mesiace po tomto vyhlásení primátora Bratislavy na sociálnych sieťach.

Po nedávnom dokončení rekonštrukcie Dunajskej ulice primátor informoval, že zmeny čakajú aj cyklotrasu na Vajanského nábreží. V prvom augustovom týždni sa mala začať výmena betónových obrubníkov, to sa však opäť nestalo. S otázkami sme preto oslovili hlavné mesto.

483906675 1168322117983235 1313443359836819403 n
Súčasné betónové obrubníky (hore), ktoré budú nahradené plastovými obrubníkmi (vizualizácia dole). | Zdroj: Matúš Vallo

„Platí, že chceme odstrániť betónové obrubníky, ktoré delia cestu od cyklotrasy, a osadiť tu nové, bezpečnejšie, mestotvornejšie a krajšie oddeľovače,“ zdôraznil hovorca Bratislavy Peter Bubla. Tieto oddeľovače majú byť podľa neho dostatočne vysoké, aby chránili cyklotrasu, vďaka skosenej hrane budú bezpečné pre cyklistov, ale aj autá a nebudú chýbať ani reflexné prvky.

„Tieto nové oddeľovače sme ešte v máji objednali, začiatkom leta nás výrobca informoval, že sú vyhotovené. Žiaľ, na strane dodávateľa nastal problém s ich doručením. Čakáme na dodanie v najbližších dňoch. Následne budú tieto nové oddeľovače osadené,“ vysvetlil Peter Bubla.

Z vyjadrení tak vyplýva, že tentokrát nie je problém na strane mesta, ale dodávateľa. Kto je dodávateľom nových oddeľovačov hovorca Bratislavy nespresnil. Na zmenu sa pritom čaká už 10 mesiacov od vlaňajšieho vyhlásenia Ministerstva dopravy SR, 6 mesiacov od potvrdenia ich osadenia primátorom Bratislavy na sociálnych sieťach a niekoľko týždňov od posledného ohláseného termínu po dokončení rekonštrukcie Dunajskej ulice.