Boli sme na rozhodujúcich stavebných veľtrhoch. Skúsme si ich porovnať
Galéria(3)

Boli sme na rozhodujúcich stavebných veľtrhoch. Skúsme si ich porovnať

Partneri sekcie:

Ešte pred niekoľkými rokmi bola pre mnohé spoločnosti účasť na stavebných, ale aj akýchkoľvek veľtrhoch takmer nevyhnutná. Snaha ukázať sa na verejnosti, dať o sebe vedieť a dostať sa takouto formou do povedomia potenciálnych zákazníkov sa stala dôležitou súčasťou marketingovej stratégie firiem. V dnešnom svete zaužívanej internetovej komunikácie a rýchleho prístupu k informáciám však stojí mnoho spoločností pred otázkou, či je takýto spôsob prezentácie tovaru, výrobkov a služieb naozaj potrebný. Obľuba európskych stavebných veľtrhov okrem toho závisí najmä od ich úrovne.

Účasť na stavebnom veľtrhu nie je pre vystavovateľa lacnou záležitosťou, preto každá spoločnosť zväčša dôkladne zvažuje návratnosť takejto investície. Ak je potenciál možných obchodných príležitostí príliš malý, nezriedka firma od svojho vystavovateľského zámeru upustí alebo sa veľtrhu zúčastní len raz za niekoľko rokov. V súvislosti s otvorením sa Slovenska ostatným štátom Európy však do rozhodovacieho procesu o účasti na veľtrhu vstupuje nový faktor – možnosť výberu. Kým donedávna slovenské spoločnosti volili pre potreby prezentácie jediný domáci veľtrh CONECO, dnes môžu pri porovnateľných nákladoch uvažovať aj o stavebných veľtrhoch napr. v Českej republike, Nemecku, Poľsku či Maďarsku.

Jediný = najväčší?

Najväčší a donedávna aj jediný slovenský veľtrh stavebníctva CONECO má za sebou už 28 ročníkov. Hoci záverečná správa o priebehu tohtoročného podujatia nešetrila optimistickými výrokmi, bola, žiaľ, pomerne chudobná na konkrétne informácie. Výstavná plocha ostala oproti minulému roku nezmenená – 60 000 štvorcových metrov. Pozornejší návštevník si však isto všimol, že nie všetky haly boli plne obsadené. Vystavovateľov bolo podľa záverečnej správy „takmer 900“, čo môže znamenať rovnaký alebo o niečo nižší počet než v roku 2006, keď bolo vystavovateľov oficiálne tiež 900. Kým v predchádzajúcom roku bol známy presný údaj o návštevnosti – 210 130 návštevníkov, tentoraz sa zverejnilo iba približné číslo 200 000. Aj týchto niekoľko strohých dát nasvedčuje tomu, že záujem verejnosti i vystavovateľov o veľtrh CONECO v lepšom prípade stagnuje, v horšom prípade má klesajúcu tendenciu. To všetko pri zvyšujúcich sa cenách za prenájom výstavnej plochy a nemeniacej sa úrovni služieb. Keďže na Slovensku zatiaľ neexistuje iný stavebný veľtrh porovnateľného rozsahu, organizátori sa zatiaľ nemusia masového nezáujmu o CONECO obávať. Istá zmena v prístupe k vystavovateľom by však určite bola namieste.

Človek, ktorý navštívil BAU i CONECO, dokáže iba veľmi ťažko uveriť, že sa podľa údajov poskytnutých výstaviskom líšil počet návštevníkov v prospech BAU len o 9-tisíc. BAU sa totiž konal na trojnásobne väčšej ploche a vystavoval na ňom viac ako dvojnásobok vystavovateľov. V rozhľadenejšom návštevníkovi tak čísla zverejnené Inchebou vzbudzujú istú nedôveru, najmä pri kvalite služieb, ktorá ani zďaleka nedosahuje úroveň služieb na mníchovskom výstavisku.

Druhýkrát v Nitre

V tomto roku sa na výstavisku Agrokomplex v Nitre uskutočnil už druhý ročník stavebnej výstavy DOMEXPO. Výstavnou plochou 6 000 štvorcových metrov ani ostatnými štatistickými údajmi sa, samozrejme, nedá s veľtrhom CONECO porovnávať, jednako však predstavuje istú alternatívu, ktorá začína prekračovať regionálny charakter. Zúčastnilo sa ho 183 vystavovateľov, čo značí 30-percentný nárast oproti minulému roku. Popri českých firmách si svoju premiéru na výstave vyskúšali zástupcovia spoločností z Maďarska, Poľska a Rakúska. Organizátori uvádzajú, že počas výstavy vstúpilo do areálu výstaviska 37 329 návštevníkov, čo je o 2 026 viac než v minulom roku. Pre správnosť však treba uviesť, že v areáli súbežne prebiehali ďalšie, tematicky inak zamerané výstavy, ktoré sa tešia záujmu verejnosti, preto sa dá len ťažko určiť, kto z návštevníkov skutočne navštívil priestory vyhradené pre DOMEXPO. Organizátori označujú DOMEXPO ako nízkonákladovú výstavu, ktorej princíp spočíva v odbúraní zbytočnej byrokracie zavedením elektronickej on-line rezervácie a v nerovnomernom rozdelení poplatkov za prenájom výstavnej plochy v závislosti od jej včasného rezervovania. Zníženie celkových nákladov na organizáciu sa potom odzrkadlí aj na cene za prenájom i súvisiace služby. Po dvoch ročníkoch sa síce ťažko dajú vytvárať nejaké objektívne závery o smerovaní tejto výstavy, v každom prípade však domácim spoločnostiam príde vhod možnosť rozhodnúť sa, kde na Slovensku sa budú prezentovať.

Areál dýchajúci históriou

V Brne sa výstavný priestor pre Stavební veletrhy 2007 zväčšil na 59 000 štvorcových metrov. To bol však oproti minulému roku asi jediný nárast, ktorý veľtrh zaznamenal. Takmer rovnaký počet vystavovateľov (po oba roky okolo 1 400) teda pravdepodobne zväčšil svoje expozície, hoci aj tu bolo občas badať, že výstavná plocha nie je úplne využitá. Presné množstvo návštevníkov nie je zatiaľ známe, medzisúčet po štyroch dňoch udáva 72 000 ľudí. Minulý rok sa počet zastavil na 91 491 návštevníkoch; otázne je, či sa práve ukončenému ročníku podarilo za posledný deň na toto číslo dotiahnuť. Medzi vystavovateľmi v brnianskom areáli bolo aj viacero slovenských spoločností. Prenájom samotnej výstavnej plochy ich dokonca vyšiel lacnejšie ako napr. na veľtrhu CONECO. Prenájom typizovaných stánkov bol síce o niečo drahší, zahŕňal v sebe však viaceré služby a poplatky, ktoré musel vystavovateľ v Bratislave zaplatiť osobitne. Svoju úlohu zohráva aj samotné prostredie brnianskeho výstaviska. Architektonické riešenia výstavných hál zachytávajú zaujímavý prierez históriou českého stavebníctva a dostatok oddychových zón i viaceré možnosti stravovania ponúkajú návštevníkovi priestor na načerpanie nových síl. Aj takéto faktory sa podstatnou mierou podpisujú na konečnom dojme, ktorý si návštevník odnáša z výstavy domov.

Dva dni pre obchod

Takmer súbežne s výstavou DOMEXPO prebiehal u našich južných susedov na budapeštianskom výstavisku HUNGEXPO 26. ročník medzinárodného stavebného veľtrhu CONSTRUMA, podľa neskromných slov organizátorov najprestížnejší veľtrh stavebného priemyslu v centrálnej východnej Európe. Zúčastnilo sa ho 830 vystavovateľov z 22 krajín, ktorí svojimi expozíciami pokryli vyše 29 000 štvorcových metrov výstavnej plochy. Zaujímavou črtou veľtrhu CONSTRUMA je, že odborná verejnosť má na jeho návštevu k dispozícii až dva dni, zatiaľ čo iné veľtrhy tejto cieľovej skupine vyhradzujú väčšinou len jeden deň. Počet návštevníkov 26. ročníka nie je známy. V ostatných ukazovateľoch však bol predchádzajúci ročník jednoznačne úspešnejší. V roku 2006 si na svoju prezentáciu vybralo veľtrh 981 spoločností, ktoré spolu obsadili viac ako 36 000 štvorcových metrov výstavnej plochy a prilákali tak vyše 51 000 návštevníkov. Nezverejnenie počtu návštevníkov pre tento rok môže viesť k predpokladu, že ich do areálu výstaviska prišlo menej. Ak by totiž ich počet prevýšil ten minuloročný, organizátori by sa s touto skutočnosťou istotne radi „pochválili“. Veľtrh CONSTRUMA určite má kam rásť. Výstavisko HUNGEXPO so siedmimi pavilónmi rozličnej rozlohy má k dispozícii 43 000 štvorcových metrov krytej plochy a ďalších 66 500 štvorcových metrov voľnej výstavnej plochy. V súčasnosti prebieha výstavba novej modernej výstavnej haly, takže do konca roka 2008 sa kapacita krytej plochy ešte zväčší. Investícia do modernizácie a rozvoja výstavného areálu je tiež jedným zo spôsobov, ako prilákať nových vystavovateľov. Či sa tento fakt odzrkadlí aj na nasledujúcich ročníkoch veľtrhu CONSTRUMA, ukáže až budúcnosť.

Samostatná sekcia strojov každé dva roky

Poľský stavebný veľtrh BUDMA bol oproti minulému roku vo viacerých ohľadoch na prvý pohľad úspešnejší. Na poznaňskom výstavisku sa predstavilo 1 295 spoločností s expozíciou, ktorá zabrala vyše 40 100 štvorcových metrov výstavnej plochy. Súčasné trendy v poľskom stavebníctve si prišlo pozrieť viac ako 50 500 návštevníkov. V roku 2006 sa veľtrhu zúčastnilo „len“ 1 064 vystavovateľov na ploche 35 253 štvorcových metrov a prišlo sa na nich pozrieť vyše 50 100 návštevníkov. Tieto čísla však nie sú úplne korektné. Každé dva roky sa totiž súčasne s veľtrhom BUDMA organizuje aj veľtrh stavebnej techniky a strojov BUMASZ. Je otázne, či sa výrobcovia stavebných strojov v roku, keď má BUMASZ „prestávku“, nezúčastňujú tak či onak na veľtrhu BUDMA a nerozširujú tým počet vystavovateľov. Naposledy prebehli oba veľtrhy v roku 2006 a údaj 50 100 návštevníkov sa vzťahuje na ich spoločnú návštevnosť. Preto by možno bolo objektívne uviesť v spoločnom súčte aj ďalšie štatistické hodnoty – spolu 1 226 vystavovateľov a 40 300 štvorcových metrov prenajatej výstavnej plochy. Z týchto výsledkov možno vyčítať ešte stále mierny nárast vystavovateľov, plošne však badať dokonca istý úbytok. Výstavný areál je podobne ako v Brne prehliadkou architektonických trendov minulých desaťročí, najstarší objekt výstaviska – pavilón č. 11 – bol postavený v roku 1911. Pôsobí však kompaktným a súčasným dojmom, takže dokáže vystavovateľom ponúknuť servis i služby na európskej úrovni.

Bienále v Mníchove

Veľtrh BAU, ktorý sa v nemeckom Mníchove koná v dvojročných intervaloch, patrí k najvýznamnejším exhibíciám spoločností z oblasti stavebníctva v Európe. Dlhší časový úsek medzi jednotlivými veľtrhmi umožňuje vystavovateľom, aby svoje expozície a prezentácie dôkladnejšie pripravili, čo sa odráža aj na celkovej úrovni podujatia. Investície spojené s účasťou v dvojročných odstupoch sú pre mnohé spoločnosti prijateľnejšie, ako keby museli rovnaké sumy vynakladať na svoju prezentáciu každý rok. Veľtrh BAU, ktorý sa koná zväčša v polovici januára, vlastne otvára celú „šnúru“ európskych veľtrhov, čo si vďaka svojmu renomé môže dovoliť. V roku 2007 na ňom vystavovalo 2 046 vystavovateľov zo 44 krajín, ktorí na plochu 180 000 štvorcových metrov prilákali 209 000 návštevníkov. Oproti predchádzajúcemu veľtrhu v roku 2005 s 1 913 vystavovateľmi, plochou 170 000 a počtom návštevníkov 190 000 tak uplynulý ročník zaznamenal nárasty vo všetkých zmienených hodnotách. Výstavisko Neue Messe München spravuje spoločnosť Messe München International, ktorá prevádzkuje viacero výstavných areálov po celom svete. Krytú plochu výstaviska Neue Messe München tvorí 17 takmer identických hál, ktoré sú situované v troch paralelných radoch. Spájajú ich viaceré kryté prístupové koridory, takže návštevník sa nimi môže aj v prípade nepriaznivého počasia ľubovoľne pohybovať. Priľahlá voľná plocha v súčasnosti dosahuje 360 000 štvorcových metrov a prevádzkovatelia areálu majú snahu ďalej ju rozširovať. V priestore medzi halami je dostatok trávnatých plôch, lavičiek a rôznych zákutí, kde si návštevník môže na chvíľu oddýchnuť a načerpať nové sily na obhliadku ďalších expozícií.

Nástup moderných informačných technológií poskytol firmám a spoločnostiam nové možnosti vlastnej prezentácie. Tým sa aj primárny cieľ účasti na veľtrhoch začal mierne posúvať od zviditeľnenia značky či výrobku smerom k dôrazu na priamy kontakt so zákazníkom i obchodným partnerom. Možnosť vymaniť sa na chvíľu z prostredia neosobnej e-mailovej obchodnej komunikácie a priame oslovenie partnera alebo zákazníka tvárou v tvár – to sú faktory, pre ktoré sa veľtrhy pravdepodobne ešte istý čas budú tešiť záujmu vystavovateľov i návštevníkov.

Milan Bohunický
Foto: archív redakcie