anketa pouzitie metody naprojektuj a postav 1.
Galéria(3)

Anketa: Použitie metódy Naprojektuj a postav 1.

Prvýkrát sa o použití metódy Naprojektuj a postav podľa zmluvných podmienok žltej knihy FIDIC rozhodlo pri obstarávaní stavieb diaľničných úsekov v roku 2011. Keďže doposiaľ neexistuje jednoznačná odpoveď na to, či je jej použitie vhodné alebo nie, zaujímalo nás, čo si o tejto metóde myslia odborníci projektantských a realizačných firiem. Postupne budeme na portáli zverejňovať vyjadrenia všetkých oslovených odborníkov.  Ak sme na niekoho zabudli a chce sa k danej problematike vyjadriť, môže nám napísať na inzinierske-stavby@jaga.sk.

02 dusan samudovsky big image
anketa pouzitie metody naprojektuj a postav 1 5646 big image
V rámci témy mesiaca Mosty sme položili nasledujúce otázky:

1. Aké sú podľa vás výhody a nevýhody použitia metódy Naprojektuj a postav podľa žltého FIDIC-u pri výstavbe mostných objektov?


2. Čo si myslíte o kritériu „najnižšej ceny“, ktoré sa uplatňuje vo všetkých typoch verejného obstarávania ako jediné a rozhodujúce kritérium?

Ing. Dušan Šamudovský, CSc.
generálny riaditeľ spoločnosti Doprastav, a. s.

1. V prvom rade treba spresniť otázku. Mala by znieť „Výhody a nevýhody použitia zmluvných podmienok tzv. žltej knihy FIDIC: „Zmluvné podmienky pre technologické zariadenie a projektovanie – realizáciu pre elektrotechnické a strojno-technologické diela a pre stavebné a inžinierske diela projektované zhotoviteľom“ vo výstavbe.

Jednoduchá odpoveď na takto novinársky položenú otázku neexistuje, ak nemá byť úplne falošná a zavádzajúca. Výhodnosť alebo nevýhodnosť použitia ktoréhokoľvek typu zmluvných podmienok, t. j. akejkoľvek farby knihy FIDIC (červená, žltá, strieborná, zelená, tzv. harmonizované vydanie červenej knihy) je fundamentálne závislá najmä od:

  • miery zložitosti projektu (napríklad pre jednoduchú stavbu je určená zelená kniha),
  • charakteru stavby (hotel, diaľnica, cementáreň, hydroelektráreň, letisko, obytný dom, atď.),
  • rozhodnutia investora alebo developera projektu o miere vlastnej kontroly nad realizáciou projektu.

Vo všeobecnosti platí, že žltá kniha FIDIC je určená najmä pre projekty s výraznou previazanosťou stavebných prác a technologických súborov (výrobné a technologické prevádzky, elektrárne, cementárne, čističky odpadových vôd, a podobne). Ide teda o projekty, kde dizajn stavby zabezpečuje zhotoviteľ na vlastné riziko a náklady. Investor spracováva a teda zodpovedá za formuláciu tzv. požiadaviek investora na výsledný stavebno-technologický produkt. To znamená, že na rozdiel od zmluvných podmienok podľa červenej knihy FIDIC, kde je orientácia na vstupy do projektu (k dispozícii je projektová dokumentácia diela, presné špecifikácie, podmienky stavebných povolení a podobne), žltá kniha orientuje obe strany na výstupy, t. j. na plnenie účelu diela a na jeho prevádzkovo-funkčné parametre, pričom investor nepredpisuje konkrétne projektovo-technické riešenie, a preto ani nie je zodpovedný za príslušné povolenia stavby.

Žltú knihu FIDIC je možné aplikovať aj na inžinierske diela. Jej primerané použitie možno ukázať napríklad na projekte D1 Višňové – Lietavská Lúčka – Dubná Skala, kde podstatnú úlohu zohráva technologické vybavenie tunela Višňové ako absolútne dominantného objektu celej stavby. Používanie tejto knihy na stavby ciest a diaľnic so žiadnym alebo zanedbateľným podielom technologických súborov je spravidla motivované len snahou investora zbaviť sa zodpovednosti za nezvládnutú prípravu stavby a previesť všetky riziká s tým spojené na zhotoviteľa. Ak sa takto motivované používanie žltej knihy FIDIC skombinuje v ostrom konkurenčnom prostredí s vyhodnocovaním súťaží podľa jediného kritéria najnižšej a súčasne nemennej ceny po celý čas stavby – ako sme pri tendroch na výstavbu diaľnic toho svedkom v súčasnosti – je to istá cesta k veľkým budúcim problémom. O to viac, o čo investori neboli a nie sú pripravení komunikovať o korektnom a zmysluplnom rozložení rizík s druhou stranou a so sebe vlastnou úradníckou aroganciou deformujú najzásadnejšie princípy zmluvnej vyváženosti obsiahnuté vo vzorových dokumentoch FIDIC.
 
Výhody/nevýhody

  • Nemožno hovoriť o výhodách zmluvných podmienok podľa žltej knihy FIDIC (ani o iných typoch) vo všeobecnosti. Odpoveď by mala zmysel, ak by sme vedeli, oproti akým iným zmluvným podmienkam to porovnávame, z pohľadu ktorej zmluvnej strany to hodnotíme a súčasne by sme potrebovali poznať všetky relevantné informácie o projekte, na ktorý majú byť aplikované. V súčasnosti je k dispozícii päť základných typov zmluvných podmienok vydaných FIDIC-om, pričom každý typ je vhodný (teda má výhody) pre iné typy projektov/stavieb.
  • Vyššie uvedený prístup môžeme ilustrovať na prípade tendrov diaľnic v poslednom období. Do roku 2011 sa pre dopravné stavby používala tzv. červená kniha FIDIC. To znamená, že za celú prípravu stavby vrátane spracovania projektovej dokumentácie, získania stavebných povolení a vysporiadania pozemkov plne zodpovedal obstarávateľ. Pretože v roku 2011 obstarávateľ už pri prvom tendri zistil, že projektová dokumentácia už nie je v súlade s platnými normami a stavebné povolenia vykazujú chyby, z núdze prešiel na žltú knihu FIDIC, podľa ktorej projekty vypracuje zhotoviteľ (t. j. zosúladí ich s platnými normami), získa k tomu príslušné stavebné povolenia a vysporiada pozemky. Ak by obstarávateľ chcel sám odstrániť chyby a postupovať (pre tento typ projektu správne) podľa červenej knihy, musel by sa vrátiť v príprave stavby najmenej o rok naspäť, čo by mu neumožnilo čerpať zdroje z kohézneho fondu v tomto programovacom období. Išlo teda z pohľadu obstarávateľa (na prvý pohľad aj verejnosti) o lepšie riešenie, aj keď výsostne účelové. Naopak z pohľadu zhotoviteľov išlo o riešenie, ktoré prenieslo na ich stranu množstvo rizík úplne mimo ich kontrolu. V kombinácii s nezvládnutým definovaním požiadaviek na dielo ide nepochybne o horšie riešenie.
  • V zásade platí, že ak má investor kvalitne spracovanú projektovú dokumentáciu na stavbu bez významnejšej väzby na technologické súbory, má platné stavebné povolenia a vysporiadané pozemky, k tomu sú jednoznačne určené zmluvné podmienky podľa červenej knihy FIDIC. Pri takomto postupe si investor zachováva po celý čas plnú kontrolu nad projektom/stavbou.
  • Ak ide o stavbu napríklad čistiarne odpadových vôd, t. j. stavbu s významným podielom technologických zariadení ovplyvňujúcich riešenie stavebnej časti, na to je určená žltá kniha FIDIC. Pri tejto alternatíve sa investor vzdáva časti kontroly nad riešením diela, ktoré podľa formulovaných požiadaviek investora vyprojektuje a zrealizuje zhotoviteľ.
  • Ak ide o tú istú stavbu, pričom investor nemá vlastné kapacity na komplikovanú administratívnu a technickú prípravu stavby, ale má jasnú predstavu o výslednom diele a jeho hlavných parametroch, na tento prípad sú uspôsobené podmienky podľa striebornej knihy FIDIC ako stavby na kľúč. V takom prípade preberá zhotoviteľ plnú zodpovednosť za dielo, jeho funkčnosť a požadované parametre (napríklad v prípade elektrárne to môže byť výkon, vlastná spotreba energie, prevádzkové náklady, úroveň exhalátov, odolnosť proti rizikovým udalostiam, riadiaci a bezpečnostný systém, sociálna úroveň diela, atď.). Ide teda o prípad, keď investor definuje súbor požiadaviek na výsledné dielo a kontroluje skôr míľniky postupu prác, nie bežný postup prác na diele.

 
2. Od nepamäti v každej reálnej výrobe platí dobre známy vzťah medzi kvalitou a cenou. Platí to pre akýkoľvek tovar, s ktorým sa stretneme. Predstavme si, ako by dopadla elektronická aukcia napríklad na nákup zeleniny výlučne pri kritériu najnižšej ceny, nemennej počas niekoľkých rokov, s odvolaním sa na platné normy. Navyše, ak by mohol súťažiť aj ten, kto nič také predtým neprodukoval a tento tovar môže len nakúpiť u iného výrobcu (ktorý okrem iného odmietol v pôvodnej aukcii ísť pod cenu). Približne takto to dnes funguje vo verejných tendroch na veľké dopravné stavby.

Otázka preto znie, ako pri jedinom kritériu najnižšej ceny zabezpečiť aj požadovanú, spravidla vysokú kvalitu.
Ak odhliadneme od čistej teórie, odpoveď znie, že možné to je len vo virtuálnom svete politiky. V reálnom svete je však možné sa cieľu aspoň priblížiť.

  • V prípade veľkých líniových stavieb obstarávaných s použitím červenej knihy FIDIC nasledujúcou formou a postupmi:

1. kvalitným spracovaním projektovej dokumentácie a celkovou prípravou stavby,
2. stanovením kvalifikačných podmienok účasti v súťaži (či už formou predkvalifikácie, alebo vo vlastnej súťaži) tak, aby navzájom súťažili len nepochybne kompetentné firmy s preukázateľne porovnateľnými kapacitami, skúsenosťami a referenciami,
3. nedeformovaním zmluvných podmienok zo strany obstarávateľa jednostranne vo svoj prospech a zachovaním vyváženej alokácie rizík a zmluvných nástrojov na riešenie sporov,
4. neredukovaním úlohy dozora stavby zo strany obstarávateľa na vykonávateľa jeho vôle, čím sa narúša základný pilier vyváženosti postavenia zmluvných strán,
5. striktným dodržiavaním zmluvných podmienok počas výstavby.

  • V prípade použitia žltej knihy FIDIC pri veľkých líniových stavbách nasledujúcou formou a postupmi:

1.    kvalifikovaným definovaním „požiadaviek obstarávateľa“ na dielo a jeho parametre,
2. – 5. zhodne ako pri červenom FIDIC-u,
6. použitím tzv. dvojobálkového systému hodnotenia, kde prvá obálka obsahuje anonymné technické riešenie a druhá obálka obsahuje len ponúkanú cenu. Až po uzavretí prvej fázy – technického hodnotenia (prvá obálka) sa otvorí druhá obálka a podľa váhy kritérií sa okamžite stanovia výsledky,
7. vzhľadom na to, že projektové riešenie spracováva zhotoviteľ, hodnotiace kritérium ceny je nevyhnutné doplniť aj o hodnotenie ponúkaného technického riešenia, a to z viacerých hľadísk nezávislou odbornou porotou.

Pri tomto postupe kritickou operáciou, popri správnom nastavení váh technického riešenia a ceny, dostaneme nestranné a odborné hodnotenie navrhnutého technického riešenia uchádzača. Osobitne to platí pre krajinu s naším indexom korupcie.

Ilustračné foto: Dano Veselský

–>–>