Minister Igor Štefanov: Proces zatepľovania vytvára pracovné príležitosti
Galéria(2)

Minister Igor Štefanov: Proces zatepľovania vytvára pracovné príležitosti

Nasmerovanie investícií do revitalizácie bytového fondu je jednou z dôležitých činností v súčasnom slovenskom stavebníctve, ktoré sa ocitlo v pozícii jedného z hromozvodov hospodárskej depresie. Súčasťou tejto revitalizácie je aj dlhodobé riešenie energetickej bezpečnosti Slovenska. Odborníci aj mnohé kompetentné združenia a zväzy upozorňujú, že najväčší potenciál energetických úspor Slovenska je v budovách a systémovom riešení tepelnej ochrany budov zatepľovaním obvodových a strešných plášťov. O vládnej podpore zatepľovania i ďalších aktuálnych otázkach sme sa porozprávali s ministrom výstavby a regionálneho rozvoja SR Igorom Štefanovom.

Kde treba hľadať konkrétne výhody Vládneho programu zateplenia budov?
K nezanedbateľným výhodám patrí zníženie energetickej náročnosti budov na bývanie – rodinných a bytových domov, zmiernenie dôsledkov hospodárskej krízy, zníženie nákladov domácností na bývanie, zjednodušenie procesu poskytovania bezúročnej úverovej podpory štátu právnickým osobám (správcovia bytového fondu, obce a spoločenstvá vlastníkov bytov) a fyzickým osobám (vlastníci rodinných domov) vo výške 100 % oprávnených nákladov a v neposlednom rade je to aj revitalizácia stavu jestvujúceho bytového fondu.

A úskalia?
Úskalia vidíme v praktickej účinnosti pri jeho realizácii na bytových a rodinných domoch vzhľadom na ročné obdobie. Treba pripomenúť, že Štátny fond ­rozvoja bývania (ŠFRB) už v rámci poskytovania úverovej podpory pre právnické osoby mimo Vládneho programu zatepľovania poskytol úvery v rámci účelu obnovy bytovej budovy v celkovej sume 26,3 milióna eur (792,31 mil. Sk) pričom nemohol uspokojiť požiadavky vo výške 49,3 miliónov eur (1,485 mld. Sk).

Spomenuli ste, že Vládny program zatepľovania by mal zmierniť dôsledky hospodárskej krízy. Môže štátna podpora tohto programu pomôcť riešiť aj zamestnanosť v stavebníctve?
Proces zatepľovania na rozdiel od iných výrobných aktivít vytvára priamo potenciál na tvorbu pracovných príležitostí v rozsahu 3,7 pracovných miest na 33 200 eur (1 mil. Sk). Znamená to, že dodatočne vyčlenené zdroje vo výške 71,0 mil. eur (2,138 mld. Sk) znamenajú vytvorenie najmenej 8 000 pracovných príležitostí. V tejto súvislosti treba zdôrazniť, že ide nielen o pracovné miesta priamo v procese realizácie stavebných prác pri zatepľovaní, ale aj o pracovné miesta vo výrobe stavebných materiálov, ktoré sa v prevažnej miere vyrábajú na Slovensku.

Zaostríme na aktuálny stav Vládneho programu zatepľovania. Ako funguje po prvých mesiacoch jeho uvedenia? Koľko žiadateľov sa prihlásilo a s akou sumou ste ich uspokojili?
Po schválení nadväzujúcich právnych predpisov na realizáciu programu zateplenia a spresnení podmienok na podávanie žiadostí a dokladovanie predpísaných náležitostí, sa začal proces podávania žiadostí žiadateľov o poskytnutie podpory. V praxi to znamená, že po prvom váhavom podávaní žiadostí v mesiaci júl prišlo v auguste k razantnému zvýšeniu počtu podaných žiadostí tak, že k 9. 9. 2009 ŠFRB eviduje už 332 žiadostí právnických aj fyzických osôb spolu s požadovanou podporou vo výške 68,286 mil. eur (2,057 mld. Sk). Z tohto počtu ŠFRB doteraz priznal poskytnutie podpory v 145 prípadoch v sume 34,360 mil. eur (1,035 mld. Sk).

Aká je situácia s ostatnými žiadosťami?
Ostatné žiadosti sú v etape posudzovania splnenia predpismi stanovených podmienok v rámci 60-dňovej lehoty od dňa ich doručenia. ŠFRB rozhoduje podľa tohto programu o poskytnutí úveru podľa poradia doručených žiadostí až do vyčerpania sumy vyčlenenej na realizáciu programu. Žiadosti, ktoré nespĺňajú podmienky programu, vraciame žiadateľom.

Spomenuli ste, že žiadostí pribúda. Hospodárska kríza teda neznížila záujem ľudí o pôžičky zo ŠFRB? Ľudia si väčšinou požičiavajú peniaze iba vtedy, keď to budú vedieť splácať – a to už sa týka oživenia celého hospodárstva…
Možno konštatovať, že súčasný stav a jeho vývoj nepreukazuje znížený záujem o tieto druhy výhodnej štátnej podpory. Požiadavky fyzických a právnických osôb o poskytovanie úverov z prostriedkov ŠFRB na účely podľa zákona o ŠFRB vysoko prekračujú finančné možnosti schváleného rozpočtu ŠFRB a tento záujem sa odráža aj v počte požiadaviek podaných v programe zatepľovania.

Nepoznačí kríza ani príjmy pre ŠFRB?

Samozrejme, hospodárska kríza sa prejaví aj v príjmoch ŠFRB v oblasti splácania poskytnutých úverov z predchádzajúcich období. Predkladané požiadavky o odklady splácania sa riešia operatívne s každým takýmto dlžníkom. Hľadajú sa optimálne riešenia tak, aby napĺňanie týchto návratných zdrojov ŠFRB, ktoré sú opätovne zahrnuté do rozpočtových prostriedkov ŠFRB na poskytovanie podpôr, nebolo výrazne ohrozené.

Domnievate sa, že vyčlenená suma 71 miliónov eur (2,138 mld. Sk) je dostatočná na pokrytie zateplenia aspoň tých najnaliehavejších prípadov?
Podľa doterajšieho vývoja počtu podávaných žiadostí sa dá očakávať, že táto suma nebude kryť požiadavky záujemcov. Skutočný technický stav bytového fondu SR je známy, a nie je v možnostiach štátneho rozpočtu riešiť tento zanedbaný stav v celej šírke. Preto sa programom určila podmienka pre projekty zatepľovania bytových budov iba pre prípady objektov, na ktoré bolo vydané právoplatné kolaudačné rozhodnutie, resp. iný náhradný doklad preukazujúci, že dom bol postavený pred rokom 1989.

Plánuje súčasná vláda vyčleniť aj ďalšie zdroje na program zateplenia?
Podľa vývoja výdavkov štátneho rozpočtu sa v tomto roku nepredpokladá navýšenie zdrojov v rámci tohto programu. Riešenie tohto stavu zo strany štátu v ďalšom období sa preto bude odvíjať od finančných možností štátneho rozpočtu budúceho obdobia. Samozrejme, v súčinnosti s financovaním zo zdrojov komerčného bankového sektora a zdrojov vlastníkov bytov.

Realizačné firmy, správcovia domov, ale aj odborné zväzy sa obávajú, či sa program založený na bezúročnej pôžičke od štátu rozbehne ešte tento rok. Aký je váš názor?
ŠFRB po etape priznania úveru a potvrdení úverových zmlúv žiadateľmi, ktorým bol úver priznaný, urýchľuje postup otvárania úverových účtov žiadateľom – dlžníkom. Žiadatelia, ktorým sa úver priznal a obdržali oznámenie o priznaní podpory, môžu v súlade s uzavretými zmluvami s vybranými zhotoviteľmi stavebných prác zateplenia pristúpiť k vlastnej realizácii prác tak, aby v maximálnej miere eliminovali vplyvy prípadného nepriaznivého počasia vo štvrtom kvartáli 2009. Veríme, že stavebné firmy po tomto oznámení urýchlia a kapacitne dostatočne posilnia nástupy na realizáciu prác zateplenia aj v roku 2009.

Kritické hlasy sa ozývajú aj smerom k podmienkam pri získavaní finančných prostriedkov zo štátneho fondu, ktoré sa každý rok menia a sú čoraz prísnejšie. Ako sa dá vyriešiť táto sťažnosť?
Táto sťažnosť je neopodstatnená, pretože podmienky na získanie finančných prostriedkov zo štátneho fondu sa nemenia každý rok. V zásade sú stabilné už od roku 1996, keď bol fond zriadený a začal fungovať. K častejším zmenám dochádza iba v časti úverových podmienok (úroku), ktoré reagujú na meniace sa sociálno-ekonomické podmienky spoločnosti, a k zmenám v limitoch absolútnej výšky poskytovaných podpôr v závislosti od indexov rastu cien stavebných prác a výrobkov spotrebovávaných v stavebníctve, ktoré vyhlasuje štatistický úrad.

Aká je vaša vízia slovenského stavebníctva v najbližšom období? Kedy uvidíme to vytúžené svetlo na konci stavbárskeho tunela?
Považujeme za potrebné reálne zhodnotiť stav stavbárskeho tunela v oblasti bytového fondu v SR v intenciách koncepcie štátnej bytovej politiky do roku 2010. Tá stanovuje ciele v rozvoji bývania, vrátane krokov na ich dosiahnutie a formuluje pôsobnosť štátu, obcí a vyšších územných celkov, občanov a súkromného sektora. Týka sa oblasti transformácie vzťahov účastníkov investičného procesu a hospodárenia s bytovým fondom na trhové princípy, pričom sa zachovávajú nutné sociálne aspekty.

Ľudo Petránsky
Foto: MVRR SR, Dano Veselský

Článok bol uverejnený v magazíne Správa budov.