Ako si vybrať dodávateľa elektrickej požiarnej signalizácie

Oheň je dobrý sluha, ale zlý pán, o tom niet pochýb. Ochrana života majetku pred rizikom požiaru je prirodzeným krokom, ktorý sa odráža aj v legislatíve. Pri výbere elektrickej požiarnej signalizácie treba preto dobre zvážiť niekoľko faktorov a spoľahnúť sa na skúsených odborníkov.

Rozhodnutie investora prečo inštalovať v objekte elektrickú požiarnu signalizáciu je najčastejšie na základe požiadaviek legislatívy. Konkrétnejšie ide o požiadavku projektu protipožiarnej bezpečnosti stavby, ktorý je súčasťou povinnej dokumentácie pre akúkoľvek stavbu, či v štádiu návrhu ale aj pri rekonštrukcii už existujúcej stavby.

Niekedy sa však investor môže rozhodnúť nainštalovať elektrickú požiarnu signalizáciu vo svojom objekte na základe vlastnej analýzy rizika a zvýšiť tak ochranu svojho majetku voči požiaru a jeho nežiadúcim dôsledkom.

V každom prípade to pre investora znamená dôležitú úlohu – výber správneho dodávateľa.

Ako pri každej investícii je najčastejšie prvým kritériom cena.

Nikto nevie oponovať, že cena je dôležitým kritériom a keďže ide o certifikované požiarnotechnické zariadenia, cenové ponuky sú na prvý pohľad výrazne vyššie ako pre iné elektrické inštalácie. Treba si však dať pozor, či finálna cena aj bude zodpovedať tomu, čo sa od tohto zariadenia očakáva.

My, ANTES GM, spol. s r.o. ako špecialisti na elektrickú požiarnu signalizáciu, Vám v tomto článku opíšeme šesť dôležitých kritérií pri výbere dodávateľa:

1. Oprávnenie na činnosť

V zmysle zákona č. 314/2001 Z.z. a jemu pridružených vykonávacích vyhlášok je elektrická požiarna signalizácia zaradená medzi požiarno-technické zariadenia a každý kto navrhuje, inštaluje alebo servisuje takéto zariadenie, musí mať príslušné osobitné oprávnenia.

2. Dôležitosť správneho konceptu – kvalitná projektová dokumentácia

Projekt EPS musí zohľadniť požiadavky spomínaného projektu protipožiarnej bezpečnosti stavby. Projektant EPS by mal teda komunikovať so špecialistom požiarnej ochrany a zistiť tak všetky dôležité informácie o objekte z pohľadu požiarnej bezpečnosti.

Projektová dokumentácia v súlade s technickými normami a predpismi.
Projektová dokumentácia v súlade s technickými normami a predpismi. | Zdroj: ANTES GM

Projektant musí taktiež získať čo najviac informácii o stavbe aj od ostatných stavebných profesií.

Je nadmieru dôležité zistiť napríklad aké sú použité stavebné konštrukcie a aké sú možnosti vedenia kabeláže; kadiaľ vedú elektrické rozvody; ako je riešená vzduchotechnika v jednotlivých priestoroch a mnohé iné skutočnosti, ktoré sú dôležité pre zosúladenie normatívnych požiadaviek a zároveň aj reálnej možnosti inštalácie v jednotlivých priestoroch.

3. Inovatívnosť

Rôzne systémy požiarnej signalizácie ponúkajú aj rôzne možnosti ich využitia.

Vyhodnocovacia ústredňa EPS – zbiera údaje z detektorov a zabezpečuje signalizáciu požiaru.
Vyhodnocovacia ústredňa EPS – zbiera údaje z detektorov a zabezpečuje signalizáciu požiaru. | Zdroj: ANTES GM

EPS môže byť taktiež inteligentným nástrojom, ktorý v čase požiaru nielenže odovzdá informáciu o jeho vzniku určeným osobám, ale dokáže sa napr. prepojiť s ostatnými bezpečnostnými systémami v objekte a napomôže tak urýchleniu zásahu voči požiaru alebo čo najviac minimalizuje jeho možné rozšírenie v objekte.

Automatický hlásič požiaru – detekcia dymu a tepla.
Automatický hlásič požiaru – detekcia dymu a tepla. | Zdroj: ANTES GM

Okrem toho je možné použiť rôzne kombinácie snímačov, ktoré zohľadnia aj rôznorodé podmienky v objekte, či v neposlednom rade aj požiadavky architekta z pohľadu minimálneho zásahu do vizuálnej stránky jednotlivých priestorov.

4. Podrobne spracovaný rozpočet

Investor by mal na základe rozpočtu získať informácie nielen o finálnej cene za dielo, ale aj jednoduchý popis o vlastnostiach, prípadne aj vizualizáciu jednotlivých komponentov.

5. Kvalitný servisný tím

Pri servise akéhokoľvek systému je dôležitý nie len čas nástupu na servisný zásah, ale najmä kvalita servisného tímu, ktorý podrobne pozná jednotlivé systémy.

To znamená, že pozná a rýchlo identifikuje jednotlivé kritické miesta a na základe skúseností navrhne rýchle riešenie pre ich odstránenie.

Servisná činnosť – pravidelné kontroly a opravy.
Servisná činnosť – pravidelné kontroly a opravy. | Zdroj: ANTES GM

Ďalšou dôležitou vlastnosťou servisného tímu by mal byť profesionálny prístup ku všetkým interným požiadavkám BOZP alebo iným požiadavkám zákazníka.

6. Pozitívne referencie

Spokojnosť zákazníka je pravdepodobne tou najlepšou vizitkou, akou sa môže spoločnosť prezentovať.

Pozitívne referencie spoločnosti ANTES GM, spol. s r.o.
Pozitívne referencie spoločnosti ANTES GM, spol. s r.o. | Zdroj: ANTES GM

Profesionálna spoločnosť dokáže preukázať nielen kvantitu, ale najmä kvalitu svojej práce aj na základe pozitívnej spätnej väzby od spoločností, s ktorými spolupracovali alebo stále spolupracujú.

Pozitívne referencie spoločnosti ANTES GM, spol. s r.o.
Pozitívne referencie spoločnosti ANTES GM, spol. s r.o. | Zdroj: ANTES GM

V ANTES GM, spol. s r.o.  dodržiavame všetky spomenuté princípy a veľmi radi Vás o tom presvedčíme pri prípadnej spolupráci.

Pozitívne referencie spoločnosti ANTES GM, spol. s r.o.
Pozitívne referencie spoločnosti ANTES GM, spol. s r.o. | Zdroj: ANTES GM

 

ANTES GM, spol. s r.o.
Jilemnického 25
911 01 Trenčín
+421 32 6 582 523
antesgm@antesgm.sk
www.antesgm.sk

Zdroj: PR článok ANTES GM, spol. s r.o.