Urbanizmus

Partneri sekcie:

Verejná diskusia, ktorá sa uskutočnila v rámci projektu Urbanity v komornej atmosfére botela Marína na dunajskom nábreží v Bratislave, priniesla nový netradičný pohľad na Bratislavu, ale aj iné slovenské mestá. Organizátori projektu si povedali, že k urbanistickým problémom by sa mali vyjadriť odborníci z rôznych sfér spoločenského života, nielen architekti, aktivisti či plánovači. Na nasledujúcej dvojstrane prinášame výber zaujímavých postrehov, ktoré stretnutie prinieslo.

Developerská spoločnosť Bencont Development získala koncom januára 2009 stavebné povolenie na prvú časť projektu výstavby novej martinskej obytnej zóny Nový Martin. V priebehu nasledujúcich štyroch rokov vznikne v Martine, v časti Záturčie, na ploche takmer 13 hektárov, obytná zóna s viac ako 800 bytmi a domami za 56,4 milióna eur (1,7 mld. Sk). Developer ponúka Martinčanom širokú paletu dostupného bývania v modernej obytnej zóne – a to nielen byty, ale aj pozemky na individuálnu výstavbu rodinných domov s kompletnou infraštruktúrou.

Takmer jeden kilometer dlhá pešia zóna vznikne nad hladinou Dunaja v centre Bratislavy medzi Starým a Novým mostom. Projekt Promenáda na vode pozostáva zo spojenia jedenástich pontónov s rozmermi 75 krát 15 metrov. Projekt včera predstavili architekti v bratislavskom Design Factory.

Časové hľadisko a nová filozofia vo využití územia si vyžiadali prípravu nového územného plánu rozvoja mesta Košice, na ktorej pracuje Útvar hlavného architekta (ÚHA). Vtiahnuť odbornú i laickú verejnosť do jeho prípravy i všeobecnej problematiky územného plánovania v podmienkach hospodárskej a sídelnej aglomerácie bolo cieľom včerajšej prezentácie architektov na Magistráte mesta Košice.

Rozostavaná stavba medzi ulicami Šancová a Beskydská v Bratislave sa po čase pohne. Developerská spoločnosť FINEP SK pripravuje výstavbu rezidenčného projektu PREMIÈRE. Projekt pozostáva z troch samostatných objektov s piatimi, šiestimi a dvadsiatimi dvoma nadzemnými podlažiami. Má tu vzniknúť približne stovka bytov vysokého štandardu. Výstavba projektu začne v prvom kvartáli budúceho roka, kolaudácia je plánovaná na záver roka 2010.

Peter Gero je rodený Bratislavčan, ktorý pracoval 30 rokov pre hamburský magistrát a 12 rokov viedol stavebný rozvoj mesta Hamburg ako vedúci stavebný riaditeľ „Baudezernent“. Stretli sme sa v centre Bratislavy v kaviarni. Kým sme sa zhovárali, živo pozoroval ruch na ulici a pozdravil sa s viacerými ľuďmi. Vzhľadom na to, že sa vrátil do Bratislavy pomerne nedávno a navyše trávi väčšinu času v zahraničí, je to zaujímavý fakt. Sám tvrdí, že sa úprimne zaujíma o ľudí, rád chodí po meste pešo či električkou a zvykne sa porozprávať s kýmkoľvek, kto je otvorený zaujímavému dialógu. Aj náš rozhovor sa príjemne vinul a bola som prekvapená, kam všade sme sa myšlienkami dostali. Peter Gero hovorí o slovenských mestách, prístupoch v architektonickej tvorbe, o demokracii aj diktatúre v architektúre, o možnostiach riadenia rozvoja mesta, ale aj o agresivite či slušnosti niektorých projektov.    

Udržateľnosť miest je v súčasnosti často skloňovanou otázkou odbornej verejnosti. Stále viac sa hovorí o takzvanom Novom urbanizme, ktorý je reakciou na dôsledky masívnej suburbanizácie. Ideový prúd stavia na využívaní technologických inovácií a poznatkov z rôznych vedných odborov pri zabezpečovaní dlhodobej kvality života v mestách. Princípy a metódy vytvárania udržateľného prostredia sa síce neustále vyvíjajú, ale developerské projekty málokedy sledujú aj iný výskum ako ten trhový. Určitú mieru zodpovednosti za tento stav nesú aj miestne samosprávy, ktoré nedokážu pružne reagovať na tlak súkromných investícií a presadzovať verejný a sociálny záujem.

V súčasnosti možno nájsť množstvo definícii pojmu mesto. Väčšina z nich ho charakterizuje ako komplexný systém architektonicko-priestorových, spoločensko-ekonomických a kultúrnych premenných, ktoré sú lokalizované na určitom nezameniteľnom teritóriu. Miera urbanizácie neustále narastá a mesto sa stáva rozhodujúcou arénou ďalšieho spoločensko-ekonomického vývoja. Je nielen miestom stretu svetonázorov či politických programov, ale tiež miestom tvorby spoločenskej paradigmy. Takmer všetky dôležité výdobytky ľudskej civilizácie sa uplatnili práve v mestskom prostredí, a mesto je tak dejiskom väčšiny spoločenských konfliktov, projekčným plátnom najrôznejších názorových platforiem a protikladov. Nielen v dôsledku tohto potenciálu je mesto predmetom rôznych analógií. Pozrime sa na niektoré z nich podrobnejšie.

Azda žiadna iná téma súčasnej architektúry nežije väčšou dynamikou ako mesto. Nezaobíde sa bez nej žiadne väčšie svetové stretnutie architektov a urbanistov či prestížne prehliadky súčasnej architektonickej tvorby a ich vízií. Prečo? Anglický teoretik architektúry Richard Burdett odpovedá veľmi jasne: „Všetci raz budeme v mestách.“ Burdett vie, o čom hovorí, veď niekoľko rokov pôsobil ako poradca starostu Londýna pre architektúru. „Súčasná naliehavosť rozkošateného obsahu fenoménu mesto má množstvo kapitol a riešení,“ zamýšľa sa zase konceptuálny americký architekt Peter Eisenman. „Záleží aj na architektoch, aby príbehy miest získali novú tvár a priliehavejší kabát pre ľudí, ktorí ich svojím životom píšu.“

Je dosť frustrujúce písať o urbanizme Bratislavy pár dní po návrate z Turína. Oproti mestskej atmosfére a kvalite života v tomto kompaktnom a bohatom severotalianskom meste mi všetko v Bratislave pripadá ešte viac provinčné a deformované. Ulice tam sú síce plné áut, ale bez kolízií, ľudia sa pohybujú v prekrytých galériách, mestská doprava má vyčlenené koridory. Väčšina našich občanov nezažila fungujúce veľkomesto. Na problémy si obyvatelia Bratislavy postupne zvykli. Riešia sa až tie nedostatky, ktoré presiahnu hranicu trpezlivosti priemerného Slováka. Po čase praskne ďalší problém, a tak sa tie neriešené resty histórie kopia. Netuším dokedy.

Prvá časť článku sa zaoberala využitím geografických informačných systémov (GIS) pri tvorbe 3D modelov sídla. Uvedená technológia však ponúka využitie aj v omnoho menších mierkach. Druhá časť približuje nové možnosti virtuálneho trojrozmerného zobrazenia pri  vytváraní priestorových modelov krajiny. 3D krajinný model nachádza uplatnenie nielen v územno-plánovacích procesoch,  odborných  analýzach, ale aj ako informačný a propagačný materiál na rozvoj služieb.

Budúcnosť miest spočíva v ich minulosti, z ktorej musia vychádzať a ďalej sa rozvíjať. Chandigarh, dieťa Le Corbusierovho génia, má dnes niečo cez 50 rokov a v jeho prípade sa musíme predovšetkým poučiť z chýb, ktoré tento ambiciózny projekt priniesol. Je odpoveďou na manifest CIAM z roku 1933 a na víziu moderného indického mesta.

Progresívne formy uplatňovania geografických informačných systémov a s nimi spojená tvorba 3D modelov sídiel či území sa stále viac využíva v plánovacích procesoch v urbanizme a architektúre. Široké využitie nachádza predovšetkým pri tvorbe analytických štúdií priestorových vzťahov objektov v sídle. Medzi ešte stále horúce projekty, pri ktorých bol použitý fotogrametrický spôsob mapovania s následným vyhotovením 3D modelu sídla, patrí aj Štúdia výškového zónovania v Mestskej pamiatkovej rezervácii a v jej ochrannom pásme, ktorú dalo vypracovať mesto Brno. Druhý diel priblíži využitie leteckého snímkovania pri analýzach krajiny a s ním spojenú tvorbu 3D modelov krajiny.

Lokalita bratislavskej Vydrice má mimoriadny význam nielen v rámci Bratislavy či Slovenska. Na toku Dunaja nepoznám inú nezastavanú mestskú lokalitu v takej tesnej blízkosti historického centra mesta. Lokalita Vydrice pôsobí ako periféria, a pritom je v úplnom centre Bratislavy.