3 D modely v geografických informačných systémoch II.
Prvá časť článku sa zaoberala využitím geografických informačných systémov (GIS) pri tvorbe 3D modelov sídla. Uvedená technológia však ponúka využitie aj v omnoho menších mierkach. Druhá časť približuje nové možnosti virtuálneho trojrozmerného zobrazenia pri vytváraní priestorových modelov krajiny. 3D krajinný model nachádza uplatnenie nielen v územno-plánovacích procesoch, odborných analýzach, ale aj ako informačný a propagačný materiál na rozvoj služieb.
![]() |
Poznáte výhody Klubu ASB? Stačí bezplatná registrácia a získate sektorové analýzy slovenského stavebníctva s rebríčkami firiem ⟶ |
Tie sa následne spracúvajú v grafických staniciach, ktoré z nich generujú trojrozmerné modely. Druhou časťou potrebnou pre vizualizáciu 3D modelu krajiny je rastrový výstup leteckého snímkovania, resp. skenovania, ktorý predstavuje digitálna ortofotomapa, spracovaná štandardným technologickým procesom tvorby ortofotomáp (vrátane geometrických a rádiometrických korekcií) alebo tematická mapa.

Okrem klasickej vizualizácie trojrozmerného modelu je možné vytvoriť 3D interaktívnu vizualizáciu krajiny. Vygenerovaná 3D scéna krajiny umožňuje náhľad na terén a jeho prvky z ľubovoľného miesta pozorovania. Okrem tejto funkcie má užívateľ možnosť realizovať interaktívne prelety nad krajinou v rôznej rýchlosti a výške, pri zachovaní reálnych reliéfnych charakteristík územia.

Využitie 3D modelov pri skúmaní krajiny otvára široké možnosti sledovania prvkov a javov v krajine. Moderné technológie operujú so širokou škálou funkcií slúžiacich napríklad na meranie vodorovných a šikmých vzdialeností, prevýšenia a výmery plôch. Okrem toho pomáhajú pri vizuálnom hodnotení krajiny či hodnotení vplyvu emisií, žiarenia a hlučnosti na krajinu. V územnoplánovacích prieskumoch a rozboroch predstavuje interaktívny model krajiny dôležitý podklad pre hodnotenie vplyvu výstavby na krajinný ráz a vypracúvanie regulácií v rozvojových územiach. Vektorový model terénu možno takisto dopĺňať o digitálne modely budúcich projektov veľkých inžinierskych diel, ako sú diaľnice, mosty, priehrady atď. Táto vlastnosť je využiteľná pri analýzach dosahu inžinierskych stavieb na životné prostredie ešte pred začatím realizačných prác.

Miriam Turancová
Vizualizácie: © GEODIS SLOVAKIA, s. r. o








