theLine

The Line: Zelené mesto bez áut a ulíc sa prebúdza k životu

Partneri sekcie:

Ekonomika vašej krajiny je závislá na rope. Dopyt po tejto surovine globálne klesá. Čo urobíte? Vytvoríte hi-tech projekt na pokraji utópie, ktorý má predstaviť mesto budúcnosti. Bez áut a bez ropy.

Mesto, rozprestierajúce sa na dĺžke 170 kilometrov, sa nachádza medzi Červeným morom, Egyptom a Jordánskom. Žije v ňom milión obyvateľov. Nie sú tu žiadne ulice, ani autá, iba ľudia, žijúci v harmónii s prírodou. 

Znie vám to ako sci-fi? Saudská Arábia tvrdí, že bude už čoskoro realitou. Len do infraštruktúry plánujú investovať 100 až 200 miliárd, pričom na výstavbu prispeje vláda, verejný inveštičný fond, lokálni a globálni investori. S výstavbou by chceli začať už v prvom kvartáli tohto roka. 

„Počas histórie ľudia stavali mestá tak, aby chránili svojich obyvateľov. Po priemyselnej revolúcii sa dostali do popredia stroje, autá a továrne. V mestách, ktoré sú považované za najrozvinutejšie na svete, strávia ľudia celé roky svojich životov cestovaním. Do roku 2050 sa má tento čas ešte zdvojnásobiť. Do roku 2050 sa tiež bude musieť miliarda ľudí presťahovať pre rastúce emisie CO2 a stúpajúce hladiny morí. Deväťdesiat percent ľudí dýcha znečistený vzduch. Prečo by sme mali v záujme rozvoja obetovať prírodu? Prečo by malo každý rok pre znečistenie zomrieť sedem miliónov ľudí? Prečo by sme mali každoročne prísť o milión ľudí v dopravných nehodách? A prečo by sme mali akceptovať to, že strácame roky života dochádzaním?,“ pýta sa saudskoarabský korunný princ Muhammad bin Salmán, predseda predstavenstva spoločnosti Neom. 

The Line
the Line bude mať spojenie s Červeným morom | Zdroj: Neom

Všetko na dosah

Víziou je 170-kilometrový pás hyperprepojených komunít budúcnosti, ktorý bude predobrazom toho, ako by mohli ľudia koexistovať v harmónii s planétou. Život v novom meste, ktoré volajú the Line, by mala definovať pešia dostupnosť – všetky každodenné potreby, vrátane škôl, zdravotníckych a oddychových zariadení i zelene, by mali byť do päť minút chôdze. 

Cestovanie v oblasti zabezpečí hyperrýchla doprava a riešenia autonómnej mobility, pričom žiadna cesta by nemala trvať dlhšie ako 20 minút. Infraštruktúra by sa mala podľa súčasných plánov presunúť pod zem. Na povrchu sa budú obyvatelia prechádzať, športovať a užívať si spojenie s prírodou.  

Celý projekt by mala riadiť umelá inteligencia, ktorá by sa zároveň mala ďalej učiť a hľadať spôsoby, ako obyvateľom ešte viac zjednodušiť život. To všetko by malo byť zároveň napájané energiou z obnoviteľných zdrojov. 

V pláne je aj produkcia zeleného vodíka ako zdroja takzvanej čistej energie, ktorý sa vyrába elektrolýzou vody s použitím elektrickej energie z obnoviteľných zdrojov. Línia projektu na jednom konci ústí pri Červenom mori. Saudská Arábia má už dnes expertízu na filtrovanie morskej vody, vďaka čomu sa z nej stáva pitná voda. The Line ju chce využiť a zlepšiť tak, aby filtrovanú vodu mohli nielen využívať ale aj distribuovať ďalej do sveta.

Analytici sú skeptickí

Tvorcovia projektu rátajú s tým, že obyvateľmi mesta sa stanú ľudia zo všetkých kútov sveta, z rôznych kultúr, etník a náboženstiev. Ich počet by mal presiahnuť milión. Všetci by mali mať spoločný cieľ. Vytvoriť čo najlepší model pre udržateľné, prosperujúce a fungujúce urbánne prostredie. 

Dôležitým prvkom projektu a tiež dôvodom, prečo má taký atypický tvar, je ochrana prírody. Výstavba sa má prispôsobiť okolitej krajine a tiež zachovať všetky historické pamiatky. 

Aj napriek altruistickým víziám však narazil aj na skeptikov. Analytici spochybňujú, že sa princovi podarí nájsť dosť financií. Najmä vzhľadom na to, že sa projekt nachádza v blízkosti takých technologických a ekonomických stredísk, ako sú Dubaj, Abú Zabí a Katar. The Line mal síce vyrásť v opustenej oblasti, ale na tomto území žije istá skupina pôvodných obyvateľov, ktorá prejavila vzdor voči výstavbe. 

Projekt by mal do budúcnosti vytvoriť 380-tisíc pracovných miest a do roku 2030 by mal prispieť 180 miliardami saudskoarabských rialov (39,46 miliardy eur) do HDP krajiny. Je súčasťou gigantického saudskoarabského projektu Neom (v preklade nová budúcnosť). Ten má zahŕňať aj priemyselné a logistické zóny a tiež letisko, ktoré má byť jedným z najväčších na svete.

Veronika Rajničová, SITA