Cesta medzi Nitrou a Hlohovcom je známa nebezpečnosťou a neprehľadnosťou premávky. To, že autá na jednom mieste spomaľujú, nie je však len opatrnosťou šoférov. Za Nitrou sa totiž nedávno dokončila budova, ktorá púta pozornosť svojou jednoduchosťou, technicizmom ladiacim s jej funkčným využitím a sviežou racionálnosťou. Sídlo spoločnosti Ematech – technológie, v ktorom sa spája funkcia administratívy a skladov, ukazuje, že architektúra výrobného tvaroslovia a kancelárskych priestorov sa môže prelínať v zaujímavej zhode.
Architektúra
Povesť prestížnej adresy Koliba potvrdzuje aj záujem developerov o túto lokalitu. Na Brečtanovej ulici sa nedávno vydalo ďalšie stavebné povolenie a v týchto dňoch rozbieha developerská spoločnosť GRUNT výstavbu. Dom, v ktorom bude 38 bytov s obytnou plochou od 42 do 208 štvorcových metrov, by sa mal podľa plánov dokončiť na jar 2009. Investičné náklady na výstavbu sa pohybujú okolo 300 miliónov korún.
Na vernisáži výstavy slovenskej architektúry 20. storočia Impulzy a reflexie v galérii Ringturm vo Viedni rakúskych kolegov mimoriadne zaujala v časti povojnovej architektúry základná škola na Mierovej ulici v bratislavskom Prievoze. Hodnotili najmä jej čistú prevádzku, eleganciu foriem a vnútorné priestorové vzťahy. Samozrejme, že si pritom uvedomovali, že škola vznikla v roku 1959.
Krásavica na Seine si od čias výstavby mestského diaľničného okruhu nepamätá taký významný počin, akým je návrat električiek do ulíc Paríža. Práce na tomto projekte v znamení veľkolepých zmien verejného priestoru od reorganizácie dopravy až po početné úpravy komunikácií, križovatiek, zelených plôch a mestského mobiliáru sa začali v lete roku 2003. Investor sa obyvateľom a podnikateľom v dotknutých okrskoch navyše zaviazal, že práce sa skončia v avizovanom termíne a po troch rokoch života na stavenisku sa dočkajú vyššej kvality spoločného priestoru. Či parížska električka dokázala presvedčiť o tom, že nie je iba dopravným prostriedkom, sa dozviete v nasledujúcich riadkoch.
Drevostavby predstavujú suchý stavebný systém, ktorý je alternatívou výstavby nielen rodinných domov. V porovnaní s bežnou výstavbou majú domy na báze dreva svoje výhody, ale aj nevýhody. Väčšinu nevýhod možno v súčasnosti odstrániť pomocou moderných materiálov a technológií. Drevodomy môžu pozostávať z rôznych stavebných systémov. Pri ich návrhu, ale aj výstavbe však treba myslieť na vlastnosti dreva (napúčanie, vysychanie) a eliminovať ich účinok na konštrukciu.
Doprava 11-miliónovej metropoly São Paulo si zaslúži obdiv nielen jej gigantickými rozmermi a hustotou, ale aj detailmi – napr. dizajnom autobusových zastávok. Projekt zastávok od ateliéru Barbosa & Corbucci Arquitetos Associados, špecializujúceho sa na dopravné stavby a najmä na letiská, je súčasťou reformy systému hromadnej dopravy prebiehajúcej od roku 2001. Vedeli by sme sa s reformou hromadnej dopravy v našich, v porovnaní so São Paulom nepatrných mestách popasovať s rovnakou vervou aj my? Ostal by priestor aj na dizajn malej mestskej architektúry?
O výstavbe a situovaní polyfunkčného domu Park One na Kollárovom námestí v Bratislave sa dlho viedli diskusie, až sa pred štyrmi rokmi rozhodlo, že bude stáť v hornej časti námestia. Nová administratívna budova zapadla do základných pohľadových koridorov, predovšetkým doplnila líniu komunikácie od Staromestskej ulice, kde sa najskôr črtá nadväznosť na Tatracentrum a neskôr sa rozvíjajú vzťahy k budove Strojníckej fakulty STU. Potreba dialógu viedla autorov z firmy SIAL architekti a inženýři, spol. s r. o., Liberec ku kompaktnému tvaru, ktorému vdýchli istými nepravidelnosťami esprit.
Je viac než pravdepodobné, že národná kultúrna pamiatka z obdobia renesancie známa ako Pongrácovská kúria v katastri obce Liptovská Ondrašová by sa nedožila nielen budúcej jari, ale už ani najbližšej zimy. Jej devastácia bola v takom pokročilom stave, že od totálnej skazy ju delili doslova dni. „Naším cieľom je spolu s investorom a v jednej osobe aj s generálnym dodávateľom stavby zachovať a kompletne zrenovovať pôvodné hodnoty tejto zaujímavej architektúry a prístavbu poňať ako súčasnú kompozíciu, ktorá dá vyniknúť pôvodným kvalitám areálu,“ hovorí spoluautor rekonštrukcie Ing. arch. Martin Bišťan z AB Architektonického ateliéru.
Dôkazom toho, že na Slovensku máme odborníkov na prekonávanie ťažkého terénu pri výstavbe ciest či železničných tratí, sú ich početné zákazky v zahraničí. Takouto spoločnosťou je napríklad Skanska BS. Napriek jej početným zákazkám v zahraničí zostáva prianím do budúcnosti, aby aj na domácom, prevažne hornatom teréne uplatnila svoje know-how pri výstavbe ciest v oblasti razenia tunelov.
Pamätník obetiam komunizmu, ocenený v kategórii Výtvarné dielo v architektúre Grand Prix 2007, poukazuje paradoxne na to, že dnes sú akékoľvek pripomienky minulosti iba ilúziou súčasnosti o tom, že prítomnosť, ktorá bude v budúcnosti minulosťou, možno spomienkou znovu oživiť.
Centrá miest stále patria medzi najžiadanejšie lokality na bývanie. Kam však umiestniť novostavby, keď voľných plôch v centre je máloω Nadstavby! To môže byť jedno z riešení s profitom pre investora aj užívateľa. Nie je však nadstavba ako nadstavba. Niektoré si na strechy nasadzujú len romantizujúce vikiere, iné volia nadstavbu s kompletnou rekonštrukciou. K tým druhým patrí aj nadstavba na Páričkovej ulici v Bratislave. Podľa autora návrhu Ing. arch. Gabriela Brogyányiho „hlavným kritériom pri riešení tejto nadstavby bol cieľ, aby nadstavbou vznikol nový celok – moderný dom. Tak, aby nadstavba nepôsobila len ako nová čapica na starom dome, ale aby nadstavbou vznikol moderný objekt zodpovedajúci dnešným materiálovým možnostiam a technickým poznatkom“.
Bratislavské PKO nedávno žilo dizajnom. Stalo sa totiž miestom vyhlásenia výsledkov ôsmeho ročníka súťaže Národná cena za dizajn, ktorú vyhlasujú Slovenské centrum dizajnu a Ministerstvo kultúry SR za spoluúčasti MH SR a MŠ SR. Aj keď kritické jazyky tvrdia, že dizajn na Slovensku prakticky neexistuje, asi to nie je celkom tak. O opaku totiž hovorí už len skutočnosť, že do súťaže sa prihlásilo 127 dizajnérskych diel.
Historická budova Slovenského národného divadla sa stala v prvej polovici októbra dejiskom slávnostného večera, na ktorom sa vyhlásili výsledky architektonickej súťaže CE.ZA.AR 2007. Večer už tradične nebol len vyhlásením výsledkov, ale aj milou spoločenskou udalosťou s divadelným predstavením a stretnutím architektov a odbornej verejnosti pri neformálnych rozhovoroch.
Na atraktívnom mieste v Salzburgu, pod približne päťsto metrov vysokým vrchom Reinberg, sa začala 20. septembra výstavba nového obytného súboru. Údajne posledná voľná stavebná parcela v širšom strede mesta tak v roku 2009, keď je naplánované dokončenie stavby, zažiari zaujímavou architektúrou newyorského ateliéru sestier Gisue a Mojgan Haririových.
Za posledné roky sanitárny dizajn úplne zmenil svoju podobu. Predovšetkým umývadlá a vane sa už nenavrhujú ako solitéry, ku ktorým treba dokúpiť celý rad kúpeľňových prvkov a ktorým treba prispôsobiť celú kúpeľňu. Zmenila sa aj ergonómia kúpeľňového zariadenia. Vane majú slúžiť nielen hygienickým potrebám; dizajnéri čoraz viac kladú dôraz na relaxáciu používateľa aj konštrukčnú fantáziu.