Návrat k tradičnému, ale aj extravagancia
Galéria(5)

Návrat k tradičnému, ale aj extravagancia

Partneri sekcie:

Aj tak možno nazvať neustály vývoj dizajnu, technických a technologických riešení sanitárnej techniky. Súčasných trh ponúka naozaj pestrú paletu tvarov, veľkostí, farieb či materiálu. Navyše, stále viac sa v realizáciách objavujú inteligentné systémy a profesionálny prístup k individuálnym požiadavkám investora. O trendoch, ako aj o zásadách správneho návrhu či realizácie sanity sme sa rozprávali s viacerými odborníkmi.



     
Ing. arch. Andrea Anna Babiak
architektka
Eurokera, spol. s r. o.
 Valter Černík
manažér predaja
Duscholux AG, Švajčiarsko
 Zsolt Szabó
manažér predaja pre Slovensko
Laufen SK, s. r. o.

Aké sú trendy v dizajne sanity a armatúr?
A. A. Babiak: Veľmi zjednodušene povedané – na jednej strane renesančný návrat k tradičnému tvaru, farbe a spôsobu používania prvku, na druhej strane extravagancia, teda úplná odchýlka od toho, čo nám je dobre známe. Kým v prvom prípade jasne vidieť návrat k tradičným riešeniam, v tom druhom dominujú nové myšlienky, ktoré už na pohľad pôsobia netradične a inovatívne.

V. Černík: Vyjadrím sa najmä k oblasti sprchovacích kútov, vaní a sprchovacích vaničiek. V prípade sprchovacích kútov sú jednoznačným trendom kvalitné bezrámové sklá s možnosťou individuálneho riešenia danej stavebnej situácie klienta. Súčasne zákazníci preferujú dizajnovú jednoduchosť a čistotu vyhotovenia, z hľadiska tvarov skôr hranaté prvky jednotlivých kolekcií v chrómovom variante. Z hľadiska funkčnosti uprednostňujú možnosť povrchových úprav a bezproblémovej údržby jednotlivých prvkov v kúpeľni, dôraz kladú na kvalitné, no zároveň čo najmenej viditeľné tesniace prvky. V oblasti vaní sú prekvapivo populárne priestorové, voľne stojace vane nielen hranatých, ale aj oválnych tvarov.

Z. Szabó:
Ak sa nebudeme zaoberať štúdiami, ale použitým dizajnom, vývoj súčasného dizajnu sa dá jednoducho odsledovať porovnaním katalógov z posledného obdobia. Tvarovo sa dizajn posunul od oblých tvarov k hranatejším, čo má v prípade keramiky aj svoje obmedzenia. Tomu sa však dá predísť odborným prístupom. Hranice unikátnej výroby a dokonalého dizajnu posúva ďalej aj precízna spolupráca a pozitívny postoj k problematike. Súčasné technológie umožňujú realizáciu návrhov aj pre zákazníkov, ktorí hľadávajú individuálny dizajn. Ten v sebe zahŕňa takmer všetky tvary – oblé, hranaté, hrubšie i tenšie.

Čo je nové v oblasti technického riešenia sanity a armatúr?
A. A. Babiak: Novými sú najmä riešenia detailov, ktoré vychádzajú z tradičného používania prvku, ale zároveň zodpovedajú súčasným normám. Neustály vývojový a kvalitatívny posun v oblasti sanitárnych prvkov umožňuje dizajnovo efektnejšie riešiť každý detail, a to pri zachovaní jeho funkcie a zvýšení kvality. Výsledkom toho je maximálne prepracovaný, zároveň však jednoduchý a funkčný detail. Súčasné materiály a nové technológie pomáhajú tvoriť jednoducho, funkčne a esteticky súčasne.

V. Černík: V oblasti sprchovacích kútov je jednoznačným trendom maximálna bezbariérovosť vstupu do sprchovacích kútov, t. j. umiestnenie kúta priamo na dlažbu, prípadne v ostatnom čase pomocou ultraplochých sprchovacích vaničiek, ktoré sa na milimeter lícujú s podlahou kúpelne. V tejto kombinácii sa takisto veľmi často používajú iba predelové steny s voľným vstupom bez dverí a mechanických prvkov. V prípade vaní (konečne) ide o preferenciu dostatočne hlbokej a priestornej vane, ktorá ponúkne zákazníkovi kvalitnú relaxáciu.

Z. Szabó: Oblasť technických riešení možno všeobecne považovať za relatívne novú. Zákazníci si na ňu zatiaľ zvykajú. V prvom rade ide o rôzne zdokonalenia napríklad v type splachovania pri toaletách, montážnych spôsoboch a príslušenstve, nahradzovaní konštrukčnej zložitosti keramiky pridanými súčiastkami. Napríklad nanotechnológie dokážu upraviť a zušľachtiť glazovaný povrch keramiky, vďaka čomu jednoduchšie odteká voda. Zákazníkovi sa tak dostávajú výrobky s dlhšou životnosťou a nižšími nárokmi na údržbu.

Významnými v oblasti hygieny sú technológie používané na úpravu povrchu duroplastových dosiek na sedenie. Tie sa vyrábajú z antibakteriálneho materiálu obsahujúceho katióny striebra. Táto substancia nie je iba povrchová, prechádza celým materiálom. Dosky tak zabraňujú rozmnožovaniu baktérií, zaručujú vysokú hygienu a zjednodušujú údržbu toalety. V prípade vaní, vaničiek a umývadiel má vysokú pridanú hodnotu úprava výrobkov, ktorá napomáha tomu, aby sa na povrchu keramiky neusádzali nečistoty, vodný kameň či prach. Výrazný posun badať aj v pozitívnom prístupe k životnému prostrediu. Trendovými sú vodovodné batérie, klozety a urinály navrhnuté a skonštruované tak, aby napomáhali znižovaniu spotreby vody, a teda aj nákladov.

Čo ovplyvňuje kvalitu kúpeľní a aké najčastejšie chyby sa vyskytujú pri projektovaní a realizácii zdravotechnických zariadení?

A. A. Babiak: Kvalitu kúpeľní ovplyvňuje všetko, a to od návrhu až po realizáciu – ponímané komplexne alebo v detaile. Aby kúpeľňa zodpovedala kvalitatívnym normám a zároveň spĺňala všetky očakávania svojho majiteľa, treba sa naplno venovať každej čiastkovej činnosti, ktorá je súčasťou tohto procesu. Každý, kto sa do tohto procesu zapojí čo i len na chvíľu, môže výrazne ovplyvniť finálny výtvor, a preto je veľmi dôležité, aby bol odborníkom vo svojom odbore. Potom môže vzniknúť kúpeľňa s kvalitatívne vysokou úrovňou. K faktorom, ktoré výrazne ovplyvňujú celkovú kvalitu diela, možno zaradiť aj samotnú realizáciu a použité prvky či materiály. Pretože celý proces vzniku kvalitnej kúpeľne je pomerne rozsiahly, existuje veľké riziko chýb. Tie sa vyskytujú pri tvorbe návrhu, realizácii, ale najčastejšie pri prenose návrhu na realizáciu.

V. Černík: Z môjho pohľadu sa po praktickej stránke najčastejšie robia chyby až neskôr – pri nekvalitnej montáži alebo nedodržaním daných stavebných postupov. Som presvedčený, že väčšina špecializovaných kúpeľňových štúdií, s ktorými som denne v kontakte, ponúka dostatočne kvalifikovaných a skúsených návrhárov, ktorí pomocou počítačovej grafiky vyprojektujú klientovi kúpeľňu nielen podľa jeho želania, ale aj podľa potrieb a finančných možností. Výber je naozaj veľký. Najzložitejšia je následná realizácia a súvisiaca komunikácia realizačnej firmy a návrhára. Tu sa môžu služby a servis kúpeľňových štúdií líšiť. 

Klientom by som odporučil, aby si stavebný dozor zo strany kúpeľňového štúdia, poprípade spoluprácu medzi architektom a realizačnou firmou vopred zabezpečili pri podpise objednávky. Ďalšou častou chybou v rámci ponuky a získania priazne klienta je marketingová idealizácia jednotlivých povrchových úprav všetkých typov zariadení v kúpeľni, keď zákazník nadobudne ilúziu, že do novej kúpeľne nebude azda doživotne potrebovať nijaký čistiaci prostriedok. Ten, samozrejme, bude potrebovať vždy.

Z. Szabó: Kvalitu kúpeľne ovplyvňujú predovšetkým kvalitný projekt, kvalitná realizácia a kvalitné produkty. Pojem kvalita sa dá teda posudzovať rôzne. Kvalitu kúpeľne hodnotí predovšetkým jej majiteľ, užívateľ. Výrobcovia a predajcovia hodnotia skôr priestor, zladenie produktov a jej praktické využitie. Chyby pri projektoch sa môžu vyskytnúť rôzne – od počiatočného návrhu až po záverečnú realizáciu. Dali by sa konkretizovať, išlo by však o dlhý zoznam premenných s rôznymi drobnými chybami, ktoré sa odrážajú v samotnej realizácii.

Ako konkrétny príklad môžeme uviesť realizáciu závesného WC vrátane podmietkového modulu zabudovaného v stene. Investor zaplatil za projekt bez detailného rozkreslenia kúpeľní s tým, že určí osadenie konkrétnych keramických výrobkov až po výberovom konaní. Realizačná firma vyhlásila výberové konanie medzi predajcami kúpeľňového zariadenia, víťaz následne odporučil konkrétne produkty.

Inštalatérska firma bola s keramickými produktmi spokojná, ale bez konzultácie zamenila podmietkový systém za produkt od iného výrobcu. Pri inštalácii modulu inštalatér nezohľadnil fakt, že podlaha je bez dlažby, a pripravil skrutky na závesné WC do výšky s horným okrajom 40 cm, čo je výška stanovená vyhláškou. Po obložení kúpeľne sa však táto výška znížila na 37 cm. Na jednej strane sa tak porušila vyhláška, na strane druhej sa zmenšil praktický priestor medzi WC a podlahou.

Miriam Turancová
Foto: ALOYS R. DORNBRACHT GMBH & CO.KG

Článok bol uverejnený v časopise ASB.