Living Bridge: Most plný života
Galéria(6)

Living Bridge: Most plný života

Partneri sekcie:

Viaceré doteraz nedocenené nábrežia riek svetových miest sa stávajú terčom pozornosti urbanistov, architektov i širokej verejnosti. Nedávno sa v Bratislave stretli architekti svetového mena – Dominique Perrault, Hadi Teherani a Peter Gero – a ich diskusia, ale aj jednotlivé prednášky sa pretínali v zaujímavom bode – v uvažovaní o tom, ako sa v meste zhostiť úlohy oživiť nábrežie rieky. Aj Hamburg sa učí milovať svoje nábrežia. Dôkazom je úspešná postupná revitalizácia štvrte Hafen City, súčasťou ktorej sa stane most vznikajúci v ateliéri Hadiho Teheraniho s príznačným menom: Living Bridge.

Napriek postupnej revitalizácii doky v súčasnosti pokrývajú až 40 percent hamburského nábrežia. Nábrežie rieky Labe v Hamburgu, ktorý je jedným z miest s najmenšou hustotou zastavanosti, je výnimočne pútavé – jej zátoky, kanály, polostrovy a ostrovy vytvárajú v meste pôsobivú scenériu, ktorou sa môžu pýšiť azda len Benátky. Mesto si dalo za cieľ pritiahnuť k nábrežiu rieky život. A to nielen preto, že sa mesto uchádza o olympijské hry v roku 2012, či pre svetové výstavy, záhrady a stavebníctva IGA plánované na rok 2013.

Architektonická výzva takéhoto rozsahu v srdci európskych miest nebýva samozrejmosťou, a preto sa o projekte čulo diskutuje na všetkých úrovniach. A ako to už pri takýchto odvážnych projektoch býva, názory sa diametrálne líšia. Odborná verejnosť sa však zhoduje: nábrežie Hamburgu patrí do mestského života a citlivá revitalizácia nábreží mestu len pomáha.

Jeden z cieľov, ktorý si vytýčili mestskí urbanisti, je intenzívnejšie spojenie najväčšieho európskeho riečneho ostrova Wilhelmsburg s centrom mesta. Nový projekt Living Bridge, ktorý navrhol architekt a dizajnér svetového mena Hadi Teherani z ateliéru BRT Architekten, by mal ostrov prepojiť s mestom, čím by sa mal stať súčasťou mestského centra s čulým mestským životom. A nielen to. Samotný most by mal byť zaujímavým a živým mestským priestorom poskytujúcim zážitok z pohľadových prepojení na mesto a obraz krajiny. V Hamburgu sa podľa projektu Living City nebude žiť len pri vode, ale aj nad ňou.

Most vedúci ponad Labe, dlhý 700 metrov a široký 60 metrov, nebude len dopravným prepojením dvoch brehov. Bude zároveň verejným priestorom s parkom a má obsahovať aj polyfunkčné a obytné priestory s približne 1 000 bytmi v atraktívnom prostredí nad vodou. Automobilové a pešie ťahy sú starostlivo oddelené. Peší návštevníci budú prichádzať z historickej časti Hamburgu alebo z plánovanej stanice Lohse Park na Versmannstrasse cez vyústenie parku vedúceho priamo k mostu.

V polyfunkčných priestoroch sa budú nachádzať i mestské múzeum obchodu a histórie prístavu, obchody a reštaurácie, otvorené terasy s atraktívnymi výhľadmi na mesto a rieku. Premostenie by malo zmierniť predel medzi oboma časťami mesta, k čomu prispeje aj skutočnosť, že samotný most je pútavou súčasťou verejného mestského života.
Mal by sa stať samostatnou „štvrťou“ s nezameniteľným architektonickým výrazom. Bude integrovaným mestským prvkom, ktorý by mal dávať obyvateľom Hamburgu i návštevníkom možnosť vychutnať si mestský život v celej jeho kultúrnej diverzite.

Most je pozoruhodný aj odvážnym konštrukčným riešením. Nosnú konštrukciu mosta vytvárajú dve železobetónové plató umiestnené nad sebou – na spodnom sa nachádza automobilová doprava a vrchné plató nesie päťposchodové budovy umiestnené po oboch stranách mosta. Obe plató budú spojené zvislými oceľovými priehradovými konštrukciami.

Konštrukcia mosta, ktorá je dimenzovaná na výnimočne veľké zaťaženie, bude spočívať na pylónoch rozmiestnených v nezvyčajne veľkých vzdialenostiach. Navyše, pomerne vysoké pylóny budú kotvené do málo únosného piesku a sľudového podložia. Pritom náklady na konštrukciu mosta sú vďaka premyslenému riešeniu porovnateľné s podobnými projektmi. Pri výnimočnosti takýchto diel však možno o podobnosti hovoriť len ťažko – každé je svojím konštrukčným riešením jedinečné.

Názov stavby: Living Bridge
Miesto stavby: Hamburg, Hafen City
Investor: Dieter Becken a spol.
Generálny projektant: BRT Engineering GmbH, Hamburg
Architekt: BRT Architekten Bothe Richter Teherani
Projekt manažér: Alexander Maul, BRT Architekten
Konštrukčné riešenie: Ingenieurbüro Dr. Binnewies Ingenieurgesellschaft mbH, Hamburg

Martina Jakušová
Vizualizácie: BRT Architekten, Hamburg