Návštevnícke centrum so silnou atmosférou

Partneri sekcie:

V juhovýchodnom Estónsku sa nachádza prastaré miesto, na ktoré kedysi putovali veriaci z celej Európy. Dnes je episkopálny hrad vo Vastseliine ruinou, ktorá však z roka na rok priťahuje viac a viac návštevníkov, dokonca sa dostal do výberu časopisu National Geographic. Najnovšie v areáli pribudla stavba výnimočná svojím citlivým rešpektovaním kontextu a silná výrazom.

Architekt Sami Rintala, porotca Estónskej národnej ceny za architektúru, opísal Dom pútnikov takto: „Budova vyznieva veľmi integrálne, keď k nej prichádzate a ona sa postupne objavuje v krajine, aj keď sa z nej pozeráte na okolie.

Od lokality k detailom, od vešiakov na šaty po technologické riešenia výstavy, všetky elementy spolupracujú. Je to úspešná abstrakcia stredovekého osídlenia bez zbytočného romantizovania. Jasne vidieť, čo je nové a čo reprezentuje staré. Pôsobí to šikovne a vyvážene. Je to budova, ktorá zanechá veľmi pozitívny dojem.“

Objekt je zasadený medzi urastené stromy tak aby na seba nepriťahoval pozornosť.
Moderná stavba v sebe skrýva mnoho odkazov na stredovek napríklad malé okná pripomínajúce strieľne.
V dome sa nachádza expozícia stredovekého života.
Pôdorys 2. NP

Vzdialený kút

Ak pocestný vystúpi na strmé svahy prastarých ľadovcových dolín, ktoré vytvorili rieky Piusa a Meeksi, dorazí ku komplexu budov – stojacich aj takmer rozpadnutých. Ruina hradu zo 14. storočia, stará krčma a súčasný Dom pútnikov. Episkopálny hrad vo Vastseliine je miesto nabité históriou.

Hradný komplex, ktorý vystaval biskup z Tartu, bol voľakedy obľúbeným pútnickým miestom po tom, čo sa tu v roku 1353 údajne stal zázrak. Hrad bol zničený vo Veľkej severnej vojne armádami Petra Veľkého. Dnes sa dočkal oživenia ako zážitkové centrum na predstavenie stredovekého spôsobu života.

Dom pútnikov od ateliéru KAOS Architects bol dokončený v roku 2018 ako najnovší prírastok hradného súboru. Jeho koncept tvarovala historická lokalita, malebná okolitá krajina a meditatívna rovina putovania.

Dom je umiestnený na svahu a navrhnutý tak, aby nezacláňal výhľad na zvyšky stredovekého hradu. Moderná budova je odlíšiteľná na prvý pohľad, ale rešpektuje staršie stavby. Odťahuje sa smerom od nich do údolia, v lete ju navyše zahalí okolitá zeleň.

Objekt je zasadený medzi urastené stromy tak aby na seba nepriťahoval pozornosť.
Objekt je zasadený medzi urastené stromy tak aby na seba nepriťahoval pozornosť. |

Vlastná identita a rešpekt

Pre architektov z KAOS bola táto budova púťou architektonickej vízie, delikátne vybalansovanej medzi imitáciou historickej atmosféry a odpoveďou na moderné konvencie.

Výsledkom je citeľný stredoveký dotyk, ktorý sa odrazil vo vysokých miestnostiach a dverách, tehlových podlahách, tajných nikách a schodiskách vložených priamo v hrubých múroch. Malé okná pripomínajúce strieľne hradov sú umiestnené len kde-tu.

Steny, omietnuté zvnútra bielym vápnom, sú teda zväčša slepé, ale v miestach s najkrajším výhľadom im architekti dopriali väčší otvor. Červenohnedá fasáda zo zvetranej ocele je odpoveďou na červenú tehlu a červeno-sivú žulu zrúcanín. Všeobjímajúca monochromatická este­tika dovolila starému a novému navzájom splynúť.

Neprehliadnite – Keltský kruh: Hřbitov v krajinářském parku

Atmosféru zdôrazňujú stredoveko oblečený personál, dobové potraviny a nápoje. Čiernobiele grafiky inšpirované starými rytinami na stenách slúžia ako okná do stredovekého sveta. Pútnický dom ponúka pohľad do stredovekého života, príležitosť na sebareflexiu aj estetický dojem.

„To, čo sa mi páčilo najviac, je fakt, že architektúra ostala v úzadí,“ pokračuje Sami Rintala. „Nevyskočí vám priamo do tváre. Nechá návštevníka uvedomiť si zvuky, tvary a farby stredovekého života. Architektom sa podarilo vytvoriť silnú atmosféru. Dokonca mám pocit, že cestujem v čase.“

Návštevnícke centrum Dom pútnikov
Miesto: Vana-Vastseliina, Estónsko
Architekti: KAOS Architects, Toomas Adrikorn, Margit Argus, Margit Aule, Kaiko Kerdmann, Laura Ojala
Investor: Vastseliina Piiskopilinnuse SA
Zastavaná plocha: 420 m2
Realizácia: 2018
Text: Superstudio
Redakčná úprava: Karolína Barényi
Foto: Terje Ugandi, Maris Tomba
Článok  bol uverejnený v časopise ASB 4/2019.