Nový terminál na letisku v Pekingu: Oslava poetiky lietania
Novovybudovaný terminál 3 pekinského medzinárodného letiska sa pýši prvenstvom v kategórii najväčších budov sveta, no špecifík spájaných s touto budovou je omnoho viac. Táto znamenitá štruktúra obdivuhodnej kvality, navrhnutá, postavená a otvorená v priebehu neuveriteľných štyroch rokov, patrí k najdokonalejším svetovým letiskám. Vďaka technológii, úrovni prevádzky, udržateľnému architektonickému konceptu a komfortnému cestovaniu sa odlet a prílet stávajú jedinečným cestovateľským zážitkom. Návrh pochádza z dielne anglického architekta Normana Fostera a spoluprácovali na ňom mnohí odborníci. Terminál je schopný naraz obslúžiť 125 lietadiel a disponuje tromi stovkami registračných pultov.
Poznáte výhody Klubu ASB? Stačí bezplatná registrácia a získate sektorové analýzy slovenského stavebníctva s rebríčkami firiem ⟶ |
Potrebu nového terminálu podnietil neustále sa zvyšujúci ekonomický rozvoj Číny, ako aj nárast požiadaviek na kapacitu prepravy cestujúcich, pri príležitosti konania 29. olympijských hier. Terminál sa nachádza medzi existujúcou východnou pristávacou dráhou a navrhovanou treťou dráhou, ktorá by sa mala čoskoro dostavať. Komplexne zrealizovaný terminál s celkovou zastavanou plochou 1,3 milióna štvorcových metrov (170 futbalových ihrísk) vybaví približne 60 miliónov cestujúcich ročne. Do roku 2012 tak zvýši celkovú ročnú kapacitu letiska na približne 90 miliónov cestujúcich.
Drak nad hlavným mestom
Terminál má severojužnú orientáciu. „Nosným motívom celej stavby je aerodynamická strecha symbolizujúca lietajúceho čínskeho draka, ktorý oslavuje poetiku a napätie z lietania,“ tak vysvetľuje základný koncept diela jeho tvorca – Norman Foster. Interiér svojich návštevníkov víta a zároveň inšpiruje. Umiestnenie vstupnej brány navrhol špecialista na problematiku feng šui. Zlatá farba v štruktúre strechy rezonuje s architektonickým konceptom Zakázaného mesta. Nápadné riešenie vnútorného priestoru v palete 16 farebných tónov – od červenej cez oranžovú až žltú – symbolizuje tradičné čínske farby. Interiér prepájajú vizuálne línie, ktorých výrazné vodiace čiary sa tiahnu prízemím aj otvoreným medziposchodím. V priestore sa naplno uplatňuje prirodzené osvetlenie. Interiér je s vonkajším prostredím prepojený početnými sklenými otvormi. Výhľady pozdĺž centrálnej osi budovy podčiarkuje rázovité farebné stĺporadie, ktoré sa tiahne pozdĺž okrajov celej budovy a evokuje motív tradičnej čínskej svätyne. Ladná krivka konzoly terminálu víta jednoduchým ale prívetivým výrazom všetkých cestujúcich, prichádzajúcich po príjazdovej ceste.
Tri haly – jeden priestor
Napriek zdanlivo obrovskej mierke stavby, projektanti funkčne využili každý meter priestoru. Dizajnom budovy sa rieši problematika moderného cestovania lietadlom – otázky vytvárania bezkonfliktného, prehľadne usporiadaného prostredia, nadštandardných služieb a jednoduchosti navigácie. Terminálový komplex je 3,25 kilometra dlhý. Skladá sa z troch ucelených častí – T3A, T3B aT3C, koncipovaných na základe jednoduchej symetrickej schémy, vymedzujúcej priestory pre odlety a prílety lietadiel. Hala T3A vybavuje vnútroštátne lety, hala T3B medzinárodné. V centre spomínanej geometrickej schémy sa nachádza satelit T3C, ktorý prevádzkuje takisto vnútroštátne lety. Situovanie ako aj kruhový tvar satelitu je výsledkom snahy o maximalizáciu kapacity parkovacích plôch lietadiel a nástupných otvorov. Pôdorysné riešenie stavby takisto uľahčuje predletovú prípravu, kontrolu a údržbu lietadiel.
Odletové a príjazdové haly sú oddelené poschodiami – príjazdová hala sa nachádza na prízemí a odletová na poschodí. V hale T3B sa tradičná letisková schéma vymenila – pricestovaných pasažierov víta hala na hornom poschodí, aby prichádzajúci turisti a návštevníci, ktorí ich čakajú, naplno precítili nevšedný výraz priestoru terminálu.
Všetky tri haly zjednocuje jednoduchá oceľová strešná konštrukcia. Jej klenba vytvára dojem chrámového priestoru. Smerom k okrajom budovy strecha klesá, čím vytvára komornejšie priestory. Kostru strechy dopĺňajú trojhranné okná s farebne riešenými rámami. V severnej časti prevládajú červené tóny, ktoré sa postupne menia na oranžové až žlté – v južnej časti budovy. Podobný princíp farebného riešenia sa uplatňuje na nosníkoch, podopierajúcich strešnú konštrukciu. Farebný systém zónovania humanizuje mierku budovy a zároveň zjednodušuje orientáciu cestujúcich. Rýchle spojenie medzi halami T3A a T3B zabezpečuje plnoautomatické rýchlostné vozidlo, ktoré pri rýchlosti až 80 kilometrov za hodinu spojí dva najvzdialenejšie body terminálu za dve minúty.
Batožina za 25 minút
Okrem rýchlej prepravy ľudí z jedného konca terminálu na druhý sa letisko vyznačuje aj rýchlym systémom transportu batožiny. Dopravníkový systém dlhý takmer 60 kilometrov vytriedi a prepraví až 19-tisíc kusov batožiny za hodinu, čo ho radí medzi najrýchlejšie technológie svojho druhu. Triedenie a manipuláciu s batožinou zabezpečuje sústava triediacich strojov a brán, schopná presúvať kufre rýchlosťou okolo 40 kilometrov za hodinu. To znamená, že batožina sa dostane z miesta registračného pultu do najďalej zaparkovaného lietadla za 25 minút.
Na systém prepravy batožiny sa kládlo množstvo požiadaviek. Okrem jednoduchosti, bezpečnosti a rýchlosti prepravy prevádzkovateľ letiska (Beijing Capi – tal International Airport) požadoval využitie suterénu tak, aby cestujúci z metra nemuseli chodiť s batožinou až do nadzemných častí. Na vývoj inštaláciu a odskúšanie systému mali projektanti len 32 mesiacov. Preto sa vo všetkom spoľahli na špeciálny softvér, ktorý nasimuloval a odskúšal celý systém ešte pred reálnou výrobou zariadenia. To značne usporilo náklady na vytváranie prototypov komponentov. Podobné softvérové moduly sa využili už pri realizácii letísk v juhokórejskom Soule a španielskom Madride. Virtuálne plánovanie preverilo všetky priestory ako aj kompatibilitu a vzájomnú spoluprácu jednotlivých technológií. Simulácia prvotného návrhu dopravníkového systému pomohla odhaliť mnoho chýb. Ich odstránením ešte pred začatím výstavby sa predišlo riziku pomiešania batožín a problematickej prevádzke po uvedení do prevádzky. Simulácie a skúšky trvali dva roky. Posledné testy odskúšali vzájomnú interakciu navrhnutého softvéru a hardvéru v letiskovom centre spoločnosti Siemens vo Fűrthe. Toto letiskové centrum slúži ako simulátor – ide o komplexné letisko bez lietadiel a riadiacej veže. Prevádzkovateľ schválil systém prepravy batožiny zhruba 8 mesiacov pred plánovaným otvorením nového terminálu.
Udržateľný gigant
Terminál 3 možno zaradiť medzi najmodernejšie budovy sveta, plne rešpektujúce udržateľné plánovacie princípy. Veľkorysý priestor hál a úctyhodné rozpätia ich zasklených častí sú staticky zabezpečené aj systémom trojhranných okenných rebier. Vďaka ich hustote a juhovýchodnej orientácia doslova zalieva interiér prirodzeným slnečným žiarením takmer počas celého dňa. Stropné okná maximalizujú tepelné zisky a pomáhajú šetriť spotrebu elektrickej energie vydávanú na osvetlenie a prirodzené vykurovanie. To zabezpečujú aj solárne panely situované na streche terminálu. Automatický systém tienenia minimalizuje náklady na chladenie budovy. Ďalšou devízou komplexu je vytvorenie celistvej výkonnej štruktúry priestoru, ktorá zabezpečí bezbariérové komunikačné toky a rýchlu dostupnosť všetkých svojich častí. Bezbariérovej komunikácii slúži aj 445 výťahov. Celkový dizajn je optimalizovaný kritériami funkčnosti, aplikovateľnosti a primeraných výdavkov na realizáciu.
Terminál 3 hlavného medzinárodného letiska v Pekingu / Beijing Capital International Airport Terminal 3
Investor: Beijing Capital International Airport
Autor: Foster and Partners
Dizajnérske konzorcium: NFA tím zružujúci NACO, Foster and Partners, Arup
Kapacita: 60 miliónov pasažierov ročne
Celková zastavaná plocha: 1,3 miliónov m2
Dátum otvorenia: február 2008
Miriam Turancová
Foto: Arup Frank P. Palmer, Arup Martin Saunders Photography, NFAJV