Nízkoenergetický mrakodrap
Galéria(7)

Nízkoenergetický mrakodrap

Američanov od stavby mrakodrapov hneď tak niečo neodradí. Národná hrdosť im nedovoľuje podvoliť sa hrozbám, našťastie im však nepodliehajú natoľko, aby neumožnili prácu zámorskej kancelárii Foster and Partners. Tá je totiž podpísaná pod stavbou Hearst Tower v New Yorku. A prišla nielen s neobyčajným konceptom diagonálnej oceľovej konštrukcie, ale tiež s dôrazom na ekológiu a úsporu energií.

Mrakodrapy sú v stiesnenom Manhattane v podstate nevyhnutnosťou. A zvlášť na mieste, kde sa nová budova Hearst Tower, slávnostne otvorená na začiatku októbra, nachádza. Kúsok od Central Parku a exponovanej stanice metra Columbus Circle Station nechal pred osemdesiatimi rokmi podľa návrhu Josepha Urbana postaviť sídlo svojej vydavateľskej ríše William Randolph Hearst. Mediálneho magnáta, Ruperta Murdocha dvadsiatych rokov, nám snáď najlepším možným spôsobom priblížil film Občan Kane Orsona Wellesa.

Hearst pozemok na stavbu budovy dlho vyberal. Dnešné miesto nakoniec zvolil s očakávaním, že sa zo štvrte v budúcnosti stane centrum novinárov a umelcov. Sen sa mu čiastočne naplnil. Ku existujúcej Carnegie Hall a Metropolitnej opere sa síce žiaden ďalší divadelný ústav nepridal, avšak okolie Columbus Circle prešlo veľkým rozvojom. V súčasnosti  zamestnáva vydavateľstvo Hearst tisíc osemsto ľudí, vydáva dvanásť časopisov, vrátane napríklad aj nám známeho Cosmopolitanu, a vlastní dvadsať sedem televíznych staníc.

Nové v starom

Architekt Foster, držiteľ Pritzkerovej ceny, ku projektu nadstavby mrakodrapu na šesťposchodový secesný dom pristupoval so skúsenosťou z berlínskeho Reichstagu či z Britského múzea v Londýne. Aj tu dokázal ťažiť zo súčasných technologických znalostí a navrhol vežu s štyridsiatimi dvoma poschodiami, ktorá sa nad murovaným základom doslova vznáša.

Dojem posilňuje nielen celozasklená fasáda, ale tiež ľahká oceľová konštrukcia, pre ktorú zvolil netradičné trojuholníkové riešenie. Konštrukcia tak spotrebovala o dvadsať percent menej ocele ako tradičný skelet. Unikátne technické riešenie sa odrazilo aj na estetike stavby – vďaka rohom prelomeným dovnútra pripomína mrakodrap brúsené sklo alebo drahý kameň.

Dominantným priestorom je vstupná hala. Je vysoká dvanásť až dvadsať jeden metrov a vznikla vybúraním priečok aj nosných múrov pôvodnej budovy. Je osvetlená strešnými svetlíkmi, fasáda potom zachováva klasické členenie okien, aj keď je už iba obyčajnou kulisou, obalom na novú náplň. Foyer je v podstate zastrešeným námestím, miestom, kde sa stretávajú všetci užívatelia domu.

Nájdeme tu devätnásť výťahov, z toho dva služobné a dva, ktoré obsluhujú mezanín, ďalej kaviareň a prednáškovú sálu. Mrakodrap je neobyčajný tiež po prevádzkovej stránke. Autori aj investor kládli veľký dôraz na šetrnosť k energiám, a tak aj k životnému prostrediu. Ide o prvú „zelenú“ komerčnú budovu v New Yorku, čiže o prvú, ktorá sa môže pýšiť „zlatým hodnotením“ v LEED (Leadership in Energy and Enviromental Design), ktoré udeľuje U. S. Green Building Council.

Šetriť náklady aj prostredie

Oceľová konštrukcia je z 85 % vyrobená z recyklovaného materiálu. Celková spotreba energií je o 26 % menšia ako v budove podobného rozsahu, ktorá je postavená podľa súčasných noriem a štandardov. Názorne povedané, ide o úsporu elektriny za rok, ktorá sa rovná 1 074 tonám CO2. Špeciálne sklo s protislnečnou ochranou umožňuje chrániť budovu pred prehrievaním pri minimálnom obmedzení prestupu svetla. To logicky šetrí klimatizáciu, ktorá býva v celozasklených budovách najväčším problémom. Samozrejmosťou sú senzory pohybu a osvetlenie – intenzita umelého svetla sa automaticky prispôsobí podľa intenzity prirodzeného svetla z exteriéru a celkom sa vypne, ako náhle je miestnosť prázdna.

Ventilácia a vykurovanie počas dvoch tretín roka využíva vonkajší vzduch a spína sa v závislosti na nameraných hodnotách CO2. Na streche sa odchytáva dažďová voda, a tak sa o štvrtinu zníži objem vody, ktorá počas dažďa prúdi do kanalizácie. Zhromažďuje sa potom v nádrži v suteréne budovy s objemom viac ako päťdesiat tisíc litrov. Dažďová voda sa využíva na doplnenie vody v klimatizácii, ktorá sa počas prevádzky odparuje, a s pomocou automatického systému sa ňou tiež zalievajú rastliny vo vnútri budovy a v jej okolí. Tretím miestom, kde je takýmto spôsobom zhromaždená voda využívaná, je Icefall alebo ľadový vodopád v hlavnej hale mrakodrapu. Jeho funkcia nie je iba estetická – pomáha tiež osviežovať a zvlhčovať vzduch.

Čísla myslia dopredu

Foster and Partners prišli zo zámoria. Pri návrhu stavby však dbali na to, aby väčšina materiálov (viac ako 90 %) pochádzala z miestnych zdrojov. Uvážlivý prístup sa v prípade tejto stavby takejto veľkosti vyplatil dvojnásobne.

Typické poschodie tu má plochu tisíc deväťsto metrov štvorcových pri výške štyroch metrov. Všetko vynásobené štyridsať šesť krát a máme budovu s výškou sto osemdesiat dva metrov pre zhruba dve tisíc ľudí. Potom je jasné, že ušetrených dvadsať šesť percent energie nebude nezanedbateľné číslo.

Ekológia už v súčasnosti nie je iba koníčkom pár desiatok ľudí. Stáva sa skôr nevyhnutnosťou, pragmatickým postojom všetkých, ktorí vedia počítať. Vzhľadom na to, že architektúra je odbor, ktorý počíta, a to s rádovo s desiatkami rokov, investorom aj architektom sa isto vyplatí myslieť dopredu.

Názov stavby: Hearst Tower
Miesto: New York, USA    
Investor: Hearst Corporation
Architekt: Foster and Partners
Charakteristika: rekonštrukcia s dostavbou mrakodrapu
Konštrukcia: Cantor Seinuk Group    
Projektant: Tishman Speyer Properties,  Turner Construction
TZB: Flack & Kurtz
Výťahy: VDA
Osvetlenie: George Sexton, Kugler Associates
Realizácia: 2003 – 2006
Zastavaná plocha: 79 500 m²
Počet poschodí: 46
Náklady na realizáciu: 500 mil. USD
Funkcia: kancelárie, televízne štúdio, fitnes, divadlo, reštaurácia, laboratóriá

Technické údaje

Konštrukčné riešenie: oceľová diagonálna konštrukcia (diagrid), do desiateho poschodia ŽB stĺpy
Materiály: nehrdzavejúca oceľ, zasklenie s protislnečnou ochranou
Vzduchotechnika, vykurovanie: centrálny systém na 28. poschodí

Hana Roguljič
Foto: Nigel Young