Partneri sekcie:

Strojársky šperk na parížskej Champs Elysées

Strojársky šperk na parížskej Champs Elysées

Keď otváral tridsaťtriročný Louis Vuitton v polovici predminulého storočia svoj prvý obchod, netušil, ako bude jeho monogram lámať hlavu ľuďom o stopäťdesiat rokov. LV je jednou z najkopírovanejších, ale zároveň najinšpiratívnejších značiek, čo si overili všetci, ktorí dostali za úlohu zrekonštruovať interiéry najprestížnejšej pobočky Louisa Vuittona na svete – na parížskej Champs Elysées.

Interiéry vychádzajú z koncepcie dizajnu, ktorý zastrešuje všetky obchody LV na svete. Nájdeme v ňom zhodné prvky – police a boxy rozosiate po stenách, hru so svetlom a s hnedozlatou farbou. Aj dekoračná mreža, na ktorej výrobe sa podieľali české firmy, nadväzuje na celkovú líniu architektúry reťazca. A práve tento prvok približuje vzdialený svet parížskych bulvárov a luxusného tovaru k nám.

Risk je…

Zákazku na výrobu mreže vybojovala firma Sipral v konkurencii zavedených francúzskych podnikov. Víťazstvo v tendri bol však iba začiatok. Navrhnúť konštrukciu mreže, zvládnuť pozlátenie hliníkových prvkov, vyrobiť atypické inzerty z porcelánu, zo skla či z kože – to bol pre väčšinu zúčastnených firiem krok do neznáma. Mreža sa skladá zo stotisíc hliníkových preliačených hviezdic s rozmermi 16 x 16 cm. Navzájom sú mechanicky prepojené tak, aby tvorili sieť a aby sa jednotlivé prvky dali vybrať bez narušenia statiky mreže. Hviezdice v troch tvarových variantoch boli vyrobené tlakovým odliatím hliníkovej zliatiny a potom opracované na obrábacích strojoch podľa počítačových trojrozmerných modelov. Z troch tvarov tak vzniklo viac ako tristo variantov hviezdic, ktoré prešli procesom pokovovania. Vzhľadom na rozmanitosť prvkov bolo nevyhnutné počas celého tohto procesu evidovať každý prvok osobitne, na určenie jeho typu a jeho presnej polohy v mreži slúžili skrutky s vyznačeným číslom. Hviezdice, najprv poniklované, potom pokryté meďou, striebrom a nakoniec pozlátené, sa montovali do panelov s rozmermi 1 x 3 m. S pozlátenými prvkami sa manipulovalo už len v rukaviciach.

„Použitie toľkých vrstiev bolo potrebné vzhľadom na požadovanú šesťročnú záruku,“ podotýka Vladimír Vrána, riaditeľ firmy Galvenn. Táto spoločnosť sa môže ako jedna z mála v Európe pochváliť know-how špeciálnej technológie, ktorá zjednodušuje pokovovanie hliníkových odliatkov. „Skôr ako sme si boli istí postupom, vypracovali sme desiatky vzoriek,“ dodáva. Výsledným riešením nakoniec bolo pozlátenie vonkajších plôch hviezdic a postriebrenie ich vnútorných plôch. Riziko, ktoré spoločnosť spolu s ďalšími dodávateľmi podstúpila, bolo veľké. Slávnostné otvorenie bolo plánované pol roka vopred a pozvaná bola špička šoubiznisu. Deviateho októbra 2005 ste na Champs Elysées mohli vidieť Umu Thurman, Sharon Stone a aj Dagmar Havlovú.

   

… zisk

„Pre nás to bola výnimočná zákazka,“ povedal Ing. Martin Fučík z firmy Sipral, ktorý mal na starosti technický návrh a konštrukčné riešenie mreže. „Je to strojárska práca, ktorá sa však vníma ako šperk. Ide o presnosť na stotiny milimetra, ktorú musíte skĺbiť s nepresnou stavbou, do ktorej je umiestnená.“

Generálny dodávateľ interiérov, spoločnosť Alpha International, trval na vypracovaní analýz rizík. Ukázalo sa, že táto požiadavka projektu pomohla. Existovali varianty riešení, ako konať v neočakávaných prípadoch, a všetci tak boli pokojnejší. Sipral pri tejto zákazke nadväzoval na svoje skúsenosti z projektov Danube House a Zlatý Anděl v Prahe, na ktorých spolupracoval s francúzskymi architektmi a inžiniermi. Prvotná nedôvera Francúzov k firme z Východu sa tak vďaka týmto skúsenostiam krátko po začatí prác na mreži prekonala.

Irena Fialová bola koordinátorkou projektu z architektonickej stránky. „Bolo príjemné pracovne sa stretnúť s niekým, kto vie oceniť ručnú prácu a um,“ kladne zhodnotila architektka najmä podiel firiem, ktoré dodávali inzerty na mrežu. Išlo o atypické preliačené tvary v podobe lístka alebo vypuklej kocky s vyčnievajúcimi rohmi. Ťažko povedať, ktoré inzerty boli najnáročnejšie: z kože, porcelánu, tropického dreva či priezračného a farebného skla. Zachovať presnosť takých zložitých tvarov inzertov vzhľadom na preliačený tvar hviezdic mreže vyžadovalo starostlivý prístup a trpezlivosť. Práve luxusné vložky mreže odlišujú výrobok zo Champs Elysées od iných obchodných domov Louis Vuitton na celom svete. Motív hviezdice, ktorý vychádza z loga spoločnosti, totiž nájdeme aj v iných predajniach, ani koncept dekoračnej mreže nie je nóvum. Napríklad v nedávno otvorenej pobočke LV v Tokiu, kde sa na tvorbe interiérov podieľal okrem dvorného architekta značky Louis Vuitton Američana Erica Carlsona aj známy Jun Aoki, objavíme ostenie a predely v rovnakom duchu. Prvky spoločné pre celý reťazec však o to viac zdôrazňujú detaily, ktorými sa interiéry jednotlivých pobočiek líšia. V tomto prípade je to okrem mnohých ďalších práve dômyselná dekorácie mreže v podobe inzertov. „Parížska mreža pôsobí svojím celkom abstraktne, ale v detaile sa stáva ornamentom. Ľudské oko potrebuje oboje – pojať celok, ale zachytiť sa na detaile,“ dodáva architektka Fialová.

Barok 21. storočia

Bývalý obchod s kabelkami a kuframi sa za posledné desiatky rokov etabloval ako popredný výrobca luxusných doplnkov a obuvi. Stavia na imidž. Pri rekonštrukcii secesného paláca na čísle 101 na poprednom parížskom bulvári, ktorý vedie priamo k Víťaznému oblúku, sa neuspokojil s obyčajnou zástenou, ktorá by obyvateľov okolitých domov chránila pred prachom a hlukom. Namiesto priemyselnej tkaniny vystavil okoloidúcim na obdiv imitáciu obrovského kufra, za ktorou sa počas dvoch rokov obnova paláca schovávala. Divadelný efekt, dalo by sa povedať, a taký dojem by sme si mohli odniesť aj z interiérov obchodu. Nie je však kašírovaný. Francúzsky časopis životného štýlu, ktorý o otvorení obchodu LV referoval, mrežu pochválil, no mylne ju označil za mosadznú. Skutočne ťažko uveriť, že by niekto zlátil 1200 štvorcových metrov. Ale Louis Vuitton tým hlása, kto je jeho cieľovou skupinou. Takže, keď si niekto bude pospevovať známu pesničku francúzskeho šansoniéra Delnaoého „Aux Champs Elyssés, à midi, à minuit …“, či na obed, či o polnoci, väčšina z nás sa asi pousmeje a onej horúcej hlave poradí, aby si schladil čelo o chladný kov dekoračnej mreže.

Názov stavby: Ozdobná mreža pre obchodný dom Louis Vuitton
Miesto: Francúzsko, Paríž
Ulica, číslo: 101, Avenue des Champs Elysées
Charakteristika: rekonštrukcia + interiéry
Investor: Louis Vuitton Malletier, S. A.
Architekt: Eric Carlson-Carbondale, Bartélémy-Grino Architectes
Statik ozdobnej mreže: RFR, Paris, Bernard Vaudeville       
Dizajn, návrh interiérov: Peter Marino Associates
Začiatok realizácie: 2004
Koniec realizácie: 2005
Funkcia: dekoračná mreža pre obchodný dom

Opis: 100 000 hliníkových a potom pokovovaných prvkov
s rozmermi 16 x 16 cm spojených do mreže   
Chronológia:            
v auguste 2004 tender
na jeseň 2004 získanie zákazky
v zime 2005 testy, skúšky, analýzy
na jar a v lete 2005 výroba
9. októbra 2005 slávnostné otvorenie

Riešenie konkrétnych problémov: skryté mechanické prepojenie medzi prvkami
Zaujímavosti stavby: ručná výroba inzertov
Špecifiká stavby: tristo variantov prvkov
Detaily: inzerty z kože, exotického dreva, porcelánu a zo skla

Technické údaje
Konštrukčné riešenie: prvky mechanicky prepojené do mreže
Materiály: hliníková zliatina pokovovaná niklom, meďou, striebrom a zlatom
Generálny dodávateľ: Alpha International, S. A.
Dodávateľ dekoračnej mreže: Sipral, a. s.
Subdodávatelia:
Zlievareň Polak, s. r. o.
Galvanizovňa Galvenn technology
Skláreň Astera Ltd.
Porcelán Novito
Drevovýroba Podzimek, s. r. o.
Kože Hošťálková
pochrómovanie Metal Plating, a. s.

Hana Roguljič
Foto: Sipral, a. s.

KategórieObchody a služby