Strojársky šperk na parížskej Champs Elysées
Keď otváral tridsaťtriročný Louis Vuitton v polovici predminulého storočia svoj prvý obchod, netušil, ako bude jeho monogram lámať hlavu ľuďom o stopäťdesiat rokov. LV je jednou z najkopírovanejších, ale zároveň najinšpiratívnejších značiek, čo si overili všetci, ktorí dostali za úlohu zrekonštruovať interiéry najprestížnejšej pobočky Louisa Vuittona na svete – na parížskej Champs Elysées.
![]() |
Poznáte výhody Klubu ASB? Stačí bezplatná registrácia a získate sektorové analýzy slovenského stavebníctva s rebríčkami firiem ⟶ |
Risk je…
Zákazku na výrobu mreže vybojovala firma Sipral v konkurencii zavedených francúzskych podnikov. Víťazstvo v tendri bol však iba začiatok. Navrhnúť konštrukciu mreže, zvládnuť pozlátenie hliníkových prvkov, vyrobiť atypické inzerty z porcelánu, zo skla či z kože – to bol pre väčšinu zúčastnených firiem krok do neznáma. Mreža sa skladá zo stotisíc hliníkových preliačených hviezdic s rozmermi 16 x 16 cm. Navzájom sú mechanicky prepojené tak, aby tvorili sieť a aby sa jednotlivé prvky dali vybrať bez narušenia statiky mreže. Hviezdice v troch tvarových variantoch boli vyrobené tlakovým odliatím hliníkovej zliatiny a potom opracované na obrábacích strojoch podľa počítačových trojrozmerných modelov. Z troch tvarov tak vzniklo viac ako tristo variantov hviezdic, ktoré prešli procesom pokovovania. Vzhľadom na rozmanitosť prvkov bolo nevyhnutné počas celého tohto procesu evidovať každý prvok osobitne, na určenie jeho typu a jeho presnej polohy v mreži slúžili skrutky s vyznačeným číslom. Hviezdice, najprv poniklované, potom pokryté meďou, striebrom a nakoniec pozlátené, sa montovali do panelov s rozmermi 1 x 3 m. S pozlátenými prvkami sa manipulovalo už len v rukaviciach.

… zisk
„Pre nás to bola výnimočná zákazka,“ povedal Ing. Martin Fučík z firmy Sipral, ktorý mal na starosti technický návrh a konštrukčné riešenie mreže. „Je to strojárska práca, ktorá sa však vníma ako šperk. Ide o presnosť na stotiny milimetra, ktorú musíte skĺbiť s nepresnou stavbou, do ktorej je umiestnená.“
Generálny dodávateľ interiérov, spoločnosť Alpha International, trval na vypracovaní analýz rizík. Ukázalo sa, že táto požiadavka projektu pomohla. Existovali varianty riešení, ako konať v neočakávaných prípadoch, a všetci tak boli pokojnejší. Sipral pri tejto zákazke nadväzoval na svoje skúsenosti z projektov Danube House a Zlatý Anděl v Prahe, na ktorých spolupracoval s francúzskymi architektmi a inžiniermi. Prvotná nedôvera Francúzov k firme z Východu sa tak vďaka týmto skúsenostiam krátko po začatí prác na mreži prekonala.

Barok 21. storočia
Bývalý obchod s kabelkami a kuframi sa za posledné desiatky rokov etabloval ako popredný výrobca luxusných doplnkov a obuvi. Stavia na imidž. Pri rekonštrukcii secesného paláca na čísle 101 na poprednom parížskom bulvári, ktorý vedie priamo k Víťaznému oblúku, sa neuspokojil s obyčajnou zástenou, ktorá by obyvateľov okolitých domov chránila pred prachom a hlukom. Namiesto priemyselnej tkaniny vystavil okoloidúcim na obdiv imitáciu obrovského kufra, za ktorou sa počas dvoch rokov obnova paláca schovávala. Divadelný efekt, dalo by sa povedať, a taký dojem by sme si mohli odniesť aj z interiérov obchodu. Nie je však kašírovaný. Francúzsky časopis životného štýlu, ktorý o otvorení obchodu LV referoval, mrežu pochválil, no mylne ju označil za mosadznú. Skutočne ťažko uveriť, že by niekto zlátil 1200 štvorcových metrov. Ale Louis Vuitton tým hlása, kto je jeho cieľovou skupinou. Takže, keď si niekto bude pospevovať známu pesničku francúzskeho šansoniéra Delnaoého „Aux Champs Elyssés, à midi, à minuit …“, či na obed, či o polnoci, väčšina z nás sa asi pousmeje a onej horúcej hlave poradí, aby si schladil čelo o chladný kov dekoračnej mreže.
Názov stavby: Ozdobná mreža pre obchodný dom Louis Vuitton
Miesto: Francúzsko, Paríž
Ulica, číslo: 101, Avenue des Champs Elysées
Charakteristika: rekonštrukcia + interiéry
Investor: Louis Vuitton Malletier, S. A.
Architekt: Eric Carlson-Carbondale, Bartélémy-Grino Architectes
Statik ozdobnej mreže: RFR, Paris, Bernard Vaudeville
Dizajn, návrh interiérov: Peter Marino Associates
Začiatok realizácie: 2004
Koniec realizácie: 2005
Funkcia: dekoračná mreža pre obchodný dom
Opis: 100 000 hliníkových a potom pokovovaných prvkov
s rozmermi 16 x 16 cm spojených do mreže
Chronológia:
v auguste 2004 tender
na jeseň 2004 získanie zákazky
v zime 2005 testy, skúšky, analýzy
na jar a v lete 2005 výroba
9. októbra 2005 slávnostné otvorenie
Riešenie konkrétnych problémov: skryté mechanické prepojenie medzi prvkami
Zaujímavosti stavby: ručná výroba inzertov
Špecifiká stavby: tristo variantov prvkov
Detaily: inzerty z kože, exotického dreva, porcelánu a zo skla
Technické údaje
Konštrukčné riešenie: prvky mechanicky prepojené do mreže
Materiály: hliníková zliatina pokovovaná niklom, meďou, striebrom a zlatom
Generálny dodávateľ: Alpha International, S. A.
Dodávateľ dekoračnej mreže: Sipral, a. s.
Subdodávatelia:
Zlievareň Polak, s. r. o.
Galvanizovňa Galvenn technology
Skláreň Astera Ltd.
Porcelán Novito
Drevovýroba Podzimek, s. r. o.
Kože Hošťálková
pochrómovanie Metal Plating, a. s.
Hana Roguljič
Foto: Sipral, a. s.











