Zdeněk Fránek: Nepreviniť sa proti pamäti miesta
Zdeněk Fránek patrí k najoriginálnejším osobnostiam českej architektúry. Jeho tvorba je rôznorodá, a pritom neuhýbavo svojská. Rozhovorom s ním sme sa pokúsili zmapovať zdroje tejto mnohotvárnej, ale zároveň konzekventnej tvorby.
Polyfunkčný dom Eucon je empaticky zakomponovaný do žižkovskej zástavby, ale vnútri sú betónové priehľady, apartmánový domček „na stračích nôžkach“, betónové prieduchy. Bol tento domček inšpirovaný industriálnou architektúrou?
Aký druh architektúry je pre vás inšpiratívny? A ako je to vlastne v architektúre s inšpiráciou?
Ako to bolo v prípade Euconu?
Pri Eucone išlo najmä o utilitárnu vonkajšiu fasádu a bohaté vnútro. Snažím sa „kapacitu architektúry“ stále viac napĺňať – pri projektovaní. Proces je málokedy celkom hotový. Keby som mal viac času, moje stavby by vyzerali inak. Napríklad tie domčeky na nohách by tam boli tri.
Pre mňa je inšpiráciou čokoľvek a musí to nakoniec prejsť mojím podvedomým schválením. Je to proces, ktorý ide mimo mňa, a klient sa s tým musí zmieriť, musí mi veriť. Ak je to tak, potom je dielo dobré, a naopak, ak nevydrží, mesiace práce vyjdú nazmar. Som rád, že sa stále učím, ten proces je pre mňa stále objavovaním. Inšpiráciou je pre mňa aj kontakt so študentmi a sem-tam nejaká prednáška. Uvedomujem si aspoň, čo vlastne robím.
Čiže mnohozdrojová inšpirácia…
Môžem iba dodať, že ako dieťa som bol hyperaktívny, a to mi zostalo. Dnes akýkoľvek vonkajší podnet vyústi do mojej architektúry.
Vaše domy sú výtvarne veľmi pôsobivé, dom na Červenom kopci vyzerá až futuristicky. Snažili ste sa o skulpturálny prístup? Do akej miery vôbec akcentujete estetickú účinnosť?
Tie, samozrejme, môžu byť jej príjemnou súčasťou. Občas narazím na dom, ktorý pri projektovaní vyústi do figuratívnej podoby. Väčšinou sa ju snažím zapracovať do celku. Niekedy – ako v prípade domčeka vo dvore Eucona v Prahe – zostane objekt čistou figúrou. A ako taký vyvoláva emócie a ľudia ho pomenúvajú. Tento má prezývku Sputnik a počas výstavby mal veľa iných prezývok. Je mi to jedno a nikdy by som to takto nenazýval. Už len preto, že mnohým mojim stavbám hovoria Titanik, čo nie je príliš dobrá reklama. Kedysi som nazýval svoje prvé stavby napríklad Špirálová stoa alebo Fosili, Arkanum, ale tie časy sú už preč. To boli názvy ducha tých stavieb. Dnes sa bez toho zaobídem.
Je zaujímavé a preukazné, koľko emócií a rôznych názvov vyvolal víťazný návrh knižnice v Prahe. V českej metropole to bude stavba storočia. Vrátim sa však k téme. Ja sa, samozrejme, snažím, aby každá stavba bola krásna. Je to alibistické, ale vzhľadom na to, že prírodu nemožno prekonať, nechám pri stavbe, pokiaľ je to možné, vyniknúť práve jej prírodný rámec.
Dom s ateliérom na Kamennej kombinuje ozvuky modernizmu a zároveň sa „citáciou“ tradičného tvaroslovia v motíve valcovej veže hlási k postmoderne. Aký máte vzťah k obom prúdom?
Forma väčšinou vyplynie odrazu sama. A figúra vznikne len akosi mimochodom, ako ľudské hlavy na Sizových kresbách. Cítim svoje východisko v tretej ceste, svojej osobnej, veľmi lapidárne plastickej. Donekonečna opracovávam formu, skladám ju. Dobré na tom je, že zdroj inšpirácie je neobmedzený. Nie je totiž pravda, ako sa hovorí, že všetko už bolo vymyslené, ani to, že v istom zmysle vývoj neexistuje. U tvorcov záleží iba na miere talentu, fantázie a schopnosti absorpcie inšpirácie. A tiež na schopnosti nenechať sa umlátiť okolím, ktoré číha na každú vašu chybu a tvrdí s neoblomnou presvedčivosťou, že všetko je nemožné. Na svojich stavbách si to neuvedomujem. Až na stavbách mojich kolegov žasnem, že toto presadiť musel byť heroický čin.
V ostatnom čase cítim, že spájam všetky princípy zo svojich starých projektov. Organické riešenia mojich prvých domov a jednoduchosť mojich najpublikovanejších stavieb. Výsledky predvedieme na jesennej výstave vo Fragnerovej galérii.
Vo vile Pod Chocholou kombinujete rôzne materiály (drevený pozdĺžny arkier alebo pavlač) s prienikmi tehlových hmôt. Ako je možné, že je vaša architektúra taká rôznorodá a zároveň na prvý pohľad identifikovateľná?
Vila Pod Chocholou mala byť dvojdom, potom dva domy, nakoniec sa však podaril iba jeden, pretože ten druhý, stojaci tesne vedľa a patriaci bratovi nášho investora, sa nepodaril, jeho žena mala totiž „iný“ vkus. Vila Pod Chocholou mi bola inšpiráciou pre ďalší dom v Brne-Žideniciach, ktorý teraz začínam stavať. Je určený pre klienta, ktorý chce tradičné riešenie a „bojí sa pohľadového betónu“, chce teplé farby atď. Siahol som teda do zdroja takýchto nápadov. Bude tiež na malom pozemku, takže ho celý vyplní. A tým je daný jeho tvar. Tieto obmedzujúce podmienky väčšinou vyústia do podobných foriem.
Strohá architektúra betónového domu vo vás odhaľuje skrytého puristu. Aký máte názor na čistotu foriem? Čo si pod tým predstavujete?
Na druhej strane je však forma jednoduchá iba zdanlivo. Ak chcete, aby miestnosť plnila všetky funkcie, technické i estetické, nemôže byť jednoduchá a mať zložité detaily. Ak má podlaha oknom vybiehať von, okno sa nerosiť, a pritom byť bez rámu – to sú zložité detaily. V brnianskej generácii architektov už iba tieto detaily tvoria to, na čom je architektúra postavená. Takže čím lapidárnejší vzhľad domu – myslím tým „čistejší“ – tým zložitejší detail, ktorý k tomu viedol.
Viacúčelová sála Veľké Opatovice má veľmi dômyselne tvarovanú strechu, ale rustikálny charakter. Išlo v tomto prípade o rekonštrukciu, ktorej výsledkom bol v podstate nový objekt?
Nešlo o rekonštrukciu, ale o novostavbu na nádvorí zámku. Súčasne sme niektoré časti zrekonštruovali do pôvodnej podoby. Zrútenú vežu som nahradil novou, inak a lepšie tvarovanou. Bola však demontovaná a nahradená pôvodným tvarom podľa dobovej fotografie.
Z tejto stavby mám radosť, pretože sa podarilo zabezpečiť mimoriadne kvalitných remeselníkov na opätovné pokrytie strechy bobrovkou. A čo sa týka tvaru strechy, ten je v podstate veľmi jednoduchý. Vznikol ako geometrický výsledok eliptického pôdorysu a rovnako dlhých krokiev.
Aká bola genéza tejto stavby?
Shopping World Rohlenka je v podstate urbanistická kompozícia, ktorá dotvára krajinu. Aký je váš vzťah k urbanizmu? Akú úlohu zohráva urbanizmus v navrhovaní jednotlivých budov?
Existuje opačný príklad?
Vo svojom firemnom motte hovoríte, že projektujete s „dôrazom na analýzu všetkých, i skrytých síl daného miesta, podmieňujúcich vznik pravdivej stavby“. Čo myslíte skrytými silami daného miesta? Pôsobí to mysticky. A čo je to pravdivá stavba? Dokážem si predstaviť stavbu esteticky pôsobivú, konštrukčne rafinovanú, empatickú k svojmu okoliu a zároveň osobitú, ale pravdivú?
Ako by ste definovali krásu stavby?
Zdeněk Fránek (1961, Boskovice)
Štúdium
1980 – 1985 Fakulta architektúry VUT v Brne
Odborná prax
1986 – 1989 ÚHA Blansko
1989 Zakladá firmu Zdeněk Fránek architect & associates.
1995 – 2005 Podnikol 10 študijných ciest do USA. Pracuje v Brne, od roku 2004 vo vlastnom ateliéri na Kamennej ul. č. 13; žije v Blansku.
Výber z realizácií a projektov
1992 Viacúčelová sála vo Veľkých Opatoviciach (R)
1998 Sanatórium v Slavkove (R)
1998 Rodinný dom v Hodoníne (R)
2004 Telocvičňa základnej školy v Jaroměřiciach u Jevíčka (R)
2004 Obchodno-spoločenské centrum Rohlenka (P)
2004 Rodinný dom pod Chocholou, Brno (R)
2005 Dom s rebríkom v Moravskom krase (R)
2005 Rodinný dom na Červenom kopci, Brno (R)
2005 Dom s ateliérom, Brno (R)
2005 Kongresová sála, Žďár nad Sázavou (R)
2005 Bytový dom Eucon, Praha-Žižkov (R)
2005 Rodinný dom v Tábore (R)
2005 Betónový dom, Praha (R)
2005 Rekonštrukcia objektu Omnipol, Praha (P)
2006 Interiér reštaurácie U Zámečku v Blansku (R)
2006 Rodinný dom v Plzni (P)
R – realizácia
P – projekt
Ceny a uznania
1992
- víťaz FOR ARCH
2006
- cena archiwebu
- víťaz Český interiér 2006
- Nominácia na Cenu Klubu Za starú Prahu 2006
- Finalista Grand prix 2006
- Finalista Nový domov 2006
Michal Janata
Foto: Ester Havlová, Filip Šlapal