sutiny pri kurimanoch maju odstranit zaciatkom februara
Galéria(2)

Sutiny pri Kurimanoch majú odstrániť začiatkom februára

Odstraňovanie sutín z miesta tragédie, ktorá sa stala vlani 2. novembra počas betonáže diaľničného mosta na prvom úseku diaľnice D1 Jánovce - Jablonov, by podľa predpokladov ministerstva dopravy malo byť ukončené začiatkom februára. Vyplýva to zo správy o opatreniach Ministerstva dopravy, výstavby a regionálneho rozvoja SR pre objasnenie situácie po páde diaľničného mosta pri Kurimanoch.

sutiny pri kurimanoch maju odstranit zaciatkom februara 6524 big image
Zhotoviteľ stavby, ktorým je združenie Váhostav – SK, a.s. a Bögl a Krýsl, k.s., má podľa správy odstrániť havarovanú dočasnú podpornú konštrukciu, ktorá sa počas betonáže mosta zrútila, a odviezť ju na skládku určenú vyšetrovateľom podľa schváleného technologického postupu. Priestor objektu mosta by mal byť prístupný pre práce a expertízy od 1. marca a následne pre stavebnú činnosť od 15. marca.

Nešťastie pri stavbe diaľničného mosta, ktoré si podľa rezortu dopravy vyžiadalo štyri životy a deväť zranených robotníkov, ešte nie je vyšetrené. „V súčasnosti stále prebieha vyšetrovanie a o jeho priebehu nemáme a ani nemôžeme mať podrobné informácie až do jeho ukončenia. Preto zatiaľ nie je možné definitívne určiť, čo bolo skutočnou príčinu tejto katastrofy,“ uvádza sa v správe s tým, že v súčinnosti s Národnou diaľničnou spoločnosťou, a.s. boli prijaté viaceré opatrenia.

Minister dopravy Ján Počiatek v deň nešťastia zastavil všetky stavebné práce na celej stavbe diaľnice pri Levoči až do odvolania. Zhotoviteľ stavby o týždeň neskôr predložil technologický postup na odstránenie následkov havárie pri stavbe mosta. Prvý, neúspešný odstrel časti podpornej konštrukcie, ohrozujúcej bezpečnosť prác, sa uskutočnil 13. novembra 2012. O dva dni neskôr bol vykonaný úspešný riadený odstrel časti mostného objektu.

Odstraňovanie sutín z následkov havárie za pomoci ťažkej stavebnej techniky sa začalo 29. novembra. „Práce sa vykonávajú za neustáleho informovania a konzultácií s vyšetrovateľom a so súdnym znalcom, ktorí následne priebežne určujú ďalší postup prác,“ uviedlo ďalej ministerstvo dopravy s tým, že práce pokračujú bez komplikácií. Odstraňovanie všetkých sutín a manipulácia s oceľovou podpornou konštrukciou je povolená iba so súhlasom vyšetrovateľa. Odstránené sutiny sa podľa pokynov vyšetrovateľa ukladajú na vyhradenom oplotenom mieste pod ochranou strážnej služby. Priestor je monitorovaný kamerovým systémom, ktorý dal nainštalovať vyšetrovateľ.

Práce na stavbe diaľnice pri Levoči boli obnovené s výnimkou objektu mosta, kde sa stalo nešťastie. Lehota dokončenia výstavby závisí od priebehu odstraňovania sutín a pasportizácie častí diela, na ktorých boli práce prerušené. „Predpokladané predĺženie lehoty výstavby z titulu havárie podpornej skruže je z hľadiska zmluvných podmienok na strane zhotoviteľa diela,“ tvrdí v správe rezort dopravy. Stavebné práce pokračujú nad rámec stavebného dozoru pod dohľadom hlavného inžiniera stavby, resp. jeho povereného zástupcu minimálne dvakrát týždenne osobnou obhliadkou. „Pred vykonaním prác je zhotoviteľ povinný predkladať stavebnému dozoru detailný harmonogram prác a technologické postupy,“ dodalo ministerstvo.

Zdroj: SITA
Foto: SITA/Viktor Zamborský