Drahá zápcha

image 73868 25 v1

Keď sa  pred niekoľkými rokmi sťahovali mladé rodiny do svojich domčekov v satelitných obciach za humnami Bratislavy, určite si sobotné grilovačky na novom kobercovom trávniku nespájali s každodenným státím v zápche cestou do práce aj späť.

Ak obídeme fakt, že bratislavské zápchy sa nedajú porovnať s dopravnou špičkou v iných európskych veľkomestách, môžeme obísť aj skutočnosť, že satelitná výstavba sa diala absolútne nekontrolovane a bez akejkoľvek súslednosti s občianskou vybavenosťou či dopravnou infraštruktúrou. Tlak individuálnej automobilovej dopravy dozrel až do štádia, keď rýchlostná cesta R7 a diaľničný obchvat D4, ktoré by mali zápchy vyriešiť, majú právoplatné územné rozhodnutia. Na trase budúcej diaľnice už prebieha výkup pozemkov. Ostáva už len na PPP projekt vybrať koncesionára a začiatkom budúceho roku sa môže začať stavať.

Pri aktuálnej cene 1,3 miliardy eur zarobí za 30 rokov prevádzkovania príjemné 4 miliardy eur. Nebolo by lacnejšie postaviť v „satelitoch“ za tie peniaze školy a investovať dosystému prímestskej dopravy pre ľudí dochádzajúcich do práce? Vyriešiť satelitnú dopravnú zápchu a odľahčiť Bratislavu od tranzitnej dopravy za niečo vyše 66 miliónov eur za jeden(!) kilometer cesty je špás, ktorý si môžu dovoliť len pohodlní a bohatí daňoví poplatníci na Slovensku. Nič to, splácať to budú ešte aj naše deti.

Mária Nováková
Foto: Dano Veselský