Národná rada Slovenskej republiky

Novela stavebnej legislatívy smeruje do parlamentu. Má zabezpečiť prechod ku zákonu o výstavbe v roku 2025

Príbeh stavebnej reformy na Slovensku stále nekončí. Po troch mesiacoch od parlamentných volieb predložil rezort dopravy na rokovania vlády rozsiahly návrh zákona, ktorý v siedmich článkoch s približne 170 zmenami reaguje na veľké i malé nedostatky v legislatíve. Pripravil ho spoločne s Úradom vlády SR.

Veľa času vláda nemá, pretože zákony o územnom plánovaní a výstavbe majú účinnosť už od apríla 2024. Kabinet schválil v prípade tohto návrhu zákona v stredu skrátené legislatívne konanie, čím potvrdil, že má záujem prijať zmeny čím skôr. Návrh zverejnil rezort dopravy na stránke Úradu vlády SR.

Návrh zákona upravuje súčasne platný stavebný zákon a územnom plánovaní tak, aby boli využiteľné v praxi a nadväzovali na seba do nadobudnutia účinnosti zákona o výstavbe. Dotýka sa aj zákonov v oblasti životného prostredia, napríklad k možnosti vyjadrovať sa v rámci EIA k rozsahu hodnotenia.

Účinnosť kľúčového zákona o výstavbe by sa mala odsunúť až na apríl 2025. To znamená, že prenesený výkon štátnej správy v tejto oblasti si mestá a obce podržia, čo je pre nich veľmi dôležité. Vláda návrh v stredu schválila a premiér Róbert Fico má predložiť návrh zákona na rokovanie parlamentu.

Zmena viacerých zákonov mala odvrátiť hrozbu, že 1.apríla 2024 by občan prišiel na stavebný úrad v obci a nevedel by požiadať o územné rozhodnutie ani o stavebné povolenie, opísal situáciu minister dopravy Jozef Ráž na sociálnej sieti, ktorej treba predísť.

Návrh zákona zjednodušuje zákon o územnom plánovaní. „Odďaľujeme účinnosť zákona o výstavbe o rok a v novele stavebného zákona zavádzame fikcie súhlasu pri záväzných stanoviskách obce – lehotu pre významné infraštruktúrne stavby 90 dní a pre bežné stavby 60 dní,“ uviedol minister. Novela zavádza napríklad pojem súbor stavieb, keď stavebný úrad v jednom konaní povolí hlavný stavebný objekt a rovnako aj ostatné pridružené objekty.  Prevzala aj inštitút amnestie v prípade tzv. čiernych stavieb,  postavených do 1.apríla 2024. Tieto  budú dané do užívania na požiadanie.

Hlavnými dôvodmi odkladu zákona o výstavbe sú:

  • nepripravenosť integrácie povoľovacích procesov stavieb, ktoré podliehajú procesu posudzovania vplyvov na životné prostredie,  časový sklz pri príprave vykonávacích právnych predpisov
  • nutnosť opravy vád a chýbajúcich častí právnej úpravy nadväzujúcej na zákon o výstavbe
  • časový sklz formulárov a digitalizácie konaní vo výstavbe a technického vybavenia
  • nedostatočné personálne obsadenie Úradu pre územné plánovanie a výstavbu vyškolenými odbornými zamestnancami pre realizáciu preberaného rozsahu povoľovacích konaní.

Zdroj: materiál na rokovanie vlády SR

V dôvodovej správe sa píše, že návrh navrhuje integráciu správnych konaní a smeruje k skráteniu lehoty prípravy stavieb, najmä vo fáze povoľovania stavieb v prechodnom období. Bol pripravený tak, aby nenarušil priebeh konaní na úradoch a nezavádza úpravu, ktorá by bola v rozpore so zákonom o výstavbe, ktorého účinnosť sa navrhuje posunúť na 1. apríla 2025.

Zároveň návrh rozširuje možnosti pre spojenie územného konania o umiestnení stavby a stavebného konania pre ostatné stavby aj na podklade „záväzného stanoviska“ príslušného orgánu územného plánovania.

Týmto krokom sa harmonizuje zákon o územnom plánovaní so stavebným zákonom. Inštitút záväzných stanovísk „bude možné s akceleračným efektom začať používať aj pred nadobudnutím účinnosti zákona o výstavbe“, čím sa môžu orgány územného plánovania pripraviť na jeho budúcu aplikáciu.

 Návrh novely má široký tematický záber. Venuje sa napríklad preskúmaniu stavebnotechnickej spôsobilosti neskolaudovaných stavieb na žiadosť ich vlastníkov. Pre samosprávy môže byť zaujímavé, že sa to týka aj stavieb v lokalitách s neprispôsobivými občanmi. Ďalej sú to vyvlastnenie, ohlásenie stavebníka, námietky v kolaudačnom konaní, odstránenie stavby, špeciálny stavebný úrad v oblasti dopravy. Stavebnú uzáveru bude možno vyhlásiť podľa návrh na 24 mesiacov a predĺžiť najviac o 12 mesiacov.

Pre stavebníkov, orgány štátnej správy či stavebné úrady budú veľmi dôležité prechodné a osobitné prechodné ustanovenia účinné od apríla 2024 a 2025, môžu sa týkať územných konaní a stavebných konaní, územnoplánovacích informácií a podobne. Návrh účinnosti samotného návrhu zákona je 31. marca 2024 okrem niekoľkých článkov a bodov, ktoré nadobudnú účinnosť od 1. apríla 2024.