Olomouc

Ľudia v Olomouci majú pokojnejší spánok. Mesto chráni II. B etapa protipovodňovej ochrany

Povodeň na rieke Morava v roku 1997 si vyžiadala systémové riešenie protipovodňovej ochrany mesta Olomouc. Zrealizovaná II. B etapa chráni historickú časť mesta a spolu s ukončenými etapami tak tvorí upravený 3,2 km dlhý súvislý úsek rieky Moravy odolávajúci povodni na úrovni 380-ročnej vody s prietočnosťou koryta 650 m3/s.

Investorom stavby bolo Povodí Moravy, s. p., Brno, zhotoviteľom Spoločnosť Morava, Olomouc, ktorej členom bola aj spoločnosť VÁHOSTAV-SK, a. s., Bratislava. Výstavba prebiehala v zastavanej časti mesta a trvala 55 mesiacov. Stavba získala ocenenie Vodohospodárska stavba roka 2022 v kategórii stavieb nad 50 miliónov českých korún.

V dôsledku dlhotrvajúcich intenzívnych zrážok v prvej dekáde júla 1997 zasiahla rozsiahle oblasti povodia rieky Moravy povodeň. Zaplavených bolo skoro 12 %
rozlohy okresu Olomouc, evakuovaných približne 8 000 osôb, pričom povodeň si vyžiadala päť ľudských životov. V samotnom meste Olomouc bola na vodočte na Nových Sadoch nameraná výška hladiny na úrovni 647 cm, čo zodpovedalo prietoku 676 m3/s.

Povodňové škody v meste dosiahli výšku 2,5 miliardy českých korún (v prepočte terajším kurzom cca 106 miliónov eur), z toho 1,7 miliárd Kč predstavovali škody hlásené na nehnuteľnostiach a muselo sa vydať 191 demolačných výmerov (obr. 1).

Obr. 1 Povodeň v júli 1997 v meste Olomouc, pohľad na časť riešenú v II. B etape protipovodňových opatrení
Obr. 1 Povodeň v júli 1997 v meste Olomouc, pohľad na časť riešenú v II. B etape protipovodňových opatrení | VÁHOSTAV-SK, a. s., obr. 1 a 5 použité so súhlasom Povodí Moravy, s. p., Brno

Vzniknutá situácia vyústila do rozhodnutia navrhnúť a zrealizovať dlhodobé koncepčné riešenie, a to vybudovať v dotknutom úseku sústavu protipovodňových opatrení. Tie sa navrhli s dôrazom na ochranu zastavaných mestských častí na 14-kilometrovom úseku toku rieky Morava s cieľom obmedziť škody pri prietokoch do 650 m3/s. Nad a pod mestom Olomouc sa ponechávajú pôvodné inundačné plochy, ktoré pri zaplavení povodňovou vodou minimalizujú prietok v koryte rieky.

Zo súboru opatrení sú aktuálne zrealizované opatrenia I. etapy (výstavba v rokoch 2006 – 2007, vybudovanie obtokového kanálu s kapacitou 180 m3/s a súvisiacich objektov) a II. A etapy (2012 – 2013, zvýšenie kapacity koryta z 384 m3/s na 650 m3/s v úseku dlhom 1,4 km a súvisiacich objektov). Zmienené etapy dopĺňa novovybudovaná II. B etapa, stavba so zmluvným názvom „Morava, Olomouc – zvýšení kapacity koryta II. etapa B (č. akce 60756)“, ktorú opisujeme v tomto článku (obr. 2).

Obr. 2 Aktuálne zrealizované etapy protipovodňových opatrení v meste Olomouc
Obr. 2 Aktuálne zrealizované etapy protipovodňových opatrení v meste Olomouc | Zdroj: VÁHOSTAV-SK, a. s., obr. 1 a 5 použité so súhlasom Povodí Moravy, s. p., Brno

Rieši ochranu pravého brehu nad ramenom strednej Moravy až po železničnú trať Olomouc – Žerechovice. V úseku nad železnicou spočívali opatrenia v úprave existujúcich hrádzí a v rozšírení koryta o pravobrežnú bermu, od ulice Šmeralova bola rozšírená plocha námestia. Nad mostom Kosmonautů boli vybudované protipovodňové múry v kombinácii so zvýšeným terénom, ktorý vymedzuje nový Park Kavaleristů. Na konci sa opätovne zrealizovali protipovodňové múriky okolo ZUŠ Žerotín až k sútoku s tokom Bystřice (obr. 4).

Ľavobrežná berma nového nábrežia sa začína pri Kasárnách 9. května (asi 120 m nad ústím Bystřice) a je novovybudovaná až do konca stavby, t. j. nad Ulicu Komenského. V úseku od Masarykovej ulice po Komenského ulicu sa koryto rozširuje po oboch stranách, vznikli nové bermy, v dôsledku čoho sa nevyhovujúce mosty v obidvoch uliciach nahradili novými vrátane dotknutých cestných križovaní.

Z ďalších etáp je najbližšie k výstavbe IV. etapa pod názvom „Morava, km 230,728 – 231,934 – přírode blízká protipovodňová opatření na pravém břehu a napojení levobřežního ramene“, ktorá realizuje opatrenia na zadržanie vody v území a v súčasnosti je vo fáze projektového riešenia. Realizácia sa predpokladá v rokoch 2023 až 2028 v závislosti od poskytnutia dotácie investorovi Povodí Moravy, s. p., Brno, a vysporiadania majetkovoprávnych vzťahov. Vo fáze predprojektovej prípravy je III. etapa, ktorá nadväzuje na zrealizovanú II. etapu, a to v úseku od mosta na Ulici Komenského až po ústie Trusovického potoka.

Obr. 4 Pohľad na rozostavané dielo v mieste ústia toku Bystřice do rieky Morava, vľavo hore výstavba mosta na Masarykovej ulici
Obr. 4 Pohľad na rozostavané dielo v mieste ústia toku Bystřice do rieky Morava, vľavo hore výstavba mosta na Masarykovej ulici | Zdroj: VÁHOSTAV-SK, a. s., obr. 1 a 5 použité so súhlasom Povodí Moravy, s. p., Brno

Obsahuje úpravu Trusovického potoka a úsek od jeho ústia do rieky Morava až po kríženie so železničnou traťou Olomouc – Praha a uzatváraciu hrádzu medzi Černovírem a Hejčínem vrátane stavidlového uzáveru na Mlýnskom potoku.

Objednávateľom stavby II. B etapy bolo Povodí Moravy, s. p., Brno, zhotoviteľom Společnost Morava, Olomouc, ktorú tvorili spoločnosť VÁHOSTAV-SK, a. s., Bratislava (člen združenia), spoločnosť INSTA CZ, s. r. o., Olomouc (člen združenia) a spoločnosť SILNICE GROUP, a. s., Praha (vedúci člen združenia). Realizačný projekt stavby pripravila spoločnosť Sweco Hydroprojekt, a. s., odštepný závod Brno.

Objektová skladba stavby pozostávala spolu zo 17 stavebných objektov, ktoré obsahovali ďalších 122 stavebných podobjektov a  časť obsahujúcu ostatné vedľajšie náklady. Stavebné náklady dosiahli  658 134 606,72 Kč bez DPH (28 005 727,95 eur bez DPH), realizácia trvala v súlade so zmluvnými podmienkami 55 mesiacov. Stavebné práce sa začali v apríli 2018 a boli ukončené v novembri 2022. Stavba bola skolaudovaná v decembri 2022.

Základný opis stavby a postup realizácie

Stavba sa nachádza v historickom centre mesta Olomouc, jej trasovanie vytvára existujúce koryto rieky Morava a profil existujúce brehy a mostné objekty. Hustú mestskú cestnú a električkovú dopravu prevádzali ponad rieku tri mosty, z ktorých dva bolo nevyhnutné odstrániť a nahradiť novými mostnými konštrukciami za účelom zvýšenia prietočnosti koryta na požadovaných 650 m3/s.

Základnou podmienkou realizácie stavby bolo zachovať z dvoch mostov vždy jeden funkčný z hľadiska udržania primeranej plynulosti dopravy v meste a zabezpečiť stály prechod pre chodcov v mieste obidvoch mostov. Tomu sa podriadil aj postup výstavby.

Ako prvý sa v apríli 2018 začal realizovať nový cestný most na Komenského ulici. Pred odstránením existujúceho mosta sa v jeho susedstve zriadila provizórna oceľová lávka pre chodcov, na ktorú boli dočasne preložené existujúce inžinierske siete ako plynovody, silnoprúdové a slaboprúdové rozvody. Zrealizovala sa aj prekládka kanalizačného zberača „D“ vrátane odľahčovacích komôr a prípojok.

Nový most tvorí integrovaná spojitá konštrukcia s tromi poľami s rozpätiami 11,80 + 33,40 + 10,15 m. Hlavné pole premosťuje rieku Morava a krajné polia bermy rozšíreného koryta. Nosnú konštrukciu tvorí monolitická doska z dodatočne predpätého železobetónu s konštantnou výškou 0,9 m a šírkou 22,5 m v nerozšírenej časti. Po vybudovaní mosta sa následne zrealizovali definitívne prekládky inžinierskych sietí, cestné križovatky a napojenia na priľahlé ulice. Súbežne prebiehali práce na rozšírení koryta a odťažení jeho dna, postupná výstavba beriem a úprava súvisiacich komunikácií.

Po spustení do skúšobnej prevádzky v decembri 2019 pre mestskú hromadnú dopravu a chodcov bol most kompletne sprejazdnený vo februári 2020. Od toho momentu bol možný začiatok výstavby druhého nového mosta na Masarykovej ulici. Keďže most prevádza cestnú aj električkovú dopravu, bola nutná úzka koordinácia postupu výstavby s Dopravným podnikom mesta Olomouc. Nosnú konštrukciu mosta tvoria hlavné oceľové pozdĺžne nosníky vystužené oblúkmi – v prvom poli iba pri vnútorných nosníkoch, v druhom poli pri obidvoch.

Obr. 3 Priečny rez PF 14 v km 234,719, úpravy protipovodňových múrov, beriem a dotknutých ulíc vrátane vyvolaných prekládok inžinierskych sietí
Obr. 3 Priečny rez PF 14 v km 234,719, úpravy protipovodňových múrov, beriem a dotknutých ulíc vrátane vyvolaných prekládok inžinierskych sietí | Zdroj: VÁHOSTAV-SK, a. s., obr. 1 a 5 použité so súhlasom Povodí Moravy, s. p., Brno

V druhom poli sú oblúky s pozdĺžnikmi spojené systémovými oceľovými závesmi s rektifikovateľnými koncovkami v rastri 2 m. Rozpätie polí je 14,2 + 38,3 m, celková dĺžka nosnej konštrukcie je 54,605 m. Oceľové pozdĺžniky a priečniky sú spriahnuté so železobetónovou doskou mostovky. Prvá polovica pôvodného mosta bola odstránená v apríli 2020, montáž nosnej oceľovej konštrukcie sa začala v septembri 2020 a bola ukončená výsunom mosta v decembri 2020. V apríli 2021 bol na ukončenej prvej polovici mosta umožnený prechod chodcov a odstránila sa druhá polovica mosta.

Súbežne sa realizovali prekládky inžinierskych sietí (vodovodov, plynovodov, silnoprúdových a slaboprúdových rozvodov), preložil sa kanalizačný zberač „D“, vykonalo sa nevyhnutné statické podchytenie budovy na Masarykovej ulici 8 a po ukončení mosta sa vybudovali aj definitívne cestné križovatky vrátane napojenia na priľahlé ulice a tiež prepojenie električkových tratí.

Celý most bol slávnostne spustený do prevádzky v júli 2022. Súbežne sa realizovali práce na bermách a úpravách koryta v mieste ulíc Šmeralova a Nábřeží a medzi obidvomi mostami. V spolupráci s mestom Olomouc bolo dokončené aj samotné ozelenenie obidvoch brehov rieky Morava v miestach dotknutých stavbou. Medzi poslednými objektmi stavby bola v novembri 2022 dokončená tzv. náplavka – 370 m dlhý a 12 m široký úsek vydláždený kamennou dlažbou na pravom brehu Moravy medzi mostami na Masarykovej a Komenského ulici, pomáhajúci bezpečne previesť prípadný povodňový prietok Moravy (obr. 3).

Záver

Zrealizovaním stavby „Morava, Olomouc – zvýšení kapacity koryta II. etapa B (č. akce 60756)“ sa dobudovala významná časť protipovodňovej ochrany mesta Olomouc v jeho historickom centre. Spoločne s I. a II. A etapou sa vytvoril súvislý úsek rieky Morava v dĺžke 3,2 km, odolávajúci povodni na úrovni 380-ročnej vody s prietočnosťou koryta do 650 m3/s.

Celková dĺžka všetkých vybudovaných protipovodňových múrov a hrádzí v II. B etape je 2 438 m. Ukončením stavby riadne a včas sa dosiahla bezprostredná ochrana asi 20 000 obyvateľov mesta a majetku v hodnote 3 miliárd Kč (127,6 milióna eur).

Stavba spĺňa prioritne ochrannú funkciu, ale má aj vysokú estetickú a spoločenskú funkciu. Vytvorili sa nové urbanisticky hodnotné priestory na oddych a relaxačné aktivity obyvateľov a návštevníkov mesta, ako sú náplavka na pravom brehu (obr. 5) alebo park a sústava chodníkov pozdĺž celej stavby, ktoré sú vhodne doplnené zeleňou a výhľadovými terasami, čiastočne realizované v súčinnosti so samotným mestom Olomouc.

Obr. 5 Pohľad na hotové dielo, v popredí nový most na Masarykovej ulici, pozdĺž rieky vľavo vidieť náplavku, vzadu nový most na Komenského ulici.
Obr. 5 Pohľad na hotové dielo, v popredí nový most na Masarykovej ulici, pozdĺž rieky vľavo vidieť náplavku, vzadu nový most na Komenského ulici. | Zdroj: VÁHOSTAV-SK, a. s., obr. 1 a 5 použité so súhlasom Povodí Moravy, s. p., Brno

Stavbu počas realizácie neobchádzali problémy. Pandémia Covid-19 spôsobila nárast ceny materiálov a problémy s nedostatkom kvalifikovanej pracovnej sily a materiálu na zabudovanie, čo sa prejavilo v závere stavby najmä v časovo napätých dodávkach opracovaného prírodného kameňa potrebného na realizáciu náplavky.

Takisto po povodni v roku 2020 museli byť práce načas prerušené. Združenie v súčinnosti s objednávateľom riešilo na dennej báze opatrenia na zabezpečenie plynulosti verejnej dopravy a na minimalizovanie negatívnych dosahov výstavby na životné prostredie a bežný život obyvateľov mesta.

To sú všetko skutočnosti, s ktorými sa zodpovedný zhotoviteľ, v tomto prípade Združenie, musí vedieť vysporiadať. Spomenuté a mnohé iné problémy stavby boli riešené a vyriešené vďaka konštruktívnej spolupráci objednávateľa, členov Združenia, projektanta, zástupcov mesta Olomouc a ostatných dotknutých strán.

S potešením a hrdosťou sme preto prijali správu z marca 2023, že stavba II. B etapy protipovodňovej ochrany mesta Olomouc získala ocenenie Vodohospodárska stavba roka 2022 v kategórii stavieb nad 50 miliónov Kč, ktoré slúžia na umelé vzdutie, zadržovanie a usmerňovanie povrchových vôd, ochranu pred škodlivými účinkami vôd, úpravu vodných pomerov alebo iné účely sledované zákonom o vodách.

Túto prestížnu súťaž vyhlásil Svaz vodního hospodářství ČR v spolupráci so Sdružením oboru vodovodů a kanalizací ČR pod záštitou ministra poľnohospodárstva a ministra životného prostredia ČR.

Vo vyhlásení súťaže sa uvádza, že základným kritériom na hodnotenie je komplexné posúdenie prínosov stavieb z hľadiska ich koncepčného, konštrukčného a architektonického riešenia, vodohospodárskych účinkov a technických a ekonomických parametrov, účinkov na ochranu životného prostredia a verejného zdravia, funkčnosti a spoľahlivosti prevádzky, využitia nových technológií a postupov najmä v oblasti ochrany životného prostredia a úspory energií, ako aj estetických a sociálnych účinkov. Cena je teda tejto významnej stavbe udelená plným právom.

TEXT: Ing. Mojmír Štefanec, obchodný riaditeľ divízie Slovensko spoločnosti VÁHOSTAV-SK, a. s., Bratislava.
FOTO: VÁHOSTAV-SK, a. s., obr. 1 a 5 použité so súhlasom Povodí Moravy, s. p., Brno

Zdroje:

  1. VÁHOSTAV-SK, a. s., Bratislava.
  2. Združenie „Společnost Morava, Olomouc“.
  3. DPS Dokumentácia pre realizáciu stavby, ktorú vypracoval Sweco Hydroprojekt a. s., OZ Brno.
  4. www.pmo.cz; www.protipovodnovaopatreni.olomouc.eu; www.sovak.cz.

Článok bol uverejnený v časopise IS 2/2023