Barrandovský most po ukončení prvej etapy opráv

Rekonštrukcia už bola nutná, veď Barrandovskému mostu ťahá na päťdesiatku

Barrandovský most patrí medzi najvyťaženejšie dopravné tepny v Českej republike. Denne po ňom prejde 140-tisíc vozidiel. Most bol vybudovaný v 80. rokoch 20. storočia a jeho technický stav si už vyžiadal kompletnú rekonštrukciu.

Vzhľadom na dôležitosť dopravného prepojenia nie je možné most úplne uzavrieť. Rekonštrukcia je rozplánovaná do štyroch etáp počas štyroch rokov (2022 až 2025) tak, aby nevyhnutné dopravné obmedzenia prebiehali iba v letných obdobiach, keď je dopravná premávka najmenšia.

Prvá etapa

Spoločnosť PORR, a. s., začala s prvou etapou rekonštrukcie 16. mája v tomto roku a ukončila ju 17. októbra. Počas prvej etapy spoločnosť odstránila hornú vozovkovú vrstvu až po nosnú konštrukciu, zrealizovala novú izoláciu, výmenu mostných ložísk a dilatačných záverov, reinjektáciu existujúcich predpínacích lán a doplnenie dodatočných predpínacích lán.

Pri odstraňovaní hornej vrstvy vozovky sa ukázali prvé odchýlky a zmeny, ktoré sa počas prípravných a projektových prác nedali predvídať ani odhaliť, a optimálne riešenie bolo potrebné nájsť operatívne. Jedným z príkladov bolo zistenie väčšej hrúbky asfaltových vrstiev na moste, ako sa uvádzalo v súťažných podkladoch. Hrúbka asfaltovej vrstvy bola miestami až 30 cm, pričom predpokladaná hrúbka bola 13 cm.

Odstránenie hornej vrstvy vozovky
Odstránenie hornej vrstvy vozovky | Zdroj: PORR

Bolo preto potrebné navrhnúť upravenú niveletu vozovky a skladbu jej vyrovnávania. Zadávateľ v spolupráci s odborníkmi z ČVUT v Prahe navrhol ako najvhodnejšie technické riešenie použitie vysokopevnostného betónu s rozptýlenou výstužou (UHPFRC).

Ide o inovatívnu modernú technológiu, ktorá sa v takomto rozsahu použila v Českej republike prvýkrát. Pridanou hodnotou použitia tejto inovácie je zvýšenie nosnosti a zaťažiteľnosti mosta.

Doplnenie predpínacích lán
Doplnenie predpínacích lán | Zdroj: PORR

Ďalšou významnou odchýlkou od súťažných podkladov bolo veľmi husté uloženie výstuže v priečnikoch mosta. Zároveň bola niekde umiestnená v inej polohe, ako sa uvádza v archívnej projektovej dokumentácii.

Pri vŕtaní otvorov pre nové oceľové predpínacie laná v priečnych nosníkoch mosta tak hrozilo riziko poškodenia tejto výstuže, preto bolo potrebné zvoliť dôkladne naplánovaný a opatrný postup s pravidelnou kontrolou vŕtania každých 30 cm. Niektoré vrty nebolo možné v pôvodnej polohe vôbec uskutočniť.

Neoddeliteľnou súčasťou rekonštrukcie mosta je aj Strakonická rampa. Pôvodná rampa bola zbúraná a vybudovala sa nová, vďaka čomu bola opravená a spevnená južná časť mosta.

Výstavba Strakonickej rampy
Výstavba Strakonickej rampy | Zdroj: PORR

Použitie vysokohodnotného drátkobetónu UHPFRC

Expertný riešiteľský tím ČVUT Praha vyvinul pre potrebu rekonštrukcie (vyrovnávky mostovky Barrandovského mosta) unikátny vysokohodnotný drátkobetón UHPFRC (Ultra High Performance Fibre Reinforced Concrete), označený v zmysle ČSN EN 206+A2, ČSN P 73 2404 a TN TBG MTS 2019 UHPC obchodným názvom TOPCRETE
– C110; X0, XC1-4, XD1-3, XF1-4, XA1, XA2-3 (CZ, F.1.1), XM1(CZ, F.2)-Cl 0,2; SF1; Dmax 4 mm.

Pevnosť v ťahu pri ohybe fR1k > 20  MPa, maximálny priesak v zmysle ČSN EN 12  390-8 je 20 mm; odolnosť proti mrazu a CHRL v zmysle ČSN 73 1326 je C/75/1000.
Spracovateľnosť čerstvého betónu meraná rozliatím v zmysle EN 12350-8 Skúšanie čerstvého betónu bola 550 – 650 mm.

Receptúra a technologický postup ukladania a ošetrovania boli navrhnuté podľa ustanovení Technických pravidiel Českej betonárskej spoločnosti 07 – UHPC.
Betón sa vyrábal v certifikovanej výrobni vzdialenej 20 km od staveniska, ktorá vyrábala výlučne tento druh betónu, aby bola zaručená stabilná kvalita.
Predpokladané množstvo 430 m3 uloženého UHPFRC je doteraz najrozsiahlejšou realizáciou v Česku a na Slovensku.

Pri betonáži sa použilo atypické debnenie pozostávajúce z drevených a polystyrénových prvkov doplnených stavebným rezivom. Ako výstuž sa použila kari sieť (oceľ B500A) a kotevné tŕne.Podklad pod UHPFRC bol otryskaný na neporušený kvalitný pôvodný betón. Následne sa vykonalo akustické trasovanie a realizovali sa štandardné odtrhové skúšky podkladu.

 Betonáž UHPFRC
Betonáž UHPFRC | Zdroj: PORR

Pred položením bol povrch dostatočne zvlhčený – minimálne 2 hod. pred začatím betonáže. UHPFRC sa ukladal priamo do pripraveného debnenia bez použitia adhézneho mostíka. Finálny povrch sa upravil pomocou posuvnej vibračnej lišty s pojazdom po debnení.

Ošetrenie sa vykonalo okamžite po ručnom zahladení pomocou uzatváracieho postreku a následného prekrytia fóliou. Najväčší rozsah skúšok sa vykonával na betonárni, priamo na stavbe sa merala konzistencia a odoberali sa vzorky na pevnosť v tlaku. Výsledky 28-dňových pevností v tlaku na valcoch s rozmerom 100 × 200 mm sa pohybovali v rozmedzí od 123 do 131 MPa.

Barrandovský most
Barrandovský most | Zdroj: PORR

Záver

Hľadanie riešení pri všetkých zmenách a odchýlkach a ich realizácia si vyžiadali nielen zvýšené nasadenie všetkých zúčastnených, ale spolu s nevyhnutným kompletným prepracovaním harmonogramu nadväzujúcich činností viedli aj k mediálne široko komentovanému časovému posunu ukončenia tejto etapy.

Vďaka obrovskému nasadeniu všetkých sa však podarilo toto predĺženie termínu obmedziť na najkratší možný čas. A na jar 2023 pokračovať s druhou etapou! Ani v úvode roka však 2024 opravné práce neutíchajú. Na moste sa opäť pracuje.

TEXT A FOTO: PORR

Článok bol uverejnený v časopise IS 6/2022