Budovy majú v energetickej politike EÚ kľučovú úlohu
V tomto článku vám predstavíme významnú osobnosť medzinárodnej scény – pani Pirjo-Liisu Koskimäki, ktorá je jednou z najvplyvnejších funkcionárok v Európskej komisii v oblasti energetickej hospodárnosti budov.
Pirjo-Liisa Koskimäki sa podieľa na určovaní politiky v oblasti energetiky a dopravy. Od začiatku roka 2008 je na čele zložky zameranej na energetickú efektívnosť v DG TREN (Generálne riaditeľstvo pre energetiku a dopravu), ktorá zodpovedá za rozvoj politiky a legislatívy v otázkach týkajúcich sa energie a dopravných problémov v EÚ. Je zodpovedná za najdôležitejšie smernice týkajúce sa energetickej hospodárnosti budov, čiže za smernicu o energetickej hospodárnosti budov, smernicu o energetických službách alebo smernicu o kombinovanej výrobe tepla a elektrickej energie. Pirjo-Liisa Koskimäki zodpovedá aj za OPET siete pre energetické informácie a ich šírenie. Pripravila Bielu knihu o dopravnej politike a pracuje ako vedúca oddelenia pre životné prostredie.
Pirjo-Liisa Koskimäki, MSc, (Eng) je absolventkou Technickej univerzity v Helsinkách (Fínsko) v odbore vykurovanie, vetranie a klimatizácia. Pred prijatím funkcie v Bruseli pracovala na ministerstve obchodu a priemyslu vo Fínsku, kde stála na čele úradu pre energetické využitie. Pracovala tiež pre rôzne organizácie, vrátane Fínskeho centra pre energetické informácie a ich šírenie (Motiva). V roku 1996 sa Pirjo-Liisa Koskimäki presťahovala do Bruselu, aby pracovala v Európskej komisii, kde posledných dvanásť rokov pôsobila na rozličných pozíciách. Stratégiou Európskej komisie je totiž obmieňanie (pohyb) pracovníkov na rozličných pozíciách s cieľom vzdelávania v oblasti riešenia komplikovaných úloh komisie, čo je dôležité pre ich budúci postup. |
Ako vyzerá vaša práca v komisii?
Práca v komisii je náročná, s množstvom medzinárodných kontaktov. Dôležité je pritom počúvať názory členských štátov a zúčastnených strán a brať do úvahy všetky súvisiace aspekty. Neodmysliteľnou súčasťou mojej práce je nájsť riešenia a politiku prijateľnú pre všetkých. Treba na to veľa diplomacie a pochopenia rôznych kultúr. Na mojom oddelení je hlavným jazykom angličtina. Aj návrhy politických línií a právnych predpisov, memorandá či prejavy pre nášho komisára sa píšu v anglickom jazyku. S kolegami používame francúzštinu a iné jazyky v závislosti od situácie. Osemnásť zamestnancov na mojom oddelení pochádza z dvanástich rôznych krajín. Ide o výhodu, pretože stavebníctvo má veľmi tesné spojenie s miestnou kultúrou.
Rozdiely v technológii výstavby, klíme a v práve sa musia pri vytváraní európskej politiky a predpisov zvážiť.
Najdôležitejšou súčasťou mojej práce je príprava nových právnych predpisov a sledovanie implementácie existujúcich politík a právnych predpisov. Administratívne práce a procesy tiež zaberajú značnú časť môjho času, ale čítam a schvaľujem všetky dokumenty, ktoré opúšťajú moje oddelenie. Podľa zásad komisie som zodpovedná za všetky materiály zasielané z môjho oddelenia.
V malej krajine, ako je Fínsko, kde ste pracovali v minulosti, je rozhodovanie rýchle a veci sa aj rýchlo hýbu vpred. Ako je to v komisii?
V malej krajine je rozhodovanie rýchlejšie ako v komisii, pretože väčšina zúčastnených sa navzájom pozná a ich počet je obmedzený. V Európskej únii sa musia prijímať rôzne názory a rešpektovať kultúrne rozdiely, ktoré treba začleniť do konečného rozhodnutia. Komisia je tiež v mnohých ohľadoch organizáciou, kde sa významne prejavuje hospodárska súťaž. Človek musí byť schopný zdôvodniť a obhájiť svoje vlastné stanoviská a návrhy a tiež byť ochotný rokovať medzi alternatívami. Táto práca je naozaj náročná a zaujímavá, vyžaduje dlhodobý proces učenia a chápania spôsobov komunikácie v rôznych kultúrach.
Tlak smerovaný na efektívnejšie využívanie energie pochádza z politiky komisie. Jej predseda José Barroso definuje vo svojom programe efektívnu politiku v oblasti energetiky a zmeny klímy ako jeden z najdôležitejších cieľov. Zatiaľ posledný balík opatrení v oblasti energetiky a zmeny klímy bol spolu s akčným plánom uverejnený v januári 2008 (pozn. redakcie: rozhovor vznikol ešte pred schválením ďalšieho balíka v decembri 2008). Cieľom je znížiť emisie skleníkových plynov o 20 %, zvýšiť efektivitu využívania energie o 20 % a zvýšiť podiel obnoviteľných zdrojov energie až na 20 % z celkovej primárnej energie.
Dosiahnutie tohto cieľa si vyžaduje opatrenia v mnohých oblastiach. Legislatívne opatrenia nie sú dostatočné a sú potrebné ďalšie opatrenia ako napr. financovanie, rôzne stimuly, prenos informácií či motivácia a pod.
Moje oddelenie zodpovedá za takmer všetky právne predpisy v oblasti energetickej efektívnosti a hlavne za koordináciu činností súvisiacich s energetickou efektívnosťou. Výnimkou sú smernice týkajúce sa energetickej efektívnosti výrobkov, ako je ekodizajn výrobkov využívajúcich energiu a smernica o energetickom označovaní domácich spotrebičov.
Okrem legislatívnych úloh pracuje moje oddelenie aj s ďalšími stratégiami, ktoré sa týkajú zlepšenia energetickej efektívnosti. Patrí sem vývoj ekonomickej dotácie na zlepšenie energetickej efektívnosti. Zisťujeme napríklad možnosť získania vyššej finančnej podpory zo štrukturálnych a kohéznych fondov na zlepšenie energetickej efektívnosti a tiež možnosť využitia dane z pridanej hodnoty (DPH) na zlepšenie energetickej efektívnosti.
Európska komisia odhaduje, že zlepšenie energetického využitia budov predstavuje významný potenciál úspor energie v Európe. Ekonomicky realizovateľný potenciál úspor energie v obytných budovách sa odhaduje na 27 % a v ostatných budovách dokonca až na 30 %. Komisia už nejaký čas pracuje na obnove súčasnej smernice o energetickej hospodárnosti budov (EPBD). Implementácia tejto smernice sa v členských štátoch sledovala pomocou rôznych metód. Dôležitými prostriedkami sú kooperačné skupiny medzi členskými štátmi, realizuje sa tzv. zladené konanie na podporu transpozície a implementácie EPBD ako aj Platforma budov. Niektoré informačné dokumenty týkajúce sa národnej implementácie EPBD a súhrny zavedení jednotlivých pravidiel (zákonov) v členských štátoch sú k dispozícii na internetovej stránke www.buildingsplatform.eu. Mnohé z týchto informačných dokumentov sú k dispozícii v niekoľkých jazykoch. |
Európska komisia odhaduje, že zlepšenie energetického využitia budov predstavuje významný potenciál úspor energie v Európe…
Komisia v súčasnosti pripravuje nový rozsiahly energeticko-klimatický balík s akčným plánom. K balíku patrí aj prepracovanie smernice o energetickej hospodárnosti budov (pozn. redakcie: nový energeticko-klimatický balík bol prijatý 17. decembra 2008).
Štruktúra prepracovanej EPBD (Energy Performance of Buildings Directive) ostane rovnaká, našim cieľom je novú smernicu objasniť a zjednodušiť. Musí sa zlepšiť najmä kvalita a vplyv energetických certifikátov vrátane kontrol v súvislosti s certifikátmi. Kontroly kotlov a klimatizácie sa tiež musia posilniť. Vzhľadom na to, že najväčší potenciál úspor energie je v stavebnom fonde, možno znížiť súčasný limit podlahovej plochy 1 000 m2, ktorý v súčasnosti zbavuje prevažnú časť stavby povinnosti zlepšiť energetickú efektívnosť.
V prepracovanej smernici sa nebudú uvádzať žiadne technické číselné hodnoty. Cieľom je zjednotiť metódy, podporovať porovnania s inými krajinami a vykonávať benchmarkingové štúdie. Náklady na tieto opatrenia sa určia s ohľadom na náklady životného cyklu. Cieľom je znížiť využitie primárnej energie, čo vedie k zmenšeniu množstva skleníkových plynov.
Spomínali ste, že pri príprave nových smerníc je pre Komisiu dôležité poznať názory členských štátov a zúčastnených strán. Verejná diskusia o novej smernici sa začala v januári 2008 na seminári, na ktorom sa zúčastnili predstavitelia všetkých členských štátov aj predstavitelia zúčastnených strán, vrátane stavebného priemyslu, vlastníkov stavieb, dodávateľov, REHVY a mnoho ďalších.
Dokonca sa zozbierali aj širšie vstupy z priemyslu, organizácií a občanov, ktoré dostali názov „verejné konzultácie“. Komisia pripravila dotazník týkajúci sa rozvoja EPBD a publikovala ho v júni 2008. Dostala 256 odpovedí, najmä z priemyselných organizácií, spolkov a ďalších zainteresovaných strán. Dostali sme aj veľa návrhov týkajúcich sa obsahu tejto smernice, predovšetkým formulácie jednotlivých odsekov, a to najmä z priemyselných organizácií – ani nie tak z členských štátov.
Ako je to s ďalšími dôležitými smernicami týkajúcimi sa energie?
Smernica o energetickej účinnosti konečného využitia energie a energetických službách bola prijatá v apríli 2006. Jej cieľom bolo urýchliť uchovávanie energie v sektoroch, kde sa nevyužíva obchodovanie s emisnými limitmi. Veľmi jasne definuje ciele na zachovanie energie. Členské štáty prijmú a budú sa usilovať o celkové národné indikatívne úspory energie vo výške 9 % pre deviaty rok uplatňovania tejto smernice. Najdôležitejšou súčasťou smernice o energetických službách je povinnosť členských štátov pripraviť národné akčné plány pre energetickú efektívnosť, ktoré pojednávajú o dosiahnutých energetických úsporách a prijatých opatreniach. Prvé plány sa očakávali v júni 2007. Ďalší súbor národných správ sa musí predložiť komisii v júni 2011. Tieto plány sú dôležitými prostriedkami na sledovanie národných cieľov v oblasti úspor energie. Úloha týchto plánov bude ešte narastať, keď bude komisia sledovať spôsob, akým sa národné ciele dosiahli.
Aj vývoj právnych predpisov na zvýšenie kombinovanej výroby elektriny a tepla patrí do môjho oddelenia. Cieľom komisie je zdvojnásobiť podiel výroby elektriny z kombinovanej výroby tepla a elektrickej energie na 18 %. Smernica o podpore kogenerácie založenej na dopyte po využiteľnom teple na vnútornom trhu s energiou bola schválená v roku 2004. V tejto chvíli sme pred konečným rozhodnutím komisie ako vypočítať podiel elektrickej energie z kombinovanej výroby elektriny a tepla.
Popri výkone vašej práce ste populárnou hovorkyňou v celej Európe, boli ste tiež hlavnou hovorkyňou na poslednom valnom zhromaždení REHVA v Berlíne.
Dostávam toľko pozvánok, že, žiaľ, nemôžem prijať všetky, hoci je pre moju prácu veľmi užitočné cestovať a počúvať stanoviská rôznych organizácií, priemyselných odvetví a ďalších zainteresovaných strán. Najbližšie veľké diskusné fórum, ktoré komisia organizuje, je každoročný Európsky týždeň trvalo udržateľnej energie v dňoch 9. až 13. februára 2009. Počas tohto týždňa sa v budovách komisie v Bruseli organizuje niekoľko seminárov a fór, pričom podujatia sú otvorené pre každého, všetkých pozývam.
Národné akčné plány energetickej efektívnosti sú dostupné na webovej stránke http://ec.europa.eu/energy/demand/legislation/end_use_en.htm Informačnou stránkou o zavedení smernice o energetickej hospodárnosti budov je webová stránka (www.buldingsplatform.eu). Program a podmienky registrácie na Európsky týždeň trvalo udržateľnej energie (9. až 13. februára 2009) sa nachádza na webovej stránke www.eusew.eu. |
(sf)
Rozhovor vznikol pod vedením Olli Seppänena, generálneho tajomníka spoločnosti REHVA a nadväzuje na prejav Pirjo-Liisy Koskimäki na valnom zhromaždení REHVA v Berlíne v apríli 2008.
Foto: Dano Veselský, Robert Freund
Článok bol uverejnený v časopise TZB HAUSTECHNIK.