stary most diplomovy projekt roberta bakytu
Galéria(5)

Starý most: Diplomový projekt Róberta Bakytu

Reálne zadania sú najlepšou školou, kde sa študenti najviac naučia aj najviac ukážu, čo vedia. Diplomovou prácou predstavil Róbert Bakyta z Katedry architektúry Stavebnej fakulty STU v Bratislave svoj pohľad na Starý most v Bratislave.

7 big image
11 big image
66 big image
stary most diplomovy projekt roberta bakytu 6768 big image
Hodnotenie vedúceho diplomovej práce
Ing. arch. Pavol Paňák: „Nie je veľa takých architektonických úloh, kde je konštrukcia, funkcia a forma spravidla nevyhnutne integrovaná do jedného nedeliteľného zjavu. Takých úloh, kde konštrukčný koncept je určujúcim rozhodnutím o výslednej podobe. Nevyhnutná logika takéhoto konceptu je podmienkou pravdivosti a čitateľnosti krásy mosta. Práve takéto primárne vlastnosti majú najmä tie slávne svetové mosty, ktoré obdivujeme. A je jedno, či ide o veľkolepé premostenia, ktoré sa stávajú neoddeliteľnou súčasťou siluety krajinnej či mestskej panorámy, alebo o nenápadné mosty sústavy mestských kanálov, peších lávok, alebo o súčasti hustej mestskej dopravnej osnovy. Možno práve takéto nie bežné okolnosti zaraďujú návrh mosta medzi zriedkavé úlohy ambiciózneho tvorcu. Práve uhádnutá vzájomná úmera konštrukčnej logiky a podielu dizajnérskej ambície zároveň je tým najcennejším na diplomovom projekte Róberta Bakytu. To je črta, ktorá je v tejto dobe silných formálnych výbojov a nadradenej expresivity súčasných architektonických prúdov osobitne cenná. Jeho most je novou architektúrou a zároveň naznačuje isté črty toho predchádzajúceho, predvojnového, ktorý desaťročia spoluvytváral identitu bratislavskej dunajskej panorámy. Táto črta kontinuity zjavu dávno zaniknutého v zreteľne novom tvare bez ­naivného historizovania či nepatričnej citácie predchádzajúceho je mi osobne sympatická.

Vedením peších trás v siluete dominujúceho oblúka je tento most zároveň promenádnym mostom ponúkajúcim nerušený výhľad na siluetu oboch nábreží, ale aj diaľkové výhľady do širšieho krajinného kontextu. Most Róberta Bakytu by bol svojím výtvarno-konštrukčným konceptom výbornou súčasťou mozaiky bratislavských mostov.“

Róbert Bakyta
o svojom projekte

„Hľadal som vhodnú mieru intervencie a dôležitá bola aj konštrukčná logika a odkaz na pôvodný most Františka Jozefa a dnešnú jestvujúcu konštrukciu. Nezanedbateľným kritériom bola priehľadnosť konštrukcie aj výhľady ponúkané chodcom, cyklistom, cestujúcim v električke či v aute. Horné pásy priehradovej konštrukcie využívam ako lávky pre peších.

Oceľová konštrukcia je na riešenom mieste dokonale zažitá a tento typ je vhodný z hľadiska zaťaženia kamenných pilierov, ktoré vo svojom návrhu ponechávam. Figúra vytvorená z priehradovej oceľovej konštrukcie mení svoju výšku v závislosti od kompozično-prevádzkových parametrov. V istom mieste funguje ako prostý nosník. Konštrukcia na svoje miesta uloženia reaguje zmenami rytmu diagonál, ktoré sú čitateľné z bočných pohľadov. Tým zároveň parafrázuje pôvodné členenie oboch starých mostov. Úroveň spodnej mostovky je oproti pôvodnej nivelete zdvihnutá, aby sa zväčšil plavebný gabarit. Nová konštrukcia dosadá na oceľové vidlice a až prostredníctvom nich na pôvodné kamenné piliere. Uloženie na vidlice je zámerné, jasne identifikujú obdobie pôvodu. Zároveň som sa týmto spôsobom pokúsil vytvoriť citlivé spojenie novej konštrukcie a starých podpier. Kompozícia je tvorená dvoma oblúkmi, ktoré sa akoby pretínajú vo dvoch bodoch. Spodný oblúk má vzopätie 2 m. Druhý oblúk, ktorý sa javí v pohľade od hladiny Dunaja tiež jednoducho, je zložitejšieho charakteru a s väčším vzopätím prekonáva výšku približne 14 m. Začína 5 m pod úrovňou mostovky na začiatku kompozície a pokračuje až po vyvýšenie nad spodný oblúk, asi 6 m v strede, kde sa oblúky z oboch strán mosta spájajú do krčka. Toto miesto vytvára najcennejšiu plochu z hľadiska výhľadu na obe nábrežia a ostatné dominanty mesta.

Konštrukciu mosta autor konzultoval s Ing. Tomášom Živnerom, PhD. z Katedry kovových a drevených konštrukcií SvF STU. Priehradový spojitý trámový most so spodnou ortotropnou mostovkou v troch stredných poliach tvorí trojuholníkovú sústavu bez podružných zvislíc. V strednom poli je priečny rez uzatvorený priehradovým stužením. Pás krajných polí je kotvený do základového bloku, mimo­úrovňovo vzhľadom na mostovku. Konštrukčná výška od spodnej hrany dolného profilu po vrchnú hranu horného profilu je 7 650 mm. Celková dĺžka mosta je 459 590 mm.“ 

TEXT: RED
DOKUMENTÁCIA: RÓBERT BAKYTA

Článok bol uverejnený v časopise ASB.