Projektová integrácia auditu bezpečnosti cestnej premávky
Regionálna kancelária pre program JASPERS pomáha dvanástim stredoeurópskym a východoeurópskym členským štátom EÚ pri príprave hlavných projektov, ktoré budú predložené na financovanie z grantov štrukturálneho a kohézneho fondu. Cieľom je zvýšiť množstvo a kvalitu projektov, ktoré sa odošlú na schválenie do útvarov Európskej komisie (EÚ). Táto bezplatná pomoc je zameraná na urýchlenie čerpania financií z dostupných fondov.
Pôsobivý hospodársky rozvoj v Českej republike a na Slovensku viedol v posledných dvoch desaťročiach k rýchlemu nárastu počtu vlastníkov osobných automobilov a zhusteniu cestnej premávky. Bohužiaľ, alarmujúco sa zvýšil tiež počet zranených a usmrtených osôb pri dopravných nehodách, aj keď v posledných desiatich rokoch sa české a slovenské úrady intenzívne venovali riešeniu týchto negatívnych vedľajších účinkov.
Bezpečnostné opatrenia na cestách
Bezpečnostný audit je jedným z niekoľkých dôležitých opatrení slúžiacich na účinné zlepšenie bezpečnosti na cestnej sieti. K iným opatreniam, z ktorých ťaží Česká republika a Slovensko, patria:
- posilnenie kontroly dopravnej polície – rýchlosť, alkohol, bezpečnostné pásy atď.,
- inteligentný dopravný systém (informačný systém, upozornenia na dopravné kolóny, výstraha pred zlými poveternostnými podmienkami),
- vzdelávanie mladých študentov na školách,
- zbieranie a spracovanie údajov z nehôd (dôležité pri rozhodovaní o cieľových opatreniach),
- projekty úsekov častých nehôd (zlepšenie cestnej infraštruktúry s najvyššou mierou dopravných nehôd),
- informačná kampaň (TV, tlač, rádio, internet, školy, bilbordy atď.),
- zlepšenie bezpečnosti vozidiel (airbagy, nárazové skúšky, iné bezpečnostné technológie).
Čo je audit bezpečnosti cestnej premávky
Audit bezpečnosti cestnej premávky (ABCP) je preventívna činnosť zameraná na tvorbu nového, čo najbezpečnejšieho projektu, s čo najväčším dôrazom na bezpečnosť cestnej premávky.
Audit je nezávislé posúdenie projektu kvalifikovaným cestným inžinierom s praxou v oblasti projektovania ciest, analýzy nehôd a bezpečnostných opatrení. Audítor poukáže na potenciálne bezpečnostné problémy a pre každý zistený problém odporučí bezpečnejšie riešenie. Vyžaduje sa, aby audítor kvôli nezávislosti sám nebol zapojený do vývoja a konštrukcie projektu.
Audit si zvyčajne vyžiada projektant. O výsledku auditu upovedomuje audítor projektanta, ktorý následne zahrnie do projektu zmeny navrhnuté audítorom. Audítor tento aktualizovaný návrh posúdi a po dokončení schváli. V prípade nezhody je informovaný klient, ktorý rozhoduje ďalej. Aby bol audit skutočne nezávislý, je dôležité, aby cestný orgán stanovil jasné postupy a správne rozdelil úlohy. V niektorých krajinách bezpečnostný audit obstaráva priamo klient.
Riadny audit bezpečnosti cestnej premávky môže zabrániť úmrtiam alebo ťažkým zraneniam na cestách. Navyše je lacnejšie a jednoduchšie opraviť projekt na rysovacej doske, ako po dokončení stavby.
Audit bezpečnosti cestnej premávky nenahrádza existujúce projektové posudky miestnej dopravnej polície, takisto ani žiadne iné kontroly kvality, ktoré už sú súčasťou riadenia kvality projektu. Bezpečnostný audit by sa však mal stať neoddeliteľnou súčasťou systému riadenia kvality cestného úradu.
Audit bezpečnosti cestnej premávky na nových cestách
Nezávislá bezpečnostná kontrola zameraná na využitie zhromaždených skúseností v oblasti bezpečnosti cestnej premávky. Využíva sa ako prevencia nehôd pri navrhovaní novej infraštruktúry alebo na rehabilitačné práce. |
Inšpekcie bezpečnosti cestnej premávky a eliminovanie miest častých nehôd
Vyšetrovanie nehôd a prieskum bezpečnosti, po ktorom nasleduje fáza zdokonaľovania. Používa sa ako liek na existujúce cestné siete s cieľom zvýšiť bezpečnosť na cestách na základe aktuálneho stavu bezpečnosti. |
Kto je audítor
Audítor je zvyčajne služobne starší dopravný inžinier so skúsenosťami v projektovaní ciest, v analýze nehôd a bezpečnostných opatrení. Inžinier/inžinierka má pravdepodobne takisto skúsenosti s identifikovaním miest častých dopravných nehôd a s rekonštrukčnými projektmi zameranými na zlepšenie bezpečnosti cestnej premávky. Audítor musí mať ukončený kurz auditu bezpečnosti cestnej premávky, ktorý poskytuje štátny dopravný orgán alebo technická univerzita. Audítor/audítorka zvyčajne pracuje v štátnej dopravnej alebo obecnej dopravnej správe, alebo v súkromnej stavebnej poradenskej spoločnosti. V niektorých prípadoch audítori pracujú ako dôstojníci dopravnej polície. Vypracovanie auditu zvyčajne nie je na plný úväzok, ale len jednou z mnohých úloh profesionála cestného inžinierstva.
V čom spočíva práca audítora
Audítor kontroluje návrh projektu z čisto bezpečnostného hľadiska na rozdiel od tvorcov projektu, ktorí musia vziať do úvahy rôzne aspekty, ako sú konštrukčné normy, projektové hospodárstvo, verejná mienka atď. Úlohou audítora je zabezpečiť, aby bol vplyv na prevádzku podľa projektu čo najbezpečnejší. Audítor by mal mať prehľad o najnovších výsledkoch výskumu a know-how v oblasti bezpečnosti cestnej premávky. Konštrukčné normy nie sú často aktualizované a nemusia brať do úvahy všetky bezpečnostné otázky, ale chápu sa ako minimálne požiadavky. Audítor napomáha k zlepšeniu návrhu z hľadiska bezpečnosti a kontroly projektu v súvislosti s prekážkami vo výhľade, strmými bočnými svahmi, cestami a odpočívadlami bez prekážok, ochrannými zábradliami pozdĺž nábreží, upravovaním zakončení zábradlí (redukcia zrážok), stĺpmi osvetlenia, značením nebezpečných zákrut, opravami chybného dopravného značenia. Audítor sa snaží zabezpečiť, aby bola cesta čo najvyhovujúcejšia, čo znamená, aby v prípade nehody následky spôsobené prvkami cestnej premávky boli minimálne.
V akej fáze sa vykonáva audit
Bezpečnostný audit sa môže vykonať vo fázach projektu uvedených v tab. 1:
Je zrejmé, že bezpečnostné audity vo fázach 1, 2 a 3 pred konštrukciou sú tie, ktoré môžu z pohľadu nákladov najefektívnejšie zvýšiť bezpečnosť. Pri veľkých projektoch sa odporúča vykonať bezpečnostný audit v niekoľkých fázach, pričom na malé projekty by mal byť postačujúci audit v jednej alebo v dvoch fázach (pozri príklady 1 a 2).
Tab. 1 Fázy projektu, v ktorých sa môže vykonať bezpečnostný audit
Zdroj: Manual of Road Safety Audit, Danish Road Directorate, 1997
Príklad 1 – Na fotografii vpravo je zobrazená križovatka č. 1 so zlou viditeľnosťou. Audítorove odporúčania prišli v tomto prípade neskoro. Namiesto toho majiteľ cesty umiestnil na vozovku dopravné značky upozorňujúce na nebezpečné križovatky a obmedzenie rýchlosti na 60 km/h. V pozadí je viditeľné dopravné značenie. |
Príklad 1: Mimoúrovňová križovatka medzi obchvatom a miestnou cestnou sieťou. Poznámky audítora by mohli zahŕňať tieto body:
Príklad 2, problém 1 – Aj v tomto prípade bol projekt navrhnutý bez auditu, čo viedlo k ideálnej situácii vysokého rizika križovatky štyroch ciest. |
Príklad 2: Mimoúrovňové križovatky medzi rýchlostnými cestami a miestnymi komunikáciami. Poznámky audítora o bezpečnosti by mohli zahŕňať okrem iných tieto body:
Je cena auditu bezpečnosti cestnej premávky efektívna?
Náklady na ABCP sa môžu výrazne líšiť v závislosti od zložitosti projektu. Ak má projekt niekoľko križovatiek s vysokou úrovňou zmiešanej premávky (vozidlá, cyklistov a chodcov), audítor potrebuje viac času než pri jednoduchom projekte. V priemere sa náklady na bezpečnostný audit pohybujú pri projektových nákladoch v rozsahu 1 – 4 % a pri nákladoch na výstavbu 0,25 %. Bezpečnostný audit veľkých a veľmi nákladných diaľničných projektov býva relatívne lacnejší ako pri menších projektoch.
Štúdie z Veľkej Británie, Nemecka a Dánska naznačujú, že audit bezpečnosti cestnej premávky je nákladovo veľmi efektívnym opatrením. Tieto štúdie porovnávali bezpečnosť cestnej premávky v nových projektoch s vykonaním a tiež bez vykonania auditu bezpečnosti cestnej premávky. Na základe štúdií sa prišlo k záveru, že vo všetkých projektoch, kde sa vykonal bezpečnostný audit, bol počet nehôd oveľa nižší, než v projektoch, kde sa žiaden bezpečnostný audit nevykonal.
Bezpečnostný audit, ak je dobre naplánovaný a pripravený, nemusí vždy znamenať oneskorenie alebo predĺženie fázy návrhu. Jeho dĺžka závisí od zložitosti projektu. Väčšinou by sa mal audit cestného projektu vykonať za dva až päť dní a pri zložitejších projektoch sa môže jeho trvanie predĺžiť až na niekoľko týždňov.
Audit bezpečnosti cestnej premávky v ČR a SR
Vývoj auditu bezpečnosti cestnej premávky v Českej republike bol do značnej miery riadený Centrom dopravného výskumu (CDV) v pôsobnosti Ministerstva dopravy. Školenia a vývoj audítorských postupov v českom kontexte vykonáva CDV. K dnešnému dňu bolo vyškolených viac ako 50 bezpečnostných audítorov. Sú to inžinieri zamestnaní v poradenských spoločnostiach, na Riaditeľstve ciest a diaľnic alebo obecných cestných úradoch.
Na Slovensku poverilo Ministerstvo dopravy, výstavby a regionálneho rozvoja vypracovaním auditu bezpečnosti cestnej premávky, manuálu a školeniami bezpečnostných audítorov Výskumný ústav dopravný, a. s., v Žiline.
V Českej republike sa audit bezpečnosti cestnej premávky doteraz vykonával dobrovoľne a počet auditov na nových cestných investičných alebo rekonštrukčných projektoch bol obmedzený. Niektorí investori (cestné orgány) sú skeptickí, pokiaľ ide o užitočnosť ABCP. Na Slovensku sa audity bezpečnosti cestnej premávky ešte nevykonávajú pravidelne, pretože audítorov ešte treba zaškoliť.
Avšak so zmenou vnútroštátnych právnych predpisov v oboch krajinách na základe prijatej európskej smernice 2008/96/ES o bezpečnosti cestnej infraštruktúry sa stáva audit bezpečnosti cestnej premávky nepostrádateľným článkom pri dopravných projektoch transeurópskej cestnej siete. Na základe úspechu ABCP v iných krajinách Európy, slovenské a české cesty orgány pravdepodobne rozhodnú o vykonaní ABCP na cestných projektoch v rámci celej verejnej komunikačnej siete v prospech verejnosti.
Záver
Bezpečnostný audit je nákladovo efektívny nástroj riadenia bezpečnosti cestnej premávky pre cestné úrady, ktoré ním zabezpečia, že pozitívny vplyv na bezpečnosť nových cestných komunikácii sa maximalizuje. To sa prejavuje v počte zachránených životov a predídených zranení.
Audit bezpečnosti cestnej premávky môže byť vykonaný na všetkých nových cestných komunikáciách v jednotlivých fázach projektu. Systém auditu bezpečnosti cestnej premávky môže zaviesť akýkoľvek cestný orgán, len s malými zmenami v organizácii a riadení projektov.
Potenciálni audítori bezpečnosti cestnej premávky zvyčajne patria medzi vedúcich pracovníkov cestného orgánu alebo poradenských spoločností. Profesijné vzdelávanie potrebné na to, aby sa človek stal certifikovaným audítorom, je dostupné a know-how je k dispozícii v niekoľkých krajinách, ktoré vykonávajú audity bezpečnosti cestnej premávky už niekoľko rokov, napríklad Veľká Británia, Nemecko, Holandsko, Francúzsko a Dánsko.
Informácie v tomto článku vychádzajú zo skúseností inštitucionalizovania auditu bezpečnosti cestnej premávky v Dánsku, konkrétne Dánskym cestným riaditeľstvom. Nastavenia sa môžu v iných krajinách líšiť, je však dôležité mať systém, ktorý zaisťuje vykonávanie auditu kvalifikovanými odborníkmi, a ktorý zabezpečuje nezávislosť audítora.
TEXT: Kristian Duus, B. Sc.
FOTO: archív autora
Kristian Duus je špecialista na plánovanie dopravy pre program JASPERS v Európskej investičnej banke, regionálnej kancelárii Viedeň.
Článok bol uverejnený v časopise Inžinierske stavby/Inženýrské stavby.