Andrej Doležal - minister dopravy a výstavby SR

Soroška je stále v pláne. Útvar hodnoty za peniaze dvíha prst

Úsek rýchlostnej cesty R2 Rožňava - Jablonov nad Turňou s tunelom Soroška patril medzi priority bývalého ministra dopravy Arpáda Érseka. Podľa všetkého je aj v pláne výstavby pod taktovkou jeho nástupcu.

Plán výstavby cestnej infraštruktúry bude zahŕňať aj plánovaný úsek rýchlostnej cesty R2 Rožňava – Jablonov nad Turňou s tunelom Soroška. Potrebné však bude vyhodnotiť ho z hľadiska priorít. V rozhovore pre agentúru SITA to potvrdil štátny tajomník Ministerstva dopravy a výstavby SR (MDV) Jaroslav Kmeť. „Úsek s tunelom Soroška bude v pláne, ale treba sa pozrieť, ako vychádza prioritne,“ povedal Kmeť.

Zrušený tender

Národná diaľničná spoločnosť, a. s. (NDS) nedávno zrušila verejnú súťaž na zhotoviteľa uvedeného úseku R2. Bývalé vedenie NDS vyhlásilo verejné obstarávanie v závere minulého roka bez právoplatného stavebného povolenia, pričom podľa zadanej dokumentácie stavebné povolenie nie je možné získať a projekt je tak nerealizovateľný.

Navyše k súťažným podkladom prišlo vyše tisíc žiadostí o vysvetlenie. „Tender zrušili, lebo v ňom boli chyby,“ uviedol Kmeť. S ministrom dopravy a výstavby Andrejom Doležalom sa plánujú stretnúť v rožňavskom regióne so žiadateľmi, ktorí spisujú petíciu za výstavbu úseku R2. „Nemáme problém hovoriť pravdu každému do očí. Nebudeme nič zatajovať,“ dodal Kmeť.

Predchádzajúci minister dopravy a výstavby Árpád Érsek (Most-Híd) tvrdí, že úsek s tunelom Soroška je jedným z kľúčových na trase R2. „Počas verejného obstarávania sa dalo veľa vecí odstrániť a vysvetliť. Neviem, akého charakteru boli otázky a pripomienky zainteresovaných firiem,“ zareagoval Érsek pre agentúru SITA. Pripomenul, že stavbu úsekov na R2 nepodporoval Útvar hodnoty za peniaze (ÚHP) na Ministerstve financií SR.

„V prvom kole presadzovali rozšírenie vozovky, čo krásne odhalilo ich odbornosť, veď vozovka je z jednej strany ohraničená krasovým objektom a z druhej je priepasť. Jedno je isté, keby som bol ministrom dopravy, tento úsek by som zaradil medzi prioritné a hľadal by som cestu pre realizáciu tohto úseku,“ uzavrel Érsek s tým, že výstavba by priniesla sociálne a ekonomické benefity.

Environmentálne riziká

Plánovaný úsek R2 Rožňava – Jablonov nad Turňou má dĺžku vyše 14 kilometrov, z toho tunel Soroška 4 248 metrov. Predpokladaná cena výstavby plánovanej na viac ako päť rokov bola cez 243 miliónov eur bez dane z pridanej hodnoty. Predmetom žiadostí o vysvetlenie súťažných podkladov podľa NDS boli najmä nezrovnalosti a chyby vo výkaze výmer a v poskytnutej projektovej dokumentácii.

„Vysvetlením predmetných žiadostí by došlo k zásadnej zmene súťažných podkladov. Diaľničnej spoločnosti by tak vznikla povinnosť opraviť súťažné podklady a prípadne opätovne vyhlásiť verejné obstarávanie,“ uviedla NDS.

Útvar hodnoty za peniaze koncom roka 2019 upozornil, že projekt R2 nie je spoločensky návratný, razenie tunela nesie výrazné a nepopísané environmentálne riziká. Zároveň projekt nemá stavebné povolenie, tunelová časť projektu vzhľadom na extrémne zložitú krasovú geológiu horského masívu a pre neúplnosť projekčných podkladov a úradných rozhodnutí nesie vysoké riziko prekročenia nákladov a oneskorenia výstavby.

Navyše projekt nie je možné financovať zo zdrojov Európskej únie. NDS chce v budúcnosti pripraviť tender na výstavbu úseku R2 s tunelom Soroška podľa zákona o verejnom obstarávaní a v súlade s celospoločenskými prioritami.

TEXT: © SITA Slovenská tlačová agentúra