Inžinierske stavby

Partneri sekcie:

Požiadavky na hodnoty parametrov osvetlenia tunela závisia od premien denného svetla. Ekonomický spôsob riadenia a regulácie osvetlenia možno dosiahnuť zavedením systému ovládania osvetlenia, ktorý však musí byť nastavený efektívne. Pri plynulom stmievaní merný výkon najčastejšie používaných vysokotlakových sodíkových výbojok klesá, pri stupňovitej regulácii sa zase zapínaním a vypínaním svetelných zdrojov zníži ich životnosť. Jednou z metód hodnotenia stavu vysokotlakových sodíkových výbojok, ich opotrebenia a zaistenia optimálnej životnosti je komplexná diagnostika a monitorovanie ovládania osvetlenia tunela s použitím aplikačného softvéru.

Charakteristickým javom niektorých miest, obcí, starších závodov, fabrík, alebo už aj sídlisk postavených pred 50 rokmi, sú vodovodné siete v havarijnom stave. Značný rozsah strát vody, ale i časté havárie vodovodných potrubí nútia prevádzkovateľov rekonštruovať takéto zariadenia. Výber vhodnej metódy obnovy vodovodného potrubia musí vychádzať z jeho dokonalého poznania a situovania v teréne. Pri rekonštrukcii možno realizovať kvalitatívne i kvantitatívne zmeny technických parametrov potrubia, ako napr. zvýšenie alebo zníženie jeho hydraulickej kapacity, osadenie nových hydrantov, trasových uzáverov, ale i zmenu trasy.

Myšlienka spoločných noriem pre krajiny Európskej únie vznikla v 70. rokoch minulého storočia. Jej hlavnou métou bolo dosiahnutie rovnakého postupu navrhovania a dimenzovania stavebných konštrukcií tak, aby projektant z jednej krajiny nemal problém uplatniť svoje vedomosti v inej krajine. Uskutočnenie tohto cieľa je však náročným a dlhodobým procesom a skladá sa z viacerých stupňov. V súčasnosti sa tento proces blíži k svojej konečnej fáze. Marec roku 2010 je termínom, do ktorého musia byť vo všetkých zúčastnených krajinách spracované eurokódy tak, aby ich odborná verejnosť mohla používať, a od tohto dátumu sa skončí platnosť národných noriem.

Pracovníci spoločnosti Hydrotunel, s. r. o., Bojnice úspešne vybudovali bez prerušenia dopravy 18 metrov dlhý podchod pre chodcov popod cestu I/63 pre účely golfového areálu Welten pri obci Báč v okrese Dunajská Streda.

4. júna nás vo veku 78 rokov navždy opustila  Dr. h. c. prof. Ing. Viera Medelská, DrSc. Svoj život zasvätila práci na Katedre dopravných stavieb Stavebnej fakulty STU v Bratislave. Bola riešiteľkou mnohých výskumných úloh, autorkou desiatok štúdií a projektov, jedenástich monografií, šestnástich skrípt a viac ako dvesto vedeckých článkov a posudkov projektov. Nositeľka viacerých vyznamenaní a prezidentka Slovenského zväzu stavebných inžinierov svoju prácu nikdy nepokladala za zamestnanie, ale za povolanie. Prinášame vám jeden z posledných rozhovorov, ktorý pani profesorka poskytla pre médiá začiatkom marca tohto roku. Bol uverejnený  v časopise Inžinierske stavby/Inženýrské stavby 2/2008.

Uplynulo už takmer sedem rokov od použitia zaujímavej technológie uhlíkových vláken pri rekonštrukcii mosta v Dolnom Kubíne. Aj keď sa v roku 2001 v odbornej tlači publikovali články o použití tejto progresívnej technológie na Slovensku, radi by sme sa k nej v krátkosti vrátili a s odstupom času zhodnotili jej prínos.

Rakúsko má dlhú tradíciu pri stavbe vozoviek s betónovým krytom. Betonárska stavebná technológia sa používa pri výstavbe diaľnic s veľkým dopravným zaťažením a v mestskej doprave pri autobusových zástavkách, pri jazdných pruhoch pre autobusy a v oblasti križovatiek s vysokým podielom ťažkej dopravy. Tento príspevok ukazuje vývoj kritérií na rozhodovanie od 50. rokov. Dnes prebieha rozhodovanie podľa celohospodárskych kritérií so zreteľom na dlhú životnosť a minimálne požiadavky na údržbu. Poukazuje sa však aj na to, že výhody betonárskej stavebnej technológie sa pri nákladoch na životnosť (Life Cycle Cost) prejavujú iba vtedy, keď je kryt vozovky správne dimenzovaný a má vysokú a rovnomernú kvalitu. Preto je nevyhnutné, aby betonársky priemysel, stavebníctvo a stavebník/investor dobre spolupracovali a zabezpečili trvalý ďalší vývoj a zlepšovanie, ako aj vytváranie a udržovanie vysokej úrovne kvality.

V ostatnom čase sa objavuje veľa polemík o použití cementobetónových (ďalej CB) vozoviek na diaľnice a rýchlostné cesty. Na Slovensku sa okrem tunelových objektov tieto vozovky zatiaľ nepoužívajú. Vychádza sa pritom z poznatkov spred asi 20 až 30 rokov, kedy používanie asfaltobetónových (ďalej AB) vozoviek bolo jednoznačne výhodnejšie (lacnejšie, bežne používaná technológia, rýchlosť výstavby, použitie pri nízkej aj vysokej intenzite dopravy a pod.). CB vozovky boli síce z hľadiska údržby jednoduchšie, ale ich kvalita v tom čase nedosahovala požadované parametre (tvrdá a hlučná jazda, výtlky a pod.). CB vozovky však prešli prudkým vývojom a dnes sa používajú v európskych štátoch pri rekonštrukciách a aj na nových diaľniciach, najmä na úsekoch s vysokou intenzitou dopravy.

Najzávažnejším špecifikom inžinierskogeologického prieskumu pre výstavbu občianskych stavieb na svahoch je dôsledný prieskum ich stability. Rozbor ostatných zložiek možno pokladať za štandardnú úlohu prieskumu. Zakladaniu objektov na zosuvných územiach treba venovať osobitnú starostlivosť, pretože zosuvy pôdy spôsobujú ekonomické škody, ale najmä môžu ohrozovať životy ľudí. Skúsenosti z riešenia stabilitných problémov svahov vyvolávajú u našich inžinierov určitý „zosuvný komplex“. Prehnané obavy pred opätovným porušením stability zosuvného svahu spôsobil aj tlak inžinierskych geológov, ktorí sa často snažia vyhnúť zosuvom pri akejkoľvek novej výstavbe. Je však tento strach z ďalšej výstavby na zosuvoch opodstatnený?

Na Slovensku sa už takmer pol storočia nepostavil žiaden nový železničný tunel. Lastovičkou je pripravovaná výstavba dvojkoľajového tunela Turecký vrch, ktorá sa bude realizovať v rámci modernizácie železničných tratí v zmysle medzinárodných dohôd AGC (Európska dohoda o medzinárodných železničných magistrálach) a AGTC (Európska dohoda o najdôležitejších trasách medzinárodnej kombinovanej dopravy). Bude tento projekt štartovacím impulzom novej, modernej éry železničného tunelového staviteľstva na Slovensku?

Po ukončení prác na prvej etape výstavby cestného spojenia  Norra Lanken, pokračujú stavebné práce v hlavnom meste Švédska razením viac ako 300 metrového diaľničného tunela Karoliner.  Raziace práce, ktoré zabezpečujú tunelári zo spoločnosti Skanska, začali v týchto dňoch a ich plánované ukončenie je v októbri 2008.

V súčasnosti prevláda tak u investorov, ako aj u dodávateľov stavieb snaha o zrýchlenie a zefektívnenie procesu výstavby. Jednou z možností, ako to dosiahnuť, je použitie takých materiálov a technologických postupov, ktoré to svojimi špecifikami umožňujú. V príspevku je opísaný experiment, pomocou ktorého sa navrhla a odskúšala receptúra nového druhu betónu. Ide o čerstvý betón, ktorý sa za pomoci invenčného spôsobu spracovania používa na výrobu základových konštrukcií, tzv. Foundation Flow Concrete (FFC).

Cieľom článku je v stručnosti oboznámiť odbornú verejnosť s praktickými skúsenosťami pri projektovaní a výstavbe gabionových konštrukcií oporných múrov, zárubných múrov, sanácií zosuvov, riešení protipovodňových úprav tokov a hradení bystrín drôteno-kamenným gabionovým systémom. Okrem uvedených možností možno gabionový systém navrhnúť pri výstavbe umelo vytváraných architektonicko-estetických terás, protihlukových stien, ale aj ako protierozívne opatrenie.