Inžinierske stavby

Partneri sekcie:

Slávnostným poklepaním základného kameňa sa tento týždeň oficiálne začala výstavba úseku rýchlostnej cesty R3 Horná Štubňa – obchvat v dĺžke takmer 4,5 km. Stavba, ktorú za 585,75 mil. Sk (19,44 mil. €) zhotoví Združenie R3 Horná Štubňa – Skanska – Strabag bude dokončená v novembri 2011. Investorom projektu je Národná diaľničná spoločnosť.

Pracovníci musia používať pri stavebnych prácach vhodné rukavice, ochranu zraku a hlavy. Výstavba železničných koridorov na Slovensku pokračuje a naberá ďalej na obrátkach. Pri porovnaní finančných objemov prestavaných prác alebo dĺžky zrealizovaných úsekov je už dnes evidentné, že modernizácia železničných tratí dobieha výstavbu diaľnic. V decembri tohto roka sa ukončí modernizácia železničnej trate Piešťany – Nové Mesto nad Váhom pre traťovú rýchlosť 160 km/h.

Razenie tunelov projektu Norra Länken NL11 v Štokholme ukončili tunelári zo spoločnosti Skanska v októbri 2008 oproti pôvodne plánovanému decembru 2008. Po prepojení všetkých častí projektu v celkovej cene takmer 1,5 mld. korún (48,8 mil. €) vznikne veľký obchvat Štokholmu s prístupom k najdôležitejším švédskym morským prístavom (Vartahamnen a Frihamnen), bránam lodnej dopravy do Fínska a Ruska. Spustenie projektu Norra Länken NL11 do prevádzky o polovicu odľahčí pozemnú dopravu v širšom centre Štokholmu. Dokončenie celého dopravného spojenia je plánované v roku 2015.

Trasa C pražského metra sa nedávno predĺžila o tri nové stanice – Střížkov, Prosek a Letňany. Autorom návrhu najvýraznejšej z nich, ktorá ešte pred otvorením získala prezývku veľryba, je architekt Patrik Kotas. Ide o stanicu metra Střížkov.

Dopravné zaťaženia, ktoré sa neustále zvyšujú, značný nárast premávky ťažkých nákladných vozidiel, neuralgické dopravné uzly a všestranné používanie prevádzkových priestorov kladú pracovníkom zodpovedným za mestskú cestnú sieť stále nové úlohy. Moderná výstavba betónových vozoviek ponúka v mnohých prípadoch optimálnu alternatívu trvalého riešenia tohto komplexného problému. Betónové kryty vozoviek sú z hľadiska pevnosti, rozloženia zaťaženia, drsnosti (nekĺzavosti), svetlosti, odolnosti proti obrusu a deformáciám, vhodné pre všetky dopravné plochy. Stali sa nevyhnutnou súčasťou mestskej cestnej siete.

Preložka cesty 2. triedy č. 520 medzi Oravskou Lesnou a Novou Bystricou v dĺžke 9,5 km po štyroch rokoch výstavby nahradí 108 km dlhú obchádzku. Cesta ľudí za prácou sa tak po 20-tich rokoch čakania skráti približne na desatinu a nové spojenie priblíži oba, doposiaľ ťažko dostupné regióny i podnikateľom. Združenie firiem, ktorého členom je s viac ako tretinovým podielom i spoločnosť Skanska, umožnilo sprejazdnenie cesty v predstihu. Posledné práce na stavbe budú dokončené na jar 2009.

V súčasnosti sa (aj zo strany Európskej únie) kladie dôraz na obnoviteľné zdroje energie, medzi ktoré patrí aj voda. Využitie vodnej energie je založené na kolobehu vody v prírode a využíva sa predovšetkým vo vodných elektrárňach. Na Slovensku sa preto opäť aktivizujú snahy o výstavbu alebo rekonštrukciu malých vodných elektrární (MVE), t. j. elektrární, ktorých inštalovaný výkon je menší ako 10 MW. Zvlášť technicky aj ekonomicky výhodné sa to javí na miestach, kde sa už v minulosti vytvoril spád a sústredený prietok s rôznym cieľom. Sú to napríklad hate bez energetického využitia, stupne na tokoch a podobne.

Jednu z najvýznamnejších súčastí nosnej konštrukcie mostovky mostného objektu tvorí predpätie, ktoré výrazne ovplyvňuje celkovú trvanlivosť, stabilitu a kvalitu diela počas celej životnosti. Pri dnešnom vysokom stupni využitia mechanických vlastností betónu a ocele, vzhľadom na požiadavky značných rozpätí, širokú škálu technológií výstavby a veľkých zaťažení, je predpätie nevyhnutnou súčasťou mostného objektu.

Doprava tvorí ťažisko každého štátu, preto rozvoj cestnej dopravy zahŕňa rastúci počet motorových vozidiel a zmenu skladby dopravného prúdu. Samotná vozovka má dôležitú funkciu pri zabezpečovaní plynulej, bezpečnej a hospodárnej cestnej dopravy. Na vlastnosti stavebných materiálov sa kladú vysoké požiadavky, tie sa však zameriavajú aj na využitie miestnych materiálov a opätovné použitie stavebných materiálov. Recyklácia je pojem, ktorý sa objavuje čoraz častejšie, pričom opätovné použitie cestných stavebných materiálov a recyklácia sú dva rozdielne pojmy. Na recykláciu sú vhodné tak asfaltové vozovky, ktorými sme sa zaoberali v tomto príspevku, ako aj cementobetónové vozovky, ktoré v tomto príspevku neboli predmetom nášho záujmu.

Aj na úseku stavebného odpadu sú v Slovenskej a Českej republike určujúcimi právnymi predpismi zákony o odpadoch (zákon č. 223/2001 Z. z. o odpadoch v znení neskorších predpisov, zákon č. 185/2001 Sb. o odpadech a o změně některých dalších zákonů), ktoré spolu s vykonávacími vyhláškami definujú pojem odpad, stavebný odpad a určujú pravidlá pri nakladaní s odpadom. Problematika likvidácie stavebného odpadu a možnosti jeho ďalšieho využitia sa pri súčasnej snahe o vytváranie dlhodobo udržateľného rozvoja a environmentálnej politiky stáva postupne jednou z prioritných tém.

Po desiatich rokoch finišujú v týchto dňoch práce na najväčšej dopravnej stavbe v Košiciach i celom Košickom samosprávnom kraji - diaľničnom privádzači a mimoúrovňovej križovatke Prešovská - Sečovská. Investičné náklady tretej záverečnej etapy cestného diela, ktorá sa začala v roku 2006 a odstráni dlhotrvajúce problémy v križujúcich sa smeroch tranzitnej dopravy cez mesto, predstavovali približne 500 miliónov Sk (16,59 milióna eur).

Obnova Starého mosta sa stala v ostatných týždňoch predmetom vášnivej diskusie laickej aj odbornej verejnosti. Tento článok sa pokúša priblížiť dlhú a zložitú cestu k finálnemu návrhu a všetky okolnosti, ktoré ho nevyhnutne ovplyvnili. Jeho mottom môže byť aj výrok architekta Normana Fostera (z rozhovoru pre renomovaný časopis NCE v decembri 2004), ktorý sa podieľal na skvelom diele – estakáde Millau vo Francúzsku:  „Mosty sú predovšetkým inžinierskymi projektmi. To je dominujúci aspekt. My (architekti) nenútime inžinierov, aby vyhoveli našim predstavám, ale spolupracujeme s nimi a možno aj načrtávame možné riešenia“.

Po ôsmich mesiacoch sa na stavbe severného dvojpruhového tunela v južnej časti cestného okruhu Prahy streli obe partie razičov, ktoré postupovali v razbe proti sebe. Takmer dva kilometre dlhý tunel z Komořan do Cholupic, na ktorom sa Skanska  podieľala, môžu prevziať betonári. Úsek R513 z Vestca do Lahovic za viac ako 6,3 miliardy Sk bez DPH (209,1 mil. €) vybuduje združenie dodávateľov pod vedením spoločnosti Skanska DS do roku 2010. Investorom projektu je Ředitelství silnic a dálnic v ČR a na jeho financovaní sa podieľa Státní fond dopravní infratruktury ČR spolu s Európskou investičnou bankou.

Základný kameň stavby D3 Hričovské Podhradie – Kysucké Nové Mesto, I. etapa Hričovské Podhradie – Žilina (Strážov) bol slávnostne položený 7. októbra 2005. Po dvoch rokoch a dvoch mesiacoch bol 7. decembra úsek otvorený. Treba dodať, že z časti stavby, a to objektu 219 Estakády nad svahom pozdĺž štátnej cesty I/18 pri Žiline bol otvorený iba ľavý dopravný pruh, pretože neskoré odovzdanie staveniska estakády v náročnom teréne a lokalite medzi prudkým svahom, cestou, železnicou a vodnou plochou nedovolilo dokončiť estakádu kompletne. Stavbu ako zhotoviteľ zabezpečovalo Združenie Strážov (Doprastav 50 %, Váhostav-SK 30 %, Strabag 20 %).

Neďaleko Šanghaja sprístupnili začiatkom mája najdlhší most na svete. Most na východnom pobreží Číny vedie ponad záliv Hangzhou. Konštrukcia tohto visutého mosta je skutočne impozantná – jeho dĺžka je neuveriteľných takmer 36 kilometrov a rozpon medzi dvoma najvzdialenejšími podperami je úctyhodných 448 metrov. Most spája dva regióny – Šanghaj a Ningbo a skracuje vzdialenosť ich dopravného spojenia o 120 km.