Finišujú práce na najväčšej dopravnej stavbe v Košiciach

Partneri sekcie:

Po desiatich rokoch finišujú v týchto dňoch práce na najväčšej dopravnej stavbe v Košiciach i celom Košickom samosprávnom kraji - diaľničnom privádzači a mimoúrovňovej križovatke Prešovská - Sečovská. Investičné náklady tretej záverečnej etapy cestného diela, ktorá sa začala v roku 2006 a odstráni dlhotrvajúce problémy v križujúcich sa smeroch tranzitnej dopravy cez mesto, predstavovali približne 500 miliónov Sk (16,59 milióna eur).

„Aj keď to na prvý pohľad tak nevyzerá, práce na jednotlivých stavebných objektoch postupne končia a stavbári ich pripravujú na preberacie konanie a následné odovzdávanie do užívania, čo očakávame v polovici októbra“, uviedol pre TASR Roman Šplíchal zo Slovenskej správy ciest – Investičnej výstavby a správy ciest Košice.

Rozsiahle dopravné dielo realizuje združenie firiem – Doprastav, a.s., Bratislava a košické Inžinierske stavby, a.s., člen skupiny Colas. Šplíchal ďalej informoval, že skolaudovať je potrebné viac ako 70 stavebných objektov. Preberací proces je komplikovaný a ešte nejaký čas potrvá, kým vydajú kolaudačné rozhodnutia, ktorými sa povolí užívanie všetkých stavieb. Komunikácie a mosty, zdôraznil, však budú kvôli odľahčeniu križovatky kolaudované ako prvé. Všetky stavebné objekty, ktoré sa týkajú presmerovania cestnej dopravy, predpokladajú odovzdať do užívania počas októbra.

Čo sa týka mostov, ktoré sú limitujúcim faktorom celej stavby, k dnešnému dňu sú v stave, kde už ide len o „kozmetické“ úpravy. Zaťažkávacie skúšky boli v 39. týždni, pričom výsledky meraní splnili očakávané predpoklady a objekty sú schopné užívania, potvrdil Šplíchal.Úspešne dopadla zaťažkávacie skúška aj na hlavnom 240 metrov dlhom moste v takzvanom prepletovom úseku, kde sa stretávali jazdné pruhy v smere na Prešov a Michalovce. Použili pri nej 11 nákladných áut, každé s hmotnosťou 39 ton.

Križovatka je spojnicou dvoch štátnych ciest – I/50 a I/68. V tomto dopravnom uzle sa križujú veľmi silné smery tranzitnej dopravy smerujúcej po osi sever – juh ako aj východ – západ. V dopravnom uzle sa navyše dopĺňajú o vnútromestskú dopravu, smerujúcu zo širšieho centra mesta ako aj z okrajových častí Košíc.

Šplíchal spresnil, že postupnosť presmerovania sa začne cestou I/50 z Michaloviec smerom na Rožňavu a centrum, ďalej úsekom I/68 z Prešova smerom na Rožňavu a centrum a napokon komunikáciami I/68 a I/50 z Južného Nábrežia smerom na Michalovce a Prešov.

Práce na hlavných stavebných objektoch križovatky si vyžiadali budovanie dočasných komunikácií na presmerovanie dopravy počas výstavby. Preto bude stavebný ruch ešte nejaký čas pokračovať aj po presmerovaní na nové komunikácie a mosty, a to kvôli odstráneniu provizórnych trás a úprav terénu pod nimi, dodal Šplíchal.

Zdroj: TASR