V Číne nedávno sprístupnili najdlhší most na svete
Neďaleko Šanghaja sprístupnili začiatkom mája najdlhší most na svete. Most na východnom pobreží Číny vedie ponad záliv Hangzhou. Konštrukcia tohto visutého mosta je skutočne impozantná – jeho dĺžka je neuveriteľných takmer 36 kilometrov a rozpon medzi dvoma najvzdialenejšími podperami je úctyhodných 448 metrov. Most spája dva regióny – Šanghaj a Ningbo a skracuje vzdialenosť ich dopravného spojenia o 120 km.
Čínske mostné rekordy
Rozpon 448 metrov mosta v zálive Hangzhou je v porovnaní s rozponom mosta Sutong menej než polovičný. Sutong Bridge, ďalší veľkolepý visutý most otvorený v máji tohto roku tiež v Číne, má rozpon až 1088 metrov. Pôdorysne má most v Hangzhou Bay tvar písmena S. Podľa odhadov má po moste denne prejsť 45 až 50-tisíc vozidiel. Generálny dodávateľ, spoločnosť China Railway Bridge Bureau Group Co. Ltd. dal na konštrukciu mosta záruku 100 rokov.
V neľahkých podmienkach
Príprava mosta sa začala už v roku 1994 a na projekte pracovalo približne 600 expertov. Samotná výstavba sa začala v roku 2003. Podľa Wanga Yonga, generálneho riaditeľa Hangzhou Bay Trans-Oceanic Bridge Construction Command Post, je most Hangzhou jedným z najvýznamnejších inžinierskych projektov nielen preto, že je najdlhším na svete. Omnoho náročnejšie bolo podľa neho stavať takúto konštrukciu v mimoriadne komplikovanom morskom prostredí s vysokým obsahom agresívnych solí, patriacim k trom miestam na svete, kde je najväčší príliv, známom aj tým, že sa tu vyskytujú silné vetry, vysoké vlny a ničivé tajfúny. Silné prúdenie vody a vysoké vlny v zálive spôsobuje hlavne silný prítok vody z rieky Qiantang, jeden z prírodných unikátov Číny. Práve tieto komplikované prírodné podmienky si vynútili dlhú projektovú prípravu so 120 overovacími štúdiami, simuláciami a následnými testami.
Pre visutú konštrukciu sa tvorcovia mosta rozhodli práve pre jej odolnosť voči nepriaznivým prírodným podmienkam, meniacemu sa smeru prúdenia vody, vysokým vlnám a geologickým podmienkam podložia. Most bol dokonca navrhnutý tak, aby dokázal odolať zemetraseniu intenzity siedmich stupňov Richterovej stupnice. No najväčším problémom bolo vyrovnať sa s erupciami plynu v morskom podloží okolí mosta. Na výskyt, vlastnosti plynu a dôsledky erupcií, ako aj zvíreného podložia sa robili štúdie aj viaceré pokusy.
Výstavba bola však komplikovaná aj na pobreží, kde je veľké množstvo ílovitých nánosov z delt riek a kde má pôsobenie prílivov na technické riešenie najintenzívnejšie dôsledky. Počas výstavby preto postavili dočasný 10 km dlhý múr, ktorý zabezpečoval ochranu pred vlnami pri výstavbe pilót a pylónov, ale aj pri prenose nosníkov vážiacich takmer 1500 ton.
Väčšinu konštrukčných prác však realizovali na suchu. Prefabrikáty previezli na miesto, kde ich spájali a kde sa následne celá konštrukcia finalizovala. Na premiestňovanie a zdvíhanie nosníkov mosta sa využívalo sedem obrovských žeriavov s dômyselnými kotviacimi zariadeniami.
Niekoľko čísel
Celkové investičné náklady dosahujú takmer 12 miliárd USD (7,58 mld. eur), pričom približne 18 miliónov USD z toho pochádza od 17 mimovládnych organizácií. Asi 59 % celkovej sumy tvorila pôžička od Čínskej centrálnej a regionálnej banky, 35 % investovali súkromné spoločnosti. Čína očakáva, že postavenie tohto mosta ekonomicky oživí celý región a významným pozitívnym vplyvom má byť podľa vlády aj prílev turistov.
Výška mosta je približne 62 m nad hladinou a umožňuje prieplav aj tých najväčších nákladných lodí. Priečny sklon vozovky je 2 %, v pozdĺžnom smere stúpa maximálne 4 %. Maximálna povolená rýchlosť je 100 km/h, na príjazdoch 120 km/h.
Hangzhou Bay Bridge
Miesto: Jiaxing, Cixi City, Čína
Počet dopravných pruhov: 6
Celková dĺžka: 35,673 km
Šírka: 36,6 m
Najdlhší rozpon: 448 m
Generálny dodávateľ: China Railway Bridge Bureau Group Co. Ltd.
Projekt: Ty Lin International
Hlavný projektant: Hangzhou Bay Trans-Oceanic Bridge Construction Command Post
Vedúci projektant: Wang Yong
Konzultácie: Hardesty & Hanover, LLP
Investičné náklady: 11,8 miliárd USD
Začiatok výstavby: 06/2003
Ukončenie výstavby: 06/2007
Slávnostné otvorenie: 06/2007
Začiatok premávky: 05/2008
(mj)
Foto: Jürgen Zeller
Spracované podľa informácií spoločnosti Scandnet AB a China Railway Bridge Bureau Group Co. Ltd.