V Číne nedávno sprístupnili najdlhší most na svete
Galéria(4)

V Číne nedávno sprístupnili najdlhší most na svete

Partneri sekcie:

Neďaleko Šanghaja sprístupnili začiatkom mája najdlhší most na svete. Most na východnom pobreží Číny vedie ponad záliv Hangzhou. Konštrukcia tohto visutého mosta je skutočne impozantná – jeho dĺžka je neuveriteľných takmer 36 kilometrov a rozpon medzi dvoma najvzdialenejšími podperami je úctyhodných 448 metrov. Most spája dva regióny – Šanghaj a Ningbo a skracuje vzdialenosť ich dopravného spojenia o 120 km.



 

Čínske mostné rekordy

Výstavba mosta sa ukončila približne pred rokom. Most bol slávnostne otvorený 26. júna minulého roku počas veľkolepej ceremónie. Premávka sa však začala až približne o rok neskôr – začiatkom mája tohto roka. Dovtedy sa ešte robili testy a overovacie skúšky. Aj keď je most najdlhší na svete, vzhľadom na charakter podložia a konfiguráciu terénu nebolo nevyhnutné usilovať sa o rekord aj vo veľkosti najdlhšieho rozponu medzi podperami.

Rozpon 448 metrov mosta v zálive Hangzhou je v porovnaní s rozponom mosta Sutong menej než polovičný. Sutong Bridge, ďalší veľkolepý visutý most otvorený v máji tohto roku tiež v Číne, má rozpon až 1088 metrov. Pôdorysne má most v Hangzhou Bay tvar písmena S. Podľa odhadov má po moste denne prejsť 45 až 50-tisíc vozidiel. Generálny dodávateľ, spoločnosť China Railway Bridge Bureau Group Co. Ltd. dal na konštrukciu mosta záruku 100 rokov.

V neľahkých podmienkach

Príprava mosta sa začala už v roku 1994 a na projekte pracovalo približne 600 expertov. Samotná výstavba sa začala v roku 2003. Podľa Wanga Yonga, generálneho riaditeľa Hangzhou Bay Trans-Oceanic Bridge Construction Command Post, je most Hangzhou jedným z najvýznamnejších inžinierskych projektov nielen preto, že je najdlhším na svete. Omnoho náročnejšie bolo podľa neho stavať takúto konštrukciu v mimoriadne komplikovanom morskom prostredí s vysokým obsahom agresívnych solí, patriacim k trom miestam na svete, kde je najväčší príliv, známom aj tým, že sa tu vyskytujú silné vetry, vysoké vlny a ničivé tajfúny. Silné prúdenie vody a vysoké vlny v zálive spôsobuje hlavne silný prítok vody z rieky Qiantang, jeden z prírodných unikátov Číny. Práve tieto komplikované prírodné podmienky si vynútili dlhú projektovú prípravu so 120 overovacími štúdiami, simuláciami a následnými testami.

Pre visutú konštrukciu sa tvorcovia mosta rozhodli práve pre jej odolnosť voči nepriaznivým prírodným podmienkam, meniacemu sa smeru prúdenia vody, vysokým vlnám a geologickým podmienkam podložia. Most bol dokonca navrhnutý tak, aby dokázal odolať zemetraseniu intenzity siedmich stupňov Richterovej stupnice. No najväčším problémom bolo vyrovnať sa s erupciami plynu v morskom podloží okolí mosta. Na výskyt, vlastnosti plynu a dôsledky erupcií, ako aj zvíreného podložia sa robili štúdie aj viaceré pokusy.

Výstavba bola však komplikovaná aj na pobreží, kde je veľké množstvo ílovitých nánosov z delt riek a kde má pôsobenie prílivov na technické riešenie najintenzívnejšie dôsledky. Počas výstavby  preto postavili dočasný 10 km dlhý múr, ktorý zabezpečoval ochranu pred vlnami pri výstavbe pilót a pylónov, ale aj pri prenose nosníkov vážiacich takmer 1500 ton.

Väčšinu konštrukčných prác  však realizovali na suchu. Prefabrikáty previezli na miesto, kde ich spájali a kde sa následne celá konštrukcia finalizovala. Na premiestňovanie a zdvíhanie nosníkov mosta sa využívalo sedem obrovských žeriavov s dômyselnými kotviacimi zariadeniami.

Niekoľko čísel

Celkové investičné náklady dosahujú takmer 12 miliárd USD (7,58 mld. eur), pričom približne 18 miliónov USD z toho pochádza od 17 mimovládnych organizácií. Asi 59 % celkovej sumy tvorila pôžička od Čínskej centrálnej a regionálnej banky, 35 % investovali súkromné spoločnosti. Čína očakáva, že postavenie tohto mosta ekonomicky oživí celý región a významným pozitívnym vplyvom má byť podľa vlády aj prílev turistov.

Výška mosta je približne 62 m nad hladinou a umožňuje prieplav aj tých najväčších nákladných lodí. Priečny sklon vozovky je 2 %, v pozdĺžnom smere stúpa maximálne 4 %. Maximálna povolená rýchlosť je 100 km/h, na príjazdoch 120 km/h.

Hangzhou Bay Bridge

Miesto: Jiaxing, Cixi City, Čína
Počet dopravných pruhov: 6
Celková dĺžka: 35,673 km
Šírka: 36,6 m
Najdlhší rozpon: 448 m
Generálny dodávateľ: China Railway Bridge Bureau Group Co. Ltd.
Projekt: Ty Lin International
Hlavný projektant: Hangzhou Bay Trans-Oceanic Bridge Construction Command Post
Vedúci projektant: Wang Yong
Konzultácie: Hardesty & Hanover, LLP
Investičné náklady: 11,8 miliárd USD
Začiatok výstavby: 06/2003
Ukončenie výstavby: 06/2007
Slávnostné otvorenie: 06/2007
Začiatok premávky: 05/2008

(mj)
Foto: Jürgen Zeller

Spracované podľa informácií spoločnosti Scandnet AB a China Railway Bridge Bureau Group Co. Ltd.