Inžinierske stavby

Partneri sekcie:

Témou článku je realizácia podzemných tesniacich stien, ktoré sú súčasťou práve prebiehajúcej výstavby protipovodňových opatrení na riekach Morava a Dunaj. Úlohou týchto podzemných tesniacich stien je zvýšenie nepriepustnosti telesa existujúcich a novobudovaných zemných hrádzí pozdĺž týchto vodných tokov. V niektorých úsekoch tvorí vystužená podzemná tesniaca stena základy pre nadzemné protipovodňové múriky, resp. pre mobilné protipovodňové zábrany, a má aj statickú funkciu. Podzemné tesniace steny boli realizované viacerými druhmi bezvýkopových technológii, pričom pôvodná zemina sa preinjektováva, resp. premiešava so samotvrdnúcou suspenziou.

Požiadavky na plochy komunikácií sa v posledných desaťročiach neustále zvyšujú. Dôvodom je vyššia intenzita cestnej premávky, ako aj dôkladnejšie posudzovanie ochrany životného prostredia a dopravnej bezpečnosti. Z týchto hľadísk hrajú dnes témy ochrana proti hluku a nekĺzavosť veľmi významnú úlohu a povrchy z vymývaného betónu tu vykazujú pozitívne vlastnosti.

Na bezpečnosť cestnej premávky má nepochybný vplyv kvalita povrchu vozoviek. Prakticky celú cestnú sieť Slovenskej republiky, až na malé výnimky, tvoria asfaltové vozovky. V súčasnosti je výstavba vozoviek – podobne ako ďalšie oblasti spoločenského života – poznačená nedostatkom finančných prostriedkov. Vhodnými opatreniami možno tieto nepriaznivé javy minimalizovať, čím sa prispeje k zvýšeniu bezpečnosti, životnosti a prevádzkovej spôsobilosti asfaltových krytov vozoviek.

Cestná doprava a jej vývoj charakterizuje zvyšujúci sa počet motorových vozidiel, čo pôsobí deštruktívne na stav vozoviek. Pre vývoj hospodárstva je doprava jeden z najdôležitejších faktorov, ktorý zabezpečuje prepravu surovín, tovarov, energetických zdrojov, ale aj osôb a informácií, preto by mali vozovky plniť kvalitatívne požiadavky na zabezpečenie plynulej a bezpečnej jazdy vozidiel.

V minulých desaťročiach územie Slovenska v dôsledku zemepisnej polohy a geomorfologickej charakteristiky často postihovali povodne a od roku 1996 počet povodní značne vzrástol. Z historického hľadiska sa na Dunaji vyskytlo 100 ničivých povodní za posledných 500 rokov, štatisticky sa teda vyskytne jedna povodeň za každých 5 rokov. Z hľadiska výšky vodnej hladiny (984 cm) sa povodeň z roku 1954 považuje za najväčšiu za 120 rokov.

V projekte prvej časti bratislavského Nosného dopravného systému (NDS) Bosákova ulica - Šafárikovo námestie v mestskej časti Petržalka je rekonštrukcia Starého mosta. V jej rámci je priestor pre dve koľaje, dve lávky pre peších a cyklistov. Nepočíta sa v ňom však s individuálnou automobilovou dopravou, ale dáva priestor pre dobudovanie jej cestnej časti. Na tlačovej besede bratislavskej samosprávy to včera uviedla hovorkyňa firmy Metro Bratislava, a.s. Jana Murínová.

Každé stavebné dielo potrebuje pravidelnú údržbu a opravu. Cestná vozovka je okrem dopravného zaťaženia atakovaná aj klimatickými účinkami. Degradácia je otázkou času, preto správna údržba, resp. oprava urobená v správnom čase je najlepšia kombinácia na zachovanie prevádzkovej spôsobilosti vozovky a bezpečnosti účastníkov cestnej premávky pri optimálnych finančných nákladoch.

Silu vody využíva človek už dlhý čas. Aj na Slovensku sa energia už mnohé roky získava práve z vodných tokov. V minulosti bolo využívanie energie vodných tokov späté s rozvojom banských podnikov zameraných na ťažbu a spracovanie rúd vzácnych kovov (zlato, striebro), farebných kovov (meď) a železných rúd.

V Slovenskej republike je v súčasnosti osem prekladísk, v ktorých sa dá prekladať aspoň jeden druh intermodálnej prepravnej jednotky (IPJ). Termín prekladiská je použitý zámerne, keďže uvedené zariadenia nemožno s výnimkou terminálu v Dobrej (pri Čiernej nad Tisou) a Dunajskej Strede nazývať terminálmi intermodálnej prepravy.

Projekt Dodávka pitnej vody a odkanalizovanie Horných Kysúc sa začal realizovať v septembri 2006. Jeho cieľom je udržateľný rast regiónu a zvýšenie podielu napojenia obyvateľov na zdroje pitnej vody a kanalizáciu. Projekt je rozdelený na tri časti – dodávku pitnej vody v regióne Horné Kysuce, rozšírenie kanalizácie na tomto území a rekonštrukciu, modernizáciu a rozšírenie ČOV Turzovka a ČOV Čadca. Dokončovacie práce budú prebiehať do konca roka 2009.

Ambíciou projektu Vranov – pitná voda a kanalizácia v povodí rieky Topľa je zlepšiť kvalitu života obyvateľov v dodávke pitnej vody verejnými vodovodmi a v odvádzaní odpadových vôd kanalizáciami. Napojenosť obyvateľov na verejný vodovod a kanalizáciu na východnom Slovensku je alarmujúco nízka, najnižšia na Slovensku. Cieľom projektu je prioritne vyriešiť nedostatok kvalitných miestnych zdrojov vody a nepostačujúce systémy obecných kanalizácií a čistenia odpadových vôd v povodí rieky Topľa v okrese Vranov. Projekt rieši napojenie na kanalizáciu pre 13 612 obyvateľov a na vodovod pre 16 904 obyvateľov.

V malých mestách pod Malými Karpatmi, konkrétne v Modre, Pezinku a vo Svätom Jure, ktoré v oblasti zásobovania pitnou vodou, odvádzania a čistenia odpadových vôd spadajú pod Bratislavskú vodárenskú spoločnosť, a. s., sa v minulosti vybudovali a prevádzkovali mechanicko-biologické čistiarne odpadových vôd na rôznych technických úrovniach.

V procese transformácie štátnych podnikov Vodární a kanalizácií na akciové vodárenské spoločnosti vznikla potreba reagovať na tieto zásadné zmeny aj vytvorením združenia, ktoré by sa dokázalo pružne vyrovnať s novými požiadavkami a podmienkami vznikajúcimi vo vodárenskom sektore. Na začiatku roka 2004 vznikla Asociácia vodárenských spoločností (AVS), ktorá v súčasnosti združuje 17 vodárenských spoločností na celom Slovensku. Jej predsedom je Ing. Daniel Gemeran. 

Dopravcovia si registráciu do mýtneho systému nechávajú na poslednú chvíľu. V polovici decembra 2009 je zaregistrovaných len približne 1 500 vozidiel. V januári bude registráciu potrebovať viac ako 60 000 vozidiel. Ak sa situácia nezlepší, čakajú na dopravcov niekoľkohodinové rady a zápchy na parkoviskách, príjazdových miestach a hraničných priechodoch. SkyToll v tejto súvislosti otvoril, nad rámec tendrových podmienok, Super kontaktné miesto v bratislavskej Inchebe.