Projektovanie je ako šach (profil spoločnosti Alfa 04, a.s.)
Spoločnosť Alfa 04 sa do vedomia odbornej verejnosti začala zapisovať od roku 2004. Jej projekčný tím sa špecializuje predovšetkým na projektovanie dopravných stavieb. Základnou filozofiou práce v spoločnosti je poskytnúť klientovi dielo na špičkovej úrovni spracovania a kvalifikované odborné konzultácie. O začiatkoch podnikania, projektovaní i mostoch sme sa porozprávali s predsedom predstavenstva, Ing. Miroslavom Maťaščíkom.
Ako vznikla myšlienka založenia spoločnosti Alfa04?
Hlavným motívom založenia firmy bola existencia skupiny ľudí, ktorí sa zaoberali projektovaním dopravných stavieb a mali v tomto smere dlhoročné skúsenosti. Z našich rúk vyšli projekty viacerých diaľnic a významných mostov. Navyše sme mali pocit súdržnosti a dostatok ambícií. Preto sme si povedali, že to skúsime. Rok 2004 nebol najlepším na zakladanie firmy – ideálne to bolo desať rokov predtým – no verili sme, že to zvládneme.
Aké ste mali problémy v začiatkoch podnikania?
Všetci sme boli projektanti, a preto sme niektoré okolnosti pri zakladaní firmy podcenili. Jednou z najväčších absurdít, ktorá mimoriadne sťažuje založenie novej firmy, je systém referencií, ktorý u nás funguje. Investor, ktorému záleží na tom, aby sa vytvorilo čo najlepšie dielo, by sa mal zaujímať o referencie konkrétnych ľudí, ktorí tvoria projektantský kolektív a nie iba o referencie firmy, kde sú často nositeľom referencií už „mŕtve duše“. Prekonali sme však aj takéto prekážky a dnešné úspechy vnímame ako potvrdenie našich ambícií. Cez úvodné ťažké obdobie sme prešli aj zásluhou súdržného kolektívu. Firma začínala v rodinnej a zdravo neformálnej atmosfére, ktorú sa snažíme udržať dodnes. Dnes je nás takmer dvojnásobok, no dobré vzťahy sú kapitál, ktorý sa nedá ničím vyvážiť.
Zmenila sa štruktúra firmy od jej vzniku?
V zásade sa profesná štruktúra firmy nemenila, no máme ambície ju rozširovať. Momentálne poskytujeme služby v oblasti projektovania ciest, diaľnic, mostov, dopravného inžinierstva a dopravného urbanizmu, environmentálnych analýz, vykonávame autorský dozor a rôzne konzultačné služby. V budúcnosti by sme chceli rozšíriť ponuku našich profesných služieb aj o stavebný dozor.
Ste predsedom predstavenstva spoločnosti Alfa 04, čo so sebou prináša veľkú manažérsku zodpovednosť. Dajú sa tieto povinnosti skĺbiť s prácou projektanta?
Dodnes som predovšetkým projektantom. Je to profesia tak krásna, že projektantom asi už zostanem. Dodnes si spomínam na chvíľu, keď som vyprojektoval prvý most – jednoduchý, takmer banálny, a žasol som nad tým, že ten most postavili presne tak, ako som ho nakreslil. Je to neuveriteľný pocit, ktorý ma dodnes vzrušuje.
Je známe, že študentov-projektantov nie je na vysokých školách veľa a nie každý z nich si tento odbor nakoniec vyberie za svoju profesiu. Je Alfa 04 spoločnosť, ktorá im pomáha presadiť sa?
Väčšina mladých projektantov, ktorí u nás pracujú, boli študenti, ktorých sme si vyhliadli už na škole. Brigádovali u nás, zrástli s kolektívom a navzájom sme sa spoznali. Každý začínajúci projektant musí túto prácu robiť aspoň niekoľko mesiacov, inak nevie posúdiť jej pekné i tienisté stránky. Viacerým z našich mladších kolegov som robil vedúceho alebo oponenta diplomovej práce. No a to je tiež jeden zo spôsobov ako ho následne získať pre túto profesiu.
Vy ste vo svojej projektantskej kariére mali šťastie na viaceré významné projekty. Ako sa vám darí „zapáliť“ pre túto profesiu mladých kolegov, dávate im dostatočný priestor pre sebarealizáciu?
Toto je veľmi zaujímavá téma. Táto profesia sa nedá dobre robiť bez ambície dať výslednému dielu svoju vlastnú pečať. A určite aj väčšina mojich mladších kolegov chce robiť tvorivú robotu a nie iba plniť inštrukcie nadriadeného. A tu vzniká dilema. Ak má byť výsledok práce projektantského kolektívu efektívny, je zbytočné „vymýšľať už vymyslené“. A čo je ešte podstatnejšie, projektant spoluvytvára dielo, ktoré tu bude slúžiť vyše 100 rokov, ktoré stojí veľa peňazí a ktoré väčšinou výrazne zasahuje do prostredia, v ktorom žijeme.
A takéto dielo „si zaslúži“ byť urobené dobre. Ako teda skĺbiť prirodzenú potrebu projektanta ľudsky a profesne sa sebarealizovať s „právom“ konštrukcie, tejto hmoty, ktorá nás prežije, aby bola vybudovaná čo najlepšie. Mám obavy, že dokonalý recept na tento problém neexistuje. Ja sa ho pokúšam riešiť komunikáciou s mladšími kolegami. Vyzývam ich, aby vyslovili vlastný názor, aby mi oponovali. Mám však súčasne povinnosť chrániť kvalitu budúceho diela, čo niekedy tvrdšie a niekedy zhovievavejšie robím. Kvalitné projektovanie, to je „beh na dlhé trate“ a mnohí ho aj nedobehnú. Prajem mojim mladším kolegom, aby na tejto trati vytrvali.
Sťažovali ste sa niekedy aj na nedostatok zákaziek?
Za celú svoju projektantskú kariéru som nezažil taký pracovný režim, aby bolo práce akurát. Boli časy, keď sme sa tešili aj oprave menších mostov, ale väčšinou som sa na nedostatok roboty nemohol sťažovať. Skôr naopak. Nie je to, žiaľ, tak, ako vo filmovej detektívke. Detektív úspešne dorieši prípad, zapáli si cigaretu a v tom zazvoní telefón a je tu ďalší prípad. V mojej projekčnej praxi perfektne fungoval zákon schválnosti. Vždy vtedy, keď som mal roboty vyše hlavy, prišla nejaká ponuka, ktorá sa nedala odmietnuť. Ak také projekty ako bol most Apollo alebo Starý most cez Dunaj nezoberiete vtedy keď prídu, nepočkajú a inokedy už neprídu. A tak potom na pár mesiacov všetko súkromné ide bokom, človek „neje, nespí…“. Ale beriem to ako výzvu, ako test, či si projektant takúto zákazku zaslúži. Aj o tom je projektovanie.
Čo ešte pre vás projektovanie znamená?
Projektovanie je ako šach. Šach je hra, ktorá má už tisícky rokov. Kto túto hru nepozná, môže sa diviť, čo sa môže na tých 64 políčkach s jednoduchými figúrkami vymyslieť nové. A pritom rovnaká šachová partia fakticky neexistuje, ľudský mozog to zakaždým vymyslí inak. Táto, na prvý pohľad jednoduchá hra, dáva nespočítateľné možností. S projektovaním mostov je to podobné. Zdá sa, že všetko je už vymyslené, že všetko tu už bolo. V skutočnosti je to vždy nová úloha, vždy nová výzva. Samozrejme, podmienkou je, že projektant vie „ten šach hrať“.
Na ktorých známych projektoch sa momentálne projekčne spolupodieľate?
V súčasnosti sú našimi najvýznamnejšími zákazkami mestská estakáda v Považskej Bystrici na diaľnici D1, projekt Nosný systém MHD v Bratislave, v rámci ktorého projektujeme aj most cez Dunaj, projekty diaľnice D1 pod Tatrami a v Prešove, diaľnice D3 Svrčinovec – Skalité, ale aj mosty na diaľnici D47 na Morave. Uchádzame sa aj o projekty mostov v Poľsku, na Ukrajine, ba dokonca v Malajzii. Ale rozsahom náš najväčší projekt posledného obdobia bola príprava ponukovej dokumentácie vyše 70 km dlhého úseku diaľnice D1 na Slovensku, ktorá sa má realizovať v režime PPP. Dúfam, že budeme mať možnosť dotiahnuť túto mimoriadnu zákazku až do finále.
Kam by ste sa chceli posunúť v krátkodobom až strednodobom horizonte?
Najobvyklejším klišé pri odpovedi na takúto otázku je: Chceme vyhovieť zákazníkovi. Samozrejme, túto ambíciu máme aj my, avšak pri projektovaní spoločensky takých významných stavieb, ako sú napr. diaľnice alebo mosty je to komplikovanejšie. Našim zákazníkom nie je iba konkrétny investor, ale aj verejnosť v širšom slova zmysle. Našou ambíciou je teda nielen komformisticky vyhovieť všetkým požiadavkám investora, ale komunikovať s ním a spolu hľadať riešenia, ktorých výsledkom bude dobré stavebné dielo.
Magdaléna Lukáčová
Foto: Alfa 04
Článok bol uverejnený v časopise Inžinierske stavby/Inženýrské stavby.