Pod agendu štátneho tajomníka Jaroslava Kmeťa patrí na Ministerstve dopravy a výstavby Slovenskej republiky železničná a cestná doprava, elektronické a poštové služby a civilné letectvo. Výstavba sa na Slovensku bude nasledujúce štyri roky riadiť Plánom investičných priorít, ktorý má podľa Jaroslava Kmeťa zabezpečiť transparentnosť a dodržiavanie vopred stanovených princípov, ako sú spoločenský prínos stavby, ale aj zdroje financovania.
Inžinierske stavby
Križovatka Prešov, západ zabezpečuje mimoúrovňové kríženie a vzájomné prepojenie diaľnice D1, rýchlostnej cesty R4 Prešov – severný obchvat, cesty I/18, cesty II/546 a komunikačného systému mesta Prešov. Prvá časť križovatky sa realizovala v rámci stavby D1 Prešov – Svinia, postavili sa tri mostné objekty. V súčasnosti sa v rámci stavby D1 Prešov, západ – Prešov, juh buduje ďalších osem mostov.
Vláda na svojom rokovaní schválila pre rezort dopravy zásadný dokument – Zoznam investičných priorít. Na jeho základe sa bude riadiť príprava, výstavba aj údržba cestnej infraštruktúry nasledujúce desaťročie. Cieľom je, aby cestné projekty robili na základe reálnych dopravných potrieb Slovenska, nie na základe politických sľubov a lobingu.
Spoločnosť SMS, a. s., uzatvorila v roku 2019 zaujímavý kontrakt s Trenčianskym samosprávnym krajom na stavbu s názvom Rekonštrukcia cesty č. II/517 Považská Bystrica (most Orlové) – Domaniža – etapa č. 1, ktorú si prevzala ešte v auguste minulého roka. Stavba má dĺžku 3,59 km so začiatkom úseku v km 0,00 v križovatke s cestou II/507 a okrem samotnej cesty bude zahŕňať aj rekonštrukciu troch mostných objektov SO 201, SO 202 a SO 203.
Tunel pod vrchom Stavná bude dvojkoľajný a jeho celková dĺžka bude 1 861 metrov.
Zámerom článku je zdôrazniť zásadné poznatky noriem a predpisov na osvetlenie tunelov dostupných v tunelových krajinách DACH (t. j. v SRN, Rakúsku a v Švajčiarsku) a odovzdať osobné poznatky a skúsenosti z oblasti prípravy projektov, realizácie a vystavenia protokolov merania osvetlenia počas kolaudácie tunelov.
Národná diaľničná spoločnosť, a. s., (NDS) v rámci verejného obstarávania na dokončenie úseku diaľnice D1 Lietavská Lúčka - Dubná Skala s tunelom Višňové ukončila posudzovanie predložených žiadostí stavebných spoločností o účasť v súťaži.
Ľavé krídlo oceľových dolných vrát pravej plavebnej komory na Vodnom diele Gabčíkovo (VDG) je zostavené. Finalizuje sa aj s prácami na montáži pravého krídla.
Národná diaľničná spoločnosť, a. s. (NDS) zrušila verejnú súťaž na poskytovanie služieb riadenia incidentov kybernetickej bezpečnosti pre svoje potreby za predpokladanú cenu 6,5 milióna eur bez dane z pridanej hodnoty (DPH).
Takéto plánovanie nemôže byť zároveň na jeden rok, ale na obdobie niekoľkých desaťročí. Vtedy sa stavebný trh upokojí, bude vedieť investovať a bude si vedieť nastaviť aj technologické a ľudské kapacity. To tvrdí v rozhovore pre Inžinierske stavby Ing. Juraj Tlapa, predseda predstavenstva vykonávajúci aj kompetencie generálneho riaditeľa Národnej diaľničnej spoločnosti.
Úsek rýchlostnej cesty R2 Rožňava - Jablonov nad Turňou s tunelom Soroška patril medzi priority bývalého ministra dopravy Arpáda Érseka. Podľa všetkého je aj v pláne výstavby pod taktovkou jeho nástupcu.
Hneď v úvode si položme otázku, čo vlastne spevnené plochy predstavujú. Ak sa odosobníme od vzťahu k svojim domom, chatám, prevádzkam a pod. a pozrieme sa na to z pohľadu investora/developera, ide o nutné zlo. V ostatnom čase, keď sa už sleduje, aby sa projekty od seba vzájomne odlišovali a aby ponúkli aj nejakú pridanú hodnotu (napríklad kvalitného verejného priestoru), sa od tohto vnímania, najmä pri kvalitnejších projektoch „s vyššími cenovkami“, konečne upúšťa.
Úseky rýchlostnej cesty R7 na trase Ketelec - Dunajská Lužná - Šamorín - Holice a úsek diaľnice D4 Ketelec - Rovinka v celkovej dĺžke takmer 30 kilometrov otvoria pre motoristov v nedeľu 19. júla. Informovala o tom vo štvrtok spoločnosť D4R7 Construction, s. r. o., ako hlavný zhotoviteľ úsekov D4 a R7 v okolí Bratislavy v celkovej dĺžke 59 kilometrov v rámci PPP projektu.
Posledné obdobie by sme s drobným nadsadením mohli pokojne označiť aj ako „zelené“. Stavajú sa zelené budovy, vyrába sa zelená energia a vyberajú sa zelené alternatívy. Cyklochodník postavený koncom minulého roka v Bardejove je však zelený nielen metaforicky.
Spoločnosť FREYSSINET CS, a. s., sa okrem iných stavieb podieľa aj na diaľničnej stavbe D1 Prešov, západ – Prešov, juh, kde realizuje kompletnú dodávku predpínacích technológií ako PT špecializovaná spoločnosť v zmysle ETAG 013. Konkrétne ide o mosty 203-00, 205-00, 208-00, 211-00, 213-00, na ktorých je celkový objem zabudovanej predpínacej výstuže približne 900 t.