Pandémia covidu-19 ovplyvnila celosvetovo turizmus a mobilitu obyvateľstva, čo sa dotklo najmä leteckého priemyslu. Letiská sa dostali do veľmi nepriaznivej finančnej situácie a priority investícií v rámci ich rozvoja sa zredukovali, prípadne pozastavili.
Inžinierske stavby
Sprevádzkovanie diaľnice D4 a rýchlostnej cesty R7 v Bratislave výrazne odbremenilo najmä mestské časti Vrakuňa a Podunajské Biskupice, kde je doprava plynulá.
Aj v roku 2021 pokračovala spoločnosť SMS a. s. v realizácii prác na zákazke Považany – kanalizácia s plánovaným ukončením v zmluvnom termíne v decembri 2021.
V portfóliu mostných dilatačných záverov (MDZ) spoločnosti mageba je aj typ TENSA®CRETE. Ide o MDZ pre šírky dilatačných špár do 80 mm pri type RE a 100 mm pri type RE-LS. Typ RE-LS má povrch vo forme sínusových platní, ktorý znižuje hluk, a to až o 80 %.
R4 Severný obchvat Prešova, I. etapa, je súčasťou dopravnej siete Európskej únie TEN-T, ktorá patrí do medzinárodného európskeho ťahu E 371 v smere zo severu na juh. Realizáciou tejto etapy sa prevedie doprava v smere od Sabinova do mimoúrovňovej križovatky Vydumanec na diaľnicu D1, čím sa odľahčí doprava v meste Prešov.
Mostná konštrukcia je vystavená extrémnym podmienkam prostredia, ako aj vplyvom posypových solí alebo iných agresívnych látok spôsobujúcich koróziu. Okraje mostných telies sú chránené betónovými rímsami, ktoré sú samostatne kotvené k hlavnej nosnej konštrukcii mosta. Kritickým detailom je prestup rímsových kotiev cez izoláciu do nosnej konštrukcie mosta.
Predmetom stavby bola rekonštrukcia železničného spodku a zvršku, výhybiek v ŽST Rimavská Sobota. Spolu išlo o 14 výhybiek a 4 659,244 m koľají. Stavbu realizovalo Združenie Rimavská Sobota. Hlavná časť stavebných prác bola ukončená minulý rok, teraz v júni prebehlo finálne podbitie koľají.
Cestné komunikácie predstavujú dôležitú súčasť našej infraštruktúry. Vykonané kontroly a následné analýzy však ukazujú, že v súčasnosti je veľké percento z nich poškodených a vyžaduje si sanačné práce.
Článok demonštruje potrebu geotechnického monitoringu na inžinierskych stavbách. Zároveň opisuje aktivizáciu zosuvu počas výstavby mostného objektu SO 204-00, jeho včasnú identifikáciu a prijaté sanačné riešenie.
Spoločnosť Metrostav, a. s., divízia 8 dokončila zásadný míľnik modernizácie plavebných komôr Vodného diela Gabčíkovo. Po úspešnom ukončení skúšobnej prevádzky prechádza pravá plavebná komora do riadneho prevádzkového režimu.
Južný portál tunela Bikoš sa nachádza v km 1,6705 rýchlostnej cesty R4 Prešov – severný obchvat. Táto komunikácia je súčasťou severojužného dopravného prepojenia rýchlostnou cestou R4 v úseku štátna hranica SR/PR – Vyšný Komárnik – Milhosť – štátna hranica SR/MR.
Portály sú v prípade železničných tunelov nevyhnutnou súčasťou stavebného diela. Majú architektonickú, statickú a obslužnú funkciu tunelovej stavby a sú výzvou pre odbornosť projektanta a schopnosti realizačnej firmy.
Od návrhu a konštrukcie pracovných plošín prísne závisí kvalita a bezpečnosť geotechnických prác, ako sú zlepšovanie pôdy alebo hĺbkové zakladanie.
Pandemické opatrenia obmedzili cestovanie medzi krajinami, a tak sa mnohým našim západným susedom, ktorí navštívili našu krajinu po dlhšom čase, zdá, že u nás vyrastajú nové úseky ciest podstatne rýchlejšie, ako u nich. Niečo na tom bude. Sever Slovenska sa v tomto smere mení už dlhšie obdobie.
V súčasnosti dokončuje Metrostav a.s., divízia 8, druhú etapu projektu, ktorou je modernizácia pravej plavebnej komory Vodného diela Gabčíkovo.