V popredí je minister dopravy Jozef Ráž ml.

Rezort dopravy potrebuje pre strategické investície účinný zákon, nie trhací kalendár

Po zmenách v súčasnej stavebnej legislatíve prišlo na rad rozhýbanie strategických investícií. Predtým boli upravené v zákone o významných investíciách, ale napríklad výstavbe dopravnej infraštruktúry to však nepomohlo. Ministerstvo dopravy sa rozhodlo pre rázny návrh zákona.

Zákon o mimoriadnych opatreniach pre strategické investície, ktorý je v medzirezortnom pripomienkovom konaní, má Slovensku pomôcť pripraviť, zrealizovať a dokončiť strategické projekty najmenej za 100 mil. eur, o ktorých rozhodne vláda SR.

S tým súvisí vyvlastnenie, verejné obstarávanie, skrátenie lehôt v stavebnom konaní, v EIA, pri prechode vlastníctva či predkupné právo štátu k pozemkom a stavbám v deň schválenia strategickej investície a ďalšie. Tou môže byť diaľnica, železničná trať, nemocnica, vojenská a bezpečnostná infraštruktúra alebo iná podobná investícia vo verejnom záujme.

Hrozba za neprebratie smernice

Slovensku podľa ministra Jozefa Ráža ml. hrozí aj žaloba za netransponovanie smernice Európskeho parlamentu a Rady EÚ o zefektívňujúcich opatreniach na dosiahnutie pokroku pri výstavbe transeurópskej dopravnej siete TENT-T, čo je ďalší významný dôvod pre prípravy tohto zákona. V tomto prípade majú mať úseky či projekty dopravných koridorov náklady viac ako 300 mil. eur. Po tom, ako bude schválený Zákon o mimoriadnych opatreniach pre strategické investície, ministerstvo dopravy požiada vládu, aby celú sieť diaľnic a rýchlostných ciest zaradila medzi ne.

Podobný zákon a ešte radikálnejší má susedné Poľsko. Náš severný sused môže byť vzorom vo výstavbe významných infraštruktúrnych diel, v ktorých Slovensko zaostáva. Ráž na tlačovej besede za účasti predstaviteľov Združenia miest a obcí Slovenska (ZMOS), Únie miest Slovenska, Združenia stavebných podnikateľov a mesta Bratislavy povedal, že pri súčasnej politickej situácii si netrúfa predložiť tento zákon ako ústavný, na čo treba vyšší počet hlasov ako pri bežnom návrhu zákona.

Ministerstvo sa bude zaoberať pripomienkami

Minister verí, že zákon nezasahuje do ústavných práv občana. Napríklad vstup na pozemok občana (prieskumné práce) sú v návrhu zákona za primeranú náhradu pred vyvlastnením. Dodal, že nie je dobré zo strany predkladateľa ustupovať na konci dňa vo všetkom a urobiť z návrhu „trhací kalendár“, potom je to zbytočné. Je však pripravený o pripomienkach diskutovať. Tretí sektor má k návrhu vlastné pripomienky.

Zákon o strategických investíciách ide ďalej ako pripravované zmeny v platnom stavebnom zákone, tvrdí minister Ráž. Ak je stavba strategickej investície v súlade s územným plánom, tak sa upúšťa od územného konania, čím sa výrazne usporí čas. V prípade posudzovania stavby v procese EIA bude variant 0 a variant 1, nie ako v prípade projektu Turany – Hubová, kde je variantov oveľa viac a ešte si aj odporujú.

Samosprávy chcú nižší limit pre strategickú investíciu

Starosta bratislavského Ružinova Martin Chren ako člen vedenia ZMOS povedal, že odstránenie skládky nebezpečného odpadu v Bratislave-Vrakuni, gudróny na Gemeri, električková trať do Vrakune aj v Košiciach do Valalikov by mali mať štatút „strategické investície“, hoci ich náklady nedosiahnu 100 mil. eur.

Šéf Únie miest SR Richard Rybníček pripomenul, že v roku 2021 bol schválený zákon o významných investíciách, ktorý však nie je „normálne vykonateľný“ a nerieši problémy, preto vznikol nový návrh zákona. „Chápem ministra, že nebude ustupovať do aleluja, pretože potom taký zákon o strategických investíciách nemá zmysel,“ skonštatoval Rybníček s tým, že treba zákon, ktorého účinky občan aj pocíti.

Zákon by mohol pomôcť aj veľkým stavbám v Bratislave

Napriek podpore zákona má samospráva voči nemu aj výhrady. Najdôležitejšia sa týka územného plánu a kompetencii samosprávy vydávať záväzné stanoviská. Námestníčka bratislavského primátora Lenka Antalová Plavuchová uviedla, že podľa návrhu zákona by vláda mohla zmeniť územný plán vyššieho stupňa – a tak odstrániť nesúlad medzi územným plánom a strategickou investíciou – bez súhlasu obce. V návrhu je lehota 7 bežných dní na vydanie záväzného stanoviska obce, čo je málo. Mesto žiada aspoň 7 pracovných dní, optimálne 10 a viac.

„Mesto s firmami, ako OLO, Bratislavská vodárenská spoločnosť, Dopravný podnik Bratislava, je významným investorom a takýto zákon by nám teoreticky mohol pomôcť,“ povedala pre ASB námestníčka. Dôležité je aj ďalej hovoriť o limite 100 mil. eur. Pripomienka zo strany Bratislavy bola znížiť limit, pretože napríklad električková trať do Petržalky má náklady cca 90 mil. eur.