Doprava a bývanie – spojené nádoby
Bratislava sa rozrastá pomerne rýchlo. Hlavným dôvodom je skutočnosť, že v hlavnom meste sa v súčasnosti v porovnaní so zvyškom Slovenska sústreďuje veľká časť ekonomickej aktivity obyvateľstva. Mladí ľudia zo všetkých kútov našej krajiny sa osamostatňujú od rodičov a cestujú do Bratislavy za lepšími príležitosťami zamestnať sa alebo ešte lepšie – nájsť prácu vo svojom vyštudovanom odbore. Prirodzená migrácia má však aj svoje tienisté stránky, keďže zvyšuje nároky ľudí na bývanie, a teda aj požiadavky na ich dopravnú obsluhu v rámci mesta či medzi okolitými obcami a centrom.
Satelity a ich dopravné napojenieV čase konjunktúry sa apetít po bytoch zasycoval s veľkým nasadením a nové developerské projekty rástli ako huby po daždi, mnohé v atraktívnych častiach mesta. Priestor na vytváranie bytov a domov sa však pod vplyvom stavebného boomu pomaly, ale isto začal zužovať a v súčasnosti už ponúka veľmi obmedzené možnosti. Preto vznikajú menšie alebo väčšie projekty aj v priľahlých oblastiach Bratislavy.
Samozrejme, presúvanie bytovej funkcie do okrajových častí prináša so sebou ďalšie nároky na dopravnú infraštruktúru – či už osobnú, nákladnú, alebo verejnú. Takéto projekty si vyžadujú budovanie adekvátnej občianskej vybavenosti, ktorá sa zasa, celkom prirodzene, spája s potrebou zabezpečiť podmienky na pravidelné zásobovanie týchto obytných zón.
V rámci Bratislavy a jej širšieho okolia možno z hľadiska výstavby považovať za zaujímavé lokality obce smerom na Senec (Čierna Voda, Ivanka pri Dunaji, Slovenský Grob, Chorvátsky Grob), okolie Senca, ale aj smerom na juh Slovenska. Žiaľ, ideálna situácia je iba v lokalitách smerom na Maďarsko a Rakúsko, ak teda budeme v širšom zmysle považovať aj prihraničné oblasti týchto krajín za priľahlé oblasti Bratislavy. Lokalita Čiernej Vody by mala byť v budúcnosti vyriešená oveľa lepšie, pretože jeden z developerov sa zaviazal dostavať cestnú infraštruktúru. Toto môže byť riešením aj do budúcnosti. Veľkí developeri, respektíve skôr niekoľko stredne veľkých, by v rámci spolupráce s mestom mohlo participovať na dotváraní cestnej infraštruktúry. Samozrejme, najväčšia časť zodpovednosti stále ostáva na samospráve, riešenie dopravy a rovnako aj MHD by však malo patriť medzi jej hlavné priority.
Situácia s presúvaním výstavby do okolitých častí mesta však nie je neštandardná. Veľké európske mestá už majú skúsenosti s podobným urbanistickým vývojom. Mnohé však tomuto trendu dokázali prispôsobiť svoju dopravnú infraštruktúru, a najmä služby hromadnej dopravy. Dostať sa zo satelitu do mesta nie je pre obyvateľov problém. Ak sa prepravujú svojím vlastným autom, zvyčajne ho môžu nechať na záchytnom parkovisku a na cestu do centra využiť prostriedok verejnej dopravy. Takýto spôsob dopravného zabezpečenia je nielen efektívny z časového hľadiska, ale aj šetrný k životnému prostrediu.
Mimo mesta – lacnejšie, no komplikovanejšie
Podľa našich skúseností sa najviac návštevníkov Galérie Novostavieb uvažujúcich o kúpe nehnuteľnosti zameriava na byty. Približne tretina návštevníkov však rozmýšľa nad kúpou už postaveného rodinného domu a asi pätina sa zaujíma o kúpu pozemku so zámerom následnej výstavby. Platí pravidlo, že bývanie mimo mesta je v mnohých prípadoch lacnejšie ako bývanie priamo v meste. To by mala byť príležitosť pre mladých ludí, ktorí sa chcú osamostatniť a žiť vo vlastnej domácnosti či založiť si rodinu.
Aká je však realita? Aby mohla rodina plnohodnotne fungovať, potrebuje mať k dispozícii dve autá, ktorými by sa dali zvládnuť potrebné presuny do mesta. Pre ľudí, ktorí riešia svoje prvé bývanie alebo nové zázemie pre rodinu, však nákup auta môže byť výrazným problémom. Nehovoriac o tom, že ak sú v rodine žijúcej v odľahlej časti Bratislavy alebo prímestskej obci väčšie deti, ktoré by za bežných okolností dokázali absolvovať cestu do školy a na krúžky samostatne, musia rodičia zabezpečovať svojim potomkom odvoz. S týmto problémom sa stretávame pomerne často. Návštevníka veľakrát zaujme projekt, ba aj cena sa mu zdá atraktívna, ale keď si následne uvedomí nedostatky dopravného napojenia, je po prvotnom nadšení. Počúvame argumenty o zápchach či o tom, že majú dospievajúce deti, ktoré sú už takmer samostatné, ale rodičia ich nemôžu voziť niekoľkokrát denne tam, kam potrebujú.
Vo všeobecnosti teda atraktivitu projektov obmedzujú dva základné faktory – chýbajúce lepšie komunikačné napojenie a spoľahlivejší systém verejnej dopravy. Mesto Bratislava nemá vyriešenú koncepciu MHD. Priľahlé časti sú odkázané na autobusy s malou pravidelnosťou. Ideálnym riešením by bolo metro alebo nezávislá električka, ktoré môžu vyriešiť rad problémov súvisiacich nielen s dopravou, ale aj s osídlovaním okolitých oblastí. Riešenie dopravy je v konečnom dôsledku veľmi dôležité najmä pre samotnú ekonomiku mesta a jeho ďalší rozvoj.
Boris Škoda
Foto: Dano Veselský
Autor je partnerom v Galérii Novostavieb.
Článok bol uverejnený v časopise ASB.