cestny bezpecnostny audit
Galéria(2)

Cestný bezpečnostný audit

Cestný bezpečnostný audit je prostriedok preventívneho zvyšovania bezpečnosti dopravy na pozemných komunikáciách. Je to proces, v rámci ktorého kvalifikovaný nezávislý bezpečnostný audítor (t. j. odborník zapísaný v zozname bezpečnostných audítorov na ministerstve dopravy, výstavby a regionálneho rozvoja SR) alebo skupina takýchto audítorov podrobuje kontrole projekt dopravnej infraštruktúry vo fáze jeho projektovej prípravy a určí jeho bezpečnostné nedostatky. Vytknuté bezpečnostné nedostatky sa v rámci spracovania projektu odstránia, čím sa predíde možnému vzniku kolíznych situácií počas prevádzkovania projektu dopravnej infraštruktúry. Výkon cestného bezpečnostného auditu je v tomto čase už v niektorých európskych krajinách zaužívaným procesom napomáhajúcim zvyšovať bezpečnosť cestnej dopravy na pozemných komunikáciách a je pozitívne vnímaným prvkom v oblasti cestnej bezpečnosti.

cestny bezpecnostny audit 6156 big image
Dňa 19. 11. 2008 bola vydaná smernica Európskeho parlamentu a Rady č. 2008/96/ES o riadení bezpečnosti cestnej infraštruktúry (ďalej len smernica). Jednou z povinností tejto smernice, ktoré musela transponovať aj Slovenská republika, je zavedenie praktického výkonu cestného bezpečnostného auditu a legislatívna úprava povinnosti jeho výkonu. V článku 4 ods. 1 smernice sa členským štátom určuje povinnosť zabezpečiť výkon auditu bezpečnosti cesty pre všetky projekty infraštruktúry.

Smernica sa transponovala do Slovenského právneho poriadku vo forme zákona č. 249/2011 Z. z. o riadení bezpečnosti pozemných komunikácií a o zmene a doplnení niektorých zákonov (ďalej len zákon č. 249/2011 Z. z.). Na základe zákona sa prijali tieto vyhlášky:

  • vyhláška Ministerstva dopravy, výstavby a regionálneho rozvoja Slovenskej republiky č. 251/2011 Z. z., ktorou sa ustanovujú podrobnosti riadenia bezpečnosti pozemných komunikácií,
  • vyhláška Ministerstva dopravy, výstavby a regionálneho rozvoja Slovenskej republiky č. 135/2012 Z. z., ktorou sa ustanovujú podrobnosti o odbornej príprave, o odbornej skúške a o výkone činnosti audítora bezpečnosti pozemnej komunikácie, o zápise do zoznamu audítorov bezpečnosti pozemných komunikácií a o zápise do zoznamu vzdelávacích inštitúcií akreditovaných v odbore riadenia bezpečnosti pozemných komunikácií (ďalej len vyhláška č. 135/2012 Z. z.).

Slovenská republika na základe podkladov Ministerstva dopravy, výstavby a regionálneho rozvoja SR ako gestora vykonala notifikáciu uvedených všeobecne záväzných právnych predpisov, ktoré predstavujú úplnú transpozíciu predmetnej smernice.

V uvedených predpisoch v oblasti bezpečnostného cestného auditu ustanovujú jednoznačný postup, ktorý je potrebné naplniť na správny výkon samotného bezpečnostného auditu.

Audit bezpečnosti pozemnej komunikácie je oprávnená vykonávať fyzická osoba zapísaná v zozname audítorov bezpečnosti pozemných komunikácií, takzvaný bezpečnostný audítor.

Zoznam audítorov bezpečnosti pozemných komunikácií vedie Ministerstvo dopravy, výstavby a regionálneho rozvoja SR (ďalej len ministerstvo). Do zoznamu sú zapísané bezúhonné osoby, ktoré absolvujú odbornú prípravu bezpečnostného audítora (najmenej 50 vyučovacích hodín), úspešne vykonajú skúšku odbornej spôsobilosti pred skúšobnou komisiou akreditovanej vzdelávacej inštitúcie a sú autorizovaným stavebným inžinierom alebo znalcom v odbore cestná doprava s najmenej sedemročnou praxou v oblasti projektovania pozemných komunikácií (okrem znalca v odbore cestná doprava).

Po úspešnom absolvovaní skúšky odbornej spôsobilosti ministerstvo vydá na vlastnú žiadosť úspešného uchádzača podľa § 6 vyhlášky č. 135/2012 Z. z. osvedčenie o odbornej spôsobilosti bezpečnostného audítora a schváli úradnú pečiatku bezpečnostného audítora.

Zápisom, vydaním osvedčenia a schválením úradnej pečiatky je osoba spôsobilá na výkon bezpečnostného cestného auditu.

Akreditovaná vzdelávacia inštitúcia je inštitúcia, ktorá získa alebo získala akreditáciu v odbore riadenia bezpečnosti pozemných komunikácií Ministerstvom školstva, vedy, výskumu a športu SR a požiada ministerstvo na základe získanej akreditácie o zápis do zoznamu vzdelávacích inštitúcií. Následne ministerstvo akreditovanú inštitúciu zapíše do zoznamu do 30 dní od doručenia písomnej žiadosti podľa § 9 zákona č. 249/2011 Z. z. Akreditovaná vzdelávacia inštitúcia vykonáva podľa § 3 vyhlášky č. 135/2012 Z. z. odbornú prípravu v rozsahu najmenej 50 vyučovacích hodín s týmto obsahom:

  • pre výkon posudzovania vplyvu na bezpečnosť a bezpečnostný audit:
  1. aplikácia technických predpisov pre oblasť navrhovania pozemných komunikácií, výstavby, správy, prevádzky a údržby pozemných komunikácií,
  2. aplikácia právnych predpisov v oblasti riadenia bezpečnosti pozemných komunikácií, výstavby, správy, prevádzky a údržby pozemných komunikácií,
  3. navrhovanie pozemných komunikácií a ich príslušenstva,
  4. diagnostika pozemných komunikácií,
  5. dopravné inžinierstvo.
  • pre výkon inšpekcie najmä:
  1. aplikácia právnych predpisov v oblasti cestnej premávky, riadenia bezpečnosti pozemných komunikácií, správy, prevádzky a údržby pozemných komunikácií,
  2. aplikácia technických predpisov v oblasti správy, prevádzky a údržby pozemných komunikácií vrátane dopravných značiek, dopravných zariadení,
  3. technická analýza dopravných nehôd z hľadiska vplyvu pozemnej komunikácie,
  4. psychológia v doprave.

Odborná skúška bezpečnostného audítora sa skladá z písomnej časti, ktorou je písomný test pozostávajúci z desiatich testových otázok a prípadovej štúdie, a ústnej časti, kde sa preukazuje doterajšie odborné pôsobenie.

Bezpečnostný audítor je oprávnený vykonávať posudzovanie vplyvu na bezpečnosť, bezpečnostný audit a inšpekciu.

Hlavným cieľom cestného bezpečnostného auditu je, aby výsledné stavebné dielo (pozemná komunikácia vrátane jej vybavenia) bolo čo najbezpečnejšie pre všetkých jeho užívateľov. Vykonávaním cestného bezpečnostného auditu v SR možno zaistiť:

  • zníženie nákladov spojených s riešením otázok bezpečnosti pozemných komunikácií (upravujú sa projekty, ktoré ešte nie sú zrealizované),
  • riešenie vplyvu ľudského faktoru na vznik dopravnej nehody už vo fáze prípravy projektu,
  • zvýšenie všeobecného povedomia o postupoch využívaných pri návrhoch bezpečného usporiadania pozemných komunikácií,
  • zníženie celospoločenských strát spojených so vznikom a následným odstránením dopravnej nehody,
  • vytvorenie takzvaných vzorových bezpečných riešení, z ktorých bude možné čerpať informácie o vytváraní bezpečného dopravného priestoru a aplikovať ich v budúcnosti v rámci návrhov nových projektov pozemných komunikácií.

Je potrebné predchádzať zámene pojmov cestný bezpečnostný audit a cestná bezpečnostná inšpekcia. Cestný bezpečnostný audit sa vykonáva už v procese prípravy a projektovania stavebného diela pozemnej komunikácie. Základný rozdiel medzi inšpekciou a auditom sú teda vstupné dáta ich objemy a hodnovernosť. Pri bezpečnostnej inšpekcii pracujeme s reálnymi vstupnými údajmi a hodnotíme skutočné, už zreali­zované problémové lokality cestnej siete. Na druhej strane pri bezpečnostnom audite pracuje audítor väčšinou s údajmi založenými na prognózovaní a odhadoch. Pri jeho výkone musí audítor pracovať so svojou predstavivosťou a musí byť schopný premietnuť si plánovaný projekt do skutočnosti, aby mohol modelovať a simulovať jeho budúcu prevádzku. Tieto rozdiely si vyžadujú pri výkone bezpečnostného auditu zvoliť značne iný prístup, ako je to v prípade bezpečnostnej inšpekcie.

Literatúra
1.    Zákon č. 249/2011 Z. z. o riadení bezpečnosti pozemných komunikácií a o zmene a doplnení niektorých zákonov.
2.    Vyhláška Ministerstva dopravy, výstavby a regionálneho rozvoja Slovenskej republiky č. 251/2011 Z. z., ktorou sa ustanovujú podrobnosti riadenia bezpečnosti pozemných komunikácií.
3.    Vyhláška Ministerstva dopravy, výstavby a regionálneho rozvoja Slovenskej republiky č. 135/2012 Z. z., ktorou sa ustanovujú podrobnosti o odbornej príprave, o odbornej skúške a o výkone činnosti audítora bezpečnosti pozemnej komunikácie, o zápise do zoznamu audítorov bezpečnosti pozemných komunikácií a o zápise do zoznamu vzdelávacích inštitúcií akreditovaných v odbore riadenia bezpečnosti pozemných komunikácií.
4.    Smernica Európskeho parlamentu a Rady č. 2008/96/ES o riadení bezpečnosti cestnej infra­štruktúry.
5.    Metodika vykonávania auditu bezpečnosti ciest. Bratislava: Výskumný ústav dopravný, august 2011.

TEXT: JUDr. Tatiana Máhrová
Foto: Dano Veselský

Tatiana Máhrová je riaditeľka odboru BECEP sekcie cestnej dopravy, pozemných komunikácií a investičných projektov Ministerstva dopravy, výstavby a regionálneho rozvoja SR.

Článok bol uverejnený v časopise Inžinierske stavby/Inženýrské stavby.